Meer bezoekers op je website betekent meer klanten via je website. Of toch niet altijd? Sommige cijfers over je website kunnen je het idee geven dat je goed bezig bent, terwijl dat in de praktijk toch niet zo is. En andersom geldt dat ook: met cijfers waar jij geen tevreden gevoel over hebt kun je toch goede resultaten boeken. Hoe dat zit? Ik vertel het je in dit artikel.

 

Hoe meer bezoekers op je website, hoe beter. Toch? In principe wel, want hoe meer bezoekers er op jouw website komen, bij hoe meer potentiële klanten jouw bedrijf en jouw aanbod onder de aandacht komen. Maar wat nu als er vooral bezoekers naar je website komen die helemaal niet in jouw doelgroep passen? Die niet jouw ideale klanten zijn?

Om je een voorbeeld te geven: stel dat jij als coach werkt, dan wil je graag bezoekers aantrekken die op zoek zijn naar begeleiding. En dus geen bezoekers die willen leren hoe ze dat waar jij bij helpt helemaal zelf kunnen doen. Er is hier een duidelijk verschil tussen twee groepen ideale websitebezoekers: de zogenaamde doe-het-zelvers en de mensen die graag hulp van een professional inschakelen. En je kunt in jouw geval beter honderd mensen uit die tweede groep naar je website trekken dan duizend uit de eerste groep.

Een ander voorbeeld: je hebt een gastenverblijf in Frankrijk. Dan wil je graag mensen bereiken die op zoek zijn naar een vakantie in een kleinschalige accommodatie in Frankrijk. En dus niet de mensen die op eigen gelegenheid naar Frankrijk gaan, maar wel op zoek zijn naar leuke uitstapjes tijdens hun vakantie. Ook hier kun je weer beter honderd websitebezoekers uit die eerste groep hebben dan duizend uit de tweede. Want die tweede groep is niet jouw ideale klant.

 

Hoe komen bezoekers op jouw website?

Veel bezoekers naar je website trekken is dus mooi, veel ideale websitebezoekers trekken nog veel beter. Maar kijk ook kritisch hoe bezoekers op jouw website terechtkomen. Als je bijvoorbeeld veel bezoekers krijgt via de social mediakanalen waar jij met je bedrijf actief bent, dan is dat mooi. Maar het betekent ook dat je telkens opnieuw berichten op social media zult moeten plaatsen om de stroom van websitebezoekers op gang te houden. En ondertussen maar moet hopen dat bedrijven als Facebook geen plannen maken om weer van alles te veranderen voor ondernemers.

Zie je juist dat je veel zogenaamd organisch websiteverkeer, oftewel bezoekers via Google, krijgt, dan is dat wel een goed teken. Dat betekent dat je in de afgelopen tijd de juiste dingen hebt gedaan om te zorgen dat bezoekers jouw website nu weten te vinden via Google. Dat je bijvoorbeeld bent gaan bloggen en dat dit zich nu uitbetaalt. En dat het ook voor je blijft werken op momenten dat jij er even geen tijd in stopt.

 

Ben jij zelf je trouwste bezoeker?

Duik tot slot ook eens wat verder in wie jouw websitebezoekers zijn. Kom je zelf vaak op je eigen website en heb je je IP-adres niet goed uitgeschakeld, dan kunnen in jouw statistieken vertekend veel bezoeken van jezelf te zien zijn. Heb je veel bezoekers uit landen als Rusland of uit andere landen waar ze de taal waarin jouw website geschreven is niet spreken? Dan heb je wellicht last van zogenaamde spamrobots.

In onderstaande video laat ik je zien hoe je je eigen IP-adres uitschakelt binnen Google Analytics

 

Kwaliteit boven kwantiteit als je meer klanten via je website wilt

Al met al gaat het vooral om het aantrekken van de juiste websitebezoekers: mensen die ook echt geïnteresseerd zijn om mogelijk klant bij jou te worden. Als die op je website komen, zullen ze zich ook echt aangesproken voelen door jouw websiteteksten en door je aanbod (dat wel precies voor hen bedacht lijkt te zijn) of zullen ze bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn om jouw nieuwsbrief te ontvangen zodat je met ze in contact kunt blijven. Allemaal acties waar jij als ondernemer écht iets aan hebt.

Meet je succes dus niet af aan websitebezoekgetallen met drie of vier nullen, maar aan de hoeveelheid klanten, aanvragen, mailtjes of telefoontjes en inschrijvingen voor je nieuwsbrief die je uiteindelijk krijgt.

 

Samen met mij meer toekomstige klanten naar jouw website laten komen?

Kijk dan even of de SEO-training Scoren in Google in 2019 iets voor jou is.