Externe links naar jouw website kunnen op twee verschillende manieren waarde voor jou hebben: doordat je er direct meer websiteverkeer door krijgt en/of doordat de autoriteit die de andere website heeft ook op de jouwe afstraalt. In dit artikel vertel ik je er meer over, inclusief tips over wat wel en geen waardevolle backlinks voor jouw website zijn.

 

De eerste manier waarop een externe link in je voordeel werkt spreekt misschien heel erg voor zich: doordat er een link naar jouw website op een andere website staat kan een bezoeker van die site jouw link daar zien en vervolgens naar jouw website doorklikken.

Of dat ook echt gebeurt hangt af van hoe en waar de link naar jouw website op die andere website geplaatst is. Zo kun jij bijvoorbeeld een gastblog schrijven of een interview geven voor een andere website. Als daar een link naar jouw website bij komt te staan, dan nodigt dat voor iemand die dat artikel leest wellicht uit om naar jouw website door te klikken.

Als de eigenaar van de andere website dit blog of interview dan ook nog onder de aandacht brengt in zijn of haar online netwerk, kan dat ook flink wat extra bezoekers naar jouw website brengen. Zo krijg jij dus bekendheid in het netwerk van de ander. Dit gebeurt mij ook als ik een gastblog voor een andere website schrijf.

Deze aandacht voor het artikel en daarmee ook voor jouw website dooft echter vaak ook snel weer uit, omdat er dan voor de eigenaar van de andere website weer een volgend artikel is om onder de aandacht te brengen. Tenzij het artikel goed gevonden wordt in Google natuurlijk, dan kan het zelfs tot in lengte van jaren veel bezoekers trekken, waarvan een deel ook naar jouw website door zal klikken.

 

Autoriteit opbouwen in Google

De tweede manier waarop een externe link in je voordeel werkt heeft te maken met de ‘autoriteit’ die elke website op het wereldwijde web heeft opgebouwd in Google. Die autoriteit is een score van 0 tot 100 die Google aan elke website toekent, waarbij geldt: hoe hoger, hoe beter.

De autoriteitsscore wordt meestal hoger naarmate je website langer bestaat, waarbij je verschillende dingen kunt doen om ‘m actief omhoog te brengen. Eén van die dingen is het krijgen van externe links op websites die een (veel) hogere autoriteitsscore hebben dan die van jou. Met een externe link op die andere website vloeit een stukje van die autoriteit namelijk door naar jouw website.

Klinkt een beetje abstract? Vergelijk het maar met een zanger die net een eerste hit heeft gescoord en graag een goed vervolg wil geven aan die doorbraak om geen eendagsvlieg te worden. Stel dat deze zanger voor zijn tweede single een duet op wil nemen: dan kan hij dat beter doen met een al behoorlijk bekende zanger of zangeres (wel met een goed imago natuurlijk, dat is tegenwoordig ook niet meer vanzelfsprekend) dan met een lokaal bekende volkszanger. De bekendheid van die ander straalt dan namelijk ook op de net doorgebroken zanger af – en de kans is groot dat er een tweede hit volgt.

Zo geldt dat met externe links dus ook. Staat er een link naar jouw site vermeld op een andere website die veel autoriteit in Google heeft, dan komt dat jouw website veel meer ten goede dan wanneer er een link naar jouw site staat op een website met een lage autoriteitsscore.

 

Wat zijn waardevolle en minder waardevolle externe links voor jouw website?

Nu je weet op welke twee manieren een externe link van waarde kan zijn voor jouw website geef ik je een paar voorbeelden van externe links die niet echt en externe links die juist heel erg de moeite waard zijn om te verkrijgen.

 

Niet zo waardevol: linkje ruilen

Misschien heb je dit zelf al eens gedaan, ik in elk geval wel: een link uitwisselen met een andere zelfstandig ondernemer die je hebt leren kennen. Je kunt dat onder andere doen door een gastblog voor elkaar te schrijven en daarbij naar elkaars websites te linken.

Ik besloot dit een paar jaar geleden te doen samen met Nicole, die ik online had leren kennen en die net als ik andere zelfstandig ondernemers helpt met hun online marketing. We schreven een gastblog voor elkaar en publiceerden dit op onze websites. Ik kan niet meer terugvinden hoeveel bezoekers ik hierdoor naar mijn website heb gekregen, maar het waren er niet heel veel, en andersom voor haar waarschijnlijk ook niet.

Ook de autoriteit van onze websites ging niet omhoog. Waarom niet? Omdat de autoriteit van onze websites al vergelijkbaar met elkaar was. Als je allebei ongeveer evenveel autoriteit in Google hebt, dan worden de links die jullie met elkaar uitwisselen in Google tegen elkaar weggestreept en heb je er allebei weinig aan, behalve misschien dat je kort onder de aandacht komt in elkaars netwerk. Een leerzame ervaring dus voor mij die niet al te veel opleverde, inmiddels alweer ruim drie jaar geleden. Sindsdien ben ik een stuk kritischer op voor wie ik een gastblog schrijf.

 

Ook niet zo waardevol: een vermelding op een linkpagina

Misschien krijg je die mails wel eens van bedrijven die aanbieden de link naar jouw website op hun website te vermelden. Of ze het nou gratis of betaald aanbieden, ze bieden het waarschijnlijk aan heel veel ondernemers aan en aan een vermelding in een heel lijstje met allemaal links heb jij heel weinig.

Dit komt allereerst doordat je op zo’n linkpagina meestal tussen vele andere websites staat. De kans dat jouw link op zo’n pagina wordt aangeklikt is maar heel klein. Ook levert het je qua autoriteit die van de ene website naar de andere website doorstroomt heel weinig op.

Verder staat een link op zo’n linkpagina meestal gewoon vermeld zonder enige context eromheen. Dat nodigt nog minder uit om erop te klikken. Dan kun je altijd nog beter een link in of onder een door jou geschreven gastblog of een door jou gegeven interview hebben staan. Dan heeft zo’n link context én ben jij waarschijnlijk de enige van wie er een link op de betreffende websitepagina staat. De linkvermeldingsverzoeken kun je dus met een gerust hart in je online prullenbak gooien.

 

Wel heel waardevol: een link op een grote website in jouw vakgebied

Een externe link op een website die echt een autoriteit is in jouw vakgebied is voor jouw website heel waardevol. Denk hierbij aan een veel groter bedrijf dat iets vergelijkbaars doet als jij, maar ook aan een brancheorganisatie, een vakblad, een organisatie die beurzen en/of evenementen organiseert, enzovoort.

Hier geldt weer het principe dat ik eerder uitlegde van de net doorgebroken zanger voor wie het slim is om met andere, al langer bekende zangers samen te werken. Check altijd wel even of de website van de betreffende andere partij ook aanzien heeft bij Google, want bekende namen hoeven het niet automatisch ook goed te doen in Google. Maar als dit wel het geval is, is het absoluut interessant om een link op die andere website te verkrijgen. Ook als het je niet direct honderden extra websitebezoekers per maand oplevert, verhoogt het wel de autoriteit van jouw website dat jij ‘gezien’ wordt op de site van die ander.

 

Ook heel waardevol: een externe link in de media

Denk hierbij aan een populair online magazine, een nieuwswebsite of een ander online mediakanaal. Op deze websites wordt over het algemeen meerdere keren per dag iets nieuws geplaatst, waardoor ze heel levendig zijn. En dat is precies waar Google van houdt. Mede hierdoor hebben ze ook vrijwel altijd een hoge autoriteitsscore in Google. En naast dat het (meestal) leuk is om in de media te komen, heeft het ook weer een positief effect op jouw website als daar ook een externe link bij vermeld wordt.

Ik heb zelf jarenlang als journaliste gewerkt, en ik weet dus hoe de mediawereld werkt. Redacties hebben altijd behoefte aan goede verhalen, en als ze echt onderbezet zijn óók aan mensen die zelf een artikel voor de betreffende website willen schrijven. Zolang jij concreet en specifiek onder hun aandacht weet te brengen waar jouw verhaal interessant is, is het heel goed mogelijk om in de media te komen en daar mooie externe links naar jouw website mee te verzamelen.

 

Online masterclass Krijg links die klanten trekken

Op dinsdag 15 februari geef ik de online masterclass Krijg links die klanten trekken, waar je een concreet actieplan krijgt om waardevolle links naar jouw website te krijgen op andere websites die nu al veel bezoekers in jouw doelgroep trekken en een autoriteit in Google zijn, zodat meer mogelijke klanten jóuw website gaan vinden. Interessant voor jou? Check dan hier de masterclass Krijg links die klanten trekken.