fbpx

Als ik dankzij mijn blogs tien keer zo veel bezoekers op mijn website wil krijgen (en ja, dat wil ik wel), hoe zou ik dat dan aanpakken? Waar besteed ik mijn tijd dan wel aan en waar niet aan? Ik vertel je er in dit artikel alles over.

 

We hebben het hier overigens niet over een ‘Stel dat ik dit zou willen’-verhaal, want het is iets dat ik al wil en waar ik al mee bezig ben. Natuurlijk wil ik daarbij niet zomaar tien keer zo veel bezoekers op mijn website, maar tien keer zo veel relevante bezoekers, lees: mogelijke klanten. Maar dat had je vast wel begrepen. Als jij dit nu ook wel wilt, lees dan mee met mijn stappenplan.

 

Update de blogs die je al hebt

Als je tien keer zo veel websitebezoekers wilt krijgen dankzij je blogs, dan lijkt het logisch om nieuwe blogs te gaan schrijven. En ja, dat is zeker een goed idee (en wordt het daar bij jou hoognodig weer eens tijd voor, doe dan vooral mee aan mijn Blog Bootcamp), maar als je al blogt kun je beter met een andere stap beginnen: het updaten van je bestaande blogs.

Je begint dan bij kijken hoe je blogs er op dit moment voor staan. Welke van je blogs hebben in de afgelopen maand (de meeste) bezoekers getrokken? Welke deden het goed in Google? Op welke plekken in Google staan die blogs?

Dit soort dingen kun je opzoeken in handige online tools als Google Analytics, Google Search Console en Ubersuggest. Hoe beter jij gegevens over je website verzamelt, hoe beter je er ook voor kunt zorgen dat je tien keer zo veel websitebezoekers krijgt.

In mijn geval schrijf ik al meer dan vijf jaar blogs voor mijn website. Sommige van mijn blogs die het goed doen in Google zijn eigenlijk niet zo relevant meer voor mij. Ze gaan bijvoorbeeld over onderwerpen die met Facebook te maken hebben. Ik gooi ze niet weg, maar ik besteed ook geen tijd meer aan het updaten ervan.

Dat doe ik wel voor andere blogs die het goed doen in Google en die wél aansluiten bij waar ik klanten op dit moment mee help. Bij die blogs kijk ik voor welke zoekwoorden ze nu al in Google gevonden worden, hoe ik die zoekwoorden nog beter in de betreffende blogs kan verwerken en wat ik nog meer kan doen om ze nóg beter te maken.

In september besteedde ik hier extra tijd aan, en dat leidde direct tot een flinke groei in mijn aantal websitebezoekers via Google. Dit omdat Google een ge-update blog altijd even opnieuw bekijkt en vaak al binnen een paar dagen een hogere plek geeft in de rankings. Dat gaat dus veel sneller dan wanneer je een nieuw blog schrijft, terwijl het je minder tijd kost. Vandaar dat dit stap 1 is.

Net als iedereen heb ik ook blogs geschreven die zelden of nooit gevonden worden in Google. In die blogs steek ik geen verdere energie. Ik update alleen de blogs die nu al vaak of af en toe tevoorschijn komen in Google.

 

Schrijf nieuwe blogs over onderwerpen waarop de concurrentie groot is

Natuurlijk is het daarnaast ook een goed idee om nieuwe blogs te schrijven, het liefst over onderwerpen waar jouw mogelijke klanten veel naar googelen. Ja, op dit soort onderwerpen heb je vaak meer concurrentie van andere bloggende ondernemers, maar je kunt er ook (veel) meer bezoekers mee naar je website trekken. Wees niet bang voor concurrentie, maar kijk wat jij beter kunt doen dan zij.

Zo sta ik met een in augustus geschreven blog inmiddels in de top 10 van Google als mensen googelen op ‘chat gpt’ terwijl er op deze zoekterm heel veel concurrentie is om de hoogste plekken in Google. En ook een blog over hoe je je Human Design in je website verwerkt (eveneens een populair onderwerp) staat inmiddels hoog in Google, terwijl ik het nog maar kort geleden schreef. Hier zorgde ik ervoor dat mijn blog uitgebreider was dan wat er gemiddeld al online stond.

Natuurlijk schrijf ik ook wel over onderwerpen waar mensen minder vaak naar googelen en waar de concurrentie kleiner is. Maar als je echt tien keer zo veel bloglezers wilt krijgen, ga dan een uitdaging om een blog te schrijven over een onderwerp met véél concurrentie vooral niet uit de weg. Dat het uitdagend is, wil niet zeggen dat het onmogelijk is, maar simpelweg dat je er meer moeite voor moet doen. Niks mis mee.

Over welke onderwerpen kun jij schrijven? En welk onderwerp ging jij tot nu toe uit de weg, omdat je dacht dat je daarmee veel te veel concurrentie had van andere bloggende ondernemers? Pak het toch gewoon op en doe het beter dan anderen.

 

Verbind je met andere websites

Je hoeft niet alles alleen te doen. Ook in Google kun je samenwerken met andere ondernemers. Dat kan door een gastblog voor een andere website te schrijven (tip: doe dat dan voor een drukbezochte website die veel autoriteit heeft in Google) of door simpelweg aan andere website-eigenaren te vragen of zij naar jouw website willen linken (wat je veel minder tijd kost dan het schrijven van een gastblog).

Werk je net als ik met Ubersuggest, dan vind je daar een gedeelte dat Backlink Kans heet. Daar kun je jouw eigen websiteadres intypen, samen met de adressen van een aantal van je concurrenten. Vervolgens krijg je een overzicht van de websites waar jouw concurrenten wel al een linkvermelding hebben en jij nog niet. Dat zijn dus websites waar jij ook contact mee kunt zoeken voor een linkvermelding.

Op dit moment is dit niet een actie die mijn hoogste prioriteit heeft, aangezien stap 1 en 2 voor mij met al mijn schrijfervaring en -plezier erg goed werken. Maar ik ga er binnenkort zeker eens een paar weken tot een maand een prioriteit van maken om mijn aantal backlinks/externe links/linkvermeldingen te vergroten. En ik raad jou aan hetzelfde te doen.

 

Houd het niet bij alleen maar tien keer zo veel bloglezers

That’s it. Ingewikkelder dan dit hoeft het niet te zijn als je tien keer zo veel websitebezoekers wilt krijgen dankzij je blogs. Herhaal gewoon steeds dezelfde stappen. Realiseer je daarbij wel dat je aan alleen maar tien keer zo veel bloglezers nog niet zo veel hebt. Je kunt immers je boodschappen bij de Albert Heijn of de Jumbo niet afrekenen met tienduizend bloglezers per maand.

Bedenk daarom ook goed hoe je jouw bezoekers meer laat doen dan alleen het lezen van je blogs. Hoe krijg je hen op jouw e-maillijst? Hoe kom je met hen in gesprek? Hoe breng je jouw aanbod onder hun aandacht? Hoe filter je de echte mogelijke klanten eruit tussen de ‘ik wil alleen even een blog van je lezen’-mensen? Zorg dat je ook over dit soort vragen nadenkt – én er actie op onderneemt. Dan heb je straks niet alleen tien keer zo veel bloglezers, maar ook veel meer (en makkelijker) nieuwe klanten.

 

Wil jij dankzij je blogs meer klanten en omzet uit Google halen?

Zorg dan dat je erbij bent tijdens de najaarseditie van de Blog Bootcamp. Je gaat dan samen met mij een blog voor jouw website schrijven dat hoog in Google tevoorschijn komt als mogelijke klanten daar naar jou op zoek gaan. Meld je hier gratis aan als jij al bloggend meer klanten en omzet uit Google wilt halen.