Wat kost het om bovenaan in Google te komen? - Ik help jou online

Jouw website bovenaan in Google als jouw ideale klanten daar een zoekopdracht intypen, wie wil dat nou niet? Maar wat is daar voor nodig? Lukt dat alleen als je adverteert in Google? Of als je het uitbesteedt aan iemand die hiervoor gestudeerd heeft? Of kun je het zelf ook voor elkaar krijgen, misschien wel gratis? Ik ga het je in dit artikel allemaal vertellen.

 

Om te beginnen: elke plek die jij omhoog weet te komen in Google maakt een verschil, zeker als je eenmaal in de top 10 staat voor een bepaalde zoekopdracht, en al helemaal als dat een populaire zoekopdracht blijkt te zijn.

Waar de website die op plek 10 staat voor die betreffende zoekopdracht dan bijvoorbeeld gemiddeld 250 bezoekers per maand mag verwelkomen, krijgt de website op plek 5 in Google er maar liefst 1.000 per maand en die op plek 3 meer dan 2.000. Voor de nummer 2 zijn dan 3.500 bezoekers per maand weggelegd en de nummer 1 mag er bijna 7.000 per maand verwelkomen. Een behoorlijk verschil met de nummer 10. Het is dus de moeite waard om jouw teksten zo goed mogelijk te maken, want het kan je duizenden extra websitebezoekers brengen.

 

‘Niet iedereen kan toch op 1 in Google staan?’

Sommige ondernemers denken dat het aantal nummer 1-plekken in Google vrij beperkt is. “Leuk en aardig, maar we kunnen toch nooit allemaal op nummer 1 komen?”, zeggen ze dan enigszins cynisch. Maar het leuke is: allemaal op nummer 1 komen kan wél.

Volgens Ubersuggest, de website die ik gebruik om te checken hoe mijn website ervoor staat en waar kansen liggen om nog meer klanten op mijn website te krijgen, sta ik op dit moment voor 5 zoektermen op 1 in Google: ‘Zoom meeting organiseren’, ‘Zoom webinar gratis’, ‘Rimke de Groot’, ‘Webinar organiseren zoom’ en ‘Hoe werkt zoom webinar’.

Zoals je ziet zijn dit veelal combinaties van 3 of 4 woorden. Niet zo gek, want gebruikers van Google gaan steeds vaker langere zoektermen intypen, en meestal ook – zoals je in het laatste voorbeeld ziet – een volledige vraag. Dat laatste zal met de steeds snellere opkomst van zoeken met je stem (denk aan Siri en Alexa) alleen maar toenemen de komende jaren.

Ik weet niet precies hoeveel woorden de Nederlandse taal telt, maar als je met die woorden dan ook nog combinaties gaat maken van 3, 4 of nog meer woorden, dan zijn er echt eindeloos veel combinaties mogelijk. En voor al die combinaties komt er iemand op 1 in Google te staan. En ja, dat kun jij ook zijn.

 

Kun je alleen bovenaan komen in Google als je daarvoor betaalt?

Om maar met de deur in huis te vallen: het antwoord is nee. Het bewijs zie je al in het voorbeeld hierboven, want ik heb nog nooit geld uitgegeven aan advertenties in Google en toch sta ik voor 5 zoektermen bovenaan.

Je hebt in Google de betaalde zoekresultaten en de zogenaamde organische zoekresultaten. Betaalde resultaten zijn van bedrijven die geld hebben betaald om op een bepaalde zoekopdracht bovenaan te verschijnen. En ja, zij verschijnen dan ook echt bovenaan in je beeldscherm als jij die zoekopdracht intypt, maar wel duidelijk met het woord Advertentie erbij. Natuurlijk trekken ze de aandacht, maar ik weet ook van veel mensen dat ze de betaalde zoekresultaten overslaan en gelijk doorgaan naar de overige resultaten. Zoals ze hun favoriete tijdschrift ook niet kopen om de advertenties te bekijken, maar om de verhalen te lezen.

Voor de organische zoekresultaten is niet betaald, die zijn van website-eigenaren die geen geld, maar tijd hebben gestoken in het schrijven van teksten die Google én mensen aanspreken. Google heeft zich door de jaren heen zo sterk ontwikkeld dat ook echt de meest waardevolle en best geschreven artikelen en pagina’s op de bovenste plekken staan in deze organische zoekresultaten. Dus niet meer zoals vroeger de teksten die het meest waren volgestopt met zoekwoorden, maar die totaal niet prettig leesbaar waren. Dat is echt iets uit het vorige decennium, zo werkt Google al lang niet meer.

Nog een reden om te kiezen voor focus op hoge plekken in de organische zoekresultaten: als je die eenmaal te pakken hebt, behoud je ze vaak voor langere tijd, meestal zelfs jaren. Terwijl je plek bovenaan in de betaalde zoekresultaten snel verdwenen is zodra je stopt met adverteren, blijf je op plek 1 of 2 in de organische zoekresultaten net zo lang staan tot iemand anders iets schrijft dat echt duidelijk beter is dan wat jij geschreven hebt. En dan nog zou jij je eigen tekst ook weer een stapje kunnen verbeteren om je plek terug te veroveren.

 

Moet ik iemand inhuren om mijn website bovenaan te krijgen in Google?

Als je er het budget voor hebt, en je hebt echt geen tijd of zin om hier zelf mee aan de slag te gaan, dan kun je dat zeker doen. Maar nodig is het niet. Websitepagina’s en blogs schrijven die goed gaan scoren in Google kan namelijk iedereen leren. Juist in deze tijd, omdat je allang niet meer hoeft te goochelen met zoektermen op honderd plekken in je tekst om maar te winnen in Google.

Wel komt het van pas als je hier wat training over volgt, om de juiste vaardigheden te leren. Dat is dan wel weer iets waar ik in de afgelopen jaren geld in geïnvesteerd heb. Dat begon al heel wat jaren geleden, toen ik nog als journaliste werkte en ook het schrijven van websiteteksten voor bedrijven aan mijn aanbod wilde toevoegen. Ik heb toen in het mooie Monnickendam een training ‘SEO voor journalisten’ gevolgd om alles hierover te leren. Het certificaat moet ik nog wel ergens in een bureaula of op zolder hebben liggen. Wat ik voor de training betaald heb weet ik niet meer, maar het was in elk geval de investering waard.

In 2018 volgde ik in het Engels de training The 90 Day Traffic Plan, waarin ik leerde in 90 dagen zo effectief mogelijk het bezoek aan mijn website flink te laten groeien. Dus niet door zo hard mogelijk te werken, maar door slim aan je website te werken. Bijvoorbeeld door zogenaamde monsterblogs te schrijven.

Die training maakte deel uit van een membership waar ik toen in zat, oftewel: ik betaalde een vast bedrag (in dit geval 700 dollar) om een jaar lang toegang te krijgen tot verschillende trainingen, waaronder dit 90 Day Traffic Plan. De ondernemers die de training gaven, Josh en Jill Stanton, waren zelf in training bij Neil Patel, een van de bekendste specialisten uit Amerika als het gaat om scoren in Google en ook de man achter Ubersuggest.

Wat ik leerde was dus van een erg hoog niveau en ik heb er fantastische resultaten mee geboekt. Bovendien heb ik mijn nieuwe kennis daarna zelf ook weer door kunnen geven aan de deelnemers aan mijn eigen cursussen, eerst Scoren in Google en nu Continu klanten uit je website.

 

Kan ik dit echt zelf?

Ja, als jij schrijven in de basis leuk vindt om te doen, dan kun jij er echt zelf voor zorgen dat veel meer klanten jou via Google gaan weten te vinden. Zeker als je ervoor openstaat om te gaan geloven dat het hele stukje ‘dingen doen waar Google blij van wordt’ eigenlijk veel makkelijker is dan je waarschijnlijk tot nu toe dacht. Ik zie dat regelmatig gebeuren bij mijn klanten: dat ze eerst die omslag in denken maken, dan lekker aan de gang gaan en vervolgens mooie resultaten boeken. En dat kan jij ook. En als je wilt help ik je erbij. Schrijf je dan hier in voor de wachtlijst van de Word gevonden in Google Bootcamp.