Zoekwoorden op je website kun je zien als matchmakers tussen jou en je klanten. Als jij de juiste zoektermen op je website hebt staan, komen jouw potentiële klanten jou tegen in Google zodra ze daar deze woorden intypen in de zoekbalk. Maar hoe vind je nu de juiste woorden om op jouw website te gebruiken? In dit artikel laat ik je graag kennismaken met mijn favoriete keyword tool Ubersuggest.

 

De website Ubersuggest.com is eigendom van Neil Patel, een bekende Amerikaanse specialist in seo – oftewel: in alles dat met de vindbaarheid van je website in Google te maken heeft. Ubersuggest, overigens ook te vinden als je Neilpatel.com intypt, is wat ze wel noemen een keyword tool: een hulpmiddel om de juiste zoekwoorden voor je website te vinden.

 

Wat zijn zoekwoorden?

Even beginnen bij de basis. Als je allang weet wat zoekwoorden zijn, scroll dan gerust meteen door naar de volgende tussenkop van dit artikel. Zoekwoorden, of eigenlijk beter gezegd: zoektermen, zijn woorden en combinaties van woorden die jouw potentiële klanten intypen in Google als ze op zoek zijn naar dat wat jij te bieden hebt.

Afhankelijk van het stadium waar jouw toekomstige klant zich in bevindt is hij in Google in eerste instantie op zoek naar informatie rond jouw aanbod, of meteen al naar een specifiek product of een specifieke dienst. Aan jou is het de kunst om uit te vinden welke woorden en combinaties van woorden jouw toekomstige klanten precies gebruiken in Google.

En dat doe je dus bijvoorbeeld met behulp van een keyword tool zoals Ubersuggest. Waarbij je je moet realiseren dat gebruikers van Google door de jaren heen op steeds langere combinaties van woorden zijn gaan zoeken. Dit komt vooral doordat het internet dagelijks groeit met duizenden en nog eens duizenden nieuwe websites. Wil je in Google precies dat vinden waar je naar op zoek bent, dan zul je dus steeds specifiekere zoektermen in moeten typen. En dat is exact wat jouw toekomstige klanten zijn gaan doen.

 

Zoekwoorden vinden met Ubersuggest: aan de slag

Ubersuggest is een gratis tool waarmee je onderzoek kunt doen naar de zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken. Sinds kort is er ook een betaalde versie van Ubersuggest, waarover ik aan het einde van dit artikel wat meer zal schrijven. Maar ook met de gratis versie kun je heel wat goede zoekwoorden voor je website vinden.

Je begint hiervoor in de oranje zoekbalk die je meteen op de homepage van Ubersuggest ziet staan. Je typt daar een zoekwoord in waarvan jij vermoedt dat veel van jouw potentiele klanten dat zullen intypen in Google. Let vervolgens even op dat je ook de juiste taal en het goede land instelt, zodat je de resultaten te zien krijgt voor het land waar jouw doelgroep woont. Richt je je op klanten in Nederland, dan is de logische taal Dutch / Netherlands.

Klik je nu op Search, dan verschijnt er een scherm vol resultaten.

Het eerste resultaat dat je ziet is het zoekvolume op het door jou gekozen woord. Hoe hoger dit getal is, hoe beter. Het geeft namelijk aan hoe vaak per maand mensen in het door jou gekozen land dit woord daadwerkelijk intypen in Google.

Op de eerste regel zie je ook nog een paar andere getallen, maar die mag je voor nu even links laten liggen. Wat wel interessant is, is het grafiekje dat je ziet als je een klein stukje naar beneden scrollt. Dit geeft het zoekverkeer van het hele afgelopen jaar weer. Op sommige zoekwoorden is het zoekverkeer door het jaar heen heel stabiel, op andere zoekwoorden zijn er gedurende het jaar grote verschillen.

Als je nu nog een stukje naar beneden gaat zie je ook een overzicht van keyword ideeën. Hier doe je inspiratie op voor combinaties die je kunt maken met de zoekterm die je net gekozen hebt. Heel nuttig, want als je met een websitepagina of blogartikel goed gevonden wilt worden in Google, is het slim om naast je belangrijkste zoekwoord ook andere zoektermen te gebruiken die dat belangrijkste woord versterken.

 

Ubersuggest: een analyse van interessante zoekwoorden

Je mag nu ofwel doorklikken op het getal dat het zoekvolume op jouw gekozen zoekterm laat zien, of onderaan de pagina op View all keyword ideas (of de Nederlandse variant daarvan). Je ziet ook nu weer het lijstje met het door jou gekozen zoekwoord en de suggesties voor combinaties van zoekwoorden. Bij elke zoekterm zie je een aantal dingen staan.

Het eerste is nogmaals het zoekvolume. Bovenaan staat het keyword waarop het zoekvolume het hoogst is en daarna loopt het steeds verder af naar beneden. De zoekwoorden die het hoogst staan zijn dus het meest interessant om te gebruiken in een blog of websitetekst. Naarmate je verder naar beneden scrollt zul je ook veel combinaties tegenkomen van woorden die al bovenaan in het lijstje stonden met nieuwe zoekwoorden.

Vervolgens zie je ook de CPC staan, oftewel de Cost Per Click. Dit is het bedrag dat bedrijven die adverteren in Google betalen per keer dat ze via deze zoekterm een bezoeker op hun website krijgen. Dat je dit ziet staan betekent niet dat jij nu ook moet adverteren in Google. Een hoge CPC is wel een indicatie dat dit zoekwoord door veel (grote) bedrijven interessant wordt gevonden en dat jij het dus ook interessant mag vinden.

Vervolgens zie je nog de PD en de SD. Deze geven aan hoe moeilijk het is om voor deze zoekterm bovenaan in Google te komen, ofwel in de betaalde resultaten (PD), ofwel in de gratis resultaten (SD). Hoe hoger de score, hoe meer competitie er op dit zoekwoord is. Tegelijk is een zoekwoord waarop de concurrentie hoog is interessant, want dat is ook een teken dat veel mensen dit zoekwoord intypen in Google. Anders zouden andere bedrijven niet zo veel moeite doen om juist op dit woord goed gevonden te worden in Google.

Tot slot zie je nog een overzicht aan de rechterkant van je scherm in Ubersuggest. Dit is een overzicht van alle websites die voor een bepaalde zoekterm in de top honderd staan. Een lijstje met ‘concurrenten’ dus (al houd ik eigenlijk niet van dit woord) en een lijstje waar jouw website misschien ook al tussen staat. Als een zoekwoord voor mij belangrijk is, ga ik vaak even naar de website die op plek 1 staat toe om een analyse te maken van wat deze website-eigenaar beter doet dan ik. Vrijwel altijd leer ik daar weer iets nuttigs van dat ik op mijn eigen website kan toepassen.

Je ziet in het overzicht aan de rechterkant ook hoe het zoekverkeer voor een bepaalde zoekterm naar schatting over de websites die hoog staan verdeeld is. Als het totale zoekvolume op een zoekterm 15.000 is, dan zie je bijvoorbeeld dat de website op de eerste plek in Google daarvan 5.000 bezoekers krijgt, de nummer 2 het moet doen met 2.500 bezoekers en de nummer 3 er 1.500 krijgt. Ook kun je zien op welke plek je voor deze zoekterm minimaal terecht moet komen als je er ook bezoekers mee naar jouw website wilt trekken. Het geschatte zoekverkeer moet dan minimaal 1 zijn.

De perfecte zoekwoorden vinden met Ubersuggest

Als je dit allemaal een beetje snapt en dus wat wegwijs bent in Ubersuggest is het tijd om serieus de perfecte zoekwoorden te vinden voor jouw website. Dat doe je door meerdere zoekwoorden in te typen in de zoekbalk en te vergelijken waar nu echt het meeste op gezocht wordt. Je let daarbij op het zoekvolume, het getal dat laat zien hoeveel mensen per maand dit woord of deze combinatie van woorden ook echt intypen in Google.

Zijn er verschillende varianten van een woord die allemaal zoekvolume hebben? Dan is het slim om ook de woorden die een wat lager zoekvolume hebben dan het populairste zoekwoord één of twee keer te noemen in een tekst die je schrijft. Zo pak je ook op die woorden wat zoekverkeer mee.

 

Ubersuggest: gratis versus betaald

Tot en met februari 2020 was Ubersuggest volledig gratis te gebruiken. Aan het begin van 2020 was er wel al een nieuwe toevoeging waarbij je in moest loggen met je Gmail-account om toegang te krijgen tot alle gegevens die beschikbaar zijn in Ubersuggest. Hiermee heeft Neil Patel ongetwijfeld nog beter kunnen meten hoe actief er gebruikgemaakt wordt van zijn keyword tool.

Sinds februari 2020 is een deel van wat je voorheen gratis in Ubersuggest kon vinden nu alleen maar beschikbaar als je een betaald account hebt. Voor zo’n betaald account betaal je 9 euro per maand of 90 euro per jaar. Zelf heb ik dit account inmiddels aangeschaft, maar ook als je gebruikmaakt van de gratis versie van Ubersuggest kun je met deze keyword tool nog steeds prima zoekwoordenonderzoek doen. Het zijn vooral andere interessante opties in Ubersuggest die nu alleen nog toegankelijk zijn voor betalende gebruikers.

 

Zullen we samen jouw perfecte zoekwoorden vinden?

Eén keer per maand geef ik momenteel de online workshop Magnetische zoektermen, waarin jij samen met mij (en Ubersuggest) op zoek gaat naar de perfecte zoekwoorden om te gebruiken in jouw websiteteksten en blogs. Jij vertelt mij wie de klanten zijn die jij graag wilt bereiken en daarna doe ik al het zoekwerk voor je. Aan het einde van deze workshop heb jij een lijstje met zoektermen die helemaal passen bij jouw website en de klanten die je daar wilt aantrekken. Natuurlijk leg ik je ook uit waar je die zoekwoorden op je website plaatst. Interessant? Meld je hier aan voor de online workshop Magnetische zoektermen.

 

Lees hier ook het vervolgartikel Zoekwoorden vinden met Ubersuggest: Waar scoort jouw website al goed op? 

 

 

 

× .