De homepage van je website: zo haal je er het maximale uit - Ik help jou online

De homepage van je website is als de voordeur van je winkel. En hoewel niet iedereen via de homepagina je website binnenstapt, is het wel belangrijk dat je er al je groepen potentiële klanten goed bedient. In dit artikel vertel ik je wat daarvoor nodig is.

 

Op de homepage van je website kun je tal van fouten maken. Vaak zie ik het al gelijk als ik een website van een andere ondernemer bezoek: het is bijvoorbeeld veel te vaag wat je precies aan mensen aanbiedt, je maakt bezoekers attent op te veel verschillende dingen tegelijk of je wilt veel te snel je aanbod verkopen.

Natuurlijk kun je ook veel goed doen op je homepage. Het kenmerk van een goede homepagina is sowieso dat het niet een lange lap tekst is. Hij vormt een mix van teksten, foto’s, eventueel filmpjes en uitnodigingen om naar andere pagina’s op je website door te klikken, waarbij de balans tussen al deze elementen essentieel is. De homepage helpt elk type interessante bezoeker van jouw website om een passende en waardevolle vervolgactie te ondernemen.

Net zei ik al dat niet iedereen via de homepage jouw website binnenkomt. Maar als iemand jouw website bij het binnenkomen ervan, via welke pagina dan ook, waardevol en interessant vindt, is de kans wel heel groot dat deze bezoeker naar je homepage toe zal gaan. In het vervolg van dit artikel laat ik je zien hoe je al die interessante bezoekers op hun wenken bedient.

 

Zo bind je de informatiezoekers aan je

Het eerste interessante type websitebezoekers vormen de zogenaamde informatie- en inspiratiezoekers. Deze mensen komen waarschijnlijk op je website binnen via een blogartikel. Zij hebben op dit moment nog niet een concrete behoefte om jouw aanbod te kopen, maar het kan wel goed zijn dat die behoefte later alsnog ontstaat.

Als deze groep websitebezoekers doorgaat naar je homepage, dan is het belangrijk dat ze daar makkelijk kunnen zien wat jij nog meer levert aan gratis waarde. Heb je een waardevolle weggever gemaakt, bijvoorbeeld een e-book of een handige checklist, breng die dan zeker duidelijk onder hun aandacht op je homepage.

Als jouw informatie- of inspiratie zoekende websitebezoeker zich daar voor inschrijft hebben jullie namelijk de kans om ook na het websitebezoek met elkaar in contact te blijven. Doordat jij het e-mailadres van je websitebezoeker krijgt, kun je vaker van je laten horen richting de ander en die van nog meer informatie en inspiratie voorzien en ook vaker vertellen over je aanbod. Voor heel veel ondernemers die veel klanten uit hun website krijgen zit daar de échte kracht, niet zozeer in (alleen) dat eerste website- en homepagebezoek van een mogelijke nieuwe klant.

Maak je informatiezoekende websitebezoekers op je homepage ook attent op de meest recente blogs die jij geschreven hebt. Of, als je meer van het video’s maken of het podcasten bent, maak ze dan attent op je nieuwste video’s of podcasts. Hoe meer gratis waarde ze van jou kunnen consumeren, hoe sterker de band tussen jullie ongemerkt meteen al wordt.

 

Oriënterende websitebezoekers: niet het geduldigste type

Het tweede interessante type bezoekers van je homepage zijn de oriënterende websitebezoekers. Zij zijn al concreet op zoek naar een product of een dienst. Wel laten ze al hun opties nu nog open. Meestal doen ze een rondje op Google om websites van verschillende aanbieders van hetzelfde product of dezelfde dienst te bekijken. En ja, daar kan die van jou dus ook tussen zitten.

Grote kans dat deze websitebezoekers wél direct op je homepage binnenkomen. Zij hebben belangrijkere dingen te doen dan minutenlang in jouw website duiken, dus ze willen graag snel zien of ze bij jou op de goede plek zijn om in hun behoeften te voorzien. Aan dit type websitebezoekers moet je op je homepage daarom zo snel en concreet mogelijk duidelijk maken wat je doet. Zien deze websitebezoekers niet direct dat ze bij jou op de goede plek zijn en waarom ze langer op je website moeten gaan rondkijken? Dan zijn ze snel weer weg en zie je ze waarschijnlijk nooit meer terug.

Een groot deel van dit type websitebezoekers vindt het ook fijn om snel een klik met jou te kunnen maken, om te weten met wie ze precies zaken doen als ze voor jouw aanbod kiezen. Laat daarom op je homepage op zijn minst ook een foto van jezelf zien. En ook dit type websitebezoekers kun je langer aan je binden door hen uit te nodigen om een online cadeautje bij jou aan te vragen. Zo kun je gedurende hun beslissingstraject op hun radar blijven.

 

Geef vergelijkende bezoekers van je homepage dé reden om voor jou te kiezen

De derde groep interessante websitebezoekers zijn de vergelijkende bezoekers. Zij zijn al een stapje verder dan de tweede groep. Ze twijfelen hooguit nog tussen twee of drie bedrijven om hun aankoop bij te doen, of tussen twee of drie varianten van hetzelfde aanbod. Meestal is een vergelijkende websitebezoeker al eerder op je site en ook op je homepage geweest, maar het kan ook zijn dat hij in de vergelijkingsfase voor het eerst kennis met je maakt.

Wat dit type websitebezoeker met name belangrijk vindt, is de reden waarom hij juist bij jou moet kopen. Meestal kan hij dat wat jij biedt ook ergens anders kopen. Het is dus belangrijk dat je aan deze websitebezoekers op je homepage goed duidelijk maakt wat jou onderscheidend maakt, waar jij voor staat. En ja, dat mag je best op een uitgesproken manier laten zien. Die bescheidenheid die je van nature waarschijnlijk hebt mag je op je homepage opzij zetten. Er zijn maar weinig mensen die kopen bij onzekere ondernemers.

Vergelijkende homepagebezoekers hechten ook waarde aan het lezen of zien van de ervaringen van eerdere klanten van jou. Voor hen is het dus ook interessant dat jij op je homepage één of meer recensies plaatst van klanten die je eerder geholpen hebt of blij gemaakt hebt. Dat wekt vertrouwen bij je vergelijkende homepagebezoekers.

Voor deze groep websitebezoekers is het tot slot eveneens belangrijk dat ze op je homepage meteen zien welke vormen van aanbod jij hebt. Overweldig ze niet meteen met vier of meer keuzeopties. Presenteer op je homepage ofwel alleen je belangrijkste of je meest laagdrempelige aanbod, ofwel twee of drie varianten van hetzelfde aanbod. Een klein zinnetje als ‘Meest gekozen’ bij één van je varianten is voor vergelijkende websitebezoekers nog van extra nut.

 

Kopers op je homepage: hoe help je hen het beste?

En dan is er nog de vierde groep interessante homepagebezoekers, waarschijnlijk de allerleukste om te hebben: bezoekers die per direct bij je willen kopen. Ook bij deze groep is de kans groot dat ze al eens eerder op je website en op je homepage zijn geweest. Maar laten we er even van uitgaan dat ze nieuw op je website binnenkomen en direct willen kopen.

Het is dan belangrijk dat jouw homepage rustig en overzichtelijk is, direct duidelijk maakt met welk aanbod jij klanten kunt helpen, dat hij betrouwbaarheid uitstraalt en dat je makkelijk naar het aanbod kunt doorklikken. Veel van de eerder genoemde elementen komen hier dus terug. Realiseer je dat ook deze groep bezoekers van je homepage geen engelengeduld heeft. Geef ze zo min mogelijk afleiding op weg naar hun doel: jouw product of dienst kopen.

 

SAMEN MET MIJ ZORGEN DAT ER MEER KLANTEN UIT JOUW WEBSITE VOORTKOMEN?

Kom dan naar mijn online event Meer klanten uit je website op donderdag 22 april. ik laat je de exacte stappen zien die jij op je website mag zetten om veel makkelijker klanten uit je site te krijgen. In de eerste workshop van de dag gaan we in op hoe jij een klantenwervende homepage maakt, inclusief concrete en lekker praktische opdrachten om een ijzersterke homepage neer te zetten. Ben je erbij? Meld je hier aan voor het online event Meer klanten uit je website.