Stel dat jij de switch wilt maken van veel posten op social media naar het maken van meer content voor je website, om wat voor reden dan ook. Hoeveel tijd kost dat dan? Wat voor soort content werkt het beste op je website? En hoe blijf je met websitebezoekers in contact, als ze niet zoals op social media op volgknoppen kunnen klikken? In dit artikel geef ik je alle antwoorden.

 

Er zijn allerlei redenen waarom je als zelfstandig ondernemer mogelijk de switch wilt maken van meer tijd doorbrengen op social media naar meer tijd besteden aan je website. Van de ondernemers die ik spreek hoor ik bijvoorbeeld regelmatig dat ze geen of weinig energie (meer) uit social media halen, en dan met name niet meer uit Facebook. Een hele goede reden om je focus te verleggen naar je website, zodat je steeds minder actief hoeft te zijn op de socials.

Voor mij persoonlijk geldt als reden om meer tijd aan mijn website te besteden dat mensen via Google al heel doelgericht naar je op zoek zijn. Iemand die jou op social media gaat volgen doet dat (in eerste instantie) vaak voor de gezelligheid en connectie, terwijl iemand die googelt dat niet uit tijdverdrijf doet, maar omdat hij ergens naar op zoek is, misschien wel naar mijn (en jouw) betaalde aanbod.

Zo kunnen er dus allerlei redenen zijn waarom je je focus wellicht wilt verleggen. Laat vooral onderaan dit artikel even weten wat jouw reden is. Maar eerst ga ik je meenemen in vijf veelgestelde vragen voor als jij deze switch ook wilt maken. Plus in de antwoorden natuurlijk.

 

Vraag 1: Kost werken aan je website meer tijd?

De tijd die je in social media stopt en de tijd die je in je website stopt zijn lastig met elkaar te vergelijken. Dat komt onder andere doordat op social media zakelijk en privé heel erg met elkaar verweven zijn en je er daardoor gedurende de dag vaak veel korte stukjes tijd doorbrengt, die ongemerkt al snel optellen tot heel veel tijd.

Als we het even puur bij het maken van content houden, dan ben je aan het maken van een post voor social media waarschijnlijk veel minder tijd kwijt dan aan het schrijven van een blog of het (her)schrijven van een websitepagina. Een tekst of Story voor social media kun je in principe in een paar minuten maken. Een Reel, andere video of een Live kost natuurlijk meer tijd.

Ga je voor je website een blog schrijven, dan ben je daar al gauw een uur of langer mee bezig: een onderwerp bedenken, het onderwerp uitwerken tot een leesbaar artikel, daar één of meer foto’s bij zoeken en het blog op je website publiceren – dat kost bij elkaar best wat tijd.

Voordeel is wel dat je lang niet zo vaak hoeft te bloggen als dat je iets op social media post, om toch hetzelfde effect te bereiken. Waar je met één of enkele blogs per maand al een heel eind komt, zul je per week heel wat op social media aanwezig moeten zijn als je het echt gebruikt als kanaal om klanten aan te trekken.

Onderwerpen bedenken, content maken, content posten of inplannen, kijken of er reacties zijn op je content en daar zo snel mogelijk op antwoorden, als je er toch bent ook maar even kijken wat anderen gepost hebben, in een pauze of werkontwijkend kwartiertje toch ook maar weer even inloggen op Facebook of Instagram, een spontane Story posten, enzovoort.

Al met al is dat heel wat tijd bij elkaar, vaak verbrokkeld over de dag, en dan hebben we het nog niet eens over de tijd die je steeds verliest bij het switchen van de ene taak naar de andere. Als je een uur aaneengesloten aan een blog werkt, dan besteed je die tijd veel productiever dan wanneer je een uur van taak naar taak naar taak switcht. Zo kan er als je focus als ondernemer vooral op social media ligt ook ongemerkt heel wat tijd door je vingers glippen, al was het maar omdat het zo verslavend is om toch steeds even te checken of er daar nog iets gebeurd is.

 

Vraag 2: Hoe weten mogelijke klanten je website te vinden?

Op social media is het simpel: mensen kunnen jouw account voorbij zien komen bij iemand anders, ze kunnen je pagina of profiel als voorgestelde suggestie zien staan, ze kunnen je via de zoekbalk vinden, ze kunnen je tegenkomen via een hashtag op Instagram, enzovoort. Daarna kiezen ze ervoor om op de volgknop van jouw account of pagina te klikken of om je een connectieverzoek te sturen. En als het algoritme jullie beiden gunstig gezind is, krijgen ze vanaf dat moment jouw content op dat kanaal te zien.

Op een website werkt dat een beetje anders. Natuurlijk kan iemand jouw website ook vinden doordat jij (of iemand anders) er een link naar deelt op social media, of doordat de websitebezoeker een link naar jouw site tegenkomt op een andere website. Maar meestal weet een mogelijke klant jouw website te vinden door in Google (of een andere zoekmachine) heel gericht een combinatie van zoekwoorden in te typen.

Zodra iemand dat doet komen er altijd tien zoekresultaten tevoorschijn (en misschien ook nog een aantal betaalde resultaten). Als jij je website met de juiste zoekwoorden hebt ingericht, dus met de zoekwoorden waar jouw klanten op googelen, dan is er een goede kans dat jouw website daar ook tussen staat en dat mogelijke klanten jou op deze manier weten te vinden.

Als het goed is zijn er tientallen of misschien wel honderden combinaties van zoekwoorden waar jij graag op gevonden wilt worden in Google. Die kun je allemaal in je website verwerken, ofwel in je ‘vaste’ pagina’s zoals je homepage en aanbodpagina’s, ofwel in blogs of andere content. Zo creëer je vele kansen om via Google gevonden te worden door mogelijke klanten.

Wil je meer weten over hoe je zoekwoorden voor jóu laat werken om meer klanten naar je website toe te laten komen? Meld je dan zeker aan voor de gratis Word gevonden in Google Bootcamp die ik in maart organiseer.

 

Vraag 3: Wat voor soort content werkt het beste op je website?

Op social media zijn er verschillende soorten content die goed werken en veel bereik krijgen: inspiratie, motivatie, entertainment, een uitgesproken mening, persoonlijke verhalen, enzovoort. Maar wat voor content werkt nou het beste op je website?

Ik houd het bij het beantwoorden van deze vraag even bij het schrijven van blogs. Als je door middel van bloggen nieuwe mensen naar je website toe wilt krijgen, dan is het slim om bij het kiezen van onderwerpen te beginnen met de vraag waar de mensen die jij kunt helpen nu al naar op zoek zijn. Daarbij mag je breed denken: ze zijn niet alleen op zoek naar jouw aanbod, maar ook naar alle informatie en inspiratie die met jouw soort aanbod verweven is.

Welke van hun vragen kun jij in jouw blogs beantwoorden? In welke behoeftes die zij hebben kun jij met jouw blogs voorzien? Als je jezelf deze vragen stelt, dan is de kans het grootst dat je iets schrijft dat ook echt gevonden gaat worden in Google door de klanten die jij wilt bereiken.

Dat betekent niet dat persoonlijke verhalen, entertainment, meningen en dergelijke – de content die het op social media zo goed doet – geen plek mogen krijgen in jouw blogs. Maar probeer dat dan te verweven in een blog over een onderwerp waar jouw mogelijke klanten naar googelen. Zo sla je twee vliegen in één klap: én mogelijke klanten weten jou te vinden in Google én als ze eenmaal op je website zijn krijgen ze de kans een connectie met jou te maken.

 

Vraag 4: Welke vorm van content werkt het beste op je website?

Op social media wisselen de vormen van content die populair zijn elkaar zo snel af dat ik het zelfs niet meer kan bijhouden: gewone posts, video’s, Lives, Stories, Reels, en dan vergeet ik er vast nog een paar. Het lijkt wel of je ondersneeuwt in de drukte als je niet gebruikmaakt van alle contentvormen die er zijn.

Voor je website is het goed om je te realiseren dat Google pagina’s en blogs net iets anders leest dan wij mensen dat doen. Google weet bijvoorbeeld niet wat er te zien is op een foto die jij op je website plaatst, Google kan geen video’s van A tot Z bekijken en ook geen podcasts beluisteren.

Dat betekent zeker niet dat je op je website niets anders dan tekst moet plaatsen. Zo kun je Google door aan de titel en de alt-tekst van je foto bepaalde woorden mee te geven toch uitleggen wat er op je foto te zien is.

Maak jij graag podcasts? Plaats ze dan vooral ook op je website, maar wel met een stuk tekst erbij van minimaal 300 woorden (omdat Google dat aantal woorden minimaal nodig heeft om te begrijpen waar je pagina – in dit geval dus je podcastaflevering – over gaat). Hetzelfde geldt voor (YouTube-)video’s. Als video’s maken helemaal jouw ding is, blijf dat dan vooral doen, maar deel ze op je website wel in combinatie met een stuk tekst. En deel er vooral ook video’s die je eerder voor social media hebt gemaakt, zodat je slim gebruikmaakt van wat je al hebt.

 

Vraag 5: Hoe blijf je met websitebezoekers in contact?

Ik noemde het al bij het antwoord op vraag 2: als je op social media met iemand in contact wilt komen en blijven, dan klik je op een volgknop of stuur je een connectieverzoek. Maar hoe werkt dat op een website?

Op een website is het natuurlijk met name interessant om in contact te kunnen blijven met mensen die wel interesse hebben in jouw aanbod, maar die om wat voor reden dan ook niet direct een aankoop doen. De beste manier om contact met een websitebezoeker te blijven houden is per e-mail. Als een websitebezoeker jou zijn e-mailadres geeft, kun jij daarna bepalen wanneer je weer iets van je wilt laten horen en ben je niet afhankelijk van of die persoon wel of niet (meer) actief is op social media.

In contact blijven door een e-mailadres te verkrijgen kan op verschillende manieren: door iemand een abonnement op je blogs aan te bieden, door iemand uit te nodigen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief of door iemand een online cadeautje aan te bieden in ruil voor het e-mailadres bijvoorbeeld. Zo kun je op mijn website bijvoorbeeld een gratis checklist aanvragen, Bereik snel en simpel jouw klanten in Google, of een gratis spiekbriefje om op de juiste plekken op je website zoekwoorden te plaatsen. Via de e-mail blijf ik vervolgens in contact met – en daardoor op de radar van – mijn websitebezoekers.

 

Op een aantal van de hierboven gestelde en beantwoorde vragen ga ik in mijn vervolgblogs verder in. Als je vragen hebt over één van de hier behandelde onderwerpen, laat dat dan vooral even aan mij wetten door te reageren op dit blog – dan neem ik je vraag mee in die vervolgblogs.

 

Ben je erbij tijdens de Word gevonden in Google Bootcamp?

Is het hoog tijd dat meer mogelijke klanten jou makkelijk en goed gaan vinden in Google? Maar weet je zelf niet zo goed hoe je dat nou slim aanpakt met het gebruiken van de juiste zoekwoorden op je website? Laat mij je dan helpen. Schrijf je hier gratis in voor de Word gevonden in Google Bootcamp van maart 2022.