De contactpagina is een van de belangrijkste pagina’s op je website. Immers, als bezoekers van je website contact met je willen zoeken, zullen zij meestal op zoek gaan naar een pagina die Contact heet. Als jij deze pagina op de juiste manier inricht, kom je makkelijk met websitebezoekers in gesprek en komen daar waarschijnlijk ook nieuwe klanten uit voort.

 

Een contactpagina op je website kan zo eenvoudig of uitgebreid zijn als je zelf wilt. Zelf heb ik ervoor gekozen om de pagina waarop mensen contact met mij op kunnen nemen vrij simpel te houden. Onderaan dit artikel deel ik als voorbeeld een link naar mijn contactpagina op mijn WordPress-website. In mijn geval vind je er mijn e-mailadres, mijn adres, mijn belangrijkste bedrijfsgegevens, een link naar mijn privacyverklaring en een uitnodiging om met mij te linken op LinkedIn.

De eerste tip die ik je hieronder geef sluit hier meteen goed op aan.

 

Tip 1: bepaal zelf welke contactgegevens jij op je website wilt vermelden

Zelf vind ik het bijvoorbeeld niet prettig als mensen mij wanneer ze daar maar zin in hebben kunnen bellen. Zeker niet omdat één van mijn vormen van aanbod – mijn online pubquizzen – ook vaak ’s avonds en in het weekend (en soms zelfs ’s nachts) gekocht wordt. Ik moet er niet aan denken dat ik dag en nacht gebeld kan worden. Maar dat ben ik, misschien denk jij daar wel heel anders over.

Bedenk dus goed welke contactgegevens jij op je website wilt vermelden. Wel of geen telefoonnummer? Wel of geen huisadres? Wel of geen e-mailadres? Wel of geen contactformulier? Wel of niet je bedrijfsgegevens? Wel of niet links naar de social mediakanalen waar je te vinden bent? Wel of geen uitnodiging om via Calendly rechtstreeks een afspraak in jouw agenda in te plannen? Bepaal zelf wat jij prettig vindt, het is immers jouw bedrijf.

 

Tip 2: bedenk goed of je een contactformulier op je website wilt

Een contactformulier op je website kan heel handig zijn. Je biedt de bezoekers van je website een aantal vakjes aan waar ze alleen maar heel gericht de juiste dingen in hoeven in te vullen. Heb je een website in WordPress, dan zijn er veel handige plugins beschikbaar om eenvoudig een contactformulier aan je website toe te voegen. Contact Form 7 is daarvan een heel bekende. Ik ga alle plugins voor het invoegen van een contactformulier hier niet opsommen, maar als je even googelt, vind je genoeg mogelijkheden.

Toch heeft een contactformulier op je website ook een paar nadelen en valkuilen. Eén van de grootste is dat je via zo’n formulier ook veel spam binnen kunt krijgen. Zogenaamde spambots vullen veel contactformulieren die ze op internet vinden automatisch in, en voor je het weet heb je dan een overvolle mailbox met nutteloze berichten. Daar kun je overigens wel iets tegen doen, bijvoorbeeld door mensen die jouw contactformulier invullen een rekensommetje te laten oplossen voordat ze op verzenden kunnen klikken (een captcha heet dat), maar dat geeft wel weer een kleine extra drempel.

Sowieso mag je er rekening mee houden dat een contactformulier voor je websitebezoekers een extra drempel op kan werpen om contact met jou op te nemen. Zeker als je van hen vraagt om meer gegevens in te vullen dan eigenlijk noodzakelijk is, of als er niet genoeg ruimte is om hun specifieke vraag te stellen. Zelf kies ik er om deze redenen voor om geen contactformulier op mijn website te plaatsen, maar gewoon een klikbaar e-mailadres. Wel zo makkelijk, en ik krijg sinds ik het op deze manier doe nauwelijks nog spam binnen.

Wat ik ook vaak zie is dat er op andere pagina’s dan de contactpagina heel gerichte uitnodigingen staan om contact op te nemen, en dat bij die uitnodiging dan vervolgens wordt doorgelinkt naar het heel algemene contactformulier op de contactpagina. Voor iemand die heel gericht ergens contact met jou over wil hebben is dit heel onhandig en verwarrend.

Een voorbeeld: ‘Neem contact met mij op om nu meteen jouw gratis inzichtgesprek voor dit coachingstraject in te plannen’. Iemand die op deze link klikt, en dan op de volgende pagina alleen maar het woord Contactformulier ziet staan met een aantal invulvelden, zal in de war raken en waarschijnlijk het formulier niet invullen. Handiger is het dan om deze vorm van contact op een andere manier in te richten.

 

Tip 3: voeg functionele extra’s toe aan je contactpagina

Per soort bedrijf dat je hebt kan het handig zijn om bepaalde extra elementen toe te voegen aan je contactpagina. Veel van mijn klanten in de vakantiebranche hebben bijvoorbeeld een routekaartje en/of een boekingskalender op hun website staan. Kijk voor een voorbeeld maar eens op de website van mijn klant Astrid.

Ben je bijvoorbeeld in te huren als gastspreker? Dan is het handig om dat ook op je contactpagina te vermelden. Wil je graag dat bezoekers van jouw website je op social media gaan volgen? Plaats dan zeker ook knoppen naar die kanalen op je contactpagina. En wil je extra inschrijvers voor je e-maillijst? Bied dan op je contactpagina een online cadeautje aan je websitebezoekers aan. Kijk goed wat voor jouw bedrijf zinvolle extra opties zijn.

 

Tip 4: plaats je contactpagina in je hoofdmenu

Een contactpagina moet heel makkelijk vindbaar zijn voor je websitebezoekers, op welke plek op je website ze ook zijn. De meest logische plek is ergens achteraan in het hoofdmenu van je website. Bij mij is het bijvoorbeeld de 1-na-laatste pagina in mijn hoofdmenu, maar het kan ook de laatste of de 2-na-laatste pagina zijn.

Zorg dat bezoekers niet met een vergrootglas moeten zoeken naar de pagina Contact. Want als het voor hen een puzzeltocht is om te ontdekken hoe ze contact met jou krijgen, is de kans groot dat ze doorgaan naar een andere website waar het duidelijker is hoe je met de persoon achter de site in contact komt.

 

Tip 5: gebruik een beetje html op je contactpagina om contactgegevens klikbaar te maken

Zowel een e-mailadres als een telefoonnummer op je website kun je klikbaar maken, zodat websitebezoekers je rechtstreeks kunnen mailen of bellen. Hier komt meestal wel een klein stukje html (oftewel: websitecode die je tussen < > zet) aan te pas, maar gelukkig is die code relatief eenvoudig.

Om een e-mailadres klikbaar te maken gebruik je de html-code <a href=”mailto:hierjouwemailadres”>hier de tekst die je op de link wilt hebben staan</a>. In WordPress kun je overigens een e-mailadres gewoon klikbaar maken via hetzelfde knopje als waarmee je ook hyperlinks op je website maakt. Om een telefoonnummer klikbaar te maken verander je in de html-code hierboven het stukje ‘mailto’ in ‘tel’.

 

Een voorbeeld van een goede contactpagina

Wil je een voorbeeld zien van hoe een contactpagina (in WordPress) eruit kan zien? Neem dan hier een kijkje op mijn contactpagina.