Inzetten op lokale SEO is superslim, zeker als jij jouw producten of diensten (vooral) aanbiedt in een specifieke stad of regio. Maar ook als je een online bedrijf of webshop hebt, of een ander soort bedrijf waarmee je klanten uit het hele land kunt helpen, is het een goede extra mogelijkheid om klanten en omzet uit Google te krijgen. In dit blog laat ik je zien waar jouw kansen liggen om lokaal hoog in de zoekresultaten te komen.
Waarom is lokale SEO zo belangrijk?
Allereerst hangt het natuurlijk van jouw type bedrijf af hóe belangrijk het is om lokaal goed gevonden te worden. Als je een bedrijf hebt waarbij jouw klanten vooral uit je eigen stad of regio komen, bijvoorbeeld een coachings- of therapiepraktijk waar klanten naartoe komen, dan is dit natuurlijk belangrijker dan wanneer je bijvoorbeeld een webshop of een online business hebt.
Ook als je bijvoorbeeld actief bent in de vakantiebranche is lokale SEO erg interessant. Zo biedt een klant van mij uit Ghana, Patricia, volledig verzorgde korte rondreizen aan door de regio Ashanti. Regelmatig krijgt zij boekingen voor deze Ashanti Tours via Google, meestal mensen die al in de regio zijn (of van plan zijn deze te bezoeken) en die graag iets bijzonders willen ondernemen. Doordat Patricia hoog in Google te vinden is komen deze mensen gemakkelijk bij haar terecht.
Als mogelijke klanten op zoek zijn naar een bedrijf in een specifieke stad, dorp of regio, dan doen zij dat graag via Google. Als jouw bedrijf dan een hoge plek in Google heeft, wekt dat automatisch al vertrouwen bij je mogelijke klant. Als jij inzet op een goed doordachte lokale SEO-strategie, zorg je dat jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten verschijnt als mensen uit jouw regio zoeken naar de producten of diensten die jij te bieden hebt.
Ik schreef net al dat dit minder belangrijk is als jij net als ik een online business hebt, of bijvoorbeeld een webshop. Maar ook dán is het slim om alsnog lokaal en/of regionaal goed vindbaar te zijn. Dat kreeg ik onlangs weer bevestigd toen een nieuwe klant vertelde dat ze mij in Google gevonden had omdat ze iemand in Friesland zocht die haar kon helpen om klanten uit haar website te krijgen. Stop dus niet met lezen als jij een bedrijf hebt waarin je klanten uit het hele land kunt helpen.
Tip 1: een goede Google Mijn Bedrijf pagina is de hoeksteen van lokale SEO
Google Mijn Bedrijf is een gratis service van Google die je het beste kunt zien als een versimpelde versie van een social media kanaal. Zorg ervoor dat je voor jouw bedrijf een pagina op Google Mijn Bedrijf hebt (of aanmaakt) en dat je het volledig en nauwkeurig invult.
De basisinformatie van je Google Mijn Bedrijf pagina bestaat uit je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en openingstijden. Verder kun je foto’s aan je profiel toevoegen, zodat mogelijke klanten ook op beeld een indruk van je bedrijf krijgen. Ook is het aan te raden om regelmatig een nieuwe update aan je Google Mijn Bedrijf pagina toe te voegen, bijvoorbeeld een link naar je nieuwste blog. Dit zorgt er meestal voor dat je via Google Mijn Bedrijf meer bezoekers naar je website trekt.
Een ander waardevol onderdeel van je Google Mijn Bedrijf pagina zijn de reviews. Mogelijke klanten kunnen op Google Mijn Bedrijf in één oogopslag zien wat jouw gemiddelde reviewscore is. Een score tussen de 4 en 5 (sterren) wekt veel betrouwbaarheid bij mensen die jouw bedrijf verder nog niet kennen. Vraag je huidige of eerdere klanten dus om jou op Google Mijn Bedrijf een eerlijke review te geven, in elk geval door een aantal sterren aan te klikken en liefst door ook nog een stukje tekst toe te voegen.
Tip 2: gebruik lokale zoekwoorden slim
Onderzoek welke zoekwoorden mensen in jouw regio gebruiken bij het zoeken naar jouw producten of diensten. Typen ze de naam van jouw stad of dorp in? Of googelen ze meer op de naam van jouw provincie of regio? Of googelen ze zelfs op wijkniveau? Ubersuggest is een handig hulpmiddel waarmee je dit lokale zoekwoordenonderzoek kunt doen.
Gebruik deze zoekwoorden vervolgens in je websiteteksten of verstop ze in de teksten die je mee kunt geven aan de foto’s op je website. Vermeld ook op je contactpagina in welke stad, welk dorp of welke regio jouw bedrijf te vinden is – of vertel bijvoorbeeld op je Over mij-pagina iets over waar jouw roots liggen.
Tip 3: maak lokale content
Zoals je op je website content kunt maken voor één heel specifieke doelgroep – ik heb bijvoorbeeld een blog over marketing voor therapeuten dat het goed doet in Google – zo kun je ook waardevolle content maken om jezelf lokaal heel goed vindbaar te maken.
Als je bijvoorbeeld actief bent in de vakantiebranche, schrijf dan aantrekkelijke blogs over leuke bekende en minder bekende plekken in jouw omgeving. En voor andere lokale bedrijven: haak in op evenementen die plaatsvinden in jouw regio, speel in op trends of op herkenbare problemen voor de mensen in jouw omgeving.
Het is het slimste om dit in blogvorm te doen (aangevuld met foto’s en eventueel een video). Google kan content in geschreven vorm immers het gemakkelijkst goed vindbaar maken in de zoekresultaten.
Tip 4: maak lokale landingspagina’s
Eerder deze week sprak ik een nieuwe klant die minstens 100 lokale landingspagina’s had. Ze had een lijstje gemaakt van alle zoektermen die voor haar belangrijk waren én van alle grotere plaatsen in haar omgeving – en die vervolgens met elkaar gecombineerd om een heleboel landingspagina’s te maken.
Dat is naast ontzettend veel werk ook een beetje overdreven. Want als al die pagina’s ongeveer hetzelfde geschreven zijn (alleen dan steeds met een wisselende zoekterm of plaatsnaam), dan werkt dit juist averechts om extra veel bezoekers uit jouw regio op je website te krijgen. Dat komt doordat Google jouw pagina’s dan als dubbele content ziet. Maak in plaats daarvan voor elke plaats in jouw omgeving waar je graag klanten vandaan wilt halen één lokale landingspagina, waar je een groepje van voor jou belangrijke zoektermen in verwerkt.
Heb je geen idee wat een landingspagina is? Het is een pagina op je website waarop je een overzicht geeft van waar jij jouw mogelijke klanten mee kunt helpen en hoe je dat kunt doen, in dit geval dus voor een specifieke groep mensen (in een specifieke stad of omgeving). Deze landingspagina staat meestal niet in het hoofdmenu op je website, maar trekt (als je het goed doet) met name via Google bezoekers naar je website.
Lokale SEO: een kans om niet te laten liggen
Als je actief met lokale SEO aan de slag gaat, kan dat je heel erg helpen om goed gevonden te worden in Google. Lokaal heb je immers minder concurrentie dan regionaal of landelijk. Aan veel klanten geeft het een fijn en vertrouwd gevoel om iets te kopen bij een bedrijf dat in hun eigen omgeving gevestigd is.
Als je met de bovenstaande vier tips over lokale SEO aan de slag gaat, is de kans groot dat jij binnenkort meer klanten uit Google kunt halen voor jouw bedrijf. Als je hier hulp bij nodig hebt, meld je dan aan voor mijn online workshop Haal slim en structureel nieuwe klanten uit Google.