Seasonal SEO: zo word je op het juiste moment goed gevonden in Google

Hoe profiteer ik mee van een tijdelijke jaarlijkse piek in het Google-verkeer? Hoe zorg ik ervoor dat potentiële klanten mijn website en aanbod juist met kerst, op Black Friday of in oktober weten te vinden? Als je jezelf dit soort vragen stelt, dan heb je de eerste stap gezet om aan de slag te gaan met seasonal SEO. Wat dat is en hoe jij er slim gebruik van maakt vertel ik je in dit artikel.

 

Toen ik nog als journaliste voor tijdschriften werkte, moest ik regelmatig een paar zetten vooruit denken. Zeker de landelijk bekende tijdschriften werkten minimaal een paar maanden vooruit. Dat betekende dat ik niet half november met een voorstel om een mooi kerstverhaal te schrijven bij een redactie moest komen aanzetten. Nee, dat mooie kerstverhaal voor het tijdschrift Flair schreef ik al begin september. En het zomerse verhaal voor het augustusnummer van het tijdschrift Santé maakte ik op een frisse dag in maart.

Dit is precies ook de manier waarop je moet denken als jij graag in een bepaalde periode van het jaar goed gevonden wilt worden in Google omdat je een mooi aanbod hebt dat juist in die periode heel aantrekkelijk is. Een paar zetten vooruit, omdat je anders een heel jaar moet wachten voordat je profiteert van het werk dat je doet. En dan nog maar moet afwachten of er iets gebeurt.

 

Waar zoeken jouw klanten in een specifieke tijd van het jaar veel op?

Even beginnen bij de basis. Er zijn genoeg dingen waarop in een specifieke tijd van het jaar vele malen meer gegoogeld wordt dan in andere delen van het jaar. Naar een ventilator zoeken mensen in de zomer vele malen meer dan in de winter, het woord ‘herfstvakantie’ wordt gedurende het jaar ongeveer 5.000 keer per maand ingetypt in Google en rond oktober ineens 140.000 keer, en op het woord ‘kerstkaart’ wordt eigenlijk alleen maar gegoogeld in november en december, maar dan wel meteen heel erg veel (zie screenshot).

hoe vaak googelen mensen naar kerstkaarten

 

Ga eens na waar jij graag goed op gevonden wilt worden door potentiële klanten en of daar dingen bij zitten die seizoensgebonden zijn. Ik zal je twee voorbeelden geven.

Stel dat je webshopeigenaar bent en een mooi product hebt dat juist heel aantrekkelijk is voor kerst. Als je daarvoor via Google veel klanten wilt bereiken, dan heeft het weinig zin om op 18 december te bedenken: ‘ik ga een blog schrijven rond dit product zodat klanten dit mooie aanbod massaal weten te vinden’. Je bent dan simpelweg veel te laat. Je kunt het aanbod natuurlijk nog steeds delen in je eigen social medianetwerk en via je e-maillijst, maar via Google, waar je bereik vele malen groter kan zijn, gaat niemand je zo snel weten te vinden.

En heb je bijvoorbeeld een vakantieverblijf waar je graag in het voor- en najaar meer gasten wilt ontvangen? Dan lijkt het logisch om in het najaar te gaan bloggen over hoe mooi het in jouw omgeving in de herfst is, alleen is de kans erg klein dat Google dit blog nog in diezelfde herfst hoog in de zoekresultaten gaat plaatsen. Als je al weet hoe je een blog schrijft dat goed presteert in Google, dan kun je waarschijnlijk pas volgend jaar resultaten verwachten. Veel slimmer is het dan om je op dit moment alvast op het voorjaar te richten, omdat je daarvoor juist nu op het perfecte moment bent.

 

 

Hoe lang duurt het voordat ik gevonden word in Google?

Op de vraag hoe lang het duurt voordat een tekst die jij voor je website schrijft goed in Google gevonden wordt, en hoe ver jij dus vooruit moet denken als je met seasonal SEO aan de slag gaat, is geen eenduidig antwoord te geven. Als je bij de NOS of Nu.nl werkt hoef je bijvoorbeeld maar een kwartiertje te wachten voordat iets dat jij geschreven hebt en online zet bovenaan in Google staat.

Voor ons als ‘gewone’ ondernemers duurt dat allemaal wat langer. Reken op twee tot vier maanden als je regelmatig bezig bent met je website en het schrijven van blogs. Wil je met een kerstaanbod goed gevonden worden in Google, dan had je daar dus rond begin september al een blog over mogen schrijven.

Ga uit van een halfjaar als je maar heel af en toe blogt en/of iets aan je website aanpast. En zorg natuurlijk ook dat je ‘het spelletje van SEO’ snapt en weet waar in je tekst je zoekwoorden neer moet zetten om je blog of pagina ook echt te laten ranken in Google, want anders zul je waarschijnlijk helemaal geen vruchten plukken van je harde werk.

 

Een voorbeeld van seasonal SEO

Een voorbeeld. Ik werd in het voorjaar van 2019 affiliate van het websitethema Divi, het thema waar ik mijn eigen website ook mee gebouwd heb. Affiliate zijn wil zeggen dat ik een commissie (een geldbedrag dus) krijg als iemand het thema Divi via mij aanschaft. Om andere ondernemers hiervoor enthousiast te maken schreef ik een reviewblog over Divi. Dit deed ik half april 2019.

Zoals je kunt zien op het screenshot hieronder kabbelde de vindbaarheid van dit artikel in eerste instantie een beetje voort, totdat er ineens een piek in het aantal bezoekers was in november. Waarom? Omdat Divi dan altijd een heel interessante kortingsactie heeft rond Black Friday. Dat was het moment waarop ik mijn blog over Divi graag vindbaar wilde laten zijn in Google, omdat ik wist dat mensen dan vele malen meer googelen naar ervaringen met Divi.

het aantal bezoekers van mijn blog over divi

 

Ik wist dat het weinig zin had dit blog pas in oktober te schrijven, omdat het dan simpelweg in november 2019 nog niet goed vindbaar zou zijn in Google, en daarom schreef ik het al in april. Ik heb vervolgens tijdens die Black Friday-actie verschillende keren een mailtje gehad dat iemand via mij het thema Divi had gekocht en dat ik weer een leuk geldbedrag tegemoet kon zien. En ik weet alvast dat mijn blog ook tijdens Black Friday 2020 weer veel bezoekers gaat trekken en dat ik daar ook weer meerdere commissies van mag verwachten, zonder dat ik daar nu echt iets extra’s voor hoef te doen.

 

Jouw stappenplan voor seasonal SEO succes

Dit werkt precies hetzelfde als je een eigen aanbod hebt waarvan je weet dat mensen er in een specifieke tijd van het jaar beduidend vaker naar zoeken. Ook dan is het de kunst om een paar zetten vooruit te denken en geen ‘Vandaag iets doen, morgen resultaat verwachten’-type te zijn. Je stappenplan ziet er dan als volgt uit:

 

Stap 1: bedenk welke vormen van aanbod jij hebt waar in een specifieke periode van het jaar beduidend vaker naar gegoogled wordt dan in de rest van het jaar. Je kunt dit bijvoorbeeld opzoeken in Ubersuggest of in Google Trends. Typ daar het specifieke woord in en zie in het grafiekje dat tevoorschijn komt hoe het zoekverkeer door het jaar heen verdeeld is en of je een grote piek ziet voor één of meer maanden.

Stap 2: bedenk waarop jij over een paar maanden graag goed gevonden wilt worden in Google. Denk hierbij minimaal drie maanden vooruit: in oktober denk je dus al aan waar je rond januari, februari of maart op wilt scoren in Google.

Stap 3: schrijf een blog (of een tekst voor een websitepagina) rond het onderwerp dat je bij stap 2 gekozen hebt. Zorg dat je hierin zoekwoorden verwerkt op slimme plekken, zoals de titel van je blog en je tussenkopjes. En natuurlijk dat er een duidelijke call to action in zit naar het aanbod dat je graag onder de aandacht wilt brengen. Plaats dit blog vervolgens op je website

Stap 4: houd via Google Analytics in de gaten of je blog opgepikt wordt door Google. Als je het goed gedaan hebt, mag je binnen een tot drie weken je eerste bezoekers via Google verwachten voor dit specifieke blog en zul je daarna een groei zien. Gebeurt dit niet, blijf dan sleutelen aan je blog totdat je dit wel ziet gebeuren. Omdat je vooruit denkt heb je nog ruim de tijd om dingen te verbeteren. Overigens is het ook als je wel meteen die groei ziet slim om te blijven kijken hoe je jouw artikel nog beter kunt maken en zo nóg meer bezoekers kunt bereiken.

Stap 5: pluk de vruchten van je ‘seasonal SEO’-werk op het moment dat de volgende piek in Google-verkeer rond jouw onderwerp en aanbod zich aandient. Geniet van de extra klanten of verkopen die op dat moment vrijwel automatisch lijken binnen te komen. Het is je beloning voor het harde werk dat je een paar maanden eerder hebt gedaan.

 

Ga jij met dit stappenplan voor seasonal SEO aan de slag? Laat het even weten in een reactie hieronder.