Google Trends is een handige tool van Google die je helpt te ontdekken welke woorden jouw ideale klanten gebruiken als ze online ergens naar op zoek zijn. Je ziet er per land en zelfs per regio welke zoekwoorden meer en welke minder gebruikt worden. Ook zie je in Google Trends wat er op dit moment populair is, zodat je daar in je content op in kunt haken. Hoe werkt Google Trends en wat levert het je op? In dit artikel leg ik het uit.

 

Google Trends komt met name van pas wanneer je als ondernemer de teksten voor je website gaat schrijven of verbeteren, of wanneer je een blog aan het schrijven bent. Je vergelijkt er heel gemakkelijk meerdere zoekwoorden die voor hetzelfde gebruikt kunnen worden met elkaar.

 

Zoekwoorden vinden met Google Trends: een voorbeeld

Een voorbeeld: ik heb veel klanten die een gastenverblijf in het buitenland runnen. ‘Bed & breakfast’ lijkt hiervoor een voor de hand liggende zoekterm, maar is dat ook echt de meest gebruikte? Je komt daar achter door in de zoekbalk bovenaan in Google Trends allereerst de zoekterm ‘Bed & breakfast’ in te voeren.

Vervolgens voer ik een andere zoekterm in waarmee ik deze wil vergelijken: ‘agriturismo’ in dit geval, ook een omschrijving voor een gastenverblijf. Er verschijnt nu een grafiek waarbij beide zoektermen in Google Trends tegen elkaar worden afgezet. Verrassend genoeg (althans: voor mij) blijkt er op ‘agriturismo’ veel meer gezocht te worden.

Als je vervolgens een stukje naar beneden scrollt in Google Trends, zie je ook hoe de verhouding tussen beide zoektermen is in de verschillende provincies. Door met je muis over een provincie te gaan zie je vervolgens ook nog wat de verhouding in percentages is.

Zie in de video waarom je wel altijd zelf na moet blijven denken als je aan de slag gaat met Google Trends.

Wat is er nog meer mogelijk met Google Trends?

Binnen deze Google-tool kun je dus allerlei zoekwoorden met elkaar vergelijken: niet alleen twee tegelijk, maar ook drie of meer. Ook kun je zelf kiezen voor welk land je het zoekgedrag wilt bekijken en voor welke periode je het zoekgedrag inzichtelijk wilt maken. Je kunt dat zelfs alleen voor het afgelopen uur bekijken, of juist voor de afgelopen vijf jaar. Gebruik je Google Trends om je websiteteksten en blogs beter te maken, dan raad ik je aan om een periode van 90 dagen tot een jaar te kiezen.

Een andere handige optie is het analyseren van het zoekgedrag binnen een specifieke branche, bijvoorbeeld Reizen, Gezondheid, Onroerend goed of Huis en tuin. Zo zie je of daar verschuivingen zijn in waar de interesses van je doelgroep liggen.

Binnen Google Trends is het ook nog mogelijk om vergelijkingen te maken voor het zoekgedrag op Google Afbeeldingen, Nieuws, Shopping en YouTube. Dat laatste is met name handig als je een eigen YouTube-kanaal hebt voor jouw bedrijf.

 

Inspelen op de actualiteit

Google Trends laat je ook zien waar mensen op dit moment naar zoeken. Dit overzicht wordt gemaakt aan de hand van de zoekopdrachten die op dit moment in Google gedaan worden. Dit is nuttig als je op social media in wilt haken op een actueel onderwerp. Voor je blogs heb je wat minder aan dit actuele overzicht: voordat jij je blog geschreven en online gezet hebt en hij door Google opgepikt is, is het onderwerp immers meestal alweer uit de actualiteit. Gebruik deze optie binnen Trends dus vooral om je te laten inspireren voor een bericht op Facebook, Instagram of LinkedIn.

 

Wil jij ook aan de slag met Google Trends?

Ga dan naar https://trends.google.nl/

 

Meer websitebezoekers bereiken via Google?

Vraag hier gratis de checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan.

 

 

× .