Als jouw website hoog in Google staat, betekent dit dat je jezelf bekend kunt maken bij meer mogelijke nieuwe klanten. Dat er meer nieuwe mensen op jouw website op bezoek komen. Maar wat levert hoog in Google staan je nog meer op? Heb je daar wel eens bij stilgestaan?

 

Als je website het goed doet in Google, gun je jezelf daarmee de gemakkelijkste manier om steeds meer nieuwe bezoekers op je website te krijgen – die als het goed is ook nog een mogelijke klant van jou zijn. Natuurlijk zijn er ook andere manieren om meer bezoekers op je website te krijgen, maar dat zijn meestal manieren waarvoor je harder en langer moet werken – of manieren waarvoor je moet betalen (zoals bij adverteren in Google).

Als jouw website het eenmaal goed doet in Google, dan kunnen nieuwe mensen jou daar dag en nacht vinden als zij aan het googelen zijn. Iemand die jou een kwartiertje geleden nog helemaal niet kende kan op dit moment via Google op jouw website terechtkomen. En daar kan vervolgens veel meer uit voortkomen dan alleen maar een websitebezoek.

 

Rimpeleffect 1: meer mensen die uit zichzelf contact met jou zoeken

Als je via Google meer bezoekers op je website krijgt, dan is de kans groot dat er ook meer mensen contact met jou gaan opnemen omdat ze interesse hebben in je aanbod. Dat geldt zeker als jij het de bezoekers van je website gemakkelijk maakt om contact met je op te nemen.

Googelen is een heel doelgerichte bezigheid, niet iets dat je zomaar even voor de gezelligheid doet. Als iemand die jou in Google gevonden heeft contact met je zoekt, is de kans dan ook groot dat je te maken hebt met iemand die eigenlijk al weet dat hij of zij jouw aanbod wil. Het is meestal niet iemand die je daar eerst nog van moet overtuigen.

Dit is zeker een voordeel als je aanbod (en jezelf) verkopen niet de vaardigheid is waarin jij het meeste uitblinkt of het meest gelukkig van wordt. Zelf ben ik hier door de jaren heen steeds beter in geworden, door mijn geheel eigen manier van verkopen te vinden, maar ik kan me nog heel goed verplaatsen in ondernemers die daar een hekel aan hebben. En dan is goed gevonden worden in Google ideaal.

Zo krijg ik van mensen die mij in Google vinden vaak heel direct de vraag hoe ik hen kan helpen om hun website beter voor hen te laten werken. Vervolgens sluit de manier die ik kan bieden wel of niet aan bij de behoefte van degene die contact met mij zoekt. Kan ik diegene niet helpen, dan kan ik altijd gemakkelijk doorverwijzen naar iemand in mijn netwerk die dat wel kan. En kan ik iemand wel helpen, dan komt er uit zo’n contact eigenlijk heel gemakkelijk en direct een nieuwe klant voort.

 

Rimpeleffect 2: meer klanten, ook als ze niet op de socials zitten

Je zou het in deze online tijd bijna vergeten, zeker als je zelf veel tijd doorbrengt op Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok en/of andere social mediakanalen. Maar er zijn toch echt mensen die niet of nauwelijks tijd doorbrengen op de socials.

Mijn broer is daarin bijvoorbeeld echt het tegenovergestelde van mij: waar ik het met name leuk vind om dagelijks op Instagram aanwezig te zijn, heeft hij niet eens accounts op social media, uitgezonderd een nauwelijks gebruikt LinkedIn-account. Tegelijk is hij wel iemand die gemakkelijk geld uitgeeft aan dingen die belangrijk zijn voor hem. Maar die vindt hij dus op een andere manier, bijvoorbeeld door te googelen.

Als jij een aanbod hebt waarmee je echt graag zo veel mogelijk mensen wilt bereiken, dan zou ik het als ik jou was ook de mensen die geen of weinig tijd op social media doorbrengen gunnen om jouw mooie aanbod te vinden. En dat kan dus als je website het goed doet in Google.

Zoals ik hierboven al schreef geeft het je ook de kans om gevonden te worden door mensen die een kwartiertje geleden nog nooit van jou gehoord hadden. Maar dus ook de kans om mogelijke nieuwe klanten te bereiken bij wie je met andere vormen van marketing nooit onder de aandacht was gekomen. Bijvoorbeeld omdat ze niet op social media zitten of nauwelijks omkijken naar hun accounts daar.

 

Rimpeleffect 3: je hoeft geen energie meer te steken in dingen waar jij geen energie van krijgt

Een valkuil waar veel ondernemers – inclusief ikzelf – in terechtkomen als je je bedrijf aan het opbouwen bent is dat je denkt dat je om succesvol klanten aan te trekken aan allerlei verschillende vormen van marketing moet doen. Het maakt dat er al snel veel meer tijd aan marketingactiviteiten opgaat dan je eigenlijk wilt. Want je moet alles leren, je moet alles bijhouden, je moet in alles op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, enzovoort.

Maar als je eens goed kijkt naar de meeste succesvolle ondernemers, dan doen zij meestal maar aan een paar verschillende vormen van marketing. Het geheim van hun succes is dat ze de dingen die ze doen gewoon heel goed doen. Pas als ze verder gegroeid zijn gaan ze méér dingen doen (of besteden ze dat uit aan anderen). En de keuze om het (in eerste instantie) simpel te houden mag jij als je wilt ook maken.

Als je website het eenmaal goed doet in Google, kun je met een gerust hart de keuze maken om andere marketingdingen waar jij geen energie van krijgt los te laten. Zo krijg ik bijvoorbeeld helemaal geen energie van tijd doorbrengen op LinkedIn. Ik weet dat er genoeg ondernemers zijn die LinkedIn een geweldig kanaal vinden, maar ik voel het gewoon niet. Je komt mij daar dan ook nauwelijks tegen. Terwijl ik het dus wel heel fijn vind om op Instagram actief te zijn en daar connecties met andere ondernemers te maken.

Ook als je helemaal geen energie (meer) krijgt van social media is het een goed idee om je website goed voor je te laten werken in Google. Net als bijvoorbeeld Marrit kun je jouw bedrijf prima runnen zonder veel tijd aan de socials te besteden. Het fijne van je website is daarbij ook nog dat deze veel meer ‘energieneutraal’ is dan de socials: waar er op Facebook en Instagram allemaal prikkels en energieën van anderen op je af komen, heb je daar op je website helemaal niet mee te maken. Het is jouw plekje op het internet.

 

Rimpeleffect 4: meer vrij te besteden tijd

Ik zal eerlijk met je zijn: als jij meer aandacht aan je website gaat besteden, brengt hij niet meteen vanaf dag 1 zo veel bezoekers vanuit Google naar je toe dat jij rustig achterover kunt gaan leunen en (mocht je dat al willen) over kunt stappen op een 4 Hour Work Week. Maar als je website eenmaal voor je werkt, bespaar je jezelf daarmee wel veel tijd.

Je gaat immers vaker gevonden worden door mensen die uit zichzelf contact met je opnemen en die uit zichzelf al je aanbod (willen) kopen. Allebei dingen waar je – als je website het niet goed doet in Google – op andere manieren tijd in moet steken, vaak telkens opnieuw. Terwijl alles dat op je website eenmaal voor je werkt, ook op de langere termijn voor je kan blijven werken.

Zo krijg ik terwijl ik dit blog aan het schrijven ben net een mailtje binnen dat iemand iets bij mij gekocht heeft via een aanbodpagina die ik in april 2020 geschreven heb – en daarna hooguit af en toe nog wat heb bijgeschaafd. Daar kwam voor mij op dit moment helemaal geen werk of tijd aan te pas, de aankoop kwam net automatisch bij mij binnen terwijl ik dus een blog aan het schrijven was.

 

Rimpeleffect 5: meer samenwerkingen

Misschien is rimpeleffect 5 iets dat jij helemaal niet ambieert, maar misschien lijkt het je ook juist wel heel tof als anderen graag met jou willen samenwerken. Hoe beter jouw website het doet in Google (en dus hoe meer nieuwe mensen jij dagelijks bereikt), hoe interessanter jij voor anderen wordt als mogelijke samenwerkingspartner. En dat geeft jou (en ook de ander) mooie kansen om onder de aandacht te komen in een nieuw netwerk.

Zo’n samenwerking kan natuurlijk allerlei vormen krijgen, maar net wat jij fijn vindt. Zo vind ik een samenwerking waarbij ik een gastworkshop mag verzorgen of een interview mag geven (of een ander mag interviewen) het allerleukst. Voor jou is dat mogelijk weer iets anders. Maar wat zeker is: als je gemakkelijker te vinden bent in Google en meer bereik hebt met je website, is de kans groter dat je zelf voor een samenwerking gevraagd wordt.

Los daarvan kun je deze kansen natuurlijk ook voor jezelf creëren, en ook dan helpt het mee als je zelf al een goed bereik in Google hebt en daar een goede domeinautoriteit hebt opgebouwd. De kans dat iemand dan positief reageert op jouw verzoek om samen te werken wordt daarmee een stuk groter.

 

Wil jij dat nieuwe klanten jou goed kunnen vinden in Google?

Doe dan vanaf 8 september zeker mee aan de Goed Gevonden in Google Bootcamp: mijn meest waardevolle gratis training waarin ik je ga helpen om jouw website hoog in Google te krijgen, zodat jij meer mensen bereikt en meer nieuwe klanten aantrekt. Schrijf je hier gratis in voor de Goed Gevonden in Google Bootcamp.