De domeinautoriteit van jouw website is een score op een schaal van 0 tot 100 die Google aan jouw website toekent. Met deze score geeft Google aan hoe belangrijk en populair jouw website is. Hoe hoger je score, hoe makkelijker je hoog in de zoekresultaten terechtkomt. Welke stukjes gereedschap heb jij in je gereedschapskist om de domeinautoriteit van je website te verhogen?

 

Onderschat domeinautoriteit niet

De kans is groot dat je niet spontaan antwoord kunt geven als ik je nu vraag welke score jouw website op dit moment heeft als het gaat om domeinautoriteit. Dat is ook helemaal niet erg: het is logisch dat je hier niet dagelijks bij stilstaat.

Toch is het een score die je niet moet onderschatten. Hoe hoger jouw website op de schaal van 0 tot 100 scoort, hoe makkelijker je op de eerste pagina of zelfs op de eerste plek in de zoekresultaten van Google terechtkomt. En dat zorgt er dan natuurlijk weer voor dat nieuwe klanten jou gemakkelijker kunnen vinden in Google.

Als je eens wilt checken wat de domeinautoriteit van jouw website is, ga dan bijvoorbeeld naar de Link Explorer van MOZ en typ daar je eigen websiteadres in. Als je vervolgens een score ziet staan die hoger is dan 10, dan steek je al uit boven het gemiddelde. Veel websites van zelfstandig ondernemers blijven namelijk lang onder een domeinautoriteit van 10 steken omdat ze te weinig doen dat hun website ten goede komt. Ook als je je website in Ubersuggest intypt bij het tabblad Overzicht Verkeer zie je wat de domain authority van je site is.

 

Wat gebeurt er als je niet aan de domeinautoriteit van je website werkt?

Eigenlijk heel simpel: niet zo veel. Je website blijft dan staan op de plekken waar hij in Google staat. En meestal is dat, als je sowieso weinig naar je website omkijkt, op plekken waar je grote kansen laat liggen om goed gevonden te worden door de klanten die jij juist kunt helpen. Je weet wel: op pagina 7 of 8 in Google waar nooit iemand kijkt. Gevolg is dan dat je het heel erg moet hebben van andere vormen van marketing die veel meer tijd en energie kosten om nieuwe klanten te vinden.

Als je graag wilt dat nieuwe klanten jou gemakkelijk uit zichzelf kunnen vinden in Google, en daarom actief wilt werken aan een hogere domeinautoriteit van je website, dan is het slim dat je de volgende drie stukken gereedschap goed gebruikt.

 

Gereedschap 1: zorg dat je website SEO-technisch goed op orde is

En dan heb ik het zowel over de basisdingen die meteen bij het maken van een website(pagina) al goed op orde mogen zijn als ook de details die je wel eens vergeet als je daarna aan je website blijft werken. Voorbeelden van die basisdingen:

 

  • Zorg dat je website snel laadt en dat dit ook zo blijft naarmate je meer pagina’s en/of blogs aan je website toe gaat voegen. Google vindt websitesnelheid heel belangrijk en heeft in 2021 verschillende updates gedaan waardoor je website hier nu nog meer op beoordeeld wordt
  • Zorg dat je website mobielvriendelijk is. Bekijk je eigen website zelf ook eens op je mobiele telefoon, en het liefst ook eens op de telefoon van iemand die een ander formaat beeldscherm heeft. Anno 2022 kom je echt niet meer weg met een niet-mobielvriendelijke website
  • Duidelijke linkstructuur: je website zit duidelijk in elkaar en is voor Google daardoor goed te begrijpen

 

Heb je het idee dat je website op één of meer van deze punten niet zo goed uit de verf komt? Dan is het slim om hier iemand naar te laten kijken die verstand heeft van de technische kant van een website. Ik laat hier zelf af en toe ook iemand naar kijken om op dit gebied mijn website up-to-date te houden.

En die details? Dan heb ik het bijvoorbeeld over:

 

  • Zorgen dat je pagina’s niet te kort zijn: met websitepagina’s van minder dan 300 woorden kan Google niet zo veel. Ze zullen niet goed opgepikt worden in de zoekresultaten. Google houdt het meest van websitepagina’s die minimaal duizend woorden bevatten. Lukt het je niet om zo veel tekst te schrijven op een pagina die je graag goed vindbaar wilt maken in Google? Streef dan in elk geval naar minstens 500 woorden.
  • Het gebruiken van goede zoekwoorden op alle plekken op een pagina die voor Google belangrijk zijn: zoals kopjes, tussenkopjes, linkteksten en teksten die je bij foto’s invult
  • Het maken van goede URL’s naar je pagina’s: niet te kort en ook niet te lang
  • Het netjes invullen van je metadescriptie: het stukje tekst dat verschijnt als je website tevoorschijn komt in Google

 

Vaak is het eerder slordigheid dan onwetendheid als er op deze punten iets niet goed gaat op je website. Tip voor als je met de betaalde versie van Ubersuggest werkt: je kunt dan een Site audit voor je website laten doen waarin alle slordigheidjes die je website nu bevat boven water komen en je ze punt voor punt kunt verbeteren.

 

Gereedschap 2: zorg dat je populair wordt, bent en/of blijft bij Google

Google wil zijn gebruikers de best mogelijke ervaring en resultaten geven. Websites waarnaar vanuit de zoekresultaten veel wordt doorgeklikt worden ‘vriendjes met Google’, zoals ik dat noem. Hoe vaker er vanuit Google wordt doorgeklikt naar jouw website, hoe makkelijker je pagina’s en artikelen hoog in Google blijven staan en ook de nieuwe content die je voor je website maakt hoog in de ranking komt.

Google kan van alles bijhouden over jouw website: hoe vaak er naar wordt doorgeklikt, hoe lang mensen op je website blijven, hoeveel pagina’s ze tijdens hun bezoek aan jouw website bekijken, hoe vaak jij iets nieuws op je website plaatst, enzovoort. Jij kunt hier zelf als je wilt ook veel gegevens over verzamelen via twee gratis services van Google: Google Analytics en Google Search Console.

Wat je kunt doen om je populariteit bij Google te vergroten?

 

  • Regelmatig nieuwe content op je website publiceren, bijvoorbeeld in de vorm van blogs. En met regelmatig bedoel ik dus niet de ene maand drie blogs schrijven en daarna weer drie maanden niets nieuws op je website publiceren.
  • Kwalitatief goede blogs schrijven die een aanvulling zijn op wat anderen al geschreven hebben. Zorg dat jouw blogs meer waardevolle inhoud bevatten, langer zijn of meer gevarieerd zijn qua inhoud (met bijvoorbeeld een video of infographic als aanvulling op de tekst). Neem liever wat langer de tijd om echt iets goeds te schrijven dan dat je snel even een blog eruit perst dat weinig om het lijf heeft.
  • Goede metadescripties bij je pagina’s en blogs schrijven. Dit is het eerste dat iemand die aan het googelen is van je pagina ziet: het stukje tekst met kop, link en toelichting zoals dat in de zoekresultaten van Google verschijnt. De metadescriptie bepaalt voor een groot deel of iemand wel of niet naar jouw website doorklikt. Zorg ervoor dat hij aantrekkelijk en/of nieuwsgierigmakend geschreven is.

 

Over het algemeen zijn deze dingen niet moeilijk om te doen. Het is vooral een kwestie van de discipline opbrengen om dit consistent te doen – omdat het niet werkt als je er even een paar weken serieus mee bezig bent en er dan weer mee stopt (ja, in dat opzicht lijkt het wel op sporten of gezond eten). Kun je die discipline wél opbrengen, dan zul je al snel resultaat zien – en waarschijnlijk steeds meer resultaat.

Heb je toch hulp nodig bij het schrijven van blogs, inclusief een stok achter de deur? Check dan even of mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken iets voor jou is.

 

Gereedschap 3: interne en externe linkbuilding

Google houdt van samenhang en verbinding. Dat maakt het wereldwijde web overzichtelijk en het maakt jouw website gemakkelijker te begrijpen. Om die reden zijn interne en externe links voor jouw website heel belangrijk.

Interne linkbuilding wil zeggen dat jij binnen je eigen website van de ene naar de andere pagina linkt. Daarmee maak je van je website als het ware een spinnenweb: met virtuele draadjes zijn je pagina’s met elkaar verbonden. Je moet hierin niet gaan overdrijven, maar het is slim om elke pagina en elk blog op je website met twee tot vijf andere pagina’s of blogs te verbinden als je optimaal gebruik wilt maken van interne linkbuilding.

Waar je jouw interne linkbuilding helemaal zelf kunt doen, heb je voor externe linkbuilding andere mensen en andere websites nodig. Dit wil namelijk zeggen dat jij links naar jouw website toe krijgt op de websites van anderen. Dit kunnen andere ondernemers zijn, maar ook media, organisaties, enzovoort. Google ziet deze externe links als een soort stemmen op jouw website: een teken dat een ander jouw website aanraadt en dus positief beoordeelt.

Het is goed om ook actief te werken aan het verkrijgen van deze externe links: en dan het liefst op websites die al een hogere domeinautoriteit hebben dan die van jou. Hoe hoger de domeinautoriteit van een andere website waarop de jouwe vermeld staat, hoe makkelijker ook de domeinautoriteit van jouw website omhoog zal gaan. Dit in tegenstelling tot vermeldingen op websites die een vergelijkbare of lagere autoriteitsscore hebben: die doen weinig tot niets (goeds) voor jouw website.

Het krijgen van meer externe links naar jouw website is een kwestie van doen én van het slim aanpakken, zeker als jij net als ik zorgvuldig met je tijd om wilt gaan. Als je slim denkt en doet, voorkom je dat je veel tijd kwijt bent aan het verkrijgen van links die uiteindelijk niet veel voor je doen.

 

Online masterclass Krijg links die klanten trekken

Wil jij meer externe links die jouw website sterker maken, zodat je site door mogelijke nieuwe klanten gemakkelijker gevonden wordt in Google? Check dan hier de online masterclass Krijg links die klanten trekken die ik komende dinsdag geef. Dan help ik je aan het Externe Links Actieplan dat jou gegarandeerd meer externe links, een hogere domeinautoriteit én meer mogelijke nieuwe klanten op je website oplevert.