De footer voelt misschien als een minder belangrijk onderdeel op je website. Toch is dat allesbehalve waar, al was het maar omdat hij op elke websitepagina te zien is. Uit je footer kun je veel meer halen dan je denkt. In dit artikel vertel ik je er alles over.

 

Wat is een footer?

De footer is het onderste gedeelte van je website, dat op (vrijwel) elke pagina die een bezoeker opent te zien is. Meestal heeft hij een kleur die afwijkt van de kleur die je websitepagina heeft. In je footer maak je over het algemeen een combinatie van praktische informatie plus een aantal elementen die vanuit slimme websitemarketing interessant zijn.

Bekijk als voorbeeld maar eens de footer van mijn website. Voor het design daarvan koos ik voor drie kolommen. Naast de algemene informatie zoals de links aan de linkerkant naar mijn algemene voorwaarden, privacyverklaring en contactpagina heb ik er in het midden ook een uitnodiging geplaatst om mijn Facebookpagina te liken. In de kolom aan de rechterkant vind je ook nog uitnodigingen om mij op Instagram en YouTube te volgen, plus een link naar mijn online marketing kennisbank. Daarnaast heb ik er nog een vermelding geplaatst dat het copyright van alles dat op deze website staat bij mij ligt en dat de foto’s gemaakt zijn door Marleen Sahetapy.

 

Op een rijtje: wat zet je in je footer?

 

Praktische onderdelen

Aan de ene kant heb je als ondernemer te maken met praktische zaken die (min of meer) verplicht op je website moeten staan. Het is handig om de links daar naartoe in je footer te zetten, want dan zijn ze op alle pagina’s op je website zichtbaar en dus voor iedereen vindbaar. Denk hierbij aan je privacyverklaring en je algemene voorwaarden. Geen enkele klant kan dan achteraf zeggen dat je ze wel erg verstopt had op je website. Ik heb van die privacyverklaring en voorwaarden pdf’s gemaakt die te bekijken zijn via de links in de footer.

Verder is het slim om ook een copyright in je footer te plaatsen. Zo geef je aan dat anderen jouw websiteteksten en foto’s niet zomaar mogen overnemen. Een link naar je contactpagina of vermelding van je contactgegevens is ook altijd handig om in het onderste deel van je website te plaatsen.

 

Slimme marketingonderdelen

Het is altijd fijn als je met een bezoeker van jouw website in contact kunt blijven. Er zijn immers maar weinig websitebezoekers die meteen bij hun eerste online bezoek aan jou al bij je kopen. Zo bekeken is het slim om in je footer bijvoorbeeld buttons te plaatsen naar je social mediakanalen, zodat websitebezoekers je daar kunnen gaan volgen. Om de afbeelding van mijn Facebookpagina in het midden van mijn footer te krijgen gebruikte ik de Mongoose Page Plugin.

Naast links naar je social mediakanalen kun je in je footer natuurlijk ook één van je weggevers zoals een e-book of een gratis training onder de aandacht brengen. Zo gebruik je de onderkant van je website slim om e-mailadressen te verzamelen.

 

Onderscheidende onderdelen

Jezelf onderscheiden is natuurlijk altijd een goed idee als ondernemer. Zet daarom in je footer ook iets dat niet alle ondernemers al in hun footer hebben staan, iets dat jou anders maakt. Bij mij is dat de link naar de online marketing kennisbank, waar je interessante blogs vindt over verschillende vormen van marketing. Klikt een websitebezoeker daarop, dan kan hij dus meteen gratis een hoop leren op dat gebied.

 

Valkuil voor een goede footer

Pas op dat je jouw footer niet te druk maakt, door er te veel verschillende dingen in op te nemen of met allerlei verschillende kleuren te werken. Zodra jouw websitebezoeker veel verschillende dingen ziet in zo’n kleine ruimte als de footer, zal hij waarschijnlijk aan geen enkele van die dingen echt aandacht besteden. Houd je footer dus rustig en overzichtelijk.

 

Hoe maak je de footer van je website?

Als je een website hebt die gebouwd is met WordPress, dan maak je jouw footer in het gedeelte Weergave, en vervolgens Widgets. Je ziet daar rechts verschillende onderdelen die Footer Area heten en links allerlei blokjes die je daar naartoe kunt slepen. In die blokjes kun je vervolgens teksten en/of afbeeldingen plaatsen. Ook als je later iets wilt aanpassen aan je footer kun je in WordPress in dit gedeelte terecht. Bovendien bepaal je in dit gedeelte Widgets ook het design van jouw footer.

 

Hulp bij html

Soms ontkom je er niet aan dat je in je footer met een beetje html aan de slag moet. Dat geldt bijvoorbeeld als je er een link wilt plaatsen naar bijvoorbeeld je contactpagina. Je sleept dan een blokje dat Tekst heet van de linkerkant naar de rechterkant, in de Footer Area waar je de link wilt hebben. Daarna plaats je er een stukje html, dat begint met <a href=”. Daarna plaats je er de link naar jouw contactpagina, en dan sluit je af met “>. Vervolgens geef je de link een naam, bijvoorbeeld Contact (zie het voorbeeld in mijn footer), en sluit je af met het html-stukje </a>.

Wil je een link naar een document toevoegen aan je footer, dan gebruik je hetzelfde stukje html-code. Zorg dan wel dat je het document eerst als pdf in de Mediabibliotheek hebt gezet. Je krijgt dan in de mediabibliotheek ook een link naar je pdf, die je tussen je html-code plakt.