Van een tevreden klant ontvang je graag een testimonial, zodat je op jouw website op een geloofwaardige manier kunt laten zien hoe blij anderen zijn met jouw aanbod. Toch zie ik vaak dat ondernemers het lastig vinden om hun klanten om een testimonial te vragen en dat eenmaal verkregen recensies niet altijd even krachtig voor hen werken. In dit artikel moedig ik je aan om de testimonial samen met jouw klant te schrijven. Aan het eind van dit artikel geef ik je ook een voorbeeld van een goede testimonial.

 

Een testimonial noemen we ook wel een review, een recensie of een beoordeling. Vooral in de vakantie- en horecabranche worden testimonials veel gebruikt, en kunnen ze de doorslag geven tussen wel of niet boeken. Maar ook in andere branches zijn ze van grote waarde. Testimonials kun je gebruiken op je website, maar klanten kunnen ook een review over jouw aanbod of dienstverlening schrijven op bijvoorbeeld je Facebookpagina of Google Mijn Bedrijf.

 

Wat doet een goede testimonial?

Een goede testimonial, en met name een serie van uitstekende testimonials, zorgt ervoor dat klanten sneller voor jou en je aanbod kiezen. Je kunt online zelf nog zo veel vertellen over hoe goed jouw aanbod is, mensen geloven dit nog veel sneller wanneer ze dat van iemand anders dan jou zelf horen. En dan het liefste van klanten die al ervaring hebben met jou en je aanbod. Goed geschreven testimonials zijn één van de meest waardevolle vormen van reclame voor jouw bedrijf en kunnen het verschil maken tussen het krijgen van weinig en veel klanten.

 

Testimonial tip 1: vraag erom

Veel ondernemers vinden het lastig om hun klanten om een testimonial te vragen. Het kost immers wat tijd om er eentje te schrijven. Maar meestal maak je dat in je hoofd veel groter dan nodig is en vindt de ander het geen enkele moeite om de testimonial voor jou te schrijven.

Tip: vraag er zo snel mogelijk om nadat jullie zaken hebben gedaan. Bijvoorbeeld een paar dagen nadat iemand iets bij je gekocht heeft (als je producten verkoopt), op de dag dat jullie je laatste afspraak hebben (bij coaching) of bij het afscheid (als je in de vakantiesector werkt). Zeker als je dit persoonlijk vraagt is de kans klein dat iemand nee tegen je zegt.

 

Testimonial tip 2: schrijf samen

Een blije klant zal niet onder stoelen of banken steken hoe tevreden hij over jouw aanbod is. Meestal schrijft hij iets als dat hij uitstekend door jou geholpen is of het fantastisch bij jou heeft gehad. Super goed bedoeld, maar een review vol superlatieven is voor jou niet de meest ideale testimonial die je kunt krijgen.

Voor jou is een zogenaamd voor, tijdens en na-verhaaltje (zie ook tip 3 en 4) veel waardevoller. Ik raad je daarom aan om de testimonial samen met jouw tevreden klant te schrijven, waarbij jij hem stuurt door het stellen van een aantal vragen. Je doet een klein interviewtje met jouw klant, als het ware. Neem de antwoorden die jouw klant geeft op met een opnameapparaatje of schrijf mee terwijl jouw klant aan het vertellen is. Schrijf op basis van de antwoorden vervolgens zelf een testimonial, die je nog even ter goedkeuring voorlegt aan jouw klant voordat je deze recensie online zet.

 

Testimonial tip 3: laat de twijfel zien

Terug naar het voor, tijdens en na-verhaaltje. Natuurlijk willen jouw potentiële klanten van jouw huidige of eerdere klanten lezen dat zij tevreden of zelfs super enthousiast zijn over jouw aanbod. Maar jouw potentiële klanten hebben meestal ook twijfels. Dingen die hen tot nu toe hebben tegengehouden om daadwerkelijk bij jou te kopen.

Juist als in een testimonial ook naar voren komt welke twijfels jouw klanten hadden voordat ze jouw aanbod kochten, maakt dit de recensie extra krachtig. Jouw toekomstige klant voelt zich hierdoor erkend in zijn eigen twijfels. Zeker als uit het vervolg van het verhaal blijkt dat de twijfel nergens voor nodig was. Twijfel je om de twijfel van jouw klanten in een testimonial op te nemen? Doe het toch, want daardoor wordt het extra geloofwaardig.

 

Testimonial tip 4: deel de ervaring of het resultaat

Uiteindelijk kopen klanten niet jouw product of dienst, maar de ervaring of het resultaat dat het hen oplevert. Laat jouw klanten in een testimonial dus vooral vertellen welke ervaring zij hebben gekregen dankzij jouw aanbod of welke resultaten het hen gebracht heeft. Hier komen we bij het tijdens en na-gedeelte van de testimonial.

Als jouw klant dit kan illustreren met concrete voorbeelden, wordt de testimonial nog levendiger en daarmee ook weer krachtiger. Vergeet daarom niet om in je lijstje met vragen uit tip 2 ook naar concrete voorbeelden te vragen. En vraag daarop door, net zo lang tot je tevreden bent met de antwoorden.

 

Testimonial tip 5: schrijf in de ik-vorm

Als jij jouw klanten het schrijven van de testimonial uit handen neemt, let er dan wel op dat je deze in de ik- of de we-vorm schrijft. Dus dat je het verhaaltje schrijft vanuit het oogpunt van jouw klant aan wie je de vragen hebt voorgelegd, en dus niet in de derde persoon over jouw klant. Vermeld onder de testimonial de naam van jouw klant en plaats er liefst ook een foto bij. Gebruik bij de naam ofwel alleen de voornaam, ofwel de voor- en achternaam.

Een testimonial die in de ik-vorm geschreven is leest extra prettig. Jouw lezer, oftewel je potentiële klant, wordt echt meegenomen in het verhaal(tje) en kan zich daardoor identificeren met jouw klant. Dat maakt de kans dat hij zelf ook een nieuwe klant wordt veel groter.

 

Een voorbeeld van een goede testimonial

Hieronder deel ik een voorbeeld met je van een testimonial van Antje, die lid werd van mijn Ik help jou online Academie. Je ziet hierin zowel de twijfel als het resultaat naar voren komen.

“Voordat ik in de Academie van Rimke stapte, was ik behoorlijk sceptisch of al dat online marketinggedoe wel zou werken. Leuk hoor, een beetje Facebooken en Instagrammen, maar kwamen daar nou echt klanten uit voort? Maar ik merkte ook dat de oude manieren om je omzet te verhogen lang niet allemaal meer even goed werkten als vroeger. Dus zette ik toch de stap om me bij de Ik help jou online Academie aan te sluiten.

In de Academie ging er een nieuwe wereld voor mij open. Ondanks mijn twijfels besloot ik me open te stellen voor deze nieuwe manieren om online klanten aan te trekken. En hoewel ik vaak wens dat er meer dan 24 uur in een dag zitten, nam ik de lessen serieus en deed ik mijn ‘huiswerk’. Zo werd ik meer zichtbaar op Facebook en Instagram en kwam ik bij meer potentiële klanten onder de aandacht. Met als gevolg dat mijn omzet groeide.”

 

Vraag gratis de checklist aan met de 5 vragen die jij aan je klanten voorlegt om uitstekende testimonials te verkrijgen

Ja, ik wil die checklist
dit veld niet invullen s.v.p.

 

Lees ook dit nuttige artikel van Margriet van Buro Rader over testimonials: Het geheim van een goede testimonial. Zij geeft hierin nog een heel handige tip voor als je met WordPress werkt.