Wat wil jij graag weten over zoekwoorden? Die vraag stelde ik deze week op Facebook en Instagram. Uit de antwoorden bleek dat het kennisniveau rond seo en zoektermen onder mijn lezers vrij gevarieerd is. Daarom in dit artikel antwoord op vijf vragen rond zoekwoorden voor beginners en meer gevorderden.

 

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn woorden die jij op je website gebruikt met als doel om in Google gevonden te worden door nieuwe klanten. Het woord ‘zoekwoorden’ doet vermoeden dat het om losse woorden gaat, maar het is vooral slim om combinaties van woorden op je website te zetten waar jouw potentiële klanten op zoeken in Google. We noemen dit dan zoektermen, of zoekwoordcombinaties.

Tegenwoordig zoeken mensen in Google het meest op combinaties van vier of meer zoekwoorden. Dit omdat het internet steeds groter wordt en je dus als gebruiker van Google steeds specifieker moet aangeven waar je naar op zoek bent. Anders krijg je niet de juiste zoekresultaten te zien.

 

Hoe werken zoekwoorden?

Een voorbeeld: jij bent websitebouwer, je woont in Rotterdam en je bouwt de websites van je klanten met WordPress. Yvonne is een startende ondernemer in Rotterdam en heeft een website nodig. Zij vindt het fijn om deze te laten maken door iemand die in dezelfde stad woont, zodat jullie eens samen kunnen afspreken om haar wensen over haar website te bespreken. Ze heeft van een vriendin gehoord dat WordPress makkelijk is om mee te werken en heeft in een Facebookgroep gelezen dat WordPress-websites ook nog goed scoren in Google.

Typt Yvonne nu in Google alleen het woord ‘website’ in, dan krijgt ze tienduizenden resultaten, maar vindt ze niet jouw website op de eerste pagina in Google. Dat is ook niet erg, want sowieso zijn de resultaten op pagina 1 niet bruikbaar voor haar. Veel te algemeen.

Typt ze ‘website laten maken’ in, dan vindt ze al wat betere resultaten, maar niet beslist van een websitebouwer in Rotterdam en dus niet die van jou. Ook dit maakt niet uit, want Yvonne heeft helemaal geen interesse in websitebouwers in Groningen of Amsterdam, ze wil er eentje in Rotterdam.

Typt ze nu ‘website laten maken Rotterdam’ in, dan krijgt ze wel een overzicht van websitebouwers in Rotterdam. Grote kans dat jij, als je deze zoektermen op slimme plekken op je website hebt gezet, dan wél op de eerste pagina in Google staat. Zoekt ze vervolgens op ‘wordpress website laten maken Rotterdam’, dan sta jij – als je slim met zoektermen aan de slag bent geweest – bovenaan in de zoekresultaten. En gaat Yvonne dus naar jouw website en neemt ze vervolgens contact met je op.

Zoekwoorden hoeven overigens niet letterlijk zo op je website te staan als anderen ze in Google intypen. Het is logisch dat je in je teksten ook woordjes als ‘en’, ‘de’, ‘het’, ‘op’, enzovoort gebruikt. En dat jij misschien ‘website laten bouwen’ gebruikt in plaats van ‘website laten maken’. Google is slim genoeg om te begrijpen dat jij dan nog steeds graag op de zoekterm uit het voorbeeld gevonden wilt worden.

 

Die slimme plekken om zoekwoorden te plaatsen, welke zijn dat dan?

Sowieso is het niet verstandig om al je teksten helemaal vol te stoppen met zoekwoorden. Google is door de jaren heen een heel stuk slimmer geworden en beloont daarom ondernemers die teksten schrijven die goed leesbaar en aantrekkelijk zijn, met hier en daar op de juiste plekken de juiste zoekwoorden. Ondernemers die puur en alleen voor Google schrijven, en niet letten op de leesbaarheid, komen daarmee juist lager in de zoekresultaten.

Dat gezegd hebbende: goede plekken om zoekwoorden te plaatsen zijn onder andere de titel van je pagina of blog, tussenkopjes, de eerste alinea van je pagina of artikel, linkteksten en teksten die je meegeeft aan je foto’s. Wil je hier nog meer over weten, vraag dan zeker mijn gratis checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan. Dan heb je het overzichtje van slimme plekken om zoekwoorden te plaatsen altijd bij de hand.

 

Hoe vind ik de juiste zoekwoorden voor het juiste thema?

Mijn favoriete website om de juiste zoektermen voor een bepaald thema waar jij goed op gevonden wilt worden te vinden is Ubersuggest.com. Typ daar het belangrijkste woord in dat het thema van jouw tekst of blog omschrijft. Zelf wilde ik bijvoorbeeld onlangs een artikel schrijven rond het thema ‘Acquisitie’. Ik zag in Ubersuggest dat mensen daar per maand gemiddeld 22.000 keer op zoeken en ik vond dat ik hier wel iets waardevols over te melden had.

Als je zo’n woord intypt in Ubersuggest, dan krijg je ook te zien op welke combinaties met dit woord mensen veel zoeken. Zo ontdekte ik dat mensen ook zoeken naar ‘acquisitie betekenis’, ‘wat is acquisitie’, ‘acquisitieplan’, ‘acquisitiegesprek’, enzovoort. Van al die woorden maak ik een lijstje. Woorden waar veel naar gezocht wordt, maar die voor mijn tekst niet relevant zijn (in dit geval bijvoorbeeld ‘acquisitiefraude’), laat ik links liggen. Ook als je met tools als Ubersuggest werkt is het namelijk altijd goed om tegelijk je gezonde verstand te gebruiken.

Vervolgens schrijf ik een artikel waar de woorden uit dit lijstje in voorkomen, en waarin ze natuurlijk op de hierboven genoemde plekken staan waar het slim is om zoekwoorden te gebruiken. Tijdens mijn Plan je Succes in Google Week die maandag 24 februari begint ga ik je in de praktijk laten zien hoe je zo’n onderzoekje in Ubersuggest doet.

 

Ik zit in een niche, hoe vind ik dan de juiste zoekwoorden?

Is de doelgroep waar jij je op richt vrij klein en dus te omschrijven als een niche? Dan betekent dit dat het zoekvolume (het aantal keren per maand dat er op bepaalde voor jou belangrijke zoekwoorden gezocht wordt) ook relatief laag is.

Dat wil echter niet zeggen dat deze zoekwoorden voor jou niet bruikbaar zijn. De ‘concurrentie’ in jouw niche is immers ook kleiner (anders zou het geen niche zijn) en dus zijn er minder bedrijven die op deze zoekwoorden een hoge plek in Google willen bemachtigen. Bij een zoekterm met een zoekvolume van 30.000 per maand willen misschien wel duizend bedrijven graag op de eerste pagina in Google staan. Bij een zoekterm waar 30 keer per maand op gezocht wordt zijn er misschien maar drie bedrijven die bovenaan willen staan. Grote kans dus dat jij, als jij inzet op die hele specifieke zoekterm, bovenaan staat en minimaal net zo veel klanten naar je website trekt als bedrijven die het moeten hebben van populairdere zoektermen.

Tot slot: naast alle handige tools die er zijn om zoekwoorden te vinden is het ook altijd slim om in gesprek te gaan met mensen die mogelijk interesse hebben in jouw aanbod of die al klant bij jou zijn. Wat typen zij in Google in als ze op zoek zijn naar jouw aanbod? Vraag het ze gewoon, want je leert er heel veel van. Een paar manieren om dat te doen ga ik volgende week met je delen tijdens de Plan je Succes in Google Week.

 

Ben je erbij tijdens de Plan je Succes in Google Week?

Dan leer ik je hoe jij door het gebruiken van de juiste zoekwoorden meer klanten op je website krijgt. Het wordt heel waardevol, superpraktisch, helemaal stap voor stap, bovendien lekker interactief en het is nog gratis ook. Dus meld je hier snel aan voor de Plan je Succes in Google Week zodat we samen aan de slag kunnen gaan.

 

 

 

 

 

 

 

× .