Wat jij ook doet met je bedrijf: de kans is groot dat daar bepaalde woorden bij horen die alleen de insiders kennen. Vaktermen, jargon of hoe je het maar noemen wilt. Verwerk je dit soort woorden wel in je websiteteksten als je goed gevonden wilt worden in Google of doe je dat beter niet?

 

Jargon is het taal- of woordgebruik dat in een bepaald vakgebied of in een specifieke groep mensen wél bekend is, maar daarbuiten niet of niet zo goed. Denk aan woorden die je wel gebruikt als je in gesprek bent met collega-ondernemers die een soortgelijk bedrijf hebben als jij, maar niet met een vriend(in) of familielid die heel andere dingen doet en kent.

 

Op welk kennisniveau zitten jouw klanten?

Daar zit ook gelijk de kern van het antwoord op de vraag of je wel of niet gebruik moet maken van vaktermen en jargon op je website, als je graag goed gevonden wilt worden in Google. Want zodra mensen de zoekbalk van Google voor hun neus hebben, typen ze daar in wat hen het meest logisch lijkt.

Ze denken daarbij niet in allerlei creatieve kronkels en gaan zichzelf ook geen woorden die ze nog niet kenden aanleren voordat ze beginnen met googelen. Nee, iemand die gaat googelen, wil zo snel mogelijk vinden wat hij of zij zoekt – en denkt dus eenvoudig.

Betekent dit dan dat je ‘moeilijke’ woorden sowieso achterwege moet laten? Nee, niet beslist. De kernvraag is namelijk: op wie richt jij je? Wie zijn de klanten die jij graag wilt helpen? En op welk (kennis)niveau zitten zij in relatie tot jouw aanbod?

 

Wel of geen jargon en vaktermen: een paar voorbeelden

Een voorbeeld: ik richt mij met mijn training Continu klanten uit je website op zelfstandig ondernemers die met hun website graag goed gevonden willen worden in Google. Op het moment dat ze bij mij komen krijgen ze meestal nog niet zo veel klanten uit hun website en besteden ze ook nog niet zo veel tijd aan hun website. Dat betekent dat ze op dat moment ook maar weinig of geen vaktermen kennen. Vandaar dat ik die dan ook niet veel gebruik in mijn websiteteksten en ook niet in mijn trainingslessen.

Stel nou dat ik een training zou hebben voor tekstschrijvers die graag SEO-tekstschrijver (vakterm!) willen worden, zodat zij met die vaardigheid weer andere ondernemers kunnen helpen. Dan zou ik juist wél meer vaktermen en jargon in mijn website kunnen gebruiken, namelijk woorden die bekend en veelgebruikt zijn in de wereld van tekstschrijvers.

Nog een voorbeeld: een klant van mij, Claudia, heeft een hele mooie webshop met allerlei leuks dat met haken te maken heeft. Zij kan je onder andere leren hoe je een amigurumi haakt. Een woord waar ik nog nooit van gehoord had voordat ik Claudia leerde kennen. Maar dat is geen reden voor Claudia om dit woord dan maar niet op haar website te gebruiken, want mensen die een beetje van haken weten, kennen het woord ‘amigurumi’ wel. In Google wordt het zo’n 1.600 keer per maand ingetypt. Ze kan er dus juist heel specifiek mee gevonden worden door haar doelgroep.

 

Googelen jouw klanten op jargon en vaktermen?

Als je mij dus vraagt of je wel of beter niet jargon en vaktermen in je website kunt verwerken, dan is mijn tegenvraag: op wie richt jij je? En is dit een groep mensen die deze termen kent of is de kans groot dat er vraagtekens in hun ogen verschijnen als jij deze woorden laat vallen?

Kijk als coach of therapeut bijvoorbeeld uit voor het gebruik van coach- of therapeutentaal in je website. Heb het niet (te veel) over je methodieken, over mindset en meer dat onder vaktermen en containerbegrippen valt. Laat jargon als jij je met name richt op beginners / mensen die voor het eerst in aanraking komen met het soort aanbod dat jij hebt het liefst helemaal achterwege.

Maar zijn jouw ideale klanten mensen die de vaktermen in jouw vakgebied juist wél kennen, omdat ze al goed bekend zijn met jouw soort aanbod? Maak er dan juist gebruik van om in Google heel gericht jouw favoriete klanten te bereiken. Jouw mogelijke klanten zullen in dat geval namelijk ook specifiek op woorden die onder jargon vallen googelen, om juist een specialist als jij te vinden.

 

Doe je mee aan de Goed gevonden in Google Bootcamp?

In deze waardevolle online live training ga je ontdekken hoe jij jouw website hoog in Google krijgt als de klanten die naar jou op zoek zijn gaan googelen, zodat jij meer mensen bereikt en meer nieuwe klanten aantrekt. We gaan samen onder andere de beste zoekwoorden voor jouw website vinden. Meld je hier gratis aan als je erbij wilt zijn tijdens de Goed gevonden in Google Bootcamp.