Mei was voor mij op ondernemersgebied tot nu toe de fijnste maand van 2022, als ik er nu op terugkijk. Een maand waarin ik focus gaf aan een andere passie van mij, naast het helpen van ondernemers om meer klanten uit hun website te krijgen: lanceren. Ik neem je in dit blog mee in de verhalen achter mijn meicijfers.

 

Dat mei zo’n mooie maand zou worden, had ik aan het begin van de maand nog niet kunnen voorzien. Ik voelde me op dat moment erg onrustig – iets dat ik de laatste weken ook van veel andere ondernemers om me heen hoor, dus het zal wel in de lucht hangen.

Wat mij geholpen heeft om in de loop van mei een switch te maken waardoor ik me nu totaal niet meer onrustig voel? Dat zijn verschillende dingen geweest. Allereerst helpt al schrijvend analyseren mij altijd heel erg. Waar komt die onrust nu echt vandaan en wat moet er gebeuren om me weer rustiger te voelen? Daar kwamen een paar mooie concrete dingen uit waar ik mee aan de slag kon.

Verder heeft ook iets simpels als meer bewegen mij geholpen. Ik was een tijdje gestopt met structureel twee keer per week sporten. Toen ik de draad daarvan weer oppakte, voelde ik me al snel fysiek beter en als gevolg daarvan ook mentaal. En ook mezelf omringen met inspirerende mensen helpt altijd. Wat dat betreft was de Ik help jou online Live & Lunch die ik half mei organiseerde echt een hoogtepunt: wat fijn om zo’n grote groep van mijn klanten live bij elkaar te zien en te spreken.

 

Bloggen om je bedrijf te laten groeien

In de eerste helft van mei organiseerde ik ook de online live training Bloggen om je bedrijf te laten groeien. Wat een fijne week was dat en wat een leuke groep dames deed daar aan mee. Zij leerden niet alleen veel van mij, maar ik ook van hen: over astrologie, kattengedrag, crochet-alongs, de werking van pijn en nog meer.

Waar ik in andere blogtrainingen vaak deel hoe je blogs schrijft die goed gevonden worden in Google en waarmee je dus meer mogelijke nieuwe klanten bereikt, ging het deze keer vanuit een andere invalshoek over bloggen: Hoe kies je blogonderwerpen en hoe schrijf je blogs die zorgen dat jouw lezers sneller en gemakkelijker de stap naar jouw mooie aanbod gaan zetten? Hoe wakker je bij hen bepaalde dingen aan en hoe neem je obstakels bij hen weg zodat ze sneller klant bij je worden?

Ik kreeg hele fijne reacties op de training, zoals: “Je hebt me laten zien dat het veel makkelijker kan én wat mijn thema’s zijn om over te bloggen” en “Je hebt mijn hoofd volgestopt met ideeën voor nieuwe blogs, mooie thema’s en het anders benaderen van e-mailmarketing.”

Van de deelnemers aan Bloggen om je bedrijf te laten groeien (die nu ook als online training in je eigen tempo te volgen is) waren vijf voorafgaand aan deze training nog geen klant bij mij. Eén van deze dames zette vervolgens ook de stap naar mijn training Continu klanten uit je website. Dat is een conversie van 20%, waar de conversie vanuit mijn gratis trainingen vaak maximaal rond de 8% ligt (en meestal lager). Dat maakte mij er weer eens extra bewust van hoe waardevol het is om ook laagdrempelig betaalde dingen te organiseren. Kijk eens of dit ook bij jouw aanbod past.

 

Succesvol lanceren vanuit je hart

Na de superfijne Ik help jou online Live & Lunch van 17 mei, waar in totaal elf dames naartoe kwamen, was het in de week van 23 mei tijd voor de lancering van mijn training Succesvol lanceren vanuit je hart. Dit is een superwaardevolle training die ik in de loop van 2020 gemaakt heb om mijn passie en lessen over lanceren met andere ondernemers te kunnen delen.

Omdat ik meer focus in mijn bedrijf wilde aanbrengen, heb ik deze training sinds januari 2021 niet meer actief aangeboden. Het was dus voor het eerst in meer dan een jaar dat er nieuwe deelnemers in konden stappen in Succesvol lanceren vanuit je hart.

Ik koos er bewust voor om de lancering van deze lanceertraining simpel te houden. In de week voordat de lancering begon organiseerde ik een Lanceer Succes Week, waarbij deelnemers toegang kregen tot de eerste module van Succesvol lanceren vanuit je hart. Dat was voor mij een manier om veel waarde te kunnen bieden zonder dat ik daar zelf veel tijd in hoefde te stoppen: deze lessen waren er immers al. In totaal deden 45 ondernemers mee aan de Lanceer Succes Week.

Tijdens de lancering stapten zeven nieuwe deelnemers in in mijn training Succesvol lanceren vanuit je hart. Een paar interessante cijfers daarbij: zes van hen deden ook mee aan de Lanceer Succes Week, zes van de zeven nieuwe deelnemers waren al deelnemer aan mijn training Continu klanten uit je website – en zien deze training dus als een waardevolle aanvulling daarop – en vijf van de zeven nieuwe deelnemers had ik vlak voor hun aanmelding nog live of online gezien en gesproken.

Leuke feitjes om mee te nemen voor een volgende keer dat ik deze training ga aanbieden (wat waarschijnlijk pas in 2023 zal zijn) – en misschien brengt het jou ook op ideeën: hoe kan jouw ene aanbod voor jouw bestaande klanten een aanvulling zijn op een ander aanbod waar ze al blij mee zijn, bijvoorbeeld? En wat kun je doen om hen daar bewust van te maken?

 

Welke content deed het goed in mei?

Van mijn nieuwste blogs werd het blog met als titel Hoe verkoop je een aanbod vanuit een blog? het beste gelezen, 54 keer in totaal. Overigens blogde ik in mei wat minder dan anders, in juni wil ik de frequentie zeker weer opvoeren.

Op mijn mail die ik begon met de zin “Wil je mijn geheime formule om met maar 4 uren werken per week tienduizenden euro’s omzet te maken?” kreeg ik de meeste reacties. Het was niet serieus bedoeld, het was een knipoog naar de beloftes op dat gebied die je om de oren vliegen en een goede zin om meteen de aandacht van mijn maillezers te trekken. Ik heb er veel leuke reacties op gekregen van mensen die de grap erg konden waarderen, en dat zorgde dan weer voor een grote lach op mijn gezicht.

En mijn post op Facebook over hoe je heel makkelijk zelf iets invult dat eigenlijk niet zo is kreeg verrassend veel bereik: hij werd gezien door 691 mensen. Nu ben ik niet heel doelbewust bezig mijn Facebookbereik te verhogen (mijn focus ligt veel meer op mijn website), maar het is voor mij wel weer het bewijs dat je wel degelijk nog steeds veel mensen kunt bereiken op social media, als je maar goede content maakt – en geen 13 in een dozijn-berichten plaatst waar iedereen aan voorbij scrollt.

 

Meer leuks in mei

In mei ging ik voor het eerst in 2,5 jaar weer naar Vlieland. Wat was het heerlijk om de zee weer van dichtbij te zien en om over het strand te wandelen.

In mei begon ik ook met investeren in crypto, via de Jip-en-Janneke-app Blox. Nooit gedacht dat ik die stap zou zetten, maar Kim Munnecom hielp mij met de waarde die zij deelt over de drempel. Inmiddels heb ik 50 euro aan bitcoin uitgegeven – en zowaar al wat winst gemaakt. Kan ik eindelijk een beetje meepraten met mijn broertje die dit al jaren doet. 😉

 

Mijn plannen voor juni

Eerder riep ik het tweede kwartaal van 2022 uit tot mijn ‘speelkwartaal’ waarin ik mag doen waar ik zin in heb. Het grappige is dat ik nu aan het begin van juni juist merk dat ik weer behoefte heb aan een haarscherpe focus. Ik vind het heerlijk om te spelen en spontane creatieve dingen te doen, maar ik merk ook hoeveel meer tijd en energie dat kost dan wanneer je je heel duidelijk op één of twee dingen focust die in de basis al staan.

In juni ga ik dus weer lekker terug naar hyperfocus op één ding: mijn training Continu klanten uit je website bij meer zelfstandig ondernemers onder de aandacht brengen, met als onderdeel daarvan het geven van mijn webinar Jouw website hoog in Google.

Vorige week ben ik begonnen met adverteren voor dit webinar, om ook mensen te bereiken die nog niet in mijn netwerk zitten of die niet al googelend zelf bij mij terechtkomen. Tot nu toe zijn mijn kosten hierbij 5,89 euro per persoon die zich aanmeldt voor het webinar. Ik ben er nog niet over uit of dit veel of weinig is of gemiddeld voor de periode waar we nu in zitten. De komende weken staan dus in het teken van testen, testen, testen, met alle onderdelen die hierbij horen. En ook van het regelmatig geven van de online training Jouw website hoog in Google, waarvoor je hier steeds kunt zien wat de eerstvolgende datum is dat je live mee kunt doen.

Ook ga ik in juni een SLO creëren: een self liquidating offer. Voor als er dan vraagtekens boven je hoofd hangen: dit is een laagdrempelig betaald aanbod dat je doet aan iemand die net iets gratis bij je heeft aangevraagd. Bijvoorbeeld: iemand vraagt je gratis e-book aan en landt na de aanvraag op een pagina waar hij of zij ook een laagdrempelige online training bij je kan kopen, voor een relatief klein bedrag.

Veel ondernemers gebruiken zo’n SLO om de kosten van hun advertenties te dekken. Een voorbeeld: je adverteert (op Google, op social media of waar dan ook) voor 50 euro en je SLO kost 25 euro. Als jij dan voor die 50 euro 25 aanvragen krijgt voor dat wat je gratis aanbiedt én van die 25 mensen ook nog 2 je SLO kopen, dan heb je dus eigenlijk gratis geadverteerd: je hebt er 50 euro aan uitgegeven en ook 50 euro aan verdiend. Dat is dus iets dat ik ook wil gaan opzetten. Als het eenmaal staat, zal ik je er wel wat meer over vertellen.

Ik denk dat mijn junimaand daar wel weer mee gevuld is. Sowieso wil ik in juni niet te veel nieuwe dingen meer oppakken, want in juli heb ik heerlijk een paar weken vakantie – en daarin wil ik deze keer geen ‘losse eindjes’ hebben waardoor ik toch nog met mijn werk bezig ben.

 

Hoe was mei voor jou? Hoe kijk jij erop terug? Leuk als je het hieronder even laat weten.