fbpx

Hoe zorg je ervoor dat bezoekers aan jouw website bereid zijn hun e-mailadres aan jou te geven? Of sterker nog: dat ze het zelfs leuk vinden om hun e-mailadres aan jou te geven, omdat ze er iets voor terugkrijgen dat voor hen heel waardevol is? Vandaag in deel 2 van mijn zomerse blogserie: wat zijn de do’s en don’ts als je anno 2023 succesvol e-mailadressen uit je website wilt verzamelen?

 

Als je deel 1 van mijn zomerse blogserie ook gelezen hebt, dan heb ik je hopelijk kunnen overtuigen van het nut van het opbouwen van een e-maillijst vanuit je website. Zonder het exact na te rekenen durf ik wel te zeggen dat ik meer dan 50 procent van mijn nieuwe klanten en mijn jaarlijkse omzet te danken heb aan het feit dat ik een e-maillijst vanuit mijn website opbouw én per e-mail regelmatig waarde deel. Had ik dit niet gedaan, dan had mijn bedrijf er op dit moment heel anders uitgezien (of misschien allang niet meer bestaan).

Als jij op dit moment geen e-maillijst opbouwt vanuit je website, kan het dus zomaar zo zijn dat jij 50 procent klanten en omzet misloopt. Mogelijk zie je het opbouwen van een e-maillijst uit je website – en het versturen van e-mails – zelfs als iets opdringerigs, als iets dat je mensen ‘aandoet’.

Mocht je dat herkennen, dan ben ik benieuwd hoe je naar jouw eigen aanbod kijkt. Zie je dat ook als iets dat je mensen ‘aandoet’? Zo ja, waarom ben je dan überhaupt een bedrijf gestart? En zo nee, waarom zou je dan het versturen van e-mails waarin je waarde deelt en ook wel eens iets aanbiedt, niet zien als een mooie kans om anderen te helpen?

Als het jou lukt om naar het opbouwen van een e-maillijst uit je website en het versturen van e-mails te kijken als iets dat leuk én waardevol is om te doen, dan neem ik je graag mee in mijn do’s en don’ts anno 2023.

 

Don’t: erop rekenen dat mensen op de hoogte willen blijven van nieuws rond jouw bedrijf

Ik kom het nog te vaak tegen op websites: een mogelijkheid om je in te schrijven voor een nieuwsbrief waarmee je op de hoogte blijft van nieuwtjes rond het betreffende bedrijf. Even heel eerlijk tussen jou en mij: zou jij je daarvoor inschrijven, dat ik je elke week de laatste nieuwtjes rond mijn bedrijf mail?

Als ik dat letterlijk zou nemen, dan zou ik je recent hebben moeten mailen over dat ik een nieuw toetsenbord gekocht heb omdat mijn a niet meer goed werkte (voeg hier een ‘gaap’ in). Natuurlijk willen mensen geen nieuwtjes rond jouw bedrijf ontvangen, ze willen iets ontvangen dat hen iets oplevert. Waarbij ‘op de hoogte blijven’ dan ook niet zo’n handig gekozen zinnetje is.

Laat bezoekers van je website weten wat het hen oplevert als ze jouw inschrijfformulier invullen. Wat krijgen ze ervoor terug? Bijvoorbeeld: ‘ik stuur je elke week waardevolle tips over hoe jij meer klanten en omzet uit je website krijgt’. Zie je dat dit heel iets anders is dan dat ik zou zeggen dat ik je op de hoogte houd van nieuws rond mijn bedrijf?

Wat kun jij bij een inschrijfformulier neerzetten waardoor het heel aantrekkelijk wordt om je in te schrijven voor jouw e-maillijst? Waarbij je beter ook het woord ‘nieuwsbrief’ kunt vermijden, want juist aan dat woord zijn vaak associaties als ‘opdringerig’, ‘reclamemails’, ‘spam’, enzovoort gekoppeld.

 

Een nog grotere kans dat bezoekers aan jouw website zich inschrijven voor jouw e-maillijst creëer je als je hen gelijk bij hun inschrijving al een cadeautje geeft. Denk hierbij aan een e-book, een checklist, een video of iets anders waardevols dat jij hen online kunt geven in ruil voor hun e-mailadres. Hierover gaat het vervolg van mijn do’s en don’ts.

 

Do: in je oren knopen dat simpel juist super waardevol is

Over dat wat jij binnen jouw bedrijf doet heb jij vele malen meer kennis in huis dan minstens 98 procent van de andere mensen in het land waar jij woont. Lees deze zin gerust nog een tweede keer en knoop ‘m goed in je oren.

Stel dat jij bijvoorbeeld een e-book gaat maken – en dat je het vervolgens voor bezoekers van jouw website mogelijk maakt om dit e-book gratis bij jou aan te vragen in ruil voor hun e-mailadres. Dan heb je natuurlijk een onderwerp voor je e-book nodig.

Ik kan me nog herinneren dat ik in 2016 of 2017 ook mijn eerste e-book maakte. Daarin deelde ik 52 tips over bloggen. Ik wilde ál mijn kennis over bloggen in dat ene e-book proppen. In die tijd kon dat nog: een e-book maken over een breed onderwerp en mensen daarin overweldigen met maar liefst 52 tips. Als ik dat nu weer zou willen doen, zou ik mezelf toch echt op de vingers moeten tikken. 😉

Anno 2023 is dit type e-book namelijk een enorme afrader. Het onderwerp is veel te breed en de hoeveelheid tips te groot. Bijna niemand gaat je e-book helemaal lezen, laat staan er actief iets mee doen.

Kies uit de grote bak aan kennis die jij in huis hebt daarom liever één specifiek onderwerp uit en maak daar een compact e-book over (of een compacte checklist of video, of wat jij ook maar wilt). Laat je bijvoorbeeld inspireren door Debbie, die een krachtig e-book maakte met 3 manieren om snel en simpel te stoppen met piekeren:

Júist iets compacts is heel waardevol voor jouw websitebezoekers. Help hen om één klein probleem op te lossen of één verlangen waar te maken. Daardoor hebben ze tijd om het echt te lezen en er echt iets mee te doen. En daar hebben ze veel meer aan dan aan een e-book van 50 pagina’s waar ze helemaal niet aan beginnen omdat het veel te overweldigend is.

 

Don’t: de vorm belangrijker laten zijn dan de inhoud

Je zag mij net al een aantal vormen benoemen waarin je een online cadeautje voor je websitebezoekers kunt maken: een e-book, een checklist of een video. Er zijn daarnaast nog allerlei andere mogelijkheden: een spiekbriefje (daar heb ik zelf goede ervaringen mee), een minitraining, een quiz, enzovoort.

Pas op dat je niet verzandt in het vinden van de perfecte vorm voor jouw online cadeautje. Het gaat namelijk helemaal niet om de vorm, het gaat om het resultaat dat jouw cadeautje oplevert. Zo is mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website waardevol omdat het je helpt om jouw websitepagina’s en blogs hoog in Google te laten komen – zodat je meer klanten en omzet uit je website kunt halen.

Ik had over ditzelfde onderwerp ook een videotraining kunnen maken, of een e-book of een quiz. Maar ik wilde (aansluitend op de ‘do’ hierboven) iets compacts – en heb over de vorm niet langer dan tien minuten nagedacht.

Beloof me dat jij hier ook niet te veel (overdenk)tijd aan besteedt en dat je je tijd en energie vooral stopt in het maken van iets dat een (klein) probleem of een (kleine) pijn van jouw mogelijke klanten oplost, of dat hen helpt een verlangen waar te maken.

 

Do: goed de tijd nemen voor het vinden van een pakkende titel

Waar je vooral niet te lang moet nadenken over de vorm van je cadeautje, mag je die tijd juist wél steken in het bedenken van een superaantrekkelijke titel. Ik weet niet of je wel eens een boekwinkel binnenloopt zonder vooraf al te weten welk boek je wilt kopen. Maar als dat het geval is, dan zullen de dingen die je van buitenaf al aan een boek kunt zien waarschijnlijk de doorslag geven voor welk boek je koopt.

De titel is daar een belangrijk onderdeel van. Een superwaardevol e-book met een oersaaie titel zal niet veel aangevraagd worden. Een wat minder goed geschreven e-book mét een heel aantrekkelijke titel des te meer. Doe dus je best op een titel – en als je al een online cadeautje hebt dat zelden tot nooit wordt aangevraagd, kijk dan eens of je de titel aantrekkelijker kunt maken. Dat kost veel minder tijd dan het maken van een compleet nieuw cadeautje.

Anno 2023 is Chat GPT je beste vriend en brainstormpartner voor het maken van goede titels, ook voor online cadeautjes. Vraag ‘m maar eens of hij met jou mee wil denken over een goede titel. Waarschijnlijk heb je binnen een paar seconden tien verschillende suggesties. En als daar nog niet iets bij zit waar jij blij van wordt, dan bedenkt Chat GPT er gerust nog tien andere voor je.

 

Don’t: het laten bij alleen het maken van een cadeautje

Het maken en op je website zetten van een e-book of ander cadeautje maakt nog niet dat de aanvragen en – als vervolg daarop – de nieuwe klanten massaal komen binnenstromen. Daar is meer voor nodig. Zorg dat je in elk geval deze drie stappen zet:

Benut alle kansen om je online cadeautje zo veel mogelijk te laten opvallen. Breng het onder de aandacht op je homepage. Geef je cadeautje een eigen wervende pagina op je website. Maak een link naar je online cadeautje vanuit je best gelezen blogs. Laat desnoods zo’n irritante pop-up tevoorschijn komen om jouw online cadeautje onder de aandacht te brengen. Zorg dat jouw websitebezoekers niet om jouw online cadeautje heen kunnen.

Bouw een band op met de mensen die zich inschrijven voor jouw online cadeautje. Als het na hun inschrijving voor jouw e-maillijst gelijk stilvalt van jouw kant, dan mag je niet verwachten dat je veel klanten uit je e-maillijst gaat halen. Stuur waardevolle mails die aantrekkelijk zijn om te lezen en vertel daarin ook met regelmaat iets over je betaalde aanbod. Hier ga ik overigens later in deze blogserie nog tips over delen.

Zorg dat je een ‘Zo krijg ik klanten uit mijn e-maillijst’-plan paraat hebt. Maak het onderdeel van jouw jaarplan, je kwartaalplan of je maandplan. Weet welk aanbod je graag bij de lezers van je mails onder de aandacht wilt brengen, wanneer je dat wilt doen en welke waarde je daaraan voorafgaand met hen mag delen om te zorgen dat ze ook echt openstaan voor jouw aanbod. Ook hier ga ik je later in deze blogserie nog meer over vertellen.

 

Do: optimaliseer

Ik beken het maar eerlijk: ik ben meer van de grote lijnen dan van de kleine details. Laat mij een nieuw plan of aanbod uitwerken en ik ben helemaal in mijn element. Laat mij kijken hoe ik iets dat ik al doe op detailniveau nog verder kan verbeteren en ik moet me er echt toe zetten. Herkenbaar voor jou?

Toch weet ik inmiddels hoe waardevol dat detailwerk is. Kleine optimalisaties kunnen zorgen voor veel betere resultaten. Denk aan een betere titel voor je online cadeautje, een beter geschreven aanvraagpagina, een betere mail die mensen meteen na het aanvragen van je e-book ontvangen, een beter aanbod dat ze via een vervolgmail van jou ontvangen, enzovoort, enzovoort.

Zorg dat je tijd inplant om dingen te optimaliseren, oftewel: om ze (nog) beter voor je te laten werken. Ook als het om online cadeautjes en het laten groeien van je e-maillijst gaat. Zelfs als dat niet iets is dat je leuk vindt om te doen. Het gaat je namelijk veel meer opleveren – ook als het om klanten en omzet gaat – dan altijd bezig blijven met de grote lijnen en nieuwe plannen.

 

Heb jij al een online cadeautje waarmee je jouw e-maillijst laat groeien?

Laat het even weten in een reactie hieronder, ik ben benieuwd!

 

Dit blog maakt deel uit van een zomerse blogserie over klanten krijgen uit de e-maillijst die je vanuit je website opbouwt. Ik schrijf deze blogserie omdat ik je graag eens gedetailleerd mee wil nemen in hoe ik het merendeel van de klanten en omzet uit mijn website krijg – niet doordat mensen direct tijdens hun eerste bezoek vanuit Google aan mijn website iets kopen, maar doordat ze na dat eerste bezoek in mijn online wereld blijven (en ik in de hunne) en van daaruit alsnog klant worden. Heb je vragen waar je zeker antwoord op hoopt te krijgen in deze blogserie, laat het dan hieronder weten.