“Rimke, hoe bepaal jij je doelen voor het nieuwe jaar? En hoe maak je een plan om ze te halen?” Deze vragen werden mij de afgelopen tijd een paar keer gesteld. In dit blog geef ik je een kijkje in hoe ik dit anno 2022 aanpak en neem ik je ook gelijk mee in mijn doelen voor het jaar dat voor ons ligt.

 

Stap 1: een concreet omzetdoel én impactdoel

Hoewel ik steeds meer op gevoel onderneem, vind ik het fijn om daarnaast ook concrete cijfers te hebben om naartoe te werken. Niet in cijfers te vatten doelen werken voor mij niet zo goed, want dan is het ook lastig te zien hoe ver je daar precies mee bent. Vandaar dat het bepalen van mijn doelen voor het nieuwe jaar begint met het stellen van een omzetdoel. Dit omzetdoel leid ik af van mijn impactdoel.

Vroeger liep ik nog wel eens vast bij het bepalen van een omzetdoel. Zo hoorde ik bijvoorbeeld eens dat je voor een nieuw jaar tot op de euro nauwkeurig moet uitrekenen wat je nodig hebt om al je vaste kosten te betalen plus alle dromen die je voor dat jaar wilt realiseren waar te maken – en dat dat dan je omzetdoel zou moeten zijn. Zo zou je super gemotiveerd zijn om het te halen omdat je anders concessies moest doen aan je dromen voor dat jaar of je vaste lasten niet kon betalen.

Voor mij werkte dat totaal niet. Ten eerste vind ik het al veel te veel werk om dat allemaal uit te rekenen. En ten tweede heb ik vrij bescheiden dromen. Veel mensen houden van verre reizen en/of dure spullen, maar ik word het meest gelukkig van kleine dingen. Iets leuks doen met familie of vrienden, een nieuwe legpuzzel of een boek voor mezelf kopen, dat soort dingen die relatief weinig kosten. Ook mijn vaste lasten zijn relatief laag. Daar kwam dan een omzetdoel uit dat voor mij niet echt als uitdagend en motiverend voelde.

Tegenwoordig hangt mijn omzetdoel dus samen met een impactdoel: hoeveel mensen wil ik dit jaar helpen met mijn belangrijkste aanbod? En hoeveel mensen wil ik daaromheen nog kunnen helpen met iets kleiners of juist iets meer verdiepends? Voor mij kwam daar voor 2022 onder andere uit dat ik tussen de 80 en 100 zelfstandig ondernemers wil helpen met mijn (op dit moment) meest waardevolle training Continu klanten uit je website.

 

Stap 2: golfbewegingen gedurende het jaar

Als je een omzetdoel voor 2022 hebt, kun je dat simpelweg door twaalf delen om je omzetdoel per maand te bepalen. Het voordeel daarvan is dat het super overzichtelijk is, het nadeel is dat je het dus ook elke maand zult moeten halen, ook in periodes waarin je vakantie wilt vieren of het wat rustiger aan wilt doen. Of dat je je doelen van later in het jaar naar boven bij moet stellen als je in het begin van het jaar achterop raakt.

Toen ik nog als journaliste werkte zat er gedurende het jaar weinig verschil tussen mijn maandomzetten. Toen ik mijn huidige bedrijf startte bleef dat zo, omdat ik elke maand wel een actieplan verzon om ongeveer dezelfde maandomzet te halen. Aan de ene kant gaf dat rust omdat er steeds ongeveer evenveel omzet binnenkwam, aan de andere kant ook druk omdat ik elke maand iets moest verzinnen en uitvoeren, en nooit ergens langere tijd naartoe kon werken.

Daarom ben ik sinds de zomer van 2021 meer met ‘golfbewegingen’ gaan werken: periodes in het jaar waarin ik geen of een relatief laag omzetdoel heb en dus niet of minder in de lanceer- of actiemodus hoef te zitten, en periodes waarin ik een veel hoger omzetdoel heb en het dus veel drukker heb. Die laatste periodes zijn dan de weken waarin ik een lancering doe.

Hoewel ik het in het begin heel spannend vond om veel grotere schommelingen in mijn omzet te hebben, kan ik nu een halfjaar later zeggen dat het mij goed bevalt om langere periodes in het jaar te hebben waarin ik weinig doelen hoef te halen en dus rustig naar het volgende grotere doel toe kan werken, en om daarnaast de ‘volop in de actiemodus’-periodes te hebben.

Voor 2022 heb ik vier maanden gepland zonder omzetdoelen, twee maanden met hele hoge omzetdoelen en zes maanden met kleinere omzetdoelen. Dit geeft mij de vrijheid die ik belangrijk vind en ook de ruimte om toch nog iets extra’s te doen voor het geval ik achterop raak bij het behalen van mijn doelen.

Overigens is het niet zo dat ik in de maanden zonder omzetdoel helemaal geen omzet maak: een deel van mijn klanten betaalt deelname aan een training van mij in termijnen, ik heb een aantal producten die ik regelmatig verkoop aan mensen die mij via Google vinden (en dat kan gewoon het hele jaar door) en in 2022 ga ik ook nog een nieuwe automatische inkomstenstroom opzetten. Maar de druk om zelf iets op touw te zetten om omzet te maken is er in die maanden zonder omzetdoel dus niet.

 

Stap 3: Wie moet ik zijn om mijn doelen te halen?

Een doel stellen en een plan maken om dat doel te halen: dat is iets dat mij van nature makkelijk afgaat. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik altijd al mijn doelen fluitend haal. Soms is het plan dat ik bedacht heb niet goed genoeg om het doel te behalen, soms raak ik onderweg van het pad naar mijn doel toe af en soms verlies ik onderweg het geloof dat ik het kan halen omdat ik niet ‘op schema’ lig.

Over dat laatste heb ik afgelopen jaar een paar waardevolle dingen geleerd. Allereerst dat het helemaal niet erg is als je na een paar maanden niet ‘op schema’ ligt om je doel te halen. Want als dat wel zo is, dan zit er in de rest van je jaar eigenlijk weinig uitdaging meer. Als je gewoon op de automatische piloot het hele jaar hetzelfde kunt doen en in maart bijvoorbeeld al weet dat je dan je doel voor 2022 wel gaat halen, wordt het allemaal een beetje saai.

En misschien houd jij wel van saai en vind je dat juist een heerlijk idee, maar zelf houd ik helemaal niet van saai. Ik vind het juist leuk dat ik nog wat dingen uit te vinden en te leren heb om een doel dat ik in mijn hoofd heb te halen. Daarom maakt het me dit jaar helemaal niet uit of ik wel of niet op schema lig met mijn doel, en laat ik dat zeker niet een reden zijn om mijn doel bij te stellen. Ik zie het dan als een soort puzzeltocht waarbij ik op zoek mag naar nog een extra puzzelstukje om het doel alsnog te halen.

Het tweede waardevolle inzicht is dat het eigenlijk helemaal niet gaat om of je je cijfermatige doel wel of niet haalt, maar om de groei die je als mens en ondernemer doormaakt op weg naar je doel toe. Persoonlijk vind ik dat een supermooie gedachte, want dat wat je op weg naar je doel toe leert houd je voor altijd bij je en kan je jaren later nog steeds van pas komen.

Daarom stel ik mezelf per onderdeel van mijn jaardoel de vraag: wie moet ik zijn om dit doel te behalen? Welke eigenschappen van mezelf mag ik hiervoor aanboren? Welke nieuwe vaardigheden mag ik hiervoor leren? Welke (soms spannende) stappen mag ik hiervoor zetten? Dat betekent dat ik voor het ene doel iemand mag zijn die geduldig is, voor het andere doel iemand die hulp durft te vragen, voor weer een ander doel iemand die vooruit werkt, enzovoort.

Aan het einde van 2022 ga ik vooral terugkijken op de stappen die ik op dit vlak wilde zetten en of ik dat ook echt gedaan heb, veel meer dan op de vraag of ik mijn cijfermatige doel gehaald heb – hoewel dat als het goed is dan automatisch ook gebeurt. Het voelt voor mij in elk geval een heel stuk rustiger en fijner dan het hele jaar gefocust zijn op de cijfertjes.

 

Stap 4: wat mag ik loslaten om mijn doelen te halen?

Nog iets waar ik mij in de loop van 2021 veel meer bewust van ben geworden: om nieuwe doelen waar te maken is het niet alleen belangrijk om nieuwe plannen te maken, maar ook om het oude los te laten. Dat kunnen dingen zijn die letterlijk extra tijd creëren voor het nieuwe, zoals het loslaten van oude vormen van aanbod. Maar het kan ook het loslaten van oude belemmerende overtuigingen zijn of het loslaten van gedrag dat je niet meer van pas komt, of het loslaten van mensen die niet meer bij je passen.

Ik vind dat idee van ‘loslaten’ zelfs zo waardevol dat ik het als mijn Woord van het Jaar heb gekozen. Voor mij staat het onder ander voor het loslaten van controle(drang), het (nog meer) loslaten van wat anderen denken en vinden over wat ik doe en schrijf, het loslaten van doen zoals iedereen het doet, het loslaten van verwachtingen en het loslaten dat ik alles zelf moet kunnen en weten.

Al dat loslaten schept superveel ruimte voor het nieuwe dat ik in 2022 van plan ben. Het maakt dat ik nog nooit zo veel vertrouwen heb gehad dat ik mijn ambitieuze doelen voor het nieuwe jaar kan behalen. Ik heb er zin in!

 

Mijn zakelijke doelen voor 2022

Tot slot van dit blog zet ik nog even mijn zakelijke doelen voor 2022 op een rij.

 

Doel 1: 100 zelfstandig ondernemers helpen om via hun website nieuwe klanten naar hen toe te laten komen, in mijn training Continu klanten uit je website

Doel 2: een automatisering opzetten die ervoor zorgt dat er elke week nieuwe deelnemers starten aan mijn training Schrijf blogs die klanten bereiken

Doel 3: meer dan 100 ondernemers een laagdrempelige betaalde kennismaking met mij bieden

Doel 4: een verdiepend traject voor bestaande klanten ontwikkelen dat in het najaar gaat starten

Doel 5: elke week minimaal 2.000 mensen mogen inspireren met mijn e-mails

Doel 6: meer leuke win-win samenwerkingen aangaan met andere ondernemers

Doel 7: je elke week met een persoonlijk blog een inkijkje geven aan de ‘achterkant’ van mijn bedrijf

 

En privé? Ik wil wat vaker een 5-daagse minivakantie nemen (vorig jaar één keer gedaan), ik wil mijn huis verduurzamen met een warmtepomp en zonnepanelen, ik wil nog beter voor mijn gezondheid en energiepeil zorgen, en bovenal vaak leuke dingen doen met familie en vrienden.

 

Wat zijn jouw doelen voor 2022?