Het schrijven van blogs die goed scoren in Google kan je helpen om in je bedrijf verschillende doelen te bereiken. Zo ook het automatisch laten groeien van je e-maillijst. In dit artikel vertel ik je hoe ik mijn blogs daar op twee manieren voor gebruik, zodat jij dit als je wilt ook voor elkaar kunt krijgen.
E-mailadressen verzamelen van mensen die jouw website bezoeken is superslim. Je krijgt immers (als het goed is) regelmatig bezoekers op je website die het interessant vinden wat jij doet en die jouw hulp goed kunnen gebruiken. Maar lang niet iedereen van hen is op dat moment direct al klaar om klant bij jou te worden. En dan is het handig om eerst via e-mail een verdere band op te bouwen.
Nu is, als je inderdaad blogs schrijft voor je website, de kans best groot dat een nieuwe bezoeker via één van je blogs je website binnenkomt. Ik denk dat ik elke week zo’n 70 tot 75 van mijn websitebezoekers krijg dankzij mijn blogs die het goed doen in Google. Slim dus om binnen je blogs dat wat op jouw website gratis aan te vragen is in ruil voor een e-mailadres goed onder de aandacht te brengen.
Je e-maillijst laten groeien vanuit je blogs: zo doe ik het
Ik doe dit in mijn blogs die het goed doen in Google op twee manieren: mijn bestaande e-book onder de aandacht brengen binnen het blog óf speciaal iets creëren dat naadloos aansluit op een blog dat goed scoort in Google.
Denk in dat laatste geval aan iets dat eenvoudig en waardevol tegelijk is. Het is immers niet mijn bedoeling om elke week een uitgebreide nieuwe weggever te maken, maar tegelijk wel mijn intentie om altijd iets waardevols te leveren.
Op deze manier heb ik bijvoorbeeld handige checklistjes gemaakt bij mijn blog De perfecte testimonial: 5 tips en een voorbeeld en bij mijn blog 3 tips voor een goede Over mij-pagina op je website. Met name die laatste wordt heel regelmatig aangevraagd door mensen die voor het eerst op mijn website komen. Deze checklistjes ontstonden pas toen ik zag dat deze blogs vanuit Google steeds meer bezoekers begonnen te trekken.
Opdracht voor jou: aan welke blogs kun jij iets koppelen?
Terug naar jou: zoek eens op welke van jouw blogs het vaakst gevonden worden in Google. Je kunt hier bijvoorbeeld het Acquisitie-overzicht in Google Analytics voor gebruiken of je kunt dit opzoeken in Ubersuggest. Breng in kaart welke 3 tot 5 blogs op jouw website op dit moment de meeste bezoekers trekken vanuit Google.
Pik er nu één blog uit. Wat kun je als aanvulling op dat blog creëren dat waardevol is voor jouw websitebezoekers (lees: voor je mogelijke klanten)? En als ik je als uitdaging meegeef dat je er maximaal twee uurtjes aan mag werken om het te maken, welk van je ideeën blijft dan over? Ga daar mee aan de slag.
Blogs schrijven die aansluiten op je weggever
Natuurlijk kun je ook andersom werken als je je e-maillijst automatisch wilt laten groeien dankzij je blogs. In dat geval maak je eerst je cadeautje – bijvoorbeeld een e-book, een checklist of een videotraining – en ga je vervolgens blogs schrijven die daarop aansluiten.
Zelf heb ik bijvoorbeeld sinds begin 2023 een nieuw e-book, De 5 simpele stappen om als coach of therapeut hoog in Google te komen. Zoals je al uit de naam kunt afleiden, komen in dit e-book 5 verschillende onderwerpen (stappen) aan bod. Bij elk van die 5 onderwerpen kan ik ook weer een blog schrijven. Bovendien liggen er nog allerlei onderwerpen om mijn e-book heen, die ik ook tot een blog kan uitwerken. En dat kun jij ook.
Begin bij zoekwoordenonderzoek
Wil je op deze manier blogs schrijven om automatisch inschrijvingen voor je e-maillijst te krijgen? Dan is het slim om eerst wat zoekwoordenonderzoek te doen. Het is immers wel handig dat je een onderwerp uitkiest waar jouw mogelijke klanten ook echt naar gaan googelen, anders ga je die e-mailinschrijvingen op de automatische piloot niet krijgen.
Als ik op deze manier op zoek ben naar een goed blogonderwerp, dan raadpleeg ik mijn favoriete online hulpmiddel Ubersuggest of maak ik gebruik van Google zelf. Zo ontstond bijvoorbeeld een tijdje geleden mijn blog over ‘marketing voor therapeuten’, waar regelmatig specifiek naar gegoogeld wordt.
Ga eerst op zoek naar een onderwerp waar jouw mogelijke klanten regelmatig naar googelen, in relatie tot je weggever/online cadeautje natuurlijk. Zoek vervolgens een lijstje met zo’n zeven tot tien verschillende zoektermen bij elkaar die je in jouw blog kunt verwerken. Ga dan aan de slag met het schrijven van je blog.
Denk je nu: zoekwoordenonderzoek, zoektermen, hoe doe ik dat allemaal? Zorg dan dat je erbij bent tijdens de Blog Bootcamp die ik in april organiseer, want dan ga ik je hier bij helpen en gaan we samen jouw blog schrijven dat zorgt voor automatische inschrijvingen op je e-maillijst.
Denk er bij het schrijven van je blog aan om aan het einde een logisch ‘bruggetje’ te maken naar je e-book of andere online cadeautje. Maak er wat meer van dan alleen maar ‘Vraag gratis mijn e-book aan’, laat je bloglezers echt zien wat de meerwaarde is die ze daaruit gaan halen. ‘Verleid’ hen om het bij je aan te vragen. En zorg voor een duidelijke klikbare link naar je weggever toe, zodat ze daar niet naar hoeven te zoeken.
Je e-maillijst laten groeien: actief versus automatische piloot
Inmiddels heb ik zo’n 1.300 inschrijvingen op mijn e-maillijst. Een deel van hen is dankzij actieve marketing op mijn e-maillijst terechtgekomen, maar een ander gedeelte ook op de automatische piloot, dankzij mijn blogs die het goed doen in Google. En dit zijn allemaal mensen die mij op een andere manier waarschijnlijk nooit gevonden hadden en die ik met actieve marketing niet had bereikt. Echt een aanrader dus om deze kans te benutten als jij ook aan e-mailmarketing doet.
Doe je mee aan de Blog Bootcamp zodat nieuwe klanten jou straks goed in Google kunnen vinden?
Lijkt het je heerlijk als nieuwe klanten jou helemaal uit zichzelf weten te vinden? Als jij niet telkens maar actief aan de slag hoeft om jezelf en jouw waardevolle aanbod onder hun aandacht te brengen, maar als mensen naar jóu toe komen? Zorg dan dat je erbij bent tijdens de Blog Bootcamp, waar we samen een blog gaan schrijven waarmee jij in Google nieuwe klanten bereikt. Meld je hier gratis aan voor de Blog Bootcamp.