fbpx

Kijk jij ze, die tv-programma’s waarbij je ziet hoe snel mensen een eerste indruk over iemand of iets gevormd hebben – en hoe lastig het is om die daarna nog te veranderen? Programma’s als Married at First Sight, B&B Vol Liefde en Kopen zonder Kijken? Weet dan dat dit voor een gloednieuwe bezoeker van jouw homepage precies zo werkt – en dat jij waarschijnlijk minstens één ding doet waardoor je niet zo’n beste eerste indruk maakt op je mogelijke nieuwe klant.

 

Mensen hebben over het algemeen niet zo veel geduld – en ze hebben zeker niet veel geduld met iemand die ze nog maar net leren kennen. Dus ook niet met jou als ze je minder dan een minuut geleden gevonden hebben in Google en door hebben geklikt naar je homepage. Jij zult daar al snel iets moeten schrijven waarmee je hun aandacht trekt, anders zijn ze binnen no-time weer weg – en komen ze waarschijnlijk ook nooit meer bij je terug.

Waar kan het misgaan? Ik deel vijf veelvoorkomende afhakers met je die jij op je eigen homepage mag checken.

 

Afhaker 1: eerst over jezelf beginnen en dan pas over je bezoeker

Wat is het allerleukste als je met iemand in gesprek bent die je pas hebt leren kennen? Wat mij betreft: als de ander interesse toont in jou en vragen stelt – in plaats van een monoloog over zichzelf af te steken. Natuurlijk mag jij dit andersom ook doen – zodat het voor de ander ook leuk is om jou te spreken. Ik was deze week bij een netwerkbijeenkomst in Leeuwarden waar ik precies van dit soort gesprekken had met de andere aanwezige dames, waardoor ik een erg geslaagde avond had.

Op je website heb je meer een eenrichtingsgesprek met je bezoeker. Dat betekent dat jij het gesprek bepaalt. Zorg er daarin altijd voor dat je eerst begint over de ander – jouw bezoeker die mogelijk een toekomstige klant is. Dat is veel aantrekkelijker dan die hele monoloog over jezelf, waarom jij jouw bedrijf gestart bent en meer van dat soort dingen waarvoor jouw bezoeker niet gekomen is.

 

Afhaker 2: vaag zijn in je woordgebruik

Ik kan een hele bingokaart samenstellen van alle vage zinnetjes die ik bovenaan homepages tegenkom. Als jij klanten wilt helpen die moeite hebben om ‘alle ballen in de lucht te houden’, wát bedoel je daar dan precies mee? Als jij vrouwen helpt om dichter bij zichzelf te komen, wát is dat dan precies?

Veel mensen zijn beelddenkers, jouw mogelijke klanten waarschijnlijk ook. Grote kans dat ze helemaal niet voor zich zien waar jij het over hebt. En dat ze ook niet googelen op die ballen die ze in de lucht houden en dus niet op je website terechtkomen. Maar als ze er dan toch zijn, overlaad ze dan niet met vage woorden, omschrijf heel concreet wie jij kunt helpen.

 

Afhaker 3: vaag zijn in je belofte aan je mogelijke klant

Jouw mogelijke klanten willen iets komen halen op jouw website: een oplossing voor hun probleem of verlangen. Het is jouw taak om duidelijk te laten zien dat jij die aan hen kunt geven. Ook hier is vaagtaal weer een no go: je verkoopt je websitebezoekers niet je methode en ook niet een cliché, je hebt iets heel concreets en aantrekkelijks voor hen. Bij het lezen van de tekst bovenaan jouw homepage moeten zij al denken: ‘Dit is precies wat ik zoek’.

Denk je nu: ik heb eigenlijk geen idee wat mijn mogelijke klanten willen lezen? Dan ben je waarschijnlijk te weinig met jouw ideale klanten in gesprek – óf heb je een te brede ideale klant. Herkenbaar? Dan mag je mijn Klantentrekkende Homepage Challenge van februari echt niet missen, want daar ga ik je helpen om juist wél die hele goede eerste indruk te maken op jouw mogelijke klant.

 

Afhaker 4: willen helpen bij onbewuste pijnen en problemen

‘Ik wil mensen graag helpen bij …, maar ze zijn zich er waarschijnlijk helemaal niet van bewust dat dit aan de hand is.’ Veel succes met het bereiken van klanten vanuit Google als bovenstaande uitspraak – die vooral vaak uit de mond van coaches komt – door jou gedaan zou kunnen zijn.

Mogelijke klanten googelen namelijk niet op dingen waar ze zich niet van bewust zijn. En als ze wel alsnog per ongeluk op je homepage terechtkomen, dan herkennen ze zich niet in wat jij daar beschrijft. Ze hebben immers geen idee dat ze last hebben van dat waar jij het over hebt.

Begin altijd bij iets waarvan jouw mogelijke klant zegt: ‘Ja, dat heb ik / dat herken ik / dat ben ik’. Iets waar ze zich wél bewust van zijn. Met onbewuste pijnen en problemen kun je dan wel met hen aan de slag als ze eenmaal klant zijn geworden.

 

Afhaker 5: verwarring

Soms is het goed om mensen in verwarring achter te laten. Maar je mag dat alleen doen met mensen die jou al kennen en/of al letterlijk samen met jou in één ruimte zijn. Bovenaan jouw homepage is het wat mij betreft verboden om verwarring te zaaien.

Wanneer je jouw mogelijke klanten in verwarring brengt? Als je het over een te brede doelgroep hebt, als je het over te veel verschillende problemen hebt die nooit alleemaal voor één persoon van toepassing zijn of als überhaupt niet goed duidelijk is voor wie jij en jouw aanbod er nu eigenlijk zijn.

Iedereen die niet precies begrijpt waar jij het over hebt is snel weer bij je weg. Dus: vermijd verwarring.

 

Kom je samen met mij zorgen dat jouw homepage je veel klanten en omzet uit Google brengt?

Meld je dan hier aan voor de Klantentrekkende Homepage Challenge, waar ik je help om op een simpele manier veel meer klanten en omzet uit Google te halen.