Via Facebook, via Instagram, via Google, via een verwijzing van een andere website naar die van jou: jij trekt bezoekers op verschillende manieren naar jouw website. Daar zitten manieren bij die elke week een nieuwe inspanning van jou vragen en manieren die op den duur steeds beter voor jou gaan werken zonder dat je daar extra tijd aan hoeft te besteden. In dit artikel leg ik je alles uit over de bezoekersstromen op jouw website en hoe je er meer van krijgt.

 

Globaal kun je voor je website een indeling maken in bezoekers die via jouw social mediakanalen komen (Social), bezoekers die direct naar jouw website gaan door het adres daarvan in te typen (Direct), bezoekers die via Google en eventueel andere zoekmachines komen (Organic Search) en bezoekers die komen doordat ze op een andere website op een link naar jouw website hebben geklikt (Referrals). In Google Analytics zie je in een cirkeldiagram in het gedeelte Acquisitie waar de bezoekers op jouw website vandaan komen.

 

Websitebezoekers via social media

De zogenaamde sociale websitebezoekers kunnen via alle social mediakanalen komen waar jij met je bedrijf actief bent. Zelf had ik bijvoorbeeld in 2019 al bezoekers via Facebook, Instagram Stories, mijn Instagram-profiel, LinkedIn, Pinterest en Twitter – in die volgorde.

Van die sociale netwerken is Pinterest het belangrijkste kanaal waarvandaan je ook websiteverkeer kunt krijgen in weken of zelfs maanden dat je er niet zo actief mee bezig bent. Dat merk ik zelf ook, want ik heb in 2019 nog geen minuut aan het plaatsen van nieuwe berichten op Pinterest besteed (een kwestie van focussen op een paar kanalen) en krijg er toch websitebezoekers vandaan.

Voor de andere kanalen geldt dat je er vooral bezoekers naar je website krijgt als je elke week actief berichten plaatst, en daarin ook regelmatig je lezers of kijkers uitnodigt om naar je website toe te gaan. Ook adverteren op bijvoorbeeld Facebook kan ervoor zorgen dat je in korte tijd veel bezoekers op je website krijgt.

Actief zijn op social media is daarmee een effectieve en vrij eenvoudige manier om meer bezoekers op je website te krijgen, maar wel een manier waar je, Pinterest uitgezonderd, telkens opnieuw tijd in moet steken om het op gang te houden.

 

Hoe krijg je meer websitebezoekers via social media?

Actie 1: vergroot het aantal volgers op je sociale kanalen. Hoe meer volgers jouw bedrijf online heeft, hoe meer potentiële mensen die op een link kunnen gaan klikken die jij op social media deelt.

Actie 2: maak het interessant om op een link te klikken. Als mensen klikken betekent dit dat ze weggaan van het social mediakanaal waarop ze aan het kijken of scrollen waren. Maak ze dus echt nieuwsgierig om te klikken, zodat ze deze handeling daadwerkelijk gaan ondernemen.

Actie 3: focus op wat werkt voor jou. Ik merk bijvoorbeeld dat ik de laatste tijd steeds vaker websitebezoekers krijg via mijn Instagram Stories. Daar plaats ik nu dus steeds vaker links. Kijk ook wat voor jou werkt en doe daar vervolgens meer van.

Actie 4: adverteren. Dit betekent dat je geld uit gaat geven om meer websitebezoekers te krijgen. Dit kan de moeite waard zijn, zeker als je iets waardevols hebt te delen met jouw online volgers. Ik adverteer bijvoorbeeld wel eens met een blogartikel. Het voordeel van advertenties op social media is dat het in vergelijking met andere manieren om te adverteren vrij voordelig is.

 

Websitebezoekers die direct naar je website gaan

Sommige bezoekers kennen het adres van jouw website uit hun hoofd. Ze kunnen het dan ook rechtstreeks intypen in de adresbalk op het internet. Hoe bekender je bedrijf is, hoe meer mensen jouw websiteadres uit hun hoofd kennen en dus direct naar je website gaan. Kijk maar naar bedrijven als Bol.com.

Als het goed is zul je naarmate je bedrijf langer bestaat, en dus steeds bekender wordt, steeds meer websiteverkeer krijgen dat valt in de categorie Direct. Tenzij je een wat langere of moeilijkere bedrijfsnaam hebt of een langer websiteadres, want dan zullen bezoekers jouw bedrijfsnaam eerder op Google intypen om dan vandaaruit door te klikken naar je website.

Het kan ook zijn dat jouw websitebezoek dat direct komt meteen al aan de hoge kant is. Meestal komt dat dan doordat je jouw eigen IP-adres binnen Google Analytics niet hebt uitgesloten bij het meten van je statistieken. Elke keer als jij dan zelf iets op je eigen website gaat doen telt dat ook mee als een direct bezoek. Dit gebeurt ook als jij geen ‘vast IP-adres’ hebt, maar een IP-adres waarvan het laatste deel steeds wisselt.

 

Hoe krijg je meer directe websitebezoekers?

Actie 1: kies een simpele bedrijfsnaam en een eenvoudig websiteadres, als je nog voor die keuze staat. Een korte naam is makkelijker te onthouden dan een lange naam, en ook een naam die een kort zinnetje vormt (Ik help jou online) blijft beter hangen. Een veelvoorkomende extensie (.nl of .com) is ook makkelijker te onthouden dan iets anders (zoals .org of .net).

Actie 2: blijf je bedrijf continu op de kaart zetten. Hoe bekender je bedrijf wordt, hoe meer bezoekers rechtstreeks naar je website zullen gaan.

Actie 3: plaats regelmatig iets nieuws op je website dat waardevol is voor jouw bezoekers. Denk aan blogs. Vaste bezoekers zullen dan regelmatig een kijkje gaan nemen op je website, omdat ze weten dat jij er regelmatig iets nieuws plaatst.

Actie 4: zet het adres van je website op logische plekken, zoals in je e-mailhandtekening en op je visitekaartje. Mensen die al met jou in contact zijn geweest kunnen het adres dan makkelijk even opzoeken.

 

Websitebezoekers via Google

Binnen Google Analytics wordt dit Organic Search genoemd. In theorie kan het ook via andere zoekmachines komen, maar in de praktijk zoekt toch meer dan 99 procent van de mensen met Google.

Als jouw website net nieuw is heb je meestal nog niet zo veel bezoekers via Google. Dat komt simpelweg doordat je website nog niet zo lang bestaat en Google wat tijd nodig heeft om die te indexeren, oftewel in te delen in de zoekresultaten. Zo had ik in de eerste maand dat mijn website online stond (april 2018) precies acht bezoekers via Google. In januari 2019 waren dat er 313.

Het aantal bezoekers dat je via Google krijgt kan snel groeien. Zeker als je dit gedeelte van je website serieus neemt. Het mooie van websitebezoek via Google is dat het ook door kan groeien op momenten dat jij er geen tijd in steekt. Een paar goed vindbare artikelen of pagina’s zorgen al voor een behoorlijke stroom van websitebezoekers. Voor ondernemers die serieus met hun website aan de slag gaan zou het websitebezoek via Google uiteindelijk de (veruit) grootste stroom van bezoekers moeten worden.

 

Hoe krijg je meer bezoekers op je website via Google?

Actie 1: optimaliseren. Zeker als je eerder niet zo bekend was met hoe je jouw websiteteksten goed vindbaar maakt in Google kun je hier vaak nog veel winst behalen. Ga zodra je hierover bijleert je teksten beter vindbaar maken, door de juiste zoektermen op de juiste plekken op je website te plaatsen. Dit noemen we optimaliseren.

Actie 2: bloggen. Bloggen geeft je de kans om telkens weer op nieuwe zoektermen die voor jou relevant zijn gevonden te worden met je website. Bovendien maakt bloggen je website dynamisch: er komt telkens iets nieuws op te staan, en Google houdt daarvan. Bloggen is dus om meerdere redenen goed voor Google.

Actie 3: maak rijke content. Dit wil zeggen dat je jouw teksten op je website gaat verlevendigen met foto’s, video’s, infographics, GIF’jes, enzovoort. Zeker de laatste jaren houdt Google ook erg van dit soort gevarieerde content. In Google-termen wordt het dan ook rijke content genoemd. Het gebruik van deze extra’s geeft jou de mogelijkheid om nog veel meer met zoektermen te doen. Bovendien is rijke content aantrekkelijk om te lezen/bekijken, en zullen bezoekers daardoor waarschijnlijk langer op je website blijven. En ook dat weegt mee in Google.

Actie 4: schrijf langere en meer waardevolle artikelen dan jouw collega’s in dezelfde branche. Er komen steeds meer ondernemers bij, steeds meer ondernemers met een website en ook steeds meer ondernemers die gaan bloggen. Jij kunt je daarbij onderscheiden door extra waardevol of extra uitgebreid te zijn. Dit soort artikelen zal hoger in de zoekresultaten van Google komen dan korte en minder waardevolle artikelen, en dus meer verkeer naar je website trekken vanuit Google.

 

Websitebezoekers via verwijzingen

Binnen Google Analytics zie je deze categorie bezoekers staan onder Referrals. Het zijn alle bezoekers die door het klikken op een link die ze op een andere website tegenkwamen op jouw website terecht zijn gekomen.

Als beginnende ondernemer heb je vaak nog geen verwijzingen, of in elk geval niet zo veel. Naarmate je meer andere ondernemers en bedrijven leert kennen, ontstaan er ook meer mogelijkheden om verwijzingen naar jouw website te krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld gaan gastbloggen, links uitruilen met collega-ondernemers (al heeft dit steeds minder waarde voor Google) of jezelf laten interviewen.

Links die je zelf op je social mediakanalen naar je website plaatst tellen voor Google niet mee als verwijzingen. Stel dat jij twee of meer websites beheert, en daar van de ene site naar de andere linkt, dan telt het wel mee als een verwijzing. Wel is deze verwijzing minder krachtig, omdat Google kan herkennen dat beide websites dezelfde eigenaar hebben.

Mijn eigen ervaring met het verkrijgen van websitebezoekers via verwijzingen is dat het behoorlijk lang duurt om er echt een grote stroom bezoekers mee op te bouwen. Bij mij zelf ligt de focus dan ook meer op het verkrijgen van steeds meer bezoekers via Google.

 

Hoe krijg je meer bezoekers op je website via verwijzingen of referrals?

Actie 1: leg een of meer extra domeinnamen vast. Bijvoorbeeld je eigen naam, want mensen onthouden jouw naam vaak makkelijker dan je bedrijfsnaam. Zelf heb ik daarom ook rimkedegroot.nl vastgelegd als domeinnaam. Deze linkt rechtstreeks door naar mijn website ikhelpjouonline.nl en dat levert me elke maand nieuwe bezoekers op. Denk ook aan een domeinnaam waar precies de zoekwoorden in zitten waar jij graag op wilt scoren.

Actie 2: ga gastbloggen. Kijk of er ondernemers, bedrijven of online magazines in jouw branche zijn die (veel) meer websitebezoekers trekken dan jouw website. Als jij voor hen een gastblog mag schrijven, met daarbij een link naar jouw website, dan gaat dat er waarschijnlijk voor zorgen dat ook jouw website meer bezoekers krijgt. Hoe groter de andere website is en hoe meer gerelateerd aan jouw vakgebied, hoe waardevoller deze verwijzing voor jou is.

Actie 3: laat je interviewen. Kijk hier ook weer welke grote websites en online magazines er in jouw branche zijn, en of daar mogelijkheden zijn om een interview te geven. Spreek ook hier weer af dat er een link naar jouw website bij het interview wordt geplaatst. Net als bij het gasbloggen zorgt dit ervoor dat mensen die het interview lezen nu ook kunnen doorklikken naar jouw website.

Actie 4: werk samen met bevriende ondernemers. Kijk hoe jij op een waardevolle manier naar de website van de ander kunt linken op jouw site en hoe de ander dat andersom ook voor jou kan doen. Dit is het meest zinvol als jullie in dezelfde of een vergelijkbare branche werkzaam zijn. Een lijstje met links naar samenwerkingspartners of ondernemers die jij aanraadt wordt door Google niet zo waardevol gevonden (en een hele lange lijst met alleen maar links nog minder), een echt goed stukje tekst met daarbij een websitelink wel.