In principe heeft alles dat je voor Google doet natuurlijk niets te maken met social media. Social media draaien om zichtbaarheid en Google draait om vindbaarheid. Toch heeft ook Google iets dat lijkt op een social mediakanaal: Google Mijn Bedrijf, in het Engels Google My Business genoemd. Wat is het en wat kun je ermee?

 

Google Mijn Bedrijf geeft jou als ondernemer een extra mogelijkheid om gevonden te worden door potentiële klanten, bovenop alles dat je aan seo voor je website doet. Het is een profiel dat je voor je bedrijf aanmaakt en waarmee je bedrijf zichtbaar wordt in zowel de gewone zoekresultaten van Google als Google Maps.

 

Voor welke ondernemers is Google Mijn Bedrijf interessant?

Google Mijn Bedrijf is vooral interessant voor ondernemers met een lokaal bedrijf en voor ondernemers voor wie hun locatie relevant is voor hun klanten. Met een lokaal bedrijf bedoel ik bijvoorbeeld de kapsalon in Groningen, de fysiotherapeut in Enschede, de bakker in Den Bosch, de elektricien in Maastricht, de websitebouwer in Rotterdam, enzovoort. Met een locatie die relevant is voor je klanten bedoel ik bijvoorbeeld een bed & breakfast in Andalusië of een agriturismo in een specifieke regio in Italië. Ook voor ondernemers in recreatie en toerisme is Google My Business dus interessant.

Of jouw Google Mijn Bedrijf-profiel vervolgens ook tevoorschijn komt als jouw potentiële klanten je zoeken hangt af van een paar factoren. Als ze rechtstreeks je bedrijfsnaam intypen zullen ze je profiel zeker vinden. Maar zoeken ze algemener, op dat wat ze nodig hebben in combinatie met een plaats- of regionaam, dan zijn drie criteria van belang.

Allereerst is dt de nabijheid van het bedrijf ten opzichte van waar degene die googelt zich bevindt (mits diegene Google toestaat om zijn locatie te gebruiken). Ten tweede is de kwaliteit van je reviews op Google Mijn Bedrijf van belang. En ten derde telt mee hoe actueel je jouw profiel houdt. De googelaar kan vervolgens doorklikken op een of meer van de getoonde links en zo dus ook jouw bedrijf vinden.

 

Hoe maak je een profiel aan op Google Mijn Bedrijf?

Voordat je jouw account op Google Mijn Bedrijf aanmaakt: vraag jezelf eerst af of je hier een profiel wilt hebben. Voor veel ondernemers is dit superhandig, maar andere ondernemers vinden het om privacyredenen wellicht vervelend om met hun adres – en vaak ook een foto van hun huis of kantoorpand – op Google te staan. Dat kan zeker gelden als je vanuit huis werkt. Sowieso is een profiel op Google Mijn Bedrijf minder noodzakelijk als jij een online bedrijf hebt waarin jouw vestigingslocatie niet of nauwelijks een rol speelt. Dat geldt bijvoorbeeld wanneer je zoals ik online cursussen geeft en klanten dus op elke plek in Nederland en zelfs daarbuiten met je kunnen werken.

Wil je wel graag een profiel op Google Mijn Bedrijf, check dan eerst of je er niet toevallig al eentje hebt. Dat doe je door de naam van jouw bedrijf in te typen in Google. In mijn geval komt dan rechts mijn eigen profiel tevoorschijn.

Blijk je nog geen profiel te hebben? Dan is dit de pagina waar je jouw account op Google Mijn Bedrijf aanmaakt. Vul al je gegevens, zoals de branche waarin je gevestigd bent, je locatie en je openingstijden, zo volledig mogelijk in. Ook als je daarna weer wilt inloggen bij Google Mijn Bedrijf kun je deze link gebruiken en dan doorklikken naar je profiel.

 

Google Mijn Bedrijf versus Facebook en Instagram

Het goed bijhouden van je profiel op Google Mijn Bedrijf vraagt een stuk minder tijd dan het effectief beheren van je accounts op Facebook, Instagram en LinkedIn. Het is dus een snelle en makkelijke manier om zichtbaar te worden bij jouw doelgroep. De belangrijkste dingen die je op je profiel kunt doen zijn reviews van blije klanten verzamelen, bloggen en producten in de etalage zetten.

 

Reviews op Google Mijn Bedrijf

Reviews op je website wekken vertrouwen bij potentiële klanten. Datzelfde geldt voor reviews op Google Mijn Bedrijf. Daarom laat ik je in de video hieronder zien hoe je jouw klanten vraagt om een review aan je te geven op Google Mijn Bedrijf. Deze video is afkomstig uit mijn training Continu klanten uit je website.

 

Blogs publiceren op Google Mijn Bedrijf

Regelmatig een nieuw blog toevoegen op Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat je profiel levendig en actueel blijft, en daardoor makkelijker hoog in de resultaten verschijnt als iemand lokaal googelt. Je hoeft geen speciale blogs voor Google Mijn Bedrijf te schrijven, maar kunt er gewoon een blog delen dat al op je website staat. Zo levert het je waarschijnlijk ook nog extra bezoekers aan je website op.

Naast een blog kun je ook een aanbieding, een evenement of een product toevoegen aan je profiel. Dit werkt op een vergelijkbare manier als ik in de video hieronder voor blogs laat zien.

 

Als je eenmaal een blog of iets anders aan je profiel toegevoegd hebt, krijg je op je Gmail-adres na ongeveer een week automatisch een seintje dat het weer tijd is iets nieuws aan je profiel toe te voegen. Content in de vorm van blogs en andere updates blijft namelijk een week zichtbaar als je profiel in de zoekresultaten in Google verschijnt.

 

In Google Mijn Bedrijf kun je nog meer dingen doen, maar je profiel volledig invullen, reviews verzamelen, blogs publiceren en eventueel producten toevoegen zijn de belangrijkste acties om je tijd aan te besteden.

 

Hoe krijg je klanten uit Google Mijn Bedrijf?

Belangrijk is dat je jouw profiel zo volledig mogelijk invult en regelmatig kort de tijd neemt om je profiel van een update te voorzien. Zo blijf je goed vindbaar op het moment dat jouw klanten een lokale zoekopdracht intypen. Verder is het natuurlijk slim om jouw klanten te vragen om je een review op Google Mijn Bedrijf te geven. Hoe meer geloofwaardig positieve reviews je hebt, het liefst met niet alleen een aantal sterren, maar ook een tekst erbij, hoe makkelijker mensen die jou nog niet kennen voor jouw aanbod zullen kiezen.

 

Vond je dit waardevol?

Vraag dan hier ook de gratis checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan.

 

 

× .