fbpx

Facebook, Instagram, LinkedIn, Tiktok: er zijn tegenwoordig nogal wat social mediakanalen – en het is super gemakkelijk om er namens jouw bedrijf actief te worden. Maar wat nou als je daar geen energie (meer) van krijgt? Wat als je verlangt naar ondernemen zonder social media? Kan dat wel? En hoe pak je dat dan aan? Ik deel in dit artikel met je hoe ik het zou doen.

 

Je kunt het je nu misschien niet meer voorstellen, maar een jaar of vijftien geleden had niemand het over ondernemen met of zonder social media. Kanalen als Facebook, Instagram en Tiktok waren er simpelweg nog niet.

Toen ik in 2004 mijn eerste bedrijf startte, toen als freelance journaliste, waren de mogelijkheden om jezelf onder de aandacht te brengen van nieuwe klanten een stuk beperkter – of overzichtelijker, maar net hoe je het noemen wilt. In het eerste jaar kreeg ik mijn klanten door open sollicitaties te doen en te reageren op vacatures voor freelancers. Zelf solliciteren op een ouderwetse advertentie in de regionale krant leverde mij een nieuwe klant op.

In mijn huidige bedrijf zou dit waarschijnlijk niet zo goed werken. Ik zie mezelf nog niet open sollicitaties sturen naar allerlei zelfstandig ondernemers die mogelijk geholpen zouden zijn met Continu klanten uit je website. En ik verwacht er ook geen vacaturetekst voor in de regionale krant. Maar hoe zou ik het dan anno 2023 wél aanpakken als ik geen enkele vorm van social media meer zou willen inzetten en wél genoeg klanten wil hebben om fulltime van mijn bedrijf te kunnen leven?

 

Stap 1: all-in gaan op bloggen

Als nieuwe klanten jou goed kunnen vinden in Google, en dus gemakkelijk op je website terechtkomen, heb je social media helemaal niet meer (zo) nodig om jezelf onder de aandacht te brengen. Je ruilt zichtbaar zijn dan in voor vindbaar zijn. En laten blogs nou de meest gemakkelijke manier zijn om regelmatig gevonden te worden door meer nieuwe klanten.

Als ik helemaal geen social media meer zou gebruiken, zou ik de tijd die ik daarmee bespaar gebruiken om blogs te schrijven en die op mijn website te publiceren. En met mijn eigen achtergrond als journaliste zou ik er dan persoonlijk voor kiezen om echt all-in te gaan op bloggen: bijvoorbeeld door (bijna) elke werkdag een blog te schrijven of door mijn blogs nog uitgebreider en waardevoller te maken dan ze nu al zijn.

Dit laatste – het all-in gaan op bloggen – is overigens niet beslist wat ik jou ook aanraad. Ik ben gek op schrijven en doe dat het liefst elke dag. Als dat voor jou niet of minder geldt, maak je jezelf ook al veel minder (of niet meer) afhankelijk van social media als je af en toe een nieuw blog op je website publiceert – en daarbij een onderwerp uitkiest waar jouw mogelijke klanten naar googelen.

Het fijne is: als mensen jouw blogs in Google vinden en ze vervolgens gaan lezen, dan zijn ze al op jouw website. Ze kunnen dan heel gemakkelijk naar andere pagina’s op je website gaan, bijvoorbeeld naar je homepage en aanbodpagina(‘s) – en dus ook ontdekken hoe jij hen met jouw aanbod kunt helpen.

Met bijvoorbeeld een eigen podcast kun je online ook veel waarde delen en jezelf los van social media vindbaar maken. Maar de stap naar jouw website en aanbodpagina is vanuit een podcast toch groter dan vanuit een blog. Zelf klik ik vanuit een podcast die ik graag luister maar zelden door naar de website van de podcastmaker.

Nog één kanttekening bij deze eerste stap: stel dat ik een webshop zou hebben, dan zou ik waarschijnlijk ergens anders beginnen. Dan zou ik eerst zorgen dat elk van mijn productpagina’s zo goed mogelijk vindbaar wordt in Google – ook als dat veel en/of saai werk is om te doen.

 

Stap 2: connecties maken met mijn websitebezoekers/bloglezers

Als mogelijke klanten iets van jou lezen op je website voelt dat meestal wat minder interactief dan wanneer ze een post van jou zien op social media. Ik zou daarom – en eigenlijk doe ik dat nu ook al – op verschillende manieren proberen een echte connectie te maken met de mensen die mijn website bezoeken en/of mijn blogs lezen. Zodat deze mensen niet alleen maar waarde van mij ontvangen, maar ook een gevoel bij mij kunnen krijgen.

Ik doe dat bijvoorbeeld door in mijn blogs persoonlijke dingetjes te vertellen, het meer te maken dan alleen maar een informatief stukje tekst. Of door mijn lezers naast praktische tips ook adviezen mee te geven die echt vanuit mijn hart komen, bijvoorbeeld om ze te helpen meer op zichzelf te gaan vertrouwen of meer hun eigen pad te volgen.

Ook probeer ik altijd verder met mijn lezers/websitebezoekers in contact te komen, bijvoorbeeld door ze uit te nodigen om iets waardevols gratis bij mij aan te vragen (heb je mijn spiekbriefje al over hoe jij jezelf goed vindbaar maakt in Google?). Op deze manier kan ik via mijn wekelijkse e-mails met hen in contact komen en daar een verdere connectie met hen maken – uiteraard alleen als de ander dat ook wil.

Nog leuker vind ik het als ik een bloglezer/websitebezoeker enthousiast kan maken om een online masterclass van mij te volgen (dus om meer dan een uur online samen door te brengen) of mee te doen aan mijn Blog Bootcamp (dus om minstens een week online samen door te brengen).

Goed om te weten: dit zijn de manieren waarop ik het leuk vind om verbinding te maken. Ik hou van schrijven en het geven van online masterclasses. Maar de connectie maken met de mensen die jouw blogs lezen en je website bezoeken kan op allerlei verschillende manieren. Jij mag het op een manier doen die goed past bij jou. Het gaat om de connectie, niet om de vorm die je daarvoor kiest.

 

Stap 3: super consistent zijn

Dat ik op dit moment de vrijheid heb om allerlei dingen die ik niet leuk vind om te doen lekker links te laten liggen, komt doordat ik super consistent ben in de dingen die ik wél leuk vind om te doen. Lees die zin gerust nog eens, want alleen hierin kan voor jou al het goud liggen.

Ik heb een bloedhekel aan koude acquisitie. Ik ga bijna nooit naar netwerkbijeenkomsten – alleen een groep écht leuke mensen in een écht leuke setting kan mij daar soms toe verleiden. Ik heb een knipperlichtrelatie met LinkedIn. De Tiktok-app heb ik een paar weken geleden van mijn telefoon verwijderd.

Ik hoef niet alles te doen, ik voel de druk ook niet om dingen te doen waar ik niet enthousiast van word. Persoonlijk vind ik Instagram en Facebook oprecht leuke kanalen, dus daar stop ik wel tijd in. Maar ik ben vooral super consistent in het schrijven van blogs en het versturen van mijn wekelijkse mail. En in 2023 ook met het structureel geven van mijn online masterclasses.

Word je van bepaalde dingen echt niet (meer) blij – bijvoorbeeld dus van actief zijn op social media? Zorg dan dat je in iets anders de koningin of koning van de consistentie wordt. Want daarmee hoor je al snel tot de 5 of 10 procent ondernemers die die vorm van marketing het aller effectiefst inzet en er daarmee bovenuit steekt.

 

Stap 4: de belangrijkste pagina’s op mijn website nóg beter maken

Als jouw homepage, Over mij-pagina en aanbodpagina(‘s) – die ik ook wel de driehoek van een klantentrekkende website noem – nog niet zo goed in elkaar zitten, zou ik deze stap al als tweede zetten. Maar in mijn eigen geval komt ie op de vierde plek.

Als je je eigen websitepagina’s na een tijdje weer eens met een frisse blik bekijkt, zie je altijd dingen die nog beter kunnen. Betere zoekwoorden in je websitepagina’s stoppen, nog meer de taal van je mogelijke klanten spreken, nog meer connectie maken met je websitebezoekers, nog meer dingen doen op je aanbodpagina waardoor je aanbod onweerstaanbaar wordt, enzovoort.

Zelf ben ik meer iemand van de grote lijnen dan van de kleine details. Maar toch zijn het – als de basis van jouw bedrijf eenmaal goed staat – vaak de kleine details die het grote verschil voor je maken. Daarom zou ik als vierde stap toch eens tijd maken om te kijken waar mijn eigen pagina’s op deze details nog beter kunnen worden én werken.

 

Stap 5: méér kanalen gaan inzetten om mezelf vindbaar te maken voor nieuwe klanten

Het gevaar van actief zijn op social media is dat je begint met posten op één kanaal en dat je voor je het weet actief bent op vier of vijf verschillende kanalen. Daar worden je werkdagen vaak alleen maar drukker van, terwijl je klantenstroom er niet sneller van groeit.

Als ik me helemaal los zou willen maken van social media, dan zou ik niet opnieuw in die valkuil stappen (zie ook mijn eerste stap over all-in gaan op één ding). Hoewel ik nu naast mijn blog ook een podcast heb, zou ik die dan op pauze zetten om al mijn marketingtijd aan één vorm van content te kunnen geven. De podcast zou ik dan weer oppakken als daar tijd, ruimte en energie voor ontstaat – dus als de andere vier stappen een automatisme zijn geworden.

Podcasten is immers ook een fantastische manier om jezelf vindbaar te maken voor nieuwe mensen. Een kanaal starten op YouTube (is dat nou wel of niet social media?) is dat ook. Bovendien lenen deze kanalen zich – misschien wel nog beter dan een blog – echt goed voor het maken van een connectie met mogelijke klanten. Ik zou er dus zeker eentje van toevoegen aan mijn marketing, maar niet gelijk al als ik de eerste stappen naar ondernemen zonder social media zou zetten.

 

Tot zover het inkijkje in hoe ik het ondernemen zonder social media zou aanpakken. Voorlopig ben ik dit niet van plan, want zoals ik al schreef: ik vind het zelf oprecht (nog) leuk om actief te zijn op Instagram en Facebook, en soms maak ik een uitstapje naar LinkedIn. Maar als jij dat enthousiaste gevoel bij social media absoluut niet meer hebt, dan hoop ik dat mijn stappenplan je geholpen heeft.

Laat je het hieronder even weten? En als je zelf goede tips hebt over ondernemen zonder social media, plaats die dan ook even in een reactie zodat je daar wellicht een ander weer mee helpt.