‘Stop meer tijd in je website dan in social media’. Dat is wat ik zelfstandig ondernemers altijd aanraad. Maar als je op social media al iets hebt opgebouwd terwijl je website nog maar een handjevol bezoekers trekt, dan kan ik me best voorstellen dat je wat aarzelend bent om die keus ook echt te maken. Daarom in dit artikel tips om wat je al op social media gedaan hebt slim in je voordeel te gebruiken voor je website.

 

Soms kan het je echt duizelen van alles wat er online wel en niet gebeurt met dat waar jij je tijd in steekt. Neem bijvoorbeeld het plaatsen van een post op Facebook of Instagram. Zo’n post krijgt een bepaald bereik, krijgt een aantal likes of hartjes en krijgt wel of niet reacties. Hoeveel dat er zijn kun je per post opzoeken en eventueel bijhouden.

Maar uiteindelijk is dat niet waar het om gaat. Want hartjes zeggen alleen iets over hoe leuk mensen je bericht vinden. Of over hoe leuk ze jou vinden, want ik geef stiekem ook best vaak een duimpje of hartje aan een post die ik lang niet helemaal gelezen heb, alleen maar omdat ik die persoon graag mag. 😉 Hartjes en duimpjes zeggen dus niet zo veel, tenzij je de ambitie hebt om influencer te worden. Maar volgens mij is dat voor de meeste zelfstandig ondernemers niet het geval.

Ook over je website kun je heel wat cijfers verzamelen. Bijvoorbeeld over hoeveel bezoekers je website per dag, week en maand trekt en welke pagina’s op je website zij dan bezoeken. En over wat de verhouding is tussen bezoekers die via social media komen (waar je continu hard voor moet blijven werken) en bezoekers die via Google komen (die vervolgens ook naar jou toe blijven komen op momenten dat je niet aan je website werkt).

Maar uiteindelijk zijn al die mooie cijfers niet wat telt. Uiteindelijk gaat het er namelijk om hoeveel klanten ergens uit voortkomen. Dat is het doel waarmee jij een deel van je kostbare tijd besteedt aan marketing. En omdat voor mij alles wat ik voor mijn website doe al jaren veel meer klanten oplevert dan wat ik op social media doe, ben ik zo gedreven om dit bij meer zelfstandig ondernemers onder de aandacht te brengen. Zodat jij je tijd ook slim kunt besteden: niet aan het verzamelen van hartjes, maar aan het krijgen van klanten.

Daarbij is het niet mijn doel om je dubbel werk te bezorgen. Daarom in dit artikel een aantal tips om wat je tot nu toe al op social media gedaan hebt slim opnieuw te gebruiken voor je website.

 

Tip 1: hergebruik wat je al gedaan hebt

Dat jouw social media post van twee weken geleden vandaag door niemand meer gelezen wordt, betekent niet dat hij niet meer bestaat. Zelf kun jij al je eerder geplaatste berichten wél nog heel makkelijk terugvinden.

Scroll eens door je berichten van bijvoorbeeld het afgelopen halfjaar en kijk over welk onderwerp jij al meerdere posts geplaatst hebt. Waar heb je vanuit verschillende invalshoeken al meerdere keren over geschreven? Zoek die posts eens bij elkaar, kopieer ze en plak ze in bijvoorbeeld een Word-bestand.

Ga vervolgens van twee tot vier posts over hetzelfde onderwerp één wat langer stuk tekst maken. Maak er één mooi geheel van dat waardevol is en logisch in elkaar zit. Dat stuk tekst kun je vervolgens zo als blog of nieuwe pagina op je website publiceren.

Tip: op Facebook heb je wat meer ruimte, maar op Instagram en LinkedIn heb je per bericht dat je plaatst maar een beperkt aantal tekens. Weet dat een blog of websitepagina het beste minimaal 500 woorden kan bevatten. Daarmee maak je het Google een stuk makkelijker om je pagina of blog goed op te pikken. Vandaar dus mijn tip om een aantal van je social media posts samen te voegen tot één langere tekst.

 

Tip 2: beantwoord vragen van jouw doelgroep

Als er één ding is waar Google veel voor gebruikt wordt, dan is het wel voor het vinden van antwoorden op vragen. Ook voor het vinden van antwoorden op vragen die met jouw aanbod en expertise te maken hebben.

Heb je jouw social media kanalen ooit wel eens gebruikt om een vraag te beantwoorden? Zoek dat bericht dan terug en gebruik het als basis voor een blog. Ook hier geldt weer dat je je oorspronkelijke post wellicht iets moet uitbreiden om op minimaal 500 woorden te komen. Er is vast een mogelijkheid om je antwoord nog wat uitgebreider te maken, of om een extra antwoord op de betreffende vraag te geven.

Publiceer je tekst vervolgens als blog op je website. Je hebt hiermee extra kans om goed gevonden te worden in Google. Mijn klant Elma bijvoorbeeld staat met dit blog met tips over het opruimen van je schuur op 1 in Google. Een onderwerp dat je net zo makkelijk in een bericht voor social media als in een blog kunt gieten. Dat laatste, het blog, kan veel langer gevonden worden door mogelijke klanten van Elma dan een eventuele post op social media.

Hoe kun jij dit ook in je voordeel gebruiken?

 

Tip 3: gebruik je vaardigheid om pakkende titels te maken

Wil je op social media de aandacht van jouw volgers krijgen, dan moet je goed zijn of worden in het maken van pakkende titels en/of beginzinnen. Dat eerste gedeelte van een bericht is immers in eerste instantie het enige dat iemand die jou volgt ziet. Pas als volgers op ‘Meer’ of ‘Meer weergeven’ klikken zien ze je hele bericht. Met je titel of eerste zin maak je mensen nieuwsgierig om dat te doen. Ben je hier niet zo goed in, dan scrollen veel volgers aan je berichten voorbij zonder ze te lezen.

Heb jij deze vaardigheid op de social media op zijn minst een beetje onder de knie? Dan komt je dat ook goed van pas als je teksten voor je website gaat schrijven. Daar is het begin van een pagina of blog namelijk net zo belangrijk. Goede titels van je pagina’s of blogs zijn nodig als je wilt dat mensen vanuit Google doorklikken naar jouw website. Hetzelfde geldt voor het kort, krachtig en pakkend kunnen omschrijven waar je pagina of blog over gaat.

Verschil tussen social media en je website is dat het in titels op je website ook belangrijk is dat je slimme zoekwoorden gebruikt. Daarmee ga je immers scoren in Google. Wil jij goed worden in het vinden van de juiste zoekwoorden voor jóuw website? Zorg dan dat je vanaf 25 november meedoet aan mijn gratis Word gevonden in Google Bootcamp.

 

Tip 4: hashtags versus zoekwoorden

Als je actief bent op Instagram, dan snap je vast al het een en ander van hashtags. Je hebt dan vast wel eens uitgezocht welke hashtags jij het beste kunt gebruiken om je berichten bij meer mensen onder de aandacht te brengen. En je plaatst ongetwijfeld een rijtje hashtags bij elke post die je op Instagram deelt.

Deze vaardigheid om goede hashtags te vinden en gebruiken komt je ook goed van pas als je bezig gaat met het beter vindbaar maken van je website. Het doen van zoekwoordenonderzoek lijkt namelijk best veel op het doen van hashtagonderzoek. Al zijn er ook een paar verschillen. Bijvoorbeeld dat het op Instagram slim is om alle dertig hashtags die je mag plaatsen ook echt te benutten terwijl het meestal niet slim is om dertig verschillende zoekwoorden op één websitepagina te gebruiken. Maar de basis van woorden vinden waarop mogelijke nieuwe klanten jóu gaan vinden komt overeen.

 

Durf jij het aan om je website goed vindbaar te maken voor nieuwe klanten?

Doe dan vanaf donderdag 25 november gratis mee aan mijn Word gevonden in Google Bootcamp. Ik ga je daar in drie simpele stappen helpen om jouw website hoog in Google te krijgen. Je kunt live meedoen aan de workshops van de Bootcamp of alles op jouw eigen tijd en tempo volgen. Ben je erbij? Meld je hier gratis aan voor de Word gevonden in Google Bootcamp.