Google Trends: Hoe gebruik je het om de juiste zoekwoorden te vinden?

Van Google Trends heb je vast wel eens gehoord. Maar wat is het eigenlijk precies en hoe helpt het jou om meer klanten op je website te krijgen? In dit artikel vertel ik je hoe Google Trends anno 2020 werkt en hoe jij er jouw klanten mee bereikt. 

 

Wat is Google Trends?

Google Trends is (net als bijvoorbeeld Analytics en Mijn Bedrijf) een gratis extra dienst van Google die je helpt ontdekken welke zoektermen in jouw vakgebied populair zijn. Zo kun jij deze veelgebruikte zoektermen vervolgens verwerken in de teksten en blogs op je website.

Google Trends helpt je onder andere te ontdekken hoe het aantal zoekopdrachten voor bepaalde termen door de tijd heen groeit of afneemt en op welke varianten om iets te omschrijven jouw potentiële klanten meer en minder googelen. In Trends kun je onder andere ook per regio of provincie (binnen Nederland) bekijken welke woorden mensen gebruiken als ze in Google ergens naar op zoek zijn, en of daar verschillen tussen zitten.

Google Trends komt met name van pas wanneer je als ondernemer de teksten voor je website gaat schrijven of verbeteren, of wanneer je een blog aan het schrijven bent. Je vergelijkt er heel gemakkelijk meerdere zoekwoorden die voor hetzelfde gebruikt kunnen worden met elkaar.

 

Hoe werkt Google Trends?

Hoe werkt Google Trends precies? Om je dat in de praktijk te laten zien beschrijf ik een voorbeeld: ik heb veel klanten die een gastenverblijf in het buitenland runnen. ‘Bed & breakfast’ lijkt hiervoor een voor de hand liggende zoekterm, maar is dat ook echt de meest gebruikte? Je komt daar achter door in de zoekbalk bovenaan in Google Trends allereerst de zoekterm ‘Bed & breakfast’ in te voeren.

Vervolgens voer ik een andere zoekterm in waarmee ik deze wil vergelijken: ‘agriturismo’ in dit geval, ook een omschrijving voor een gastenverblijf. Er verschijnt nu een grafiek waarbij beide zoektermen in Google Trends tegen elkaar worden afgezet. Verrassend genoeg (althans: voor mij) blijkt er op ‘agriturismo’ veel meer gezocht te worden.

Als je vervolgens een stukje naar beneden scrollt in Google Trends, zie je ook hoe de verhouding tussen beide zoektermen is in de verschillende provincies. Door met je muis over een provincie te gaan zie je vervolgens ook nog wat de verhouding in percentages is.

Zie in de video waarom je wel altijd zelf na moet blijven denken als je aan de slag gaat met Google Trends.

Wat kun je nog meer met Google Trends?

Binnen deze Google-tool kun je dus allerlei zoekwoorden met elkaar vergelijken: niet alleen twee tegelijk, maar ook drie of meer. Ook kun je zelf kiezen voor welk land je het zoekgedrag wilt bekijken en voor welke periode je het zoekgedrag inzichtelijk wilt maken. Je kunt dat zelfs alleen voor het afgelopen uur bekijken, of juist voor de afgelopen vijf jaar. Gebruik je Google Trends om je websiteteksten en blogs beter te maken, dan raad ik je aan om een periode van 90 dagen tot een jaar te kiezen.

Stel dat je een reisorganisatie hebt die reizen door heel Europa aanbiedt. Dan kun je in Google Trends bijvoorbeeld zien hoe het zoekgedrag naar vakanties in verschillende landen zich door het jaar heen ontwikkelt en daar vervolgens op inspelen.

google trends vergelijken

 

Bied je vakanties in heel Nederland aan, dan kun je zien waar inwoners van verschillende provincies het meest naar zoeken. Zo blijkt in het voorbeeld hieronder dat alleen inwoners van Friesland vaker zoeken naar een vakantie in Friesland dan naar een vakantie in Zeeland. Bied je vakanties in beide provincies aan, dan is het dus slimmer om eerst goed vindbaar te worden op de zoekterm ‘vakantie Zeeland’.

google trends provincies

 

Een andere handige optie is het analyseren van het zoekgedrag binnen een specifieke branche, bijvoorbeeld Reizen, Gezondheid, Onroerend goed of Huis en tuin. Zo zie je of daar verschuivingen zijn in waar de interesses van je doelgroep liggen.

Binnen Google Trends is het ook nog mogelijk om vergelijkingen te maken voor het zoekgedrag op Google Afbeeldingen, Nieuws, Shopping en YouTube. Dat laatste is met name handig als je een eigen YouTube-kanaal hebt voor jouw bedrijf.

 

Inspelen op de actualiteit

Google Trends laat je ook zien waar mensen op dit moment naar zoeken. Dit overzicht wordt gemaakt aan de hand van de zoekopdrachten die op dit moment in Google gedaan worden. Dit is nuttig als je op social media in wilt haken op een actueel onderwerp. Voor je blogs heb je wat minder aan dit actuele overzicht: voordat jij je blog geschreven en online gezet hebt en hij door Google opgepikt is, is het onderwerp immers meestal alweer uit de actualiteit. Gebruik deze optie binnen Trends dus vooral om je te laten inspireren voor een bericht op Facebook, Instagram of LinkedIn.

 

Google Trends versus Google Analytics

Trends en Analytics zijn beide gratis extra tools van Google, maar daarmee houdt de overeenkomst tussen beide ook meteen grotendeels op. Google Trends is een eenvoudig hulpmiddel om te ontdekken welke keywords jouw potentiële klanten vaak en minder vaak gebruiken als ze naar jouw aanbod aan het googelen zijn. Google Analytics daarentegen geeft je inzicht in wat er op jouw eigen website gebeurt: hoeveel bezoekers trek je, naar welke pagina’s op je website gaan zij, wat zijn je best gelezen blogs, enzovoort.

 

Nog meer websitebezoekers bereiken via Google?

Vraag hier gratis de checklist Bereik snel en simpel jouw klanten in Google aan.