“Begin gewoon een Instagram-account en ga daar berichten posten.” Dat advies hoor ik coaches vaak roepen als ze horen dat iemand een bedrijf wil beginnen. Maar is het als ondernemer wel zo slim om je hele bedrijf op Instagram te bouwen? Of is het beter om (ook) je eigen website te hebben? In dit artikel bespreek ik de verschillen tussen beide met je, zodat jij zelf een goede keus kunt maken.

 

Laat ik allereerst zeggen dat ik gek ben op Instagram en dat ik er regelmatig een bericht of een Story post. De sfeer is er in mijn ogen veel gemoedelijker en fijner dan op Facebook, en bovendien is het allemaal wat minder formeel dan op LinkedIn. Ben jij overigens meer op één van die twee kanalen te vinden, dan mag je dit artikel ook lezen als een afweging van je website versus Facebook, of je website versus LinkedIn.

Veel van mijn niet-ondernemende familieleden zijn ook actief op Instagram. Eén van mijn nichtjes heeft er bijvoorbeeld een interieuraccount met bijna 2.000 volgers, en een ander nichtje gebruikt Instagram om haar fotografie onder de aandacht te brengen. Leuke hobbyprojectjes waar ze soms iets mee verdienen, naast hun vaste baan. Voor dat soort doelen is Instagram ook heel geschikt. Maar wat als jij een zelfstandig ondernemer bent met een serieus bedrijf, of een bedrijf dat je serieus wilt laten groeien? Wat is dan de slimste keuze om te maken?

 

Afweging 1: wil je even bovenaan staan of liever heel lang?

Als je de app van Instagram opent, dan staat er één bericht bovenaan jouw tijdlijn. Maar een paar minuten later staat er weer een ander bericht bovenaan. Dat is voor de mensen die jou op Instagram volgen precies hetzelfde: misschien staat jouw bericht net bovenaan als zij de Insta-app openen, maar een paar minuten later is dat alweer anders.

Daarbij is het nog maar de vraag of je überhaupt wel bovenaan komt in hun tijdlijn en vooraan in hun Story-overzicht. Want als iemand een paar keer geen aandacht aan jouw berichten heeft besteed, dan trekt het algoritme van Instagram de conclusie dat deze persoon toch niet zo heel veel interesse heeft in jouw berichten – en krijgt deze persoon minder of niets meer van jou te zien. Aangezien we vaak minimaal honderden mensen volgen, kan Instagram je nooit alle berichten van iedereen die je volgt laten zien en maakt het daarin zelf keuzes. Zoals ik ook altijd de Story’s van precies dezelfde mensen vooraan in mijn Story-overzicht heb staan – en jij vast ook.

Ook in Google is er per woord of zin waar mensen op googelen maar één website die bovenaan kan staan. En maar eentje die op plek 2 en eentje die op plek 3 kan staan. Alleen is het in Google niet zo dat het de hele dag door wisselt wie er op deze plekken staan. Google heeft – anders dan Instagram – niet de missie om je zo veel mogelijk berichten te laten zien van de mensen die jij graag volgt. Nee, Google wil je de beste resultaten laten zien. Als het resultaat op plek 1 het beste is, dan blijft het daar staan.

Nu denk je misschien: voor mij als zelfstandig ondernemer is het lastig om op één van die plekjes hoog in Google te komen. Maar dat valt heel erg mee, om twee redenen. Ten eerste zijn er in Google eindeloos veel nummer 1-plekken, omdat mensen op eindeloos veel verschillende dingen googelen. Hoe beter jij de klanten die je wilt helpen begrijpt, hoe beter jij daarop in kunt spelen en hoe makkelijker jij ook op een hoge plek in Google kunt komen voor de dingen waar zij op zoeken. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Doe dan zeker mee aan mijn Word gevonden in Google Bootcamp.

Ten tweede: heel veel ondernemers zijn zo gefocust op social media dat ze helemaal niet bezig zijn met Google. Er is echt nog een zee aan kansen voor jou om er een mooi plekje voor jezelf te veroveren. Zo sprak ik onlangs een klant van mij die wél serieus bezig is met goed gevonden worden in Google. Ze wilde even bij mij checken of het echt wel klopte dat haar website boven de websites van een paar hele grote bedrijven en tijdschriften stond. En ja, het klopte. Puur door op een slimme manier te denken en te doen staat zij boven die grote partijen in Google. En dat kun jij ook. En als je daar dan eenmaal staat, krijgt iemand je er niet zomaar weer weg zoals op Instagram.

 

Afweging 2: wegwerpcontent versus eeuwigheidswaarde

Hoeveel reacties krijg jij vandaag nog op je Instagram-post van drie dagen geleden? En hoor je nog wel eens iets over dat geweldige bericht dat je twee weken geleden postte? Ik in elk geval niet. Dat is de reden dat ik berichten voor social media wel omschrijf als ‘wegwerpcontent’: oké, het kost weinig tijd om een berichtje te maken, maar het komt ook maar kort onder de aandacht van de mensen die jou daar volgen. Daarna moet je weer met iets nieuws komen dat minstens zo goed is. En de Insta Story’s zijn zelfs bewust gemaakt om een korte levensduur van 24 uur te hebben.

Ik weet dat het maken van een websitepagina of een blog je meer tijd kost. Ik weet ook dat je het om die reden vaak voor je uitschuift. Maar heb je je wel eens gerealiseerd dat bijvoorbeeld een blog dat jij vandaag schrijft ook over een jaar nog gevonden kan worden in Google? En zelfs ver daarna nog? Dat het iets met eeuwigheidswaarde is dat je door het schrijven van een blog op het internet zet?

Een voorbeeld: terwijl ik dit blog aan het schrijven ben, kreeg ik net een melding per mail dat iemand mijn gratis checklist voor het schrijven van een goede Over mij-pagina voor je website heeft aangevraagd. Deze checklist is gekoppeld aan mijn blog over het schrijven van een goede Over mij-pagina dat ik op 1 augustus 2018 schreef. Meer dan drie jaar later bereik ik met dit blog nog steeds honderden mensen per maand, van wie een deel zich inschrijft voor mijn e-maillijst en/of klant wordt. Lukt dat jou anno 2021 nog wel eens met een Instagram-post?

Het is een beetje dezelfde afweging als je ook maakt voor je kleding: kies je voor een wat duurder kledingstuk dat minimaal een paar jaar mooi blijft of ga je voor dat kledingstuk dat lekker goedkoop is, maar wel binnen een paar maanden verkleurt of gaatjes bevat? Kies je voor het maken van (alleen) wegwerpcontent of wil je voor jezelf én voor de mensen die je kunt helpen ook iets duurzaams opbouwen?

 

Afweging 3: heel veel mensen bereiken door te adverteren of heel veel mensen bereiken door slim met zoekwoorden om te gaan

Op Instagram en andere social mediakanalen kun je heel veel mensen bereiken. Alleen is het – als jij (net als ik) geen bekend persoon bent of tienduizenden volgers hebt – een hele kunst om dat op de gratis manier voor elkaar te krijgen. Mijn ervaring is dat dit alleen lukt met posts die niet zo heel veel met wat je eigenlijk binnen je bedrijf doet te maken hebben.

Zelf heb ik er geen problemen mee om te adverteren op Instagram en Facebook als ik een bericht heb waarmee ik écht veel mensen wil bereiken. Bijvoorbeeld omdat ik een Word gevonden in Google Bootcamp organiseer en graag zo veel mogelijk ondernemers die nu nog (te) veel op social media zitten enthousiast wil maken om daar aan mee te doen. Ik durf in die advertenties steeds meer geld te investeren. Maar ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen dat wil of durft. En dan is het dus lastig (niet onmogelijk, maar wel een flinke uitdaging) om echt heel veel mensen buiten je vaste kringetje van volgers op Instagram te bereiken.

In Google kun je ook adverteren. Google heeft twee gedeeltes: het gedeelte met de betaalde zoekresultaten en het gedeelte met de organische (gratis) zoekresultaten. Maar er zijn ook veel dingen waar je op kunt googelen waarbij er helemaal geen betaalde zoekresultaten verschijnen – en bovendien zijn er veel mensen die (net als ik) de betaalde resultaten overslaan en gelijk doorgaan naar de gratis zoekresultaten.

Als jij een beetje handig bent of wordt met het gebruiken van de juiste zoekwoorden in je teksten, dan kun jij door een plekje in deze gratis zoekresultaten te veroveren heel veel mensen bereiken die een mogelijke klant van jou zijn. Ik heb het net even gecheckt: mijn twee best bezochte pagina’s van 2021 trokken tot nu toe 20.313 en 15.350 bezoekers, zonder dat ik daar een euro aan heb uitgegeven. Al deze mensen heb ik bereikt door slim met zoekwoorden om te gaan, niet door te betalen voor meer bereik.

 

Afweging 4: wil je mensen enthousiast maken om bij je te kopen of wil je mensen bereiken die nu al bij je willen kopen?

Iemand die jou gaat volgen op Instagram, doet dat meestal niet met de intentie om zo snel mogelijk iets bij je te gaan kopen. Iemand gaat jou veel eerder volgen omdat jouw posts inspirerend en leuk zijn, of omdat die persoon gewoon aardig wil zijn en jou dus terugvolgt als jij hem of haar gaat volgen.

Dit betekent niet dat een Instagram-volger in de toekomst geen klant bij jou kan worden. Maar daar is dan wel flink wat werk van jouw kant voor nodig. Meerdere keren per week op Instagram aanwezig zijn, het liefst zichtbaar met Story’s en video’s, zorgen dat veel mensen jouw berichten zien, enzovoort, enzovoort. Ik kan me twee dames herinneren bij wie ik meerdere dingen gekocht heb puur en alleen door hoe goed zij hun marketing op Instagram doen: Kim Munnecom en Celine Charlotte. Als je hen ook volgt op Instagram, dan weet je hoe goed en intensief zij hun Insta-marketing doen. Als jij het op ditzelfde level kan en wil doen, dan liggen er ook voor jou gouden kansen op Instagram.

Maar ik merk aan de ondernemers die ik spreek vaak dat ze dit helemaal niet willen. Dat continu posten en rondhangen op social media helemaal niet iets is waar hun hart een sprongetje van maakt. En in dat geval is het veel slimmer om te werken aan een website die het goed doet in Google.

Googelen doe je – anders dan even scrollen door social media – niet voor de gezelligheid of omdat je je een kwartiertje verveelt. Googelen doe je doelgericht, en dat doen jouw toekomstige klanten ook. Als ze bij jou komen hebben ze al een behoefte: de ene keer alleen aan informatie en inspiratie, en de andere keer heel concreet aan jouw aanbod. Je krijgt mensen op bezoek die direct al klaar zijn om bij jou te kopen – en dat als jouw website écht goed in elkaar zit ook zullen doen.

 

Wat kies jij: Instagram of je website?

Ik raad je zeker niet aan om Instagram, of andere social mediakanalen waar jij actief bent, helemaal links te laten liggen (tenzij het je echt alleen maar energie kost en niets oplevert, stop er dan gewoon lekker mee). Maar wel om de tijd die jij stopt in het vergroten van je bekendheid en het krijgen van klanten eens te heroverwegen. Besteed je jouw tijd op dit moment wel op een slimme manier? Gaat dit je echt klanten opleveren, of houd je jezelf gewoon al maanden voor dat het binnenkort toch echt wel eens iets zal opleveren zonder het zelf echt te geloven?

Bij mijn klanten is mijn uitspraak ‘Don’t build your brand on rented land’ inmiddels een bekende quote. Ik zeg dat vaak om duidelijk te maken hoe gevaarlijk het is om je bedrijf volledig afhankelijk te maken van de geleende grond van social media. Als je een hobbybedrijfje op wilt zetten waar je hooguit ‘een leuk extra zakcentje’ mee wilt verdienen is er niets mis mee om je volledig op Instagram te storten. Maar als je een ondernemer bent met serieuze ambities, zorg dan dat je ook je eigen plek op het internet hebt in de vorm van een sterke website – of daar vanaf nu meer tijd aan besteedt.

 

De beste manier om als zelfstandig ondernemer bovenaan in Google te komen

Inmiddels help ik al meer dan vijf jaar zelfstandig ondernemers die met hun website goed gevonden willen worden in Google. Als er één ding is dat daarbij super effectief werkt, dan is het wel bloggen. Keer op keer hoor ik van klanten dat het hen (ja, ook als zelfstandig ondernemer en ook als ze een tijdje eerder nog maar een handjevol websitebezoekers hadden) dankzij een blog gelukt is om veel meer bezoekers en klanten te krijgen. En dat gun ik jou ook.

Als ik je mag helpen om door middel van bloggen minder afhankelijk te worden van social media én bovenal meer klanten naar jou toe te laten komen, check dan hier of mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken iets voor jou is.