Als je wilt dat jouw website het goed doet in Google, dan is snelheid daarin een erg belangrijke factor. Zeker in 2021 heeft Google verschillende updates gedaan waarbij je website nog scherper op snelheid beoordeeld wordt. Ben je benieuwd hoe snel of traag jouw website is? Vul je websiteadres dan eens in bij Google PageSpeed Insights.

 

PageSpeed Insights is een handige gratis service van Google om erachter te komen hoe goed (of niet zo goed) jouw website presteert als het om snelheid gaat. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen snelheid op een pc of laptop en snelheid op een mobiel apparaat zoals een telefoon of tablet.

 

Hoe test je de snelheid van jouw website met Google PageSpeed Insights?

Vul in de zoekbalk bovenaan op de website van PageSpeed Insights je websiteadres in. Denk eraan om ook de https mee in te voeren. Je website wordt vervolgens geanalyseerd. Uit die analyse komt een score van 1 tot en met 100, die gepaard gaat met de kleur rood, oranje of groen. Scoort je website minder dan de helft van de maximale 100 punten, dan krijg je de kleur rood te zien. Scoor je 50 tot en met 89 punten op het gebied van snelheid, dan krijg je de kleur oranje te zien. En verdient jouw website tussen de 90 en 100 punten als het om snelheid gaat, dan komt de kleur groen tevoorschijn.

Onder de totaalscore zie je een overzichtje met een aantal wat meer ingewikkelde begrippen. PageSpeed Insights heeft het daar onder andere over First Contentful Paint, Largest Contentful Paint, First Input Delay en Cumulative Layout Shift. Ik zal proberen daar in Jip en Janneke-taal iets over uit te leggen:

 

First Contentful Paint (FCP): hierbij meet Google hoe lang het duurt voordat het bovenste gedeelte van jouw websitepagina geladen wordt, dus de afbeelding of het eerste stuk tekst bovenaan je pagina. Eerder keek Google vooral naar de totale laadtijd van je pagina. Maar omdat een websitebezoeker nooit in één seconde helemaal onderaan je websitepagina kan zijn, wordt sinds de updates van 2021 (die de Core Web Vitals worden genoemd) vooral gekeken hoe snel het bovenste deel van je pagina laadt.

Gebruik je bovenaan bijvoorbeeld een hippe fotoslider die traag laadt, dan gaat dat ten koste van je snelheidsscore. Heb je onderaan je websitepagina zo’n mooie Instagram-fotofeed, dan wordt het (traag) laden daarvan niet in deze FCP-score meegenomen. Houd het bovenste deel van je pagina’s simpel en rustig om een goede FCP-score te behalen.

 

Largest Contentful Paint (LCP): hierbij meet Google hoe lang het duurt voordat het grootste stuk tekst of de grootste afbeelding op je pagina geladen is. Je scoort hier laag als je bijvoorbeeld grote fotobestanden op een pagina plaatst zonder een plugin te gebruiken die deze foto’s op je website automatisch kleiner maakt. Ook het hebben van die mooie Instagram-fotofeed waar ik het net over had kan ervoor zorgen dat je LCP-score lager is.

 

First Input Delay (FID): in deze score komt een aantal factoren samen. Heel simpel uitgelegd meet de FID-score hoe lang het duurt voordat een bezoeker die naar je website toe gaat daar daadwerkelijk iets kan doen. Daarbij telt mee hoe snel de website geladen is, maar bijvoorbeeld ook hoe responsive de website is. Waarbij responsive staat voor hoe goed de website zich aanpast naar het apparaat waarop hij bekeken wordt: is de pagina bijvoorbeeld op een mobiele telefoon net zo goed en makkelijk leesbaar als op een vaste pc of laptop?

Het is belangrijk dit soort dingen voor je eigen website goed te checken. Werk je vooral aan je website op een vaste computer? Vergeet dan niet om nieuwe of aangepaste pagina’s ook even op je telefoon te bekijken als ze klaar zijn. Een foutje waardoor de pagina er op een telefoon net iets anders (en minder goed) uitziet is zo gemaakt.

 

Cumulative Layout Shift (CLS): hierbij kijkt Google naar elementen op een websitepagina die ineens van plek veranderen. Bijvoorbeeld wanneer je als bezoeker van een website op een link of knop wilt klikken en die plotseling naar een andere plek is verschoven. Dit kan voorkomen als een websitepagina traag laadt. Soms is dat veranderen van plek voor je websitebezoeker alleen maar onhandig en irritant, maar soms kan het ook tot echte fouten en veel frustratie leiden. Als jouw website in de PageSpeed Insights test niet goed scoort op dit onderdeel, is het verstandig hier een websitebouwer naar te laten kijken.

 

Aanbevelingen van Google PageSpeed Insights

Onder dit bovenste gedeelte in jouw persoonlijke rapport van Google PageSpeed Insights zie je nog een aantal andere begrippen staan, inclusief uitleg over wat er mee bedoeld wordt. Daar weer onder zie je een lijstje met aanbevelingen specifiek voor jouw website. Bij deze aanbevelingen staat dat waar je de grootste snelheidswinst mee kunt boeken bovenaan.

Ik licht een paar veelvoorkomende aanbevelingen uit:

 

Eerste reactietijd van server verkorten

Dit gaat over hoe snel (of langzaam) jouw website als geheel laadt. Het thema waarmee jouw website gebouwd is heeft bijvoorbeeld invloed op deze score. Werk je met een WordPress-thema dat of een builder die bekendstaat als snel, zoals Astra of Elementor, dan zit je op dit gebied waarschijnlijk wel goed.

Is je website gebouwd met een wat trager WordPress-thema of met iets anders dan WordPress, dan kan het zijn dat je op dit gebied lager scoort. Wat niet direct betekent dat je van thema of software hoeft te wisselen, want ergens gemakkelijk mee kunnen werken is ook veel waard. Maar mocht je echt hinder ondervinden op dit gebied, dan is het iets dat je wel kunt overwegen.

Ook het hebben van veel (overbodige) plugins op je website kan ervoor zorgen dat je op dit gebied minder goed scoort. Loop de plugins die op je website staan eens langs om te kijken welke je echt nodig hebt en verwijder je overbodige plugins. Zelf heb ik bijvoorbeeld mijn Facebook Like Box en de bijbehorende plugin van mijn website af gehaald om al een groot verschil te maken. Kijk ook even of je misschien twee plugins hebt die dezelfde functie op je site vervullen, want dat is mij ook wel eens overkomen. Eén van beide kan dan gemakkelijk weg.

Het kan ook nog zijn dat je website trager is omdat je bij een hostingpartij zit die zijn zaakjes op dit gebied minder goed voor elkaar heeft. Het fijne over welke partijen hierin wel en niet goed bekend staan weet ik niet, maar een rondje googelen maakt je vast wijzer.

 

Geef afbeeldingen het juiste formaat

Als je een niet zo snelle website hebt, dan is de kans groot dat je winst kunt boeken bij het gebruiken van afbeeldingen op je websitepagina’s. Let erop dat je niet te grote afbeeldingsbestanden naar je website uploadt. Wil je dat toch doen, werk dan met een plugin die afbeeldingen bij gebruik op je website automatisch kleiner maakt. Ik gebruik hiervoor de plugins Insanity en Smush. Mogelijk geeft PageSpeed Insights je ook nog andere tips rond het gebruik van afbeeldingen, zoals over het gebruiken van moderne indelingen als webp in plaats van jpeg.

 

Beperk niet-gebruikt Javascript

Javascript is een stukje code waarmee je een bepaalde handeling op je website mogelijk maakt. Plugins bevatten bijvoorbeeld (soms veel) Javascript – ook om die reden is het verstandig om alleen plugins op je website te laten staan die je ook echt gebruikt.

Het verminderen van ongebruikt Javascript op je website is verder een vrij technisch verhaal, waar ik niet te diep op inga. Als je hierover in PageSpeed Insights een opmerking krijgt, leg het dan eens voor aan je (of een) websitebouwer. Hetzelfde geldt wanneer je in PageSpeed Insights opmerkingen krijgt over het beperken van niet-gebruikte css. Het is meestal niet verstandig om hier op eigen houtje aan te gaan rommelen.

 

Verder kun je in de snelheidstest van Google PageSpeed Insights nog verschillende andere tips en feedback krijgen. Neem het gewoon stap voor stap door, los op wat je zelf op kunt lossen en vraag hulp bij de dingen die voor jou te technisch of te abracadabra zijn. En zorg dat je de snelheid van je website serieus neemt, want het is een heel belangrijke voorwaarde om goed gevonden te worden in Google.

 

Laat even weten: welke score behaal jij in Google PageSpeed Insights?