Als je kijkt naar het aantal bezoekers dat maandelijks op jouw website komt, dan kan het verloop daarvan soms net lijken op het parcours van een bergetappe in de Tour de France. De ene keer zie je een steile groei in het aantal websitebezoekers en de andere keer juist weer een daling. Als je in de zomer ziet dat het bezoek aan jouw website daalt, moet je je daar dan zorgen over maken, of is dat helemaal niet nodig?

 

Als je website voor jou een belangrijk marketingkanaal is, dan is het sowieso slim om af en toe wat cijfers over je website te verzamelen. Al is het maar dat je aan het begin van elke nieuwe maand opzoekt hoeveel mensen er in de afgelopen maand op jouw website op bezoek kwamen en hoeveel daarvan via Google kwamen. Je kunt dat bijvoorbeeld vinden in Google Analytics, in het Acquisitie-overzicht.

Meten is weten, dus als je cijfers over je website verzamelt kun je ook bepalen wat voor jou de slimste vervolgstappen zijn om je website nog beter voor je te laten werken. Maar wat nu als je in de zomer naar je websitecijfers kijkt en ineens een flinke daling in je aantal bezoekers ziet? Is dat dan iets om je zorgen over te maken?

 

Is jouw aanbod wel of niet populair in de zomer?

Het korte antwoord: in de meeste gevallen niet. Mijn eerste vraag aan jou zou zijn of je een ‘seizoensgebonden’ aanbod hebt. Een aanbod dus dat in bepaalde periodes van het jaar meer gekocht wordt dan in andere delen van het jaar. En als dat het geval is, in welke periode ligt voor jou dan normaal gesproken de piek in het aantal verkopen?

Heb je een aanbod dat het juist in de zomer heel goed doet – van strandjurkjes tot airco’s en van waterspeelgoed tot sup-lessen – dan zou ik me wel zorgen maken als je websiteverkeer in de zomer ineens inkakt. Maar als je een aanbod hebt dat juist in een andere periode van het jaar populair is, of een aanbod waarnaar de vraag gedurende het hele jaar stabiel is, dan zou ik er vooral niet van wakker liggen.

Zelf zie ik bijvoorbeeld elk jaar dat mijn websiteverkeer in de maanden juli en augustus lager ligt. Ook zie ik steeds dat dit in september vanzelf wel weer aantrekt. Logisch ook: als we midden in een zomerse hittegolf zitten, gaan er veel minder mensen googelen naar hoe je nu een goede Over mij-pagina schrijft, hoe je goede reviews op je website krijgt en hoe je meer bezoekers naar je website krijgt. Nee, ook niet op hun mobieltje terwijl ze lekker in de tuin of op het strand zitten.

Als jij in de zomer ook een dip in je websiteverkeer ziet, is de kans dus groot dat dit bij jou ook te maken heeft met de vakantietijd, andere prioriteiten van jouw mogelijke klanten, mooi weer, uitstapjes, gebrek aan WiFi, enzovoort. Allemaal dingen die niets te maken hebben met een plotseling afnemende interesse in jouw aanbod die langere tijd zal aanhouden.

 

Wat kun je doen tegen een zomerdip in je websiteverkeer?

Mijn eerste vraag aan jou is of je er iets aan moet willen doen. Niet iedereen neemt in juli of augustus vakantie, maar de meesten van ons wel. Er is dan helemaal niets mis mee om de lat tijdelijk wat lager te leggen. Zelf neem ik bijvoorbeeld altijd een groot deel van juli vrij. In die maand heb ik dan ook weinig doelen, zowel voor mijn website als voor mijn omzet. In augustus ga ik dan juist – met een overschot aan energie en ideeën na een paar weken vakantie – wél vol in de actiemodus. Zo schrijf ik dit jaar elke werkdag in augustus een blog én is augustus qua omzet halverwege al één van mijn beste maanden qua omzet van 2022.

Wat ik jou hieruit mee wil geven: het kan heel goed en fijn zijn om jezelf even een maand of een paar weken geen doelen op te leggen. Ook niet voor je website. Wees er oké mee dat aantallen tijdelijk even wat lager liggen. Gun het jezelf om even geen druk te hebben om bepaalde doelen te bereiken. Dat geeft zowel je lijf als je hoofd ruimte om nieuwe energie op te doen waaruit vaak de beste plannen ontstaan – en ook een nieuwe groei in aantallen websitebezoekers en omzet.

Voor als je toch een aantal goede dingen voor je website wilt doen, om een zomerdip in je websiteverkeer volgend jaar te voorkomen of lager te laten zijn, geef ik je hieronder een paar korte tips.

 

Tip 1: schrijf Google-proof blogs

Oftewel: blogs die aansluiten bij de dingen waar jouw mogelijke klanten naar op zoek gaan in Google. Schrijf bijvoorbeeld een blog waarin je een vraag beantwoordt die leeft bij jouw mogelijke klanten. Als zo’n blog eenmaal goed gevonden wordt in Google, dan kan dat ook volgend jaar in de zomer blijven gebeuren, zonder dat jij er op dat moment omkijken naar hebt.

 

Tip 2: verbeter wat al redelijk voor je werkt

Aansluitend op het bijhouden van cijfers over je website: zoek op welke van jouw websitepagina’s en/of blogs op zijn minst al redelijk scoren in Google. Waarschijnlijk heb je die pagina’s en blogs al een tijdje geleden geschreven. Bekijk ze nu nog eens met frisse blik. Wat kun je eraan verbeteren zodat ze het nog beter gaan doen in Google?

 

Tip 3: schrijf een gastblog voor een andere ondernemer of een online magazine

Toen ik een jaar of 22 was en nog journalistiek studeerde, had ik een vakantiebaantje op de redactie van de Leeuwarder Courant. Acht weken lang mocht ik meehelpen aan het vullen van de pagina’s van de krant. Nou moest er in de zomer gewoon dagelijks een krant verschijnen, maar gebeurden er in die maanden veel minder dingen die echt nieuwswaardig waren. Ik maakte toen van dichtbij kennis met het fenomeen komkommernieuws. Elk klein dingetje waar we een krantenartikel van konden maken werd aangegrepen.

Waarom ik dit voorbeeld aanhaal? Omdat dit in de online wereld niet anders is. Als je graag eens een gastblog voor een populair online magazine wilt schrijven – waarmee je de autoriteitsscore van jouw eigen website kunt verhogen (een getalletje dat meehelpt om hoger te scoren in Google) –, grijp dan juist in de zomer je kans. Als je graag die ene andere ondernemer wilt vragen of je een gastblog voor hem of haar mag schrijven, zal die persoon daar in de zomer waarschijnlijk extra blij mee zijn. Het maakt dat jij en jouw website bekendheid krijgen in een nieuw netwerk.

 

Tip 4: geef jezelf een zomerse uitdaging die je website een boost geeft

Ik zei het al: ik neem zelf vaak in juli gas terug om dan in augustus juist een tandje bij te zetten. Vandaar ook dat ik mijn Augustus Blogmaand (elke werkdag één blog publiceren) in de zomer gepland heb. Hoewel ik het nog veel groter had kunnen aanpakken, maakt mijn blogmaand zeker dat ik deze maand veel extra bezoekers op mijn website krijg.

Dit is iets waarvan ik op de lange termijn nog veel meer vruchten denk te gaan plukken, want mijn augustusblogs zijn nu nog niet echt opgepikt door Google. Dat heeft altijd minimaal een paar weken tijd nodig. Straks vanaf september ga ik dus nog meer zien wat deze blogmaand mij heeft opgeleverd. Maar voor nu komen er al meer mensen uit mijn warme netwerk in de zomer een kijkje nemen op mijn website.

Ik zeg hiermee niet dat jij precies hetzelfde moet doen als ik. Wat ik wel zeg is dat je eens na kunt denken over iets dat jij in de zomer kunt doen om meer mensen naar jouw website te krijgen. Er is – naast goed gevonden worden in Google – nog véél meer dat je kunt doen om meer mogelijke klanten op (en ook uit) je website te krijgen. Ik ben benieuwd naar jouw creatieve idee hiervoor.

 

Doe je mee aan de Goed Gevonden in Google Bootcamp?

Nog een paar weken en dan begint mijn meest waardevolle en allerleukste gratis training van het jaar weer: de Goed Gevonden in Google Bootcamp. Je gaat tijdens deze Bootcamp ontdekken hoe jij als zelfstandig ondernemer jouw website hoog in Google krijgt, zodat je meer nieuwe mensen bereikt en meer klanten uit je website krijgt. Meld je hier aan voor de Goed Gevonden in Google Bootcamp als je erbij wilt zijn.