fbpx

Je werkt aan je website. Je doet dingen om hoger in Google te komen en meer mogelijke klanten naar jouw website te krijgen. Maar toch zie je (nog) niet het resultaat dat je wilt. Hoe komt dat, en belangrijker nog: hoe zorg je dat dat resultaat alsnog komt?

 

Je kent ‘m misschien wel, de uitspraak ‘What you focus on grows’. Als jij ergens veel aandacht en tijd in stopt, heb je grote kans dat je daar een mooi resultaat voor terugkrijgt. Zo had ik eens een nieuwe klant voor mijn training Continu klanten uit je website die in de eerste weken nadat ze gestart was soms wel veertig uren per week met haar website bezig was, zelfs in haar vakantie (en stiekem volgens mij ook nog in haar slaap).

Behoorlijk veel (en voordat je nu schrikt: veertig uur per week aan je website werken is absoluut geen voorwaarde om er klanten uit te krijgen). Maar een tijdje later kreeg ik wel een berichtje van haar dat het inmiddels storm liep in haar praktijk. Die focus die ze er een paar weken lang aan gegeven had kwam al snel bij haar terug in de vorm van meer nieuwe klanten.

Nu gaat het principe van ‘Hoe harder je werkt, hoe meer resultaat je boekt’ helaas lang niet altijd op. Want ik ken ook genoeg ondernemers die net zo veel tijd en aandacht aan hun website geven, maar bij wie het toch wat langer duurt voordat ze daar het resultaat van zien. En dan is de oorzaak echt niet dat je niet hard genoeg je best doet.

Waar je het dan wel in mag zoeken? Ik geef je vier tips, plus een bonustip voor als je eerder wel al gevonden werd in Google, maar nu ineens niet meer (zo vaak).

 

Tip 1: kijk op een gezonde manier naar concurrentie

Er zijn maar weinig vakgebieden waarin je niet te maken hebt met veel concurrentie. Welke associatie heb jij bij dat woord, ‘concurrentie’? Zie je het als een bedreiging, word je er onzeker van? Vergelijk je jezelf vaak met je ‘concurrenten’, op een manier waarbij jij er niet positief uitspringt? Of bekijk je concurrentie op een gezonde manier?

Ik hoor online vaak het advies voorbijkomen om concurrenten uit je gezichtsveld te halen, zeker als je onzeker van ze wordt: om ze te ontvolgen of blokkeren op social media, om hun mails niet te lezen, hun websites niet te bezoeken. Oftewel: om net te doen alsof ze er niet zijn.

Ik ben het daar niet mee eens. Je kunt namelijk heel veel leren van het kijken naar je concurrenten. Je kunt je door hen laten inspireren, of je kunt juist heel goed ontdekken in welke opzichten jij anders bent dan zij – zodat je ook in een overvol vakgebied toch jouw eigen plekje kunt pakken. Dat gaat niet als je oogkleppen opzet en niets wilt weten van hoe zij dingen aanpakken. Concurrentie houdt je scherp.

Als jij de websitebezoekers via Google nog niet meteen ziet binnenstromen, komt dat waarschijnlijk doordat je veel concurrentie hebt. De keuze is dan aan jou: laat je jezelf daardoor uit het veld slaan, denk je: wie ben ik nou? Of ga je de concurrentie aan, wetende dat dit je heel veel gaat brengen?

Wil je graag leren van je concurrentie? Ga dan eens naar de incognito modus van Google en typ daar wat woorden in waarop jij graag hoog in Google wilt komen. Welke websites staan voor die woorden nu bovenaan? Wat doen zij volgens jou goed? Wat kun je daarvan leren?

En werk je net als ik met Ubersuggest? Typ daar dan eens het websiteadres van een van je concurrenten/collega’s in bij het gedeelte Verkeerinschattingen. Er zal een wereld van informatie voor je opengaan, waar je heel veel aan hebt als je de concurrentiestrijd durft aan te gaan.

 

Tip 2: zorg dat je geen eilandje op het internet bent

Ik ben gek op eilanden. Ik vind het heerlijk om er een dagje uit te waaien en over het strand langs de vloedlijn te wandelen. Maar op het wereldwijde web is het niet zo handig om een eilandje te zijn, oftewel: een website die niet gelinkt is aan andere websites.

Naast goede zoekwoorden op je website zijn links van andere websites (ook wel externe links genoemd) voor jou ook heel waardevol als je graag hoog in Google wilt komen. Daarbij gaat het niet zozeer om de kwantiteit (dus dat er zo veel mogelijk andere websites naar die van jou linken), maar om de kwaliteit (dus dat websites die voor jou relevant zijn naar jou linken).

Het is slim om af en toe tijd te maken voor het krijgen van meer externe links naar jouw website. Want als je die krijgt, gaat ook de zogenaamde domeinautoriteit van jouw website omhoog, waardoor je nog weer gemakkelijker boven jouw ‘concurrenten’ in Google verschijnt. Over externe links en wat ze voor jouw website doen schreef ik eerder al eens een blog, dat je hieronder kunt lezen.

Externe links naar je website: wanneer zijn ze echt waardevol voor jou?

 

Tip 3: check de snelheid van je website

Je kunt inhoudelijk de mooiste en beste website hebben, maar als jouw website niet snel laadt, heb je alsnog een probleem. Googelaars zijn namelijk (in eerste instantie) ongeduldig. Zodra ze op een linkje klikken, zijn ze gewend dat de betreffende website per direct tevoorschijn komt. Ik merkte dat zelf deze week nog, toen ik naar een website wilde gaan die ik wel vaker bezoek, maar waarbij het laden nu (te) lang duurde. ‘Laat maar’, was het eerste dat ik toen dacht.

Het is dus goed om eens te testen hoe het ervoor staat met de snelheid van jouw website, bijvoorbeeld met de Google Pagespeed Insights-test. Als je deze test doet, krijg je twee scores: eentje voor hoe jouw website presteert op een vaste computer of laptop en eentje voor hoe jouw website presteert op mobiele apparaten als telefoons en tablets. Vooral die laatste is erg belangrijk, nu mensen de laatste jaren steeds meer op hun telefoon googelen.

Als je de snelheidstest doet, dan zie je bijna altijd ook verschillende verbeterpunten voor jouw website staan. Die kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met de grootte of het bestandstype van de foto’s die je op je website gebruikt. Ook kunnen er meer technische dingen genoemd worden die voor jou (en ook voor mij) als abracadabra voelen. In dat geval is het goed om je/een websitebouwer om advies te vragen.

Ook over Google Pagespeed Insights schreef ik al eerder een blog, die kun je hieronder lezen.

Google Pagespeed Insights: test en verbeter de snelheid van je website

 

Tip 4: geef je bijna vindbare pagina’s genoeg aandacht

Je website is soms net een moestuin. Na het planten van je zaadjes zie je eerst wekenlang niets. Maar zolang jij jouw moestuintje goed blijft verzorgen, komen die zaadjes vanzelf een keer uit, zodat jij ze vervolgens boven de grond met eigen ogen kunt zien groeien en bloeien.

Als je nu nog geen klanten uit je website krijgt – en/of nog niet zo vaak gevonden wordt in Google als je zou willen – dan kan het heel goed zijn dat er ‘onder de grond’ wel al van alles gaande is. Zeker als je wél tijd stopt in je website.

Wat ik met ‘onder de grond’ bedoel? Dat je bijvoorbeeld op plek 10 in Google staat voor een zoekterm waarop alleen de websites op plek 1 tot en met 8 bezoekers krijgen. Of op plek 5 terwijl googelaars alleen de websites op de eerste vier plekken bezoeken. Oftewel: je bent er bijna, alleen is dat voor jou nu nog niet zichtbaar.

Op zo’n punt heb je altijd de keuze: geef je op of stop je er nog net even dat laatste stukje tijd en aandacht in om jouw pagina’s ‘boven de grond’ te krijgen? Ken je dat verhaal van die gouddelver die al zijn (graaf)spullen aan zijn buurman verkocht omdat het te lang duurde voordat hij goud vond? Binnen een paar dagen na de koop vond die buurman wél goud. Wat zal die eerste gouddelver gebaald hebben.

Ik had het net al over Ubersuggest: daar kun je ook jouw eigen websiteadres intypen, om vervolgens te ontdekken waar jouw websitepagina’s ‘bijna boven de grond’ komen. Stop in die pagina’s en de zoekwoorden die daarbij horen jouw tijd en aandacht. Grote kans dat je dan snel kunt oogsten, net als de moestuineigenaar.

 

Bonustip voor als je ineens een daling ziet in bezoekers en klanten uit je website

Wat nu als je eerder wel regelmatig gevonden werd in Google, maar nu ineens niet meer? Wat als klanten jou eerder uit zichzelf wisten te vinden, maar het nu stil blijft met aanvragen, mailtjes, bestellingen en/of telefoontjes?

Stel jezelf dan eerst eens de vraag: Wat heb ik de afgelopen tijd aan mijn website gedaan? En geef daar vervolgens een eerlijk antwoord op. Als ik deze vraag krijg van ondernemers die een blog op hun website hebben, dan hoef ik vaak alleen maar even te kijken wanneer ze hun laatste blog hebben geschreven om te weten waar de oorzaak ligt.

Een website redt zich best wel even als jij er een tijdje niet of weinig naar omkijkt. Wat dat betreft is ie dan weer net die kamerplant die weinig onderhoud nodig heeft. Maar als je echt maandenlang weinig tot niets aan liefde en tijd in je website stopt, dan zal hij waarschijnlijk wel steeds wat minder goed voor je gaan werken, zeker als jouw concurrenten (daar zijn ze weer) wél dingen aan hun website doen.

Heb je een tijdje niet zo veel aandacht aan je website gegeven? Pak dan gewoon de dingen weer op die je daarvoor wél deed. Bijvoorbeeld het schrijven van een blog of het verbeteren van bestaande pagina’s. Grote kans dat die bezoekers en klanten uit je website dan vanzelf bij je terugkomen. En gebeurt dat niet? Ga dan aan de slag met de vier tips hierboven, want die blijven ook waardevol als je al langer met je website bezig bent en al wél bezoekers en klanten vanuit Google krijgt. Succes!

 

Wil jij serieus meer klanten uit je website?

Boek dan hier de Meer klanten uit je website-sessie.