OVER MIJ

Dit verhaal gaat over mij. Maar ook over jou. Want de kans is groot dat jij net als ik en 99 procent van de zelfstandig ondernemers die ik ken je eigen bedrijf bent begonnen omdat je verlangde naar meer vrijheid. Zelf bepalen hoe jij je tijd indeelt en waar je die aan besteedt. Heerlijk!

 

Maar als je heel eerlijk bent: hoe vrij ben je dan op dit moment echt als zelfstandig ondernemer? Hoe vaak voel je je echt vrij en hoe veel van je tijd gaat op aan dingen die voelen als ‘moetjes’? Bijvoorbeeld aan ‘ik moet online van me laten horen om onder de aandacht te komen of te blijven van mogelijke nieuwe klanten’?

Ik weet dat veel zelfstandig ondernemers regelmatig berichten op social media posten om onder de aandacht te komen van mogelijke nieuwe klanten. Ik weet ook dat veel zelfstandig ondernemers zich onrustig en gefrustreerd voelen omdat hier zo veel tijd aan opgaat zonder dat het al te veel nieuwe klanten oplevert. En ook omdat je steeds weer berichten op de socials moet blijven plaatsen als je niet uit beeld wilt verdwijnen.

 

Ik herken dat gevoel

Toen ik rond 2015 de switch maakte van werken als freelance journaliste naar de online marketing, was ik in eerste instantie vooral actief op social media. Dat was extra gek omdat ik aan mijn eerste klanten juist leerde hoe ze hun website goed vindbaar konden maken in Google, zodat klanten hen daar uit zichzelf konden vinden. Maar zelf was ik op dat moment een tikkeltje verslaafd aan social media en vond ik het erg leuk om daar veel tijd door te brengen.

 

Tot ik me realiseerde dat het me eigenlijk helemaal niet zo veel opleverde om zo veel tijd op Facebook rond te hangen. Dat ik er wel likejes en af en toe een reactie kreeg, maar dat mensen mij op de socials vooral voor de gezelligheid volgden en al dat posten daar me niet of nauwelijks nieuwe klanten bracht. Die klanten kwamen vooral via mijn website en via de e-mails die ik verstuurde naar de mensen die zich via mijn website voor mijn e-maillijst inschreven.

 

Op dat moment realiseerde ik me weer hoe belangrijk vrijheid voor mij is in het ondernemerschap. Hoe waardevol ik het vind om mijn tijd op een slimme manier te besteden, die mij niet beperkt in mijn verlangen naar vrijheid en het tegelijk mogelijk maakt om veel andere ondernemers te helpen.

 

Vanaf toen verlegde ik mijn focus van de geleende grond van social media naar mijn eigen plek op het internet: mijn website. Een gouden greep, want al snel kreeg ik meer aanvragen en klanten uit mijn website – omdat ik daar gevonden werd door mensen die al bewust op zoek waren naar mijn aanbod.

 

 

Fast forward naar nu

Op dit moment help ik in mijn trainingen honderden zelfstandig ondernemers om hun website beter vindbaar te maken in Google én om meer klanten te krijgen uit hun website. Op mijn eigen website inspireer ik maandelijks duizenden ondernemers met de tips die ik daar deel – en nog steeds brengt mijn website mij wekelijks nieuwe aanvragen en verkopen.

In 2020 voegde ik zelfs een heel nieuw verdienmodel toe aan mijn bedrijf in de vorm van mijn online pubquizzen. Iets dat ontstond als een grapje omdat mijn familie en ik graag pubquizzen speelden tijdens de verschillende lockdowns – waarna ik besloot mijn kennis van scoren in Google toe te passen om ook anderen blij te maken met mijn quizzen. Binnen 1,5 jaar verkocht ik meer dan 2.000 online pubquizzen, puur door ze goed vindbaar te maken in Google.

 

Wat ik kan, dat gun ik jou ook

De vrijheid die ik elke dag ervaar doordat mijn website continu nieuwe klanten en aanvragen voor mij binnenbrengt, die gun ik jou ook. Ik gun het je dat klanten ook naar jóu toe komen, doordat ze jou en je website makkelijk kunnen vinden in Google.

Dankzij mijn eigen praktijkervaring én door het helpen van honderden klanten weet ik dat het voor vrijwel elke zelfstandig ondernemer haalbaar is om goed gevonden te worden in Google. Als je wilt kunnen we meteen al samen een stap in die richting zetten.

Vraag daarvoor mijn gratis online checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan óf meld je vandaag nog aan voor mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken. Ik kijk er naar uit om jou de sleutel te geven naar een website die nieuwe klanten naar jóu toe brengt. 

 

FUN FACTS

Waar veel ondernemers eerst ‘offline’ gaan ondernemen en daarna pas online, deed ik dat precies andersom. Doordat ik me in eerste instantie op Nederlandse ondernemers in het buitenland richtte, heb ik nu klanten over de hele wereld: van Ghana tot de Dominicaanse Republiek en van Spanje tot klanten uit mijn eigen woonplaats Leeuwarden. 

Voordat ik mijn eigen online marketingbedrijf startte, werkte ik als journaliste. Zo schreef ik onder andere artikelen voor Flair, Vrouw, Grazia en Veronica Magazine. Het belangrijkste dat mij nu van pas komt: niet denken vanuit jezelf, maar vanuit de ander – als journaliste de lezer, als online ondernemer de klant.

In mijn vrije tijd maak ik graag legpuzzels – lekker de beste strategie uitstippelen om die duizend stukjes op de juiste plek te krijgen, het lijkt wel een beetje op marketing – en lees ik thrillers, onder andere van Nicci French, Saskia Noort en Suzanne Vermeer.

In de zomer ga ik op een vrije dag het liefst naar Vlieland. Lekker even naar het strand en de frisse Waddenlucht opsnuiven.

En had je al in de gaten dat schrijven ook één van mijn hobby’s is? Hier vind je mijn meest recente blogs