Vakantie nemen van social media: zo doe je dat - Ik help jou online

Een paar weken vakantie nemen van social media, dat leek me heerlijk. Bovendien was ik nieuwsgierig naar wat het met mijzelf en mijn bedrijf zou doen als ik een paar weken geen berichten plaatste op Facebook en Instagram. En dus verschenen er in mijn vakantie even drie weken geen berichten op de social kanalen, en plande ik daar ook niets in. In dit artikel lees je wat mij dit opleverde en hoe je ook zelf een social media break kunt nemen.

 

Het is heel gezond om een vakantie ook echt vakantie te laten zijn. Toch is dat voor veel ondernemers tegenwoordig nogal een uitdaging. Zeker als online ondernemer of als ondernemer die aan online marketing doet (en wie doet dat nou tegenwoordig niet?). De online wereld is immers altijd open, en de strijd om de aandacht van jouw potentiële klanten is er groot. Neem jij even een paar weken gas terug, dan word je zomaar voorbij gesprint door een paar collega-ondernemers die jouw gedroomde klanten ook wel willen helpen.

Tenminste, dat is wat we elkaar aanpraten: continu zichtbaar moet je zijn, want de mensen zijn je zo weer vergeten en dan kun je weer opnieuw beginnen. Ik heb zelf die mening de afgelopen jaren ook wel eens verkondigd: op vakantie gaan, leuk, maar zorg wel dat je te zien blijft op je social mediakanalen.

Maar meningen zijn er ook om af en toe bijgesteld te worden en inmiddels denk ik er dus anders over, en handel ik ook anders. Aan de hand van vijf vragen neem ik je in dit artikel mee in wat mijn social media vakantie mij opleverde en of het mij ook iets kostte, en in wat jij voor elkaar moet hebben om ook zo’n break te kunnen nemen.

 

Vraag 1: Wil je een social media vakantie?

De belangrijkste vraag is natuurlijk of je eigenlijk wel behoefte hebt om even vakantie te nemen van social media. Misschien vind je het wel het allerleukste dat er is om op Facebook of Instagram aanwezig te zijn en voelt het voor jou niet eens als werk. Dan heb je die hele social break natuurlijk niet eens nodig.

Maar ik spreek ook regelmatig ondernemers die het vaak best een hele klus vinden: constant berichten bedenken, zichtbaar zijn, zorgen dat er interactie komt, enzovoort. Die er een beetje moe van worden en voor wie het dus veel energie kost om er mee bezig te zijn.

Tot die groep behoor ik zelf niet, ik ben megafan van social media en logde er ook in mijn vakantie regelmatig even in om te kijken hoe het met anderen ging of om bijvoorbeeld foto’s te delen van het bezoekje met mijn nichtje aan een dierentuin of het heerlijke ijs met aardbeien-toetje dat ik at tijdens het uit eten gaan. Ik voegde alleen zelf even niets toe op mijn bedrijfskanalen.

Wel is onafhankelijkheid voor mij een belangrijke kernwaarde. Ik ben niet zo graag afhankelijk, ook niet van social media. Leuk hoor, die algoritmes die bepalen hoeveel bereik berichten op social media krijgen en die elk moment kunnen veranderen, maar ik zorg wel dat mijn bedrijf daar niet van afhankelijk is – en het mij dus ook niet echt raakt als er weer eens iets verandert.

Dat is de reden dat ik sowieso al meer tijd stop in mijn eigen kanalen zoals mijn website en podcast dan in social media, en ik wilde nu eens ondervinden wat er zou gebeuren als ik drie weken helemaal niets in mijn social kanalen stopte. Nieuwsgierigheid was dus mijn belangrijkste drijfveer voor mijn social media vakantie. Plus dat als het goed uitpakte, ik hier ook weer een bonusles over kon maken voor de deelnemers aan mijn training Continu klanten uit je website, zodat zij als ze dat willen ook een social media vakantie kunnen nemen.

 

Vraag 2: Wat heb je nodig om een social media break te kunnen nemen?

Om je vakantie van social media te kunnen nemen zijn twee dingen erg belangrijk: het vertrouwen dat het kan en dat je naast social media een of meer andere sterke kanalen hebt die voor jouw bedrijf werken, ook als jij er niet bent.

Allereerst dat vertrouwen dat het kan: ik ga ervan uit dat je een omzetdoel hebt voor je bedrijf. Om dat omzetdoel te behalen doe je aan marketing en verkopen. En hoe goed je daarmee gedurende het jaar op schema ligt, bepaalt meestal ook hoeveel rust en vertrouwen jij ervaart in het bereiken van je doelen.

Als jij het gevoel hebt dat het jouw omzetdoel schaadt als je een paar weken niet te zien bent op Facebook en Instagram, dan is het beter om die social media vakantie niet te nemen. Je zult dan waarschijnlijk tijdens je vakantie een onrustig gevoel ervaren, en dan geniet je er niet voluit van. Beter is het dan om toch berichten in te plannen en vervolgens regelmatig even in te checken of je reacties op je berichten hebt die weer om een reactie van jou vragen. Zelf lag ik voor mijn vakantie lekker op schema met mijn doel van dit jaar, dus ik durfde in dat opzicht de social media vakantie wel aan.

Dan de sterkte van de marketingkanalen van jouw bedrijf. Social media draaien om dagelijkse input, of op zijn minst om het een paar keer per week delen van iets nieuws. Het zijn kanalen waar de focus ligt op zichtbaarheid. Daarnaast zijn er kanalen die meer om vindbaarheid draaien. Dan heb ik het over je website, of bijvoorbeeld je podcast of je YouTube-kanaal.

Als potentiële klanten zo’n kanaal van jou weten te vinden, dan kunnen ze daar uitgebreid kennis met jou maken en waarde van jou krijgen zonder dat jij daar op dat moment zelf bij hoeft te zijn. Bij mij bijvoorbeeld een stuk of honderd blogs met marketingtips lezen op mijn website en bijna zestig afleveringen beluisteren van mijn Ik help jou online Podcast. Bovendien kunnen bezoekers op mijn website verschillende dingen gratis bij mij aanvragen in ruil voor hun e-mailadres, en kan ik zodoende ook in mijn vakantie mijn e-maillijst laten groeien.

Als je een paar weken social media vrij wilt nemen is het belangrijk dat je minimaal één zo’n soort kanaal hebt dat sterk staat en waar dus ook in jouw vakantie veel mensen kennis met je kunnen maken. Een kanaal dat werkt voor jou terwijl jij vrij bent. Voor mij is dat mijn website (meer hierover bij vraag 4) en in wat meer bescheiden vorm ook mijn podcast.

 

Vraag 3: Wat laat je wel en niet doorlopen?

In mijn vakantie nam ik naast mijn social media break ook even vrij van het opnemen van nieuwe podcastafleveringen en van het schrijven van nieuwe blogs. Wel bleef mijn nieuwsbrief gewoon elke donderdag verschijnen. Deze mails heb ik vlak voor mijn vakantie geschreven en ingepland, zodat ze automatisch op de juiste dag verstuurd werden.

Verder heb ik voor mijn klanten een aantal verschillende Facebookgroepen die natuurlijk gewoon open waren. Het beheer hiervan droeg ik tijdelijk over aan mijn virtual assistant Esther van EF Office Management. Wij werken nu zo’n anderhalf jaar samen en ik wist dat mijn Facebookgroepen bij Esther in uitstekende handen waren. Tegelijk konden mijn klanten uiteraard ook gewoon trainingen bij mij blijven volgen, want mijn online academie is 24/7 geopend.

Kijk zelf goed wat jij wel en niet wilt laten doorlopen als je een social media break neemt. Voor mij is het contact met mijn e-maillijst absoluut iets dat ik niet zomaar wil onderbreken, omdat ik vind dat de mensen die erop ingeschreven staan er recht op hebben elke week iets waardevols van mij te ontvangen. Vandaar dat ik de keuze maakte die mails wel vooraf in te plannen en door te laten lopen in mijn vakantie.

 

Vraag 4: Wat leverde mijn social media vakantie mij op?

Dan de harde resultaten: wat gebeurt er met je bedrijf als je er zomaar drie weken tussenuit piept op social media? Kan het kwaad of levert het juist veel op? Even wat cijfertjes op een rijtje.

Het aantal volgers op mijn Facebookpagina en Instagram-kanaal bleef ongeveer gelijk. Er kwamen niet veel nieuwe mensen bij, maar er haakten ook geen mensen af. Verder bleef het bezoek aan mijn website grotendeels op peil, omdat meer dan 80 procent van mijn websitebezoekers tegenwoordig via Google komt en zij mij dus ook in mijn vakantie konden vinden. Verder groeide mijn e-maillijst met 9 nieuwe inschrijvers.

Tijdens mijn social media vakantie kreeg ik 3 nieuwe klanten plus een aanvraag van iemand die graag mijn hulp wil bij het gebruiken van Zoom voor het geven van webinars. Ook zij had mij via mijn website gevonden. Verder kwamen er nieuwe aanmeldingen voor mijn zomertraining Lanceer je Succes Bootcamp. In totaal maakte ik in die drie weken ongeveer 1.000 euro omzet, mede doordat er termijnbetalingen binnenkwamen voor mijn training Continu klanten uit je website. En ja, duizend euro is een heel stuk minder dan wat ik normaal in drie weken omzet, maar als je bedenkt dat je er eigenlijk niets voor hoeft te doen is het natuurlijk erg lekker.

Tot slot leverde het mij ook rust in mijn hoofd op om even wat meer afstand te nemen van social media. Rust die zorgt dat er ruimte komt om je plannen voor de rest van het jaar nog beter te maken, en eens goed te kijken waar dingen nog scherper en effectiever kunnen. Ik denk dat ik daar in de rest van dit jaar zeker ook de vruchten van ga plukken.

 

Vraag 5: Zijn de mensen die jou volgen je na 3 weken zonder social media vergeten?

Volgens mij niet. Op het eerste bericht dat ik na 23 dagen afwezigheid weer op mijn Facebookpagina plaatste kreeg ik gelijk meer dan 20 reacties in de vorm van likes en opmerkingen en ook op Instagram werd meteen weer volop gereageerd op mijn berichten. Inmiddels gebruik ik daar mijn Stories ook weer voor het delen van tips en inspiratie om je bedrijf te laten groeien, en ook daar had ik direct weer interactie met mijn kijkers. Dus nee, ik ervaar absoluut niet dat mensen je na drie weken alweer vergeten zijn.

 

Nu ben ik benieuwd, heb jij behoefte aan een social media vakantie? En zo ja, durf je die vakantie ook te nemen? Laat het even weten in een reactie.