fbpx

Van Google Trends heb je vast wel eens gehoord. Maar wat is het eigenlijk precies en hoe gebruik je het om de juiste zoekwoorden te vinden? In dit artikel vertel ik je hoe Google Trends anno 2024 werkt en hoe jij het voor jou laat werken om de meest populaire zoekwoorden in jouw vakgebied te vinden. 

 

Wat is Google Trends?

Google Trends is (net als bijvoorbeeld Analytics en Mijn Bedrijf) een gratis extra dienst van Google. Deze handige Google-service helpt je ontdekken wat de populaire zoekwoorden zijn als het om jouw vakgebied gaat. Zo kun jij de populairste zoekwoorden vervolgens verwerken in de teksten en blogs op je website. Ben jij een ondernemer in Nederland met een Nederlandstalige website? Dan is het slim om Google Trends in het Nederlands te gebruiken.

Google Trends helpt je onder andere te ontdekken hoe het aantal zoekopdrachten voor bepaalde termen door de tijd heen groeit of afneemt en op welke varianten om iets te omschrijven jouw potentiële klanten meer en minder googelen. In Trends kun je onder andere ook per regio of provincie (binnen Nederland) bekijken welke woorden mensen gebruiken als ze in Google ergens naar op zoek zijn, en of daar verschillen tussen zitten.

Google Trends komt met name van pas wanneer je als ondernemer de teksten voor je website gaat schrijven of verbeteren, of wanneer je een blog aan het schrijven bent. Je vergelijkt er heel gemakkelijk meerdere zoekwoorden die voor hetzelfde gebruikt kunnen worden met elkaar.

 

Hoe werkt Google Trends als je de juiste zoekwoorden wilt vinden?

Hoe werkt Google Trends precies? Om je dat in de praktijk te laten zien beschrijf ik een voorbeeld: ik heb veel klanten die een gastenverblijf in het buitenland runnen. ‘Bed & breakfast’ lijkt hiervoor een voor de hand liggende zoekterm, maar is dat ook echt de meest gebruikte? Je komt daar achter door in de zoekbalk bovenaan in Google Trends allereerst de zoekterm ‘Bed & breakfast’ in te voeren.

Vervolgens voer ik een andere zoekterm in waarmee ik deze wil vergelijken: ‘agriturismo’ in dit geval, ook een omschrijving voor een gastenverblijf. Er verschijnt nu een grafiek waarbij beide zoektermen in Google Trends tegen elkaar worden afgezet. Verrassend genoeg (althans: voor mij) blijkt er op ‘agriturismo’ veel meer gezocht te worden.

Als je vervolgens een stukje naar beneden scrollt in Google Trends, zie je ook hoe de verhouding tussen beide zoektermen is in de verschillende provincies. Door met je muis over een provincie te gaan zie je vervolgens ook nog wat de verhouding in percentages is. Je ontdekt op deze manier dus wat de meest gezochte woorden in Google zijn als we het hebben over alles dat relevant is voor jouw vakgebied.

Zie in de video waarom je wel altijd zelf na moet blijven denken als je aan de slag gaat met Google Trends.

Hoe je Google Trends kunt gebruiken om concurrentieonderzoek te doen

Concurrentieonderzoek helpt je om je concurrenten te begrijpen en te zien hoe jij je van hen kunt onderscheiden. Ook hier kan Google Trends je goed helpen. Zo kun je er zien welke zoektermen relevant zijn voor je branche, welke zoektermen je concurrenten gebruiken en hoe de populariteit van deze zoektermen in de loop van de tijd verandert.

 

Hier zijn enkele manieren waarop je Google Trends kunt gebruiken om concurrentieonderzoek te doen:

  • Breng relevante zoektermen in kaart: je kunt zoektermen invoeren die relevant zijn voor jouw bedrijf en aanbod, en Google Trends zal je laten zien hoe vaak deze zoektermen worden gebruikt.
  • Bekijk de zoektrends van je concurrenten: dit kan je helpen om te zien welke zoektermen ze gebruiken, en hoe succesvol ze zijn in het bereiken van hun doelgroep.
  • Bekijk de trends in de zoekpopulariteit: dit kan je helpen om te zien welke onderwerpen populair worden, en hoe je hierop kunt inspelen.

 

Hier zijn enkele specifieke tips voor het gebruik van Google Trends voor concurrentieonderzoek:

  • Gebruik gerelateerde zoekopdrachten: Google Trends biedt een functie voor gerelateerde zoekopdrachten. Deze functie kan je helpen om te zien welke andere zoektermen relevant zijn voor de zoektermen die je invoert.
  • Bekijk de zoektrends voor verschillende regio’s: Google Trends biedt de mogelijkheid om de zoektrends voor verschillende regio’s te bekijken. Dit kan je helpen om te zien hoe de zoektrends verschillen per regio.
  • Bekijk de zoektrends voor verschillende tijdsperioden: Google Trends biedt de mogelijkheid om de zoektrends voor verschillende tijdsperioden te bekijken. Dit kan je helpen om te zien hoe de zoektrends in de loop van de tijd veranderen.

 

Door Google Trends te gebruiken voor concurrentieonderzoek, kun je meer te weten komen over je concurrenten en hoe je je bedrijf kunt onderscheiden.

 

Wat kun je nog meer met Google Trends?

Binnen deze Google-tool kun je dus allerlei zoekwoorden met elkaar vergelijken: niet alleen twee tegelijk, maar ook drie of meer. Ook kun je zelf kiezen voor welk land je het zoekgedrag wilt bekijken en voor welke periode je het zoekgedrag inzichtelijk wilt maken. Je kunt dat zelfs alleen voor het afgelopen uur bekijken, of juist voor de afgelopen vijf jaar. Gebruik je Google Trends om je websiteteksten en blogs beter te maken, dan raad ik je aan om een periode van 90 dagen tot een jaar te kiezen.

Stel dat je een reisorganisatie hebt die reizen door heel Europa aanbiedt. Dan kun je in Google Trends bijvoorbeeld zien hoe het zoekgedrag naar vakanties in verschillende landen zich door het jaar heen ontwikkelt en daar vervolgens op inspelen.

google trends vergelijken

 

Bied je vakanties in heel Nederland aan, dan kun je zien waar inwoners van verschillende provincies het meest naar zoeken. Zo blijkt in het voorbeeld hieronder dat alleen inwoners van Friesland vaker zoeken naar een vakantie in Friesland dan naar een vakantie in Zeeland. Bied je vakanties in beide provincies aan, dan is het dus slimmer om eerst goed vindbaar te worden op de zoekterm ‘vakantie Zeeland’.

google trends provincies

 

Een andere handige optie is het analyseren van het zoekgedrag binnen een specifieke branche, bijvoorbeeld Reizen, Gezondheid, Onroerend goed of Huis en tuin. Zo zie je of daar verschuivingen zijn in waar de interesses van je doelgroep liggen.

Binnen Google Trends is het ook nog mogelijk om vergelijkingen te maken voor het zoekgedrag op Google Afbeeldingen, Nieuws, Shopping en YouTube. Dat laatste is met name handig als je een eigen YouTube-kanaal hebt voor jouw bedrijf.

 

Inspelen op de actualiteit

Google Trends laat je ook zien waar mensen op dit moment naar zoeken. Dit overzicht wordt gemaakt aan de hand van de zoekopdrachten die op dit moment in Google gedaan worden. Dit is nuttig als je op social media in wilt haken op een actueel onderwerp. Voor je blogs heb je wat minder aan dit actuele overzicht: voordat jij je blog geschreven en online gezet hebt en hij door Google opgepikt is, is het onderwerp immers meestal alweer uit de actualiteit. Gebruik deze optie binnen Trends dus vooral om je te laten inspireren voor een bericht op Facebook, Instagram of LinkedIn.

 

Google Trends versus Google Analytics

Trends en Analytics zijn beide gratis extra tools van Google, maar daarmee houdt de overeenkomst tussen beide ook meteen grotendeels op. Google Trends is een eenvoudig hulpmiddel om te ontdekken welke keywords jouw potentiële klanten vaak en minder vaak gebruiken als ze naar jouw aanbod aan het googelen zijn. Google Analytics daarentegen geeft je inzicht in wat er op jouw eigen website gebeurt: hoeveel bezoekers trek je, naar welke pagina’s op je website gaan zij, wat zijn je best gelezen blogs, enzovoort.

 

Nog meer websitebezoekers bereiken via Google?

Vraag hier gratis mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website aan.