fbpx

Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok: er zijn tegenwoordig nogal wat social mediakanalen – en het is super gemakkelijk om er namens jouw bedrijf actief te worden. Maar wat nou als je daar geen energie (meer) van krijgt? Wat als je verlangt naar ondernemen zonder social media? Kan dat wel? En hoe pak je dat dan aan? Ik deel in dit artikel met je hoe ik het zou aanpakken. 

 Je kunt het je nu misschien niet meer voorstellen, maar een jaar of vijftien geleden had niemand het over ondernemen met of zonder social media. Kanalen als Facebook, Instagram en Tiktok waren er simpelweg nog niet. Toen ik in 2004 mijn eerste bedrijf startte, toen als freelance journaliste, waren de mogelijkheden om jezelf onder de aandacht te brengen van nieuwe klanten een stuk beperkter – of overzichtelijker, maar net hoe je het noemen wilt.

In het eerste jaar kreeg ik mijn klanten door open sollicitaties te doen en te reageren op vacatures voor freelancers. Zelfs solliciteren op een ‘ouderwetse’ advertentie in de regionale krant leverde mij een nieuwe klant op. In mijn huidige bedrijf zou dit waarschijnlijk niet zo goed werken. Ik zie mezelf nog niet open sollicitaties sturen naar allerlei zelfstandig ondernemers die mogelijk geholpen zouden zijn met mijn traject Continu klanten uit je website. En ik verwacht er ook geen vacaturetekst voor in de regionale krant.

Maar hoe zou ik het dan wél aanpakken als ik geen enkele vorm van social media meer zou willen inzetten? Wat zou ik doen om de omzet te maken die ik wil zonder nog tijd op social media door te brengen?  

 

Stap 1: all-in gaan op bloggen

Als nieuwe klanten jou goed kunnen vinden in Google, heb je social media helemaal niet meer (zo) nodig om jezelf onder de aandacht te brengen. Je ruilt zichtbaar zijn dan in voor vindbaar zijn. En laten blogs nou de meest gemakkelijke manier zijn om regelmatig gevonden te worden door meer nieuwe klanten. Steek je tijd vooral in het schrijven van kwalitatief hoogwaardige blogs over onderwerpen waar jouw mogelijke klanten naar googelen. Zorg dat je ze op je website plaatst en dat je op de juiste plekken in je blogs zoekwoorden gebruikt.

Leg jezelf niet beslist op om elke week (of zelfs meerdere keren per week) een nieuw blog te schrijven – want dan ben je er alsnog even druk mee als met social media – maar zorg dat je vijf tot vijftien blogs op je website krijgt die het week na week na week goed blijven doen in Google. Houd de blogs die je hebt actueel en up-to-date en zorg dat mensen vanuit je blogs gemakkelijk naar andere plekken op je website doorklikken, zoals naar je gratis en betaalde aanbod.  

 

Stap 2: connecties maken met je websitebezoekers/bloglezers

Als mogelijke klanten iets van jou lezen op je website voelt dat meestal wat minder interactief dan wanneer ze een post van jou zien op social media. Probeer dus op verschillende manieren een echte connectie te maken met de mensen die je website bezoeken en/of je blogs lezen. Zodat deze mensen niet alleen maar waarde van je ontvangen, maar ook een gevoel bij je kunnen krijgen.

Ik doe dat bijvoorbeeld door in mijn blogs persoonlijke dingetjes te vertellen, het meer te maken dan alleen maar een informatief stukje tekst. Of door mijn lezers naast praktische tips ook adviezen mee te geven die echt vanuit mijn hart komen, bijvoorbeeld om ze te helpen meer op zichzelf te gaan vertrouwen of meer hun eigen pad te volgen. Ook probeer ik altijd verder met mijn lezers/websitebezoekers in contact te komen, bijvoorbeeld door ze uit te nodigen om iets waardevols gratis bij mij aan te vragen (heb jij mijn gratis spiekbriefje al over hoe jij jezelf goed vindbaar maakt in Google?). Op deze manier kan ik via mijn wekelijkse e-mails met hen in contact komen en daar een verdere connectie met hen maken – uiteraard alleen als de ander dat ook wil.

Nog leuker vind ik het als ik een bloglezer/websitebezoeker enthousiast kan maken om een gratis online training van mij te volgen (dus om meer dan een uur online samen door te brengen). Goed om te weten: dit zijn de manieren waarop ik het leuk vind om verbinding te maken. Ik hou van schrijven en het geven van online masterclasses. Maar de connectie maken met de mensen die jouw blogs lezen en je website bezoeken kan op allerlei verschillende manieren. Jij mag het op een manier doen die goed past bij jou. Het gaat om de connectie, niet om de vorm die je daarvoor kiest.  

 

Doe je mee aan het online event Klanten aantrekken zonder social media?

Albert Einstein deelde ooit de definitie van waanzin: dezelfde dingen blijven doen en toch een andere uitkomst verwachten. Het wordt dus tijd om het anders te gaan doen als jij graag betere resultaten wilt. Lees: meer klanten en omzet!

Tijdens het online event: Klanten aantrekken zonder social media deel ik samen met Heske van Esch twee krachtige manieren om klanten te krijgen met je waarvoor jij geen tijd op social media hoeft door te brengen.

Je ontdekt hoe je door te netwerken niet alleen gezellig met andere ondernemers verbindt maar ook de know – like – trust factor versnelt waardoor potentiële klanten sneller aan jou denken als ze een probleem hebben zonder een uitgebreide pitch en het gevoel je zelf “op te dringen.”

Ook ontdek je hoe jij met het schrijven van blogs die goed te vinden zijn in Google nieuwe klanten rechtstreeks naar jouw website en daarmee naar jou toe laat komen. 

Boek hier jouw ticket voor het online event Klanten aantrekken zonder social media

 

Stap 3: super consistent zijn

Dat ik op dit moment de vrijheid heb om allerlei dingen die ik niet graag doe lekker links te laten liggen, komt doordat ik super consistent ben in de dingen die ik wél leuk vind om te doen. Lees die zin gerust nog eens, want alleen hierin kan voor jou al het goud liggen. Ik heb een bloedhekel aan koude acquisitie. Ik doe bijna niets op LinkedIn. De Tiktok-app heb ik na een paar weken alweer van mijn telefoon verwijderd.

Ik hoef niet alles te doen, ik voel de druk ook niet om dingen te doen waar ik niet enthousiast van word. Persoonlijk vind ik Instagram en Facebook oprecht leuke kanalen, dus daar stop ik wel tijd in. Maar ik ben vooral super consistent in het schrijven van blogs en het versturen van mijn wekelijkse mail. Een paar dingen heel goed doen, dat is hét geheim om andere dingen niet (meer) nodig te hebben.

Word je van bepaalde dingen echt niet (meer) blij – bijvoorbeeld dus van actief zijn op social media? Zorg dan dat je in iets anders de koningin of koning van de consistentie wordt. Want daarmee hoor je al snel tot de 5 of 10 procent ondernemers die die vorm van marketing het aller effectiefst inzet en er daarmee bovenuit steekt.  

 

Stap 4: de belangrijkste pagina’s op je website nóg beter maken

Als je je eigen websitepagina’s na een tijdje weer eens met een frisse blik bekijkt, zie je altijd dingen die nog beter kunnen. Betere zoekwoorden in je websitepagina’s stoppen, nog meer de taal van je mogelijke klanten spreken, nog meer connectie maken met je websitebezoekers, nog meer dingen doen op je aanbodpagina waardoor je aanbod onweerstaanbaar wordt, enzovoort.

Zelf ben ik meer iemand van de grote lijnen dan van de kleine details. Maar toch zijn het – als de basis van jouw bedrijf eenmaal goed staat – vaak de kleine details die het grote verschil voor je maken. Daarom raad ik je aan om ook eens te kijken waar de belangrijkste pagina’s op jouw website (homepage, aanbodpagina, Over mij-pagina) nóg beter kunnen.  

 

Stap 5: méér kanalen inzetten om jezelf vindbaar te maken voor nieuwe klanten

Het gevaar van actief zijn op social media is dat je begint met posten op één kanaal en dat je voor je het weet actief bent op vier of vijf verschillende kanalen. Daar worden je werkdagen vaak alleen maar drukker van, terwijl je omzet er niet bepaald van groeit. Als je jezelf los wilt maken van social media, pas dan op dat je niet (opnieuw) in deze valkuil terechtkomt (zie ook mijn eerste stap over all-in gaan op één ding).

Zorg er eerst voor dat één manier om klanten te krijgen zonder social media in te zetten uitstekend voor je werkt, en overweeg dan – afhankelijk van de ambities die jij hebt – of je nog een extra kanaal buiten social media in wilt zetten om klanten aan te trekken. Podcasten is bijvoorbeeld ook een fantastische manier om jezelf vindbaar te maken voor nieuwe mensen. Een kanaal starten op YouTube (is dat nou wel of niet social media?) is dat ook. Bovendien lenen deze kanalen zich – misschien wel nog beter dan een blog – echt goed voor het maken van een connectie met mogelijke klanten. Ik zou er dus zeker eentje van toevoegen aan mijn marketing, maar niet gelijk al als ik de eerste stappen naar ondernemen zonder social media zou zetten.  

 

Tot zover het inkijkje in hoe ik het ondernemen zonder social media zou aanpakken. Ik hoop dat het jou inspireert als je inderdaad van plan bent je (meer) los te maken van social media. Laat je het hieronder even weten? En als je zelf goede tips hebt over ondernemen zonder social media, plaats die dan ook even in een reactie zodat je daar wellicht een ander weer mee helpt.