Hoe laat je de homepage van je website scoren in Google? - Ik help jou online

De homepage van je website is als de voordeur van je winkel. Het is handig als websitebezoekers via je homepage bij je binnenkomen, zodat je ze meteen een goed overzicht kunt geven van alles dat jouw bedrijf in huis heeft. In dit artikel vertel ik je hoe je jouw homepage goed vindbaar maakt in Google.

 

Om een websitepagina te laten scoren in Google – of dat nou je homepage, een andere ‘vaste’ pagina op je website of een blog is – is het slim om een sterke ‘focuszoekterm’ te vinden, plus een aantal gerelateerde zoektermen, en die vervolgens op de juiste plekken op je homepage te gebruiken.

 

Wat is jouw belangrijkste zoekterm?

Oké, dat is meteen een hele zin. Laten we het stapje voor stapje doen. Allereerst bepaal je wat de allerbelangrijkste zoekterm is waarop jij door potentiële klanten gevonden wilt worden in Google. Zo’n zoekterm bestaat over het algemeen uit een aantal woorden, die samen beschrijven wat jij doet/aanbiedt, hoe je dat doet en/of waar je dat doet. Bijvoorbeeld: ‘luxe bed & breakfast in Le Marche, Italië’. Of: ‘gezond afvallen zonder te lijnen’ (waarbij de plek waar je mensen daarin begeleidt wel of niet relevant is, afhankelijk van of je lokaal of online werkt). Dit is dan wat ik noem je ‘focuszoekterm’.

Google houdt ervan als jouw belangrijkste zoekterm meerdere keren terugkomt op je homepage, maar wordt dan weer niet blij van meerdere keren precies dezelfde formulering. Daarom is het slim om een aantal andere zoektermen voor je homepage te vinden die in het verlengde liggen van je ‘focuszoekterm’, maar niet precies hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld als variant op het eerste voorbeeld hierboven: ‘bed & breakfast met zwembad’.

Hulpmiddelen die je kunt gebruiken om deze zoektermen te vinden zijn onder andere Google zelf, Google Trends en Ubersuggest. In Google zelf kun je een woord intypen dat voor jou een relevant zoekwoord is, vervolgens doorscrollen naar beneden en daar de gerelateerde zoekopdrachten bekijken. Daar staan vast zoekopdrachten tussen die je op een goed nieuw idee brengen.

In Google Trends vergelijk je verschillende varianten van een zelfde zoekterm met elkaar, om te kijken welke van die varianten googelaars het meest gebruiken. En in Ubersuggest kun je verschillende woorden intypen om te checken hoe vaak per maand daar daadwerkelijk op gegoogeld wordt.

Probeer met één van deze hulpmiddelen een lijstje van vijf tot acht goede zoektermen bij elkaar te vinden die relevant zijn voor jouw homepage. Deze kun je dan namelijk gebruiken op de plekken op je homepage die voor Google het meest belangrijk zijn.

 

De onderdelen van een goede homepage

Een goede homepage bestaat uit verschillende onderdelen die meestal allemaal afzonderlijk vrij compact zijn. Denk aan een stukje tekst waarin je een connectie maakt met je bezoeker, een stukje tekst waarin je beschrijft wat jouw bedrijf en aanbod onderscheidend maakt, een stukje tekst over jezelf, een stukje tekst over je aanbod en een stukje tekst over iets dat je weggeeft om e-mailadressen uit je website te verzamelen. Niet elke homepage heeft al deze onderdelen nodig, maar het geeft je wel een houvast.

De zin bovenaan je homepage wordt in vaktermen wel een tagline genoemd. Het is een zin die zegt wat jij doet en waarom/wanneer je websitebezoeker verder op je site moet gaan rondkijken. Deze eerste zin/tagline is voor Google een belangrijk aanknopingspunt om te bepalen waar jouw website over gaat en door wie je dus gevonden wilt worden in Google. Verwerk in deze zin dus zeker je belangrijkste zoekwoorden.

Google leest je homepage van boven naar beneden en geeft extra aandacht aan alles dat afwijkt van het ‘normale’. Daarom geeft Google ook extra aandacht aan tekst die in de tussenkopjes op je homepage staat (de titels van je blokjes tekst), aan de tekst in je eerste alinea, aan de tekst die op knoppen of links staat, aan de tekst die je meegeeft aan foto’s (naam en alt tekst) en aan eventuele vetgedrukte of cursief geschreven woorden. Dit zijn dus ook allemaal slimme plekken om zoekwoorden te gebruiken.

 

Maak slimme combinaties

Combineer je de juiste zoekwoorden met de juiste plekken op je homepage? Dan ben je al een heel stuk op weg om jezelf goed vindbaar te maken in Google voor de klanten die jij wilt helpen. Vind je het handig om hierbij een extra hulpmiddel te hebben? Download dan hier gratis de Homepage Blauwdruk die de deelnemers aan mijn Word gevonden in Google Bootcamp ook gekregen hebben.