Wist je dat het gemiddeld 66 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan je leven toe te voegen, en ook 66 dagen om een slechte gewoonte af te leren? Ook als ondernemer hebben we allemaal zo onze slechte gewoontes die zorgen dat we niet online zichtbaar zijn en dus lang niet zo veel nieuwe klanten aantrekken als voor ons mogelijk is. In dit artikel bespreek ik 7 van deze slechte gewoontes.
Slechte gewoonte 1: Perfectionisme
Is perfectionisme nou een goede of een slechte eigenschap? De meningen zijn erover verdeeld. Maar als het over het doen van je marketing gaat is het meestal een slechte eigenschap. Als jij perfectionistisch bent duurt het veel langer voordat je die blog waarmee je anderen inspireert met je lezers kunt delen. Of veel langer voordat je weer eens een nieuwsbrief verstuurt. Terwijl de versie die in jouw ogen nog lang niet goed genoeg is voor de ander waarschijnlijk al heel waardevol is. Progressie boven perfectie, dat is bij het doen van je marketing belangrijk. Zorg dat je dingen gedaan krijgt, niet dat ze perfect zijn.
Slechte gewoonte 2: Geen keuzes maken
Momenteel lees ik het boek The One Thing, en wat een eyeopener is dat. Kiezen voor één ding en daar helemaal voor gaan is voor veel ondernemers spannend. Want kies je het een, dan zeg je nee tegen het ander. En wellicht had dat andere je ook veel kunnen brengen. Maar juist als je de kracht van kiezen omarmt ga je veel doelgerichter werken en daarmee van dat ene ding echt een succes maken. Hierbij gaat het om grote en om kleine keuzes: Facebook of Instagram? Wel of niet bloggen? Wel of niet die investering in je bedrijf doen? Focussen op je bestaande aanbod of op een nieuw aanbod? Enzovoort. Hoe makkelijker jij keuzes maakt, hoe meer succes je gaat hebben met de dingen waar je voor kiest. En ja, dat laatste weet ik uit eigen ervaring.
Slechte gewoonte 3: Geen regelmaat
Wist je dat het in online marketing veel belangrijk is dat je een paar dingen goed doet dan dat je zo veel mogelijk doet of zo hard mogelijk roept? Het enigszins ‘saaie’ discipline is dan ook een belangrijkere eigenschap voor ondernemers dan het hebben van veel lef of ‘een grote mond’. Iets met regelmaat doen is in principe makkelijk, maar tegelijk voor veel ondernemers lastig. Zeker als je een bedrijf hebt waarin je afwisselend drukke periodes en rustigere periodes hebt. Toch is regelmaat een niet te onderschatten kracht in je bedrijf. Plaats dus volgens een vaste regelmaat berichten op social media, schrijf je blogs volgens een vaste regelmaat, verstuur je nieuwsbrieven volgens een vaste regelmaat. En let op: regelmaat is iets anders dan regelmatig. Kies een regelmaat die jij kunt volhouden, en dat hoeft niet beslist elke dag of elke week te zijn.
Doe je mee aan de gratis masterclass De 5 simpele stappen van een klantentrekkende website?
Ontdek in deze online training welke simpele stappen jij als coach of therapeut mag zetten als jij graag meer nieuwe klanten wilt die jou uit zichzelf weten te vinden in Google. Zodat jij regelmatig nieuwe klanten krijgt zonder dat je voortdurend zelf naar hen op zoek hoeft. Meld je hier gratis aan voor de masterclass De 5 simpele stappen van een klantentrekkende website.
Slechte gewoonte 4: Niet op jezelf vertrouwen
Jij gaat jouw doelen als ondernemer behalen als je jouw eigen intuïtie combineert met de tips en kennis van anderen die jij waardevol vindt. Als je nog niet zo lang ondernemer bent voel je je misschien nog een beetje onzeker en neem je elk advies aan dat je krijgt. Voor je het weet luister je naar zo veel mensen tegelijk dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Terwijl je waarschijnlijk zelf best al goed weet wat wel en niet verstandig is om te doen voor jouw bedrijf. Durf dus als beginnende en zeker als gevorderde ondernemer te vertrouwen op jezelf.
Slechte gewoonte 5: Alles alleen willen doen
Vertrouwen op jezelf betekent zeker niet dat je alles in je eentje moet doen. Juist niet. Zoek andere ondernemers om je heen die jou inspireren, van wie jij kunt leren en die jou uitdagen. Er wordt wel eens gezegd dat jij als ondernemer het gemiddelde wordt van de vijf ondernemers met wie jij je het vaakst omringt. Ik omring me daarom graag met andere ondernemers die echte doeners zijn, die willen groeien met hun bedrijf én in hun persoonlijke ontwikkeling en die zelfvertrouwen uitstralen, omdat ik dat ook graag wil. Voor mij werkt het daarom goed om mee te doen aan betaalde trainingen, omdat ik daar als mededeelnemers vaak precies dat type ondernemers vindt. Maar het kan net zo goed werken om een groepje ondernemers om je heen te verzamelen om bijvoorbeeld regelmatig te skypen of op een andere manier contact te hebben.
Slechte gewoonte 6: Nooit vrij nemen
Veel mensen hebben van huis uit meegekregen dat je hard moet werken als je iets wilt bereiken. Maar ik geloof er juist in dat je regelmatig vrije tijd of vakantie moet nemen als je echt je doelen wilt bereiken. Juist door ook rust heel belangrijk te maken laden je hersenen weer op en krijg je frisse én goede ideeën, ook voor je bedrijf. Dus plan met een gerust hart een vakantie of een vrije dag in. Er zijn immers tegenwoordig genoeg mogelijkheden om je bedrijf gewoon door te laten lopen als jij er even tussenuit bent. En misschien kan alles ook best even een dag of een weekje wachten.
Slechte gewoonte 7: Bezig zijn met alles behalve dat wat jou echt aan een mooier of zorgelozer leven gaat helpen
Heb jij heel duidelijk voor ogen hoe jouw ideale leven eruitziet? Hoe je het graag zou willen en wat daarvoor moet gebeuren? Misschien is het voor jou meer vrije tijd, of meer financiële rust of iets heel anders. Weet je dat eenmaal, dan kun je jezelf heel gericht de vraag stellen: Welke actie kan ik vandaag ondernemen om dat ideale leven een stap dichterbij te brengen? Om vervolgens heel kritisch te kijken of je wel de acties doet die dat mooiere of zorgelozere leven ook écht dichterbij brengen. Als we het dan hebben over marketing, zijn die acties die je doel écht dichterbij brengen vaak ook de acties die spannend zijn om te doen: online zichtbaar worden bijvoorbeeld, iets met video gaan doen, iemand persoonlijk benaderen met je aanbod, geld uitgeven om een training te volgen waarin je nieuwe vaardigheden leert om beter te worden in marketing, enzovoort. Heel iets anders dan een nieuwe omslagfoto instellen voor je Facebookpagina, een uur zoeken naar bijpassende foto’s voor je blog of je druk maken over een klein foutje in je website. Maar het zijn wel de dingen die zorgen dat jouw leven er steeds meer uitziet zoals JIJ het wilt, en dat is uiteindelijk wat jij verdient. Zoals mijn coach het altijd zo mooi zei: Bouw je lifestyle niet rond je bedrijf, maar bouw je bedrijf rond je lifestyle. Daar word je het meest gelukkig van! Ik ben benieuwd wat jij uit dit artikel hebt gehaald. Laat je het weten in een reactie?
Heel waardevol en ik sluit me volledig aan bij jouw bevindingen Rimke! Kiezen, dat is heel belangrijk! En dan er 100% voor gaan, met je hele hebben en houden. En vooral: stug volhouden. Want dán pas heeft het kans van slagen. En dat heb ik ook aan de lijve ondervonden. Met het starten van onze reisorganisatie maar ook met de emigratie maar Spanje. En als je dan later toch je zeilen moet bijstellen dan kun in ieder geval met overtuiging zeggen dat je er alles aa gedaan hebt! En vooral ook: blijf genieten van de kleine dingen, de kleine overwinningen. Vier je feestjes.
Dankjewel Anne! Heel mooi hoe je dat beschrijft. En vooral dat laatste, héél belangrijk.