Hoe profiteer je mee van een tijdelijke jaarlijkse piek in het Google-verkeer? Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw website en aanbod juist met kerst, op Black Friday of in oktober weten te vinden? Als je jezelf dit soort vragen stelt, dan heb je de eerste stap gezet om aan de slag te gaan met seasonal SEO. Wat dat is en hoe jij er slim gebruik van maakt lees je in dit artikel.
Toen ik nog als journaliste voor tijdschriften werkte, moest ik regelmatig een paar zetten vooruit denken. Zeker de landelijk bekende tijdschriften werkten minimaal een paar maanden vooruit. Dat betekende dat ik niet half november met een voorstel om een mooi kerstverhaal te schrijven bij een redactie moest komen aanzetten. Nee, dat mooie kerstverhaal voor het tijdschrift Flair schreef ik al begin september. En het zomerse verhaal voor het augustusnummer van het tijdschrift Santé maakte ik op een frisse dag in maart.
Dit is precies ook de manier waarop je moet denken als jij graag in een bepaalde periode van het jaar goed gevonden wilt worden in Google, omdat je een mooi aanbod hebt dat juist in die periode heel aantrekkelijk is. Een paar zetten vooruit, omdat je anders een heel jaar moet wachten voordat je profiteert van het werk dat je doet. En dan nog maar moet afwachten of er iets gebeurt.
Waar zoeken jouw klanten in een specifieke tijd van het jaar veel op?
Even beginnen bij de basis. Er zijn genoeg dingen waarop in een specifieke tijd van het jaar vele malen meer gegoogeld wordt dan in andere delen van het jaar. Naar een ventilator zoeken mensen in de zomer vele malen meer dan in de winter, het woord ‘herfstvakantie’ wordt gedurende het jaar ongeveer 5.000 keer per maand ingetypt in Google en rond oktober ineens 140.000 keer, en op het woord ‘kerstkaart’ wordt eigenlijk alleen maar gegoogeld in november en december, maar dan wel meteen heel erg veel (zie screenshot).
Ga eens na waar jij graag goed op gevonden wilt worden door potentiële klanten en of daar dingen bij zitten die seizoensgebonden zijn. Ik zal je twee voorbeelden geven.
Stel dat je webshopeigenaar bent en een mooi product hebt dat juist heel aantrekkelijk is voor kerst. Als je daarvoor via Google veel klanten wilt bereiken, dan heeft het weinig zin om op 18 december te bedenken: ‘ik ga een blog schrijven rond dit product zodat klanten dit mooie aanbod massaal weten te vinden’. Je bent dan simpelweg veel te laat. Je kunt het aanbod natuurlijk nog steeds delen in je eigen social medianetwerk en via je e-maillijst, maar via Google, waar je bereik vele malen groter kan zijn, gaat niemand je zo snel weten te vinden.
En heb je bijvoorbeeld een vakantieverblijf waar je graag in het voor- en najaar meer gasten wilt ontvangen? Dan lijkt het logisch om in het najaar te gaan bloggen over hoe mooi het in jouw omgeving in de herfst is, alleen is de kans erg klein dat Google dit blog nog in diezelfde herfst hoog in de zoekresultaten gaat plaatsen. Als je al weet hoe je een blog schrijft dat goed presteert in Google, dan kun je waarschijnlijk pas volgend jaar resultaten verwachten. Veel slimmer is het dan om je op dit moment alvast op het voorjaar te richten, omdat je daarvoor juist in het najaar op het perfecte moment begint.
Hoe lang duurt het voordat ik gevonden word in Google?
Op de vraag hoe lang het duurt voordat een tekst die jij voor je website schrijft goed in Google gevonden wordt, en hoe ver jij dus vooruit moet denken als je met seasonal SEO aan de slag gaat, is geen eenduidig antwoord te geven. Als je bij de NOS of Nu.nl werkt hoef je bijvoorbeeld maar een kwartiertje te wachten voordat iets dat jij online zet bovenaan in Google staat.
Voor ons als ‘gewone’ ondernemers duurt dat allemaal iets langer. Reken op twee weken tot twee maanden als je regelmatig bezig bent met je website en het schrijven van blogs. Wil je met een kerstaanbod goed gevonden worden in Google, dan mag je daar dus in oktober al een blog over schrijven.
Ga uit van drie maanden tot een halfjaar als je maar heel af en toe blogt en/of iets aan je website aanpast. En zorg natuurlijk ook dat je ‘het spelletje van SEO’ snapt en weet waar in je tekst je zoekwoorden neer moet zetten om je blog of pagina ook echt te laten ranken in Google, want anders zul je waarschijnlijk helemaal geen vruchten plukken van je harde werk. Heb je hier hulp bij nodig, dan kun je altijd even mijn spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website aanvragen.
Een voorbeeld van seasonal SEO
Een voorbeeld. Ik werd in het voorjaar van 2019 affiliate van het websitethema Divi, het thema waar ik mijn eigen website ook mee gebouwd heb. Affiliate zijn wil zeggen dat ik een commissie (een geldbedrag dus) krijg als iemand het thema Divi via mij aanschaft. Om andere ondernemers hiervoor enthousiast te maken schreef ik een reviewblog over Divi. Dit deed ik half april 2019.
Zoals je kunt zien op het screenshot hieronder kabbelde de vindbaarheid van dit artikel in eerste instantie een beetje voort, totdat er ineens een piek in het aantal bezoekers was in november. Waarom? Omdat Divi dan altijd een heel interessante kortingsactie heeft rond Black Friday. Dat was het moment waarop ik mijn blog over Divi graag vindbaar wilde laten zijn in Google, omdat ik wist dat mensen dan vele malen meer googelen naar ervaringen met Divi.
Ik wist dat het weinig zin had dit blog pas in oktober te schrijven, omdat het dan simpelweg in november 2019 nog niet goed vindbaar zou zijn in Google, en daarom schreef ik het al in april. Ik heb vervolgens tijdens die Black Friday-actie verschillende keren een mailtje gehad dat iemand via mij het thema Divi had gekocht en dat ik weer een leuk geldbedrag tegemoet kon zien. En ik weet alvast dat mijn blog ook tijdens Black Friday 2022 weer veel bezoekers gaat trekken, zonder dat ik daar nu echt iets extra’s voor hoef te doen.
Jouw stappenplan voor seasonal SEO succes
Dit werkt precies hetzelfde als je een eigen aanbod hebt waarvan je weet dat mensen er in een specifieke tijd van het jaar beduidend vaker naar zoeken. Ook dan is het de kunst om een paar zetten vooruit te denken en geen ‘Vandaag iets doen, morgen resultaat verwachten’-type persoon te zijn. Je stappenplan ziet er dan als volgt uit:
Stap 1: bedenk welke vormen van aanbod jij hebt waar in een specifieke periode van het jaar beduidend vaker naar gegoogled wordt dan in de rest van het jaar. Je kunt dit bijvoorbeeld opzoeken in Ubersuggest of in Google Trends. Typ daar het specifieke woord in en zie in het grafiekje dat tevoorschijn komt hoe het zoekverkeer door het jaar heen verdeeld is en of je een grote piek ziet voor één of meer maanden.
Stap 2: bedenk waarop jij over een paar maanden graag goed gevonden wilt worden in Google. Denk hierbij minimaal drie maanden vooruit: in oktober denk je dus al aan waar je rond januari, februari of maart op wilt scoren in Google.
Stap 3: schrijf een blog (of een tekst voor een websitepagina) rond het onderwerp dat je bij stap 2 gekozen hebt. Zorg dat je hierin zoekwoorden verwerkt op slimme plekken, zoals de titel van je blog en je tussenkopjes. En natuurlijk dat er een duidelijke call to action in zit naar het aanbod dat je graag onder de aandacht wilt brengen. Plaats dit blog vervolgens op je website
Stap 4: houd via Google Analytics in de gaten of je blog opgepikt wordt door Google. Als je het goed gedaan hebt, mag je binnen een tot drie weken je eerste bezoekers via Google verwachten voor dit specifieke blog en zul je daarna een groei zien. Gebeurt dit niet, blijf dan sleutelen aan je blog totdat je dit wel ziet gebeuren. Omdat je vooruit denkt heb je nog ruim de tijd om dingen te verbeteren. Overigens is het ook als je wel meteen die groei ziet slim om te blijven kijken hoe je jouw artikel nog beter kunt maken en zo nóg meer bezoekers kunt bereiken.
Stap 5: pluk de vruchten van je ‘seasonal SEO’-werk op het moment dat de volgende piek in Google-verkeer rond jouw onderwerp en aanbod zich aandient. Geniet van de extra klanten of verkopen die op dat moment vrijwel automatisch lijken binnen te komen. Het is je beloning voor het harde werk dat je een paar maanden eerder hebt gedaan.
Ga jij met dit stappenplan voor seasonal SEO aan de slag? Laat het even weten in een reactie hieronder.
Heb je hulp nodig bij het schrijven van blogs die scoren in Google?
Check dan even of mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken iets voor jou is.
Hallo Rimke,
Erg interessant en ook wel logisch!
Maar toch is het wat lastig toe te passen, of niet? Als je in september een blog schrijft over een fijne vaartocht in de kerstvakantie, dan komt dat toch een beetje over alsof je de tijd vooruit duwt. Misschien dat je wel lezers krijgt in december, maar toch nog niet in september. Of zie ik dat verkeerd?
Of is het de bedoeling dat je ergens op je website dat blog al publiceert, maar er pas vanaf december de aandacht op brengt door het te delen in je nieuwsbrief etc…?
veel groeten,
Olga
Hallo Olga, dat laatste doe je inderdaad. Google heeft dan al vanaf september de tijd om je blog goed te gaan opnemen in de zoekresultaten (wat altijd tijd kost) en in december kun je hetzelfde blog dan ook delen in je nieuwsbrief, op social media en dergelijke. Je bereikt dan in december twee groepen mensen: mensen die jou nog helemaal niet kennen, maar via Google bij je terechtkomen én mensen die jou wel al kennen en volgen en je blog daardoor zien.
Hopelijk is het zo duidelijk.
Groeten, Rimke
Superfijn blog weer!
Ik probeer dat inderdaad te doen, dat vooruit denken en dus ook schrijven. Maar, kun je ook té ver vooruit schrijven? Dus dat je blog er al, ik zeg maar wat, 10 maanden voor kerst, staat en dat dat juist averechts werkt? Of maakt dat helemaal niets uit?
Dat maakt in principe niets uit, want dan heeft Google nog wat langer de tijd om je blog te leren kennen en te ranken. Komende kerst zullen ook blogs die al in 2019 of 2018 of soms nog eerder geschreven zijn goed gevonden worden in Google, die zijn dus nog verder van tevoren geschreven.
Mijn blog over feestdagen met of zonder een hoofdletter schrijven heb ik destijds in april geschreven, voroal omdat het toen Pasen was en er nog wat dagen in mei kwamen, maar ook de feestdagen in het najaar staan in dat blog. Die wordt de laatste tijd weer heel veel opgepikt, omdat mensen al bezig zijn met kerst en die dagen nu opzoeken.
Ik ga eens uitzoeken welke onderwerpen ik nog meer alvast op mijn site kan zetten.
Ha, wat goed Marrit!
Hoi Rimke, Wij vragen altijd aan onze gasten hoe ze ons gevonden hebben en afgelopen zomer bleken veel mensen ons gevonden te hebben op “wandelen in de Auvergne”. Jullie ploepten iedere keer op, werd er gezegd. Zo leuk dat al die wandelblogs nu zo goed gevonden worden. Dankjewel voor al je tips. Nu eens werken aan een blog over wandelweken voor volgend jaar 😉
groetjes, Mélanie
Hoi Mélanie, ha, wat mooi om te horen, dat heb je goed gedaan met die wandelblogs. Je hebt door al die wandelende gasten van dit jaar vast inspiratie gekregen voor een nieuw blog over wandelen. Groetjes, Rimke