fbpx

Veel zelfstandig ondernemers zijn niet voor niets zelfstandig ondernemer geworden. Je vindt het vaak fijn om alles zelf te doen en om zelf de controle in handen te hebben. Misschien ben je er zelfs wel trots op dat je zoveel zelf kunt en doet. Maar daardoor vergeet je soms de kracht van het leggen van verbindingen met anderen, en wat daar allemaal voor moois uit voort kan komen. Daarover gaat dit blog.

 

Onlangs had ik voor mijn Ik help jou online Podcast een mooi gesprek over netwerken met collega-onderneemster Eline Landgraf, die net zo gepassioneerd is over alles dat met (online) marketing te maken heeft als ik. Als je wilt, kun je deze podcastaflevering onder andere hier (of als aflevering 151 via je favoriete podcast-app) beluisteren.

Het onderwerp netwerken was gekozen door Eline, en dat vond ik eigenlijk wel grappig. Ik heb namelijk lang een haat-liefdeverhouding gehad met netwerken. Toen ik nog als journaliste en tekstschrijfster werkte, deed ik het af en toe wel eens, meestal door netwerkbijeenkomsten te bezoeken.

Maar in zo’n omgeving voelde ik me zelden op mijn gemak. Ik kreeg er altijd het idee dat ik me op een bepaalde manier moest gedragen en op een bepaalde manier gesprekken moest voeren, waardoor het voor mij heel geforceerd voelde. Ik ben benieuwd of je dat herkent. En toen ik eenmaal ontdekte hoe anderen succesvol netwerkten, hoorde ik ook dat sommigen je alleen maar aanspreken om te kijken of er een potentiële klant in jou schuilgaat. Niet echt mijn manier van interesse in elkaar tonen.

Gelukkig heb ik inmiddels heel goed helder wat er qua marketing wel en niet bij mij past. Ik geef mezelf inmiddels de ruimte om al die netwerkbijeenkomsten lekker links te laten liggen (nee, je hoeft me echt niet mee te vragen). En ik weet inmiddels dat ik online netwerken wél leuk vind. Waarbij daar bij mij nooit een ‘verborgen agenda’ achter zit. Als ik online contact met je maak, is dat gewoon omdat ik dat leuk vind: verbinding maken met andere ondernemers.

En omdat ik jou daar ook toe wil aanmoedigen, deel ik in dit blog een paar tips met je, die ook aan bod komen in het podcastgesprek met Eline.

 

Tip 1: kies de vorm van netwerken die past bij jou

Netwerken kan op elke plek waar zich mensen begeven, zelfs in de supermarkt. Online kun je onder andere netwerken op de verschillende social mediakanalen. Waar Instagram mijn favoriete social mediakanaal is, is Eline fan van LinkedIn. “Ik vind het fijn dat je op LinkedIn altijd een wederzijdse verbinding hebt. Ik zit al zo’n twintig jaar op LinkedIn. Het leuke is dat ik zie dat ook mensen die ik nog ken uit mijn studententijd of van studentenbaantjes nu soms binnen mijn doelgroep passen. Onderschat dus nooit de kracht van het netwerk dat je al hebt staan, zelfs als je het vermoeden hebt dat het niet de juiste doelgroep is.”

Overigens vertelt Eline in het podcastgesprek ook dat je haar altijd hier een connectieverzoek mag sturen op LinkedIn.

 

Tip 2: verspreid je netwerk over verschillende plekken

Misschien ken je de uitspraak wel die ik regelmatig doe: ‘don’t build your brand on rented land’. Oftewel: bouw je bedrijf – inclusief de mensen die jouw bedrijf volgen – niet alleen maar op de geleende grond van social media. Een account dat je daar hebt kan immers plotseling verdwenen zijn.

Probeer je netwerk daarom op verschillende plekken te krijgen, uiteraard zonder jezelf te overweldigen door aan te veel verschillende vormen van marketing te doen. Zo doen Eline en ik bijvoorbeeld allebei aan e-mailmarketing en hebben we elk een eigen podcast. “Dat geeft mij de kans om mijn netwerk op verschillende manieren te inspireren en te enthousiasmeren”, vertelt Eline. “Ik probeer mijn netwerk zo veel mogelijk te verspreiden.”

 

Tip 3: vergeet je onzichtbare netwerk niet

Als je eenmaal een tijdje bezig bent als ondernemer, heb je vaak ook een onzichtbaar netwerk opgebouwd. Mensen die jou kennen zonder dat jij weet dat zij jou kennen – en die wellicht wel een stille ambassadeur of een toekomstige klant van jou zijn. Eline en ik merken dat allebei als het om onze podcast gaat: van sommige mensen weet je dat ze je podcasts luisteren, maar lang niet van iedereen.

“Podcasts luisteren is natuurlijk heel anoniem. Je hebt vaak geen idee wie er allemaal luistert”, zegt Eline. “Maar ik had nog maar net mijn derde aflevering online gezet en toen kreeg ik al een klant uit mijn podcast, iemand die twee programma’s bij mij kocht. Je onzichtbare netwerk kan veel groter zijn dan je denkt.”

Zorg dus dat je ook consistent bent met de dingen die je doet voor je onzichtbare netwerk. Neem hen mee in wat je doet en wat jou bezighoudt. Want ook al laten ze het niet direct aan je blijken, mensen uit je onzichtbare netwerk waarderen alles dat je met hen deelt net zo zeer als de mensen in je zichtbare netwerk.

Ik merkte dat deze week ook bij de actie die ik deed rond mijn Meer klanten uit je website-scans: twee van de tien dames die deze scan boekten had ik tot deze week nog nooit op welke manier dan ook persoonlijk gesproken – en toch voelden zij voldoende vertrouwen in mij om deze websitescan bij mij te boeken. De mooie en bijzondere kracht van je onzichtbare netwerk.

 

Tip 4: doe mee aan gratis en betaalde workshops

Ook door mee te doen aan trainingen en workshops leg je leuke contacten met andere ondernemers. Daar kunnen Eline en ik allebei over meepraten. “Zoek mensen die jou in zo’n groep opvallen gewoon eens op social media op en stuur ze een leuk berichtje, of een e-mail”, geeft Eline als tip.

Net als ik investeert Eline ook regelmatig in het volgen van betaalde workshops en trainingen. Beiden zien we dat daar vaak de meest leuke en waardevolle nieuwe contacten uit voortkomen, ook met mensen die vervolgens weer klant bij jou worden of andersom, of allebei. “Soms kun je er best wel tegenaan hikken om in een training te investeren, want het kost toch geld en tijd. Maar het extra cadeau van zo’n investering is het netwerk dat je erbij krijgt.”

 

Tip 5: maak netwerken niet te ingewikkeld

Ik kon live netwerken altijd heel ingewikkeld maken voor mezelf. Ik ben dan ook blij dat online netwerken mij een stuk makkelijker afgaat. Als jij netwerken soms ook wel lastig of spannend vindt, heeft Eline een paar fijne tips.

“Als je het best lastig vindt om met andere mensen te connecten, ga dan contact leggen met mensen die ongeveer hetzelfde doen als jij. Zoek niet altijd naar mogelijke klanten, want ook uit het netwerken met collega’s kan werk voortkomen, en sowieso leuke contacten. En nog een tip: als je posts leest waar veel mensen op reageren, kijk dan ook welke reacties het meeste met jou resoneren. Stuur deze mensen een berichtje, waarbij je een gesprekje kunt aanknopen over de reactie die je van hen op het bericht zag. Ga in gesprek. Reageer op mensen. Maak gebruik van de functionaliteiten die horen bij sociale netwerken.”

 

Bonustip: netwerk ook voor je website

Net zoals jij als zelfstandig ondernemer soms erg op je eigen eilandje kunt zitten, zo kan jouw website ook op een eilandje terechtkomen: doordat hij niet verbonden is met veel andere websites. Juist die verbinding met andere websites, in de vorm van zogenaamde externe links naar jouw website, is heel waardevol voor jou als je door meer nieuwe klanten gevonden wilt worden.

Ga dus ook lekker netwerken met andere ondernemers, bedrijven, enzovoort om meer externe links naar jouw website te krijgen. Ik geef hier binnenkort een online masterclass over, Krijg links die klanten trekken, waarin ik je hier op een heel praktische manier bij ga helpen. Kijk hier als je nieuwsgierig bent wat de masterclass Krijg links die klanten trekken precies is en of het iets voor jou is.