Ubersuggest gebruiken om goede zoekwoorden te vinden: zo werkt dat

Ubersuggest, eigendom van Neil Patel, is een handige tool om goede zoekwoorden te vinden voor je website. Die zoekwoorden kun je zien als magneetjes waardoor jouw klanten jou en je aanbod op je website weten te vinden. Als jij de juiste zoektermen op je website hebt staan, komen jouw potentiële klanten jou tegen in Google zodra ze daar deze woorden intypen in de zoekbalk. In dit artikel laat ik je zien hoe Ubersuggest jou helpt aan de juiste zoektermen voor je website. 

 

Wat is Ubersuggest?

Ubersuggest is een zogenaamde keyword tool, oftewel een tool die je kunt gebruiken om goede zoektermen voor je website te vinden. De man achter Ubersuggest is Neil Patel, een bekende Amerikaanse specialist in seo – oftewel: in alles dat met de vindbaarheid van je website in Google te maken heeft.

Ubersuggest is als keyword tool een alternatief voor bijvoorbeeld Google Trends. Het grootste verschil tussen beide is dat je in Ubersuggest veel gedetailleerder kunt zien hoe vaak jouw mogelijke klanten op bepaalde woorden en woordcombinaties googelen, en dat je er ook inzage krijgt in hoe je eigen website ervoor staat in Google.

 

Ubersuggest inzetten om zoekwoorden te vinden: aan de slag

Ubersuggest is een gratis tool waarmee je onderzoek kunt doen naar de zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken. Sinds begin 2020 is er ook een betaalde versie van Ubersuggest, waarover ik verderop in dit artikel meer zal schrijven. Maar ook met de gratis versie kun je goede zoekwoorden voor je website vinden.

Je begint hiervoor in de oranje zoekbalk die je meteen op de homepage van Ubersuggest ziet staan. Je typt daar een zoekwoord in waarvan jij vermoedt dat veel van jouw potentiële klanten dat zullen intypen in Google. Let vervolgens even op dat je ook de juiste taal en het goede land instelt, zodat je de resultaten te zien krijgt voor het land waar jouw doelgroep woont. Richt je je op klanten in Nederland, dan is de logische taal Dutch / Netherlands.

Klik je nu op Search, dan verschijnt er een scherm vol resultaten.

Het eerste resultaat dat je ziet is het zoekvolume op het door jou gekozen woord. Hoe hoger dit getal is, hoe beter. Het geeft namelijk aan hoe vaak per maand mensen in het door jou gekozen land dit woord daadwerkelijk intypen in Google.

Op de eerste regel zie je ook nog een paar andere getallen, maar die mag je voor nu even links laten liggen. Wat wel interessant is, is het grafiekje dat je in Ubersuggest ziet als je een klein stukje naar beneden scrollt. Dit geeft het zoekverkeer van het hele afgelopen jaar weer. Op sommige zoekwoorden is het zoekverkeer door het jaar heen heel stabiel, op andere zoekwoorden zijn er gedurende het jaar grote verschillen.

Als je nu nog een stukje naar beneden gaat zie je ook een overzicht van keyword ideeën. Hier doe je inspiratie op voor combinaties die je kunt maken met de zoekterm die je net gekozen hebt. Heel nuttig, want als je met een websitepagina of blogartikel goed gevonden wilt worden in Google, is het slim om naast je belangrijkste zoekwoord ook andere zoektermen te gebruiken die dat belangrijkste woord versterken. Zelf gebruik ik Ubersuggest dan ook regelmatig om een goed rijtje zoekwoorden te vinden voor het schrijven van een nieuw blogartikel.

 

Ubersuggest: een analyse van interessante zoekwoorden

Je mag nu ofwel doorklikken op het getal dat het zoekvolume op jouw gekozen zoekterm laat zien, of onderaan de pagina op View all keyword ideas (of de Nederlandse variant daarvan). Je ziet ook nu weer het lijstje met het door jou gekozen zoekwoord en de suggesties voor combinaties van zoekwoorden. Bij elke zoekterm zie je een aantal dingen staan.

Het eerste is nogmaals het zoekvolume. Bovenaan staat het keyword waarop het zoekvolume het hoogst is en daarna loopt het steeds verder af naar beneden. De zoekwoorden die het hoogst staan zijn dus het meest interessant om te gebruiken in een blog of websitetekst. Naarmate je verder naar beneden scrollt zul je ook veel combinaties tegenkomen van woorden die al bovenaan in het lijstje stonden met nieuwe zoekwoorden.

Vervolgens zie je ook de CPC staan, oftewel de Cost Per Click. Dit is het bedrag dat bedrijven die adverteren in Google betalen per keer dat ze via deze zoekterm een bezoeker op hun website krijgen. Dat je dit ziet staan betekent niet dat jij nu ook moet adverteren in Google. Een hoge CPC is wel een indicatie dat dit zoekwoord door veel (grote) bedrijven interessant wordt gevonden en dat jij het dus ook interessant mag vinden.

Vervolgens zie je nog de PD en de SD. Deze geven aan hoe moeilijk het is om voor deze zoekterm bovenaan in Google te komen, ofwel in de betaalde resultaten (PD), ofwel in de gratis resultaten (SD). Hoe hoger de score, hoe meer competitie er op dit zoekwoord is. Tegelijk is een zoekwoord waarop de concurrentie hoog is interessant, want dat is ook een teken dat veel mensen dit zoekwoord intypen in Google. Anders zouden andere bedrijven niet zo veel moeite doen om juist op dit woord goed gevonden te worden in Google.

Tot slot zie je nog een overzicht aan de rechterkant van je scherm in Ubersuggest. Dit is een overzicht van alle websites die voor een bepaalde zoekterm in de top honderd staan. Een lijstje met ‘concurrenten’ dus (al houd ik eigenlijk niet van dit woord) en een lijstje waar jouw website misschien ook al tussen staat. Als een zoekwoord voor mij belangrijk is, ga ik vaak even naar de website die op plek 1 staat toe om een analyse te maken van wat deze website-eigenaar beter doet dan ik. Vrijwel altijd leer ik daar weer iets nuttigs van dat ik op mijn eigen website kan toepassen.

Je ziet in het overzicht aan de rechterkant ook hoe het zoekverkeer voor een bepaalde zoekterm naar schatting over de websites die hoog staan verdeeld is. Als het totale zoekvolume op een zoekterm 15.000 is, dan zie je bijvoorbeeld dat de website op de eerste plek in Google daarvan 5.000 bezoekers krijgt, de nummer 2 het moet doen met 2.500 bezoekers en de nummer 3 er 1.500 krijgt. Ook kun je zien op welke plek je voor deze zoekterm minimaal terecht moet komen als je er ook bezoekers mee naar jouw website wilt trekken. Het geschatte zoekverkeer moet dan minimaal 1 zijn.

 

De perfecte zoekwoorden vinden met Ubersuggest

Als je dit allemaal een beetje snapt en dus wat wegwijs bent in Ubersuggest is het tijd om serieus de perfecte zoekwoorden te vinden voor jouw website. Dat doe je door meerdere zoekwoorden in te typen in de zoekbalk en te vergelijken waar nu echt het meeste op gezocht wordt. Je let daarbij op het zoekvolume, het getal dat laat zien hoeveel mensen per maand dit woord of deze combinatie van woorden ook echt intypen in Google.

Zijn er verschillende varianten van een woord die allemaal zoekvolume hebben? Dan is het slim om ook de woorden die een wat lager zoekvolume hebben dan het populairste zoekwoord één of twee keer te noemen in een tekst die je schrijft. Zo pak je ook op die woorden wat zoekverkeer mee.

 

Ubersuggest: gratis versus betaald

Tot en met februari 2020 was Ubersuggest volledig gratis te gebruiken. Aan het begin van 2020 was er wel al een nieuwe toevoeging waarbij je in moest loggen met je Gmail-account om toegang te krijgen tot alle gegevens die beschikbaar zijn in Ubersuggest. Hiermee heeft Neil Patel ongetwijfeld nog beter kunnen meten hoe actief er gebruikgemaakt wordt van zijn keyword tool.

Sinds februari 2020 is een deel van wat je voorheen gratis in Ubersuggest kon vinden nu alleen maar beschikbaar als je een betaald account hebt. Zelf heb ik dit account inmiddels aangeschaft. Daardoor kan ik onder andere meer zoekwoorden per dag checken in Ubersuggest en een uitgebreidere analyse bekijken van de zoektermen waarop mijn website al goed scoort (wat er inmiddels meer dan duizend zijn), om van daaruit mijn website nog beter vindbaar te maken in Google.

 

Zoekwoorden vinden met Ubersuggest: waar scoort jouw website al goed op?

In de zoekbalk van Ubersuggest kun je naast zoekwoorden ook websiteadressen intypen. Doe je dat voor je eigen website, dan krijg je een overzicht te zien van de zoekwoorden waarvoor jouw website nu al scoort in Google.

Nu Ubersuggest 2.0 van de gratis versie een grotendeels betaalde versie heeft gemaakt kun je in de gratis versie niet meer onbeperkt zien op welke zoektermen jouw website gevonden wordt. Je ziet nu nog een stuk of dertig resultaten. In de betaalde versie zie je wel het complete overzicht van zoekwoorden waarvoor jouw website in de top 100 in Google staat.

 

Zoekresultaten in Ubersuggest: hoe interpreteer je ze?

Als je jouw website intypt in de zoekbalk van Ubersuggest, dan krijg je eerst te zien op hoeveel keywords (zoekwoorden) jouw website op dit moment gevonden wordt. Op dat getal klik je vervolgens door. Je ziet nu de zoektermen met het hoogste zoekvolume (aantal keren per maand dat mensen in jouw land hierop googelen) bovenaan staan.

Nu komt er een stukje interpretatie van jouw kant kijken bij de resultaten die je ziet. Je let hierbij op het zoekvolume, op de plek waarop je staat in de zoekresultaten én bovenal op de relevantie van de betreffende zoekterm. Je hebt er immers niets aan om goed gevonden te worden op een zoekwoord dat voor jouw business niet interessant is.

 

Zoekvolume: hoe hoger, hoe beter?

Zoals ik al zei: de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume staan bovenaan in het overzicht van de woorden waar jouw website op scoort. In principe geldt: hoe hoger het maandelijkse zoekvolume, hoe interessanter. Maar ben jij met je bedrijf actief in een niche, dan is ook een kleiner zoekvolume al interessant – simpelweg omdat er minder bedrijven actief zijn in jouw branche en je dus minder ‘concurrenten’ hebt in Google. Ook als het gaat om een koopgerichte zoekterm (dus iets dat mensen in Google intypen als ze direct iets willen kopen) is een kleiner zoekvolume zeer de moeite waard om op in te zetten.

 

Plek in Google: hoe lager het getal, hoe beter

In het overzicht van zoektermen waar jouw website op scoort zie je ook op welke plek in Google je voor elk woord staat. Hier geldt: hoe lager het getal, hoe beter. Als het getal dat hier staat tussen de 1 en de 10 is, dan sta je voor deze zoekterm op de magische eerste pagina in Google. Sta je tussen plek 11 en 20, dan sta je op pagina 2, sta je tussen plek 21 en 30, dan sta je op pagina 3, enzovoort.

Meestal is alleen de eerste pagina in Google maar interessant. Het is vaak de enige pagina die jouw googelende potentiële klanten bekijken. Gaat het om een zoekterm met een hoog zoekvolume, dan willen ze soms ook nog wel eens doorklikken naar pagina 2 en 3. Klik maar eens een zoekterm aan, dan zie je in het overzicht rechts op je beeldscherm hoe het zoekverkeer verdeeld is over de verschillende websites die in de top 10 of top 20 of 30 staan.

 

Relevantie: blijf zelf ook nadenken

Scoort jouw website goed voor een zoekterm waar per maand veel op gegoogled wordt? Dan heb je in principe goud te pakken. Maar check nog wel even of de zoekterm voor jou ook relevant is. De mensen die deze zoekterm in Google intypen, zijn dat ook mensen die in potentie klant bij je kunnen worden? Of is het een zoekterm waarbij het vooral leuk is dat je je cijfers omhoog ziet schieten, maar die niet zo veel voor de omzet van je bedrijf doet?

Nee, dit kun je niet checken via een tool of hulpmiddel, hierbij mag je je eigen gezonde verstand gebruiken. Denk bij elke zoekterm logisch na: doet ie iets voor je of doet ie niet zo veel voor je?

 

Wat doe je nu met deze in Ubersuggest verzamelde informatie?

Als je al deze informatie over je website verzameld hebt in Ubersuggest, wat doe je daar dan mee? Ik zal met je delen wat ik ermee doe. Ik maak eerst een selectie van zoektermen die voor mij het meest relevant zijn. Daarna kijk ik op welke van deze zoektermen ik tussen plek 11 en 30 in Google sta en op welke pagina’s of in welke blogs ik deze zoektermen gebruikt heb. Vervolgens kijk ik nog eens goed naar deze teksten en naar hoe ik ze nog beter (vindbaar) kan maken.

Ik loop bijvoorbeeld na of ik de genoemde zoektermen op alle belangrijke plekken in de tekst heb gebruikt, of dat ik daarin toch nog iets heb laten liggen. Ook zoek ik in Ubersuggest welke andere zoekwoorden er samenhangen met deze goed presterende zoekterm, zodat ik die ook in mijn tekst kan gebruiken en daarmee mijn tekst uitbreid. Ook je artikel of tekst op een waardevolle manier langer maken – en daarbij nog wat extra zoekwoorden meenemen – is namelijk een manier om beter te presteren in Google. Dit simpele stappenplan herhaal ik voor alle artikelen en teksten waarmee ik nu op pagina 2 of 3 in Google sta.

 

Waarom pak ik het op deze manier aan?

De zoektermen waarmee ik al op plek 1 tot en met 10 staan, zijn al goed voor mij aan het werk. Ik kan de betreffende teksten natuurlijk ook nog omhoog in Google schrijven, maar hoger dan de eerste pagina (waar ze dus al staan) kunnen ze toch niet komen.

Bij de zoektermen waarmee ik op plek 31 of lager sta, moet ik veel moeite doen om ze echt omhoog te krijgen. Veel meer moeite in elk geval dan bij de zoektermen waarmee ik tussen plek 11 en 30 sta. Voor een bepaalde zoekterm van plek 44 naar plek 15 komen is veel meer werk dan van plek 15 naar plek 8 komen. Bovendien sta je in dat eerste geval waarschijnlijk nog steeds op een plek waar niemand kijkt. Vandaar dat ik mijn tijd en energie voornamelijk steek in de zoekwoorden waarmee ik nu op de tweede of derde pagina in Google sta, om ze naar de eerste pagina te schrijven. En op die manier krijg ik steeds meer potentiële klanten op mijn website.

 

Zal ik je nog verder helpen om de juiste zoekwoorden voor jouw website te vinden?

Vraag dan hier gratis mijn handige checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan. Als aanvrager van deze checklist krijg je niet alleen direct zeven zeer bruikbare tips, maar als extraatje ook nog een complete training in mails en video’s over hoe jij je website gaat laten scoren in Google.