Hoe kom je bovenaan in Google met je website? En lukt dat alleen als je adverteert in Google? Of als je het uitbesteedt aan een specialist? Of kun je het zelf ook voor elkaar krijgen, misschien wel gratis? Ik ga het je in dit artikel allemaal vertellen.
Om te beginnen: elke plek die jij omhoog weet te komen in Google maakt een verschil, zeker als je eenmaal in de top 10 staat voor een bepaalde zoekopdracht, en al helemaal als dat een populaire zoekopdracht blijkt te zijn. Waar de website die op plek 10 staat voor die betreffende zoekopdracht dan bijvoorbeeld gemiddeld 250 bezoekers per maand mag verwelkomen, krijgt de website op plek 5 in Google er maar liefst 1.000 per maand en die op plek 3 meer dan 2.000.
Voor de nummer 2 zijn dan 3.500 bezoekers per maand weggelegd en de nummer 1 mag er bijna 7.000 per maand verwelkomen. Een behoorlijk verschil met de nummer 10. Het is dus de moeite waard om jouw teksten zo goed mogelijk te maken, want het kan je duizenden extra websitebezoekers brengen.
Hoe krijg je je website bovenaan in Google?
Sommige ondernemers denken dat het aantal nummer 1-plekken in Google vrij beperkt is. “Leuk en aardig, maar we kunnen toch nooit allemaal op nummer 1 komen?”, zeggen ze dan enigszins cynisch. Maar het leuke is: allemaal op nummer 1 komen kan wél. Sterker nog: er komen alleen maar meer nummer 1 plekken in Google bij, dus ook steeds meer kansen om aan die felbegeerde top in Google te komen.
Het snelste krijg je dit voor elkaar door in te zetten op iets langere zoektermen. Niet alleen omdat het voor jezelf makkelijker is om op een zoektermen van 4, 5 of meer woorden op plek 1 in Google te komen, maar ook omdat jouw mogelijke klanten steeds vaker langere zoektermen intypen.
Wat kost het om bovenaan in Google te staan?
Als je bovenaan in Google wilt staan, kun je daar op twee manieren voor betalen: met je geld of met je tijd. In het eerste geval ga je inzetten op betaalde advertenties in Google, in het tweede geval op SEO: slimme zoekwoorden gebruiken in je teksten.
Zelf heb ik weinig ervaring met adverteren in Google (ook wel SEA genoemd) en ben ik echt gespecialiseerd in de dingen die je kunt doen om gratis bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen (dat heet dus SEO). Wil jij wel gaan inzetten op betaald adverteren in Google, dan kunnen de kosten behoorlijk variëren. Wat het je dan kost om bovenaan in Google te komen is dan onder andere afhankelijk van hoe hoog (of laag) de concurrentie is op de zoektermen waar jij graag op gevonden wilt worden, hoe goed (of niet zo goed) jij weet hoe adverteren in Google werkt, of je het zelf doet of uitbesteedt, enzovoort.
Houd er ook rekening mee dat je jouw betaalde hoge posities in Google snel weer kwijt bent als je stopt met adverteren. Dat is precies waarom ik zo’n fan ben van organisch hoog in Google komen. Als dat je eenmaal gelukt is blijf je jouw hoge plekken in Google vaak eenvoudig behouden. Ik sta zelf op verschillende zoektermen al 5 jaar hoog in Google – zonder dat ik daar kosten voor hoef te maken. Heerlijk toch?
Klaar met afhankelijk zijn van social media en kom jij liever bovenaan in Google?
Vraag dan hier gratis mijn e-book Klaar met social media? Haal jouw klanten uit Google aan.
Hoe krijg je je website gratis bovenaan?
Google heeft zich door de jaren heen zo sterk ontwikkeld dat de meest waardevolle en best geschreven artikelen en pagina’s op de bovenste plekken staan in de gratis zoekresultaten. Dus niet meer zoals vroeger de teksten die het meest waren volgestopt met zoekwoorden, maar die totaal niet prettig leesbaar waren. Dat is echt achterhaald, zo werkt Google al lang niet meer.
Focus als je teksten voor je website gaat schrijven dus op dat wat echt waardevol is voor de klanten die jij wilt bereiken. Verdiep je in de vragen die zij hebben, in de problemen waar ze tegenaan lopen, in dat waar zij hulp bij zoeken. Doe goed zoekwoordenonderzoek, zodat je in je teksten de woorden gebruikt die zij in Google intypen als ze naar iemand zoals jij op zoek zijn. Een handig hulpmiddel voor dat zoekwoordenonderzoek is Ubersuggest.
Zoals ik hierboven al schreef is het voor ons als zelfstandig ondernemers vooral handig om te focussen op wat langere zoektermen, dus zoektermen die meer dan drie woorden bevatten. Zo sta ik bijvoorbeeld hoog in Google op de zoekterm ‘ondernemen zonder social media’. Heel handig, want dat is precies iets dat mijn ideale klanten graag willen.
Focus je dus ook echt op zoektermen die super relevant zijn voor jouw mogelijke klanten. Het gaat er niet om dat je zo veel mogelijk mensen op je website krijgt, maar dat de mensen die op jouw website komen ook echt jouw mogelijke klanten zijn. Kwaliteit gaat boven kwantiteit als we het over je websitebezoekers hebben.
Kan ik niet beter iemand inhuren om mijn website bovenaan te krijgen in Google?
Als je er het budget voor hebt, en je hebt zelf echt geen tijd of zin om hiermee aan de slag te gaan, dan kun je dat zeker doen. Maar nodig is het niet. Websitepagina’s en blogs schrijven die goed gaan scoren in Google kan namelijk iedereen. Juist in deze tijd, waarin je bijvoorbeeld ook de hulp van Chat GPT in kunt schakelen.
Wil je het toch uitbesteden? Weeg dan zorgvuldig af met wie je in zee gaat. Ik heb zelf geen ervaring met bureaus die het bovenaan komen in Google voor je uit handen kunnen nemen, maar ik hoor regelmatig over vervelende ervaringen van zelfstandig ondernemers die zo’n bureau hebben ingeschakeld – of die bijvoorbeeld met MKB Clickservice zijn gaan werken. Bureaus proberen je vaak afhankelijk van hen te maken. Op het moment dat jij niet tevreden bent met de resultaten, maken ze je bang door te zeggen dat je dan al je vindbaarheid in Google kwijt bent.
Wil je het toch uitbesteden, laat het dan liever doen door een zelfstandig ondernemer die persoonlijke aandacht voor je heeft.
Wat zijn nou de echte kosten van bovenaan in Google komen?
Ik houd ervan om pasklare antwoorden te geven op de vragen die mijn bloglezers hebben, maar je ziet dat het in dit geval niet mogelijk is om een eenduidig antwoord te geven. Het hangt ervan af wat het beste past bij jouw situatie en wensen en welke keuzes jij vervolgens maakt.
Wil je eens samen met mij kijken wat in jouw geval de meest slimme keuze is? Mail me dan even op rimke@ikhelpjouonline.nl met in de onderwerpregel ‘bovenaan in Google’. Dan kijk ik met je mee.