Klanten uit je website krijgen, hoe doe je dat nou met het type bedrijf dat jij hebt? In dit artikel krijg je een kijkje in hoe je dit slim aanpakt als je een webshop hebt. Ik deel de beste tips met je uit een podcastinterview dat ik onlangs had met Tessa Hofman, een Nederlandse dame uit Canada die in haar bedrijf Mama Milk Fairy sieraden en beeldjes van moedermelk maakt, als blijvende herinnering voor moeders aan de tijd dat ze borstvoeding geven. Veel van de tips die je van Tessa krijgt zijn overigens ook nuttig als je een ander type bedrijf hebt.

 

Een van de leukste dingen aan het werk dat ik doe – ondernemers helpen om (veel) meer klanten uit hun website te krijgen – is dat ik zo veel mensen leer kennen die met hun bedrijf heel bijzondere dingen doen. Van het maken van sieraden van moedermelk had ik nog nooit gehoord voordat ik Tessa leerde kennen toen zij ging deelnemen aan mijn training Continu klanten uit je website.

Tessa begon in 2019 met haar bedrijf Mama Milk Fairy, omdat ze zelf graag een blijvende herinnering over wilde houden aan de speciale tijd waarin ze borstvoeding gaf – en daar vervolgens meer vrouwen blij mee wilde maken. Het starten van een eigen bedrijf gaf haar bovendien de kans om vanuit huis te werken en er volop te zijn voor haar twee jonge kinderen. Inmiddels gaat het zo goed met Mama Milk Fairy dat Tessa bestellingen uit heel Canada en ver daarbuiten krijgt. Wat heeft haar daarbij geholpen en welke tips heeft Tessa voor jou?

 

Tip 1: zorg dat je website niet alleen maar mooi is, maar ook goed gevonden kan worden

Tessa wilde gelijk goed beginnen met haar webshop: niet met een Etsy-shop of met een Facebookpagina waar ze producten kon verkopen, maar met een echte website. Twee tot drie maanden besteedde ze aan het inrichten van een mooie en overzichtelijke website.

Toen de website de lucht in ging en Tessa klaar was voor een flinke stroom bestellingen, gebeurde er… niet zo veel. “Ik kreeg af en toe wel een bestelling, maar lang niet zo veel als ik verwacht had. Pas toen ik aan jouw cursus begon ontdekte ik dat ik allemaal beginnersfouten had gemaakt op mijn website. Zo begon mijn homepage met Welkom en stonden er helemaal geen zoekwoorden in mijn teksten. Ik wist niet eens wat zoekwoorden waren. Mijn website zag er mooi uit, maar daar vinden mensen je niet mee.”

Tessa paste alles wat ze in mijn training Continu klanten uit je website over zoekwoorden leerde meteen toe op haar websitepagina’s. “Toen ik eenmaal doorhad hoe je zoekwoorden kon vinden, vond ik het makkelijker dan ik gedacht had. Binnen een paar weken zag ik al het verschil. Er kwam ineens een hele stroom websitebezoekers binnen.”

“Nu heb ik een hele regelmatige stroom van bestellingen en 3.000 tot 4.000 websitebezoekers per maand. Soms heb ik dagen met wat minder bezoekers, maar verkoop ik toch veel. Dat komt doordat bezoekers heel gericht op mijn website terechtkomen. Vooral november en december zijn hele drukke maanden, met vier tot vijf keer zo veel bestellingen als in de rest van het jaar. Mijn doel voor dit jaar was om 500 orders uit mijn website te krijgen, maar daar ben ik inmiddels (half oktober) al ruim overheen.”

 

Tip 2: houd je website actief

Google houdt van levendige websites. Websites waarop regelmatig iets verandert komen hoger in Google dan websites waarop zelden of nooit iets nieuws wordt geplaatst. Nu heb je met een webshop het voordeel dat je vaak sowieso al een levendige website hebt, omdat je regelmatig nieuwe producten toevoegt of iets wijzigt aan je aanbod.

Je website levendig houden kan daarnaast bijvoorbeeld ook door te bloggen of door telkens kleine dingetjes aan je website aan te passen, twee dingen die Tessa ook doet. “Ik heb maar een paar blogs op mijn website, maar ik zie wel dat veel bezoekers via die blogs bij mij binnenkomen. Verder verander ik regelmatig een zinnetje op mijn website of plaats ik bijvoorbeeld een aanbieding op de homepage om mijn website in beweging te houden.”

 

Tip 3: geef ook je afbeeldingen goede zoekwoorden mee

In een webshop zijn de afbeeldingen minstens even belangrijk als de teksten. En ook aan die afbeeldingen kun je zoekwoorden meegeven om je pagina’s én je foto’s goed te laten scoren in Google. Dat doe je door een afbeelding al voordat je ‘m naar je website uploadt een naam te geven waar zoekwoorden in zitten (dus geen dsc00456, maar echte woorden die mogelijke klanten intypen in Google) en ook een alt-tekst aan je foto mee te geven. “Google ziet de foto niet, maar de tekst die je aan de foto meegeeft wel”, weet Tessa.

 

Tip 4: zorg dat je een goede Over mij-pagina hebt

In het begin realiseerde Tessa zich – net als veel ondernemers – niet dat het ook belangrijk is dat haar websitebezoekers een persoonlijke connectie met haar kunnen maken. Juist voor mensen die websites van zelfstandig ondernemers bezoeken is een Over mij-pagina belangrijk: zij worden vaak klant bij de persoon met wie zij de sterkste connectie voelen.

“Ik had wel een Over mij-pagina, maar ik had niet verwacht dat het zo belangrijk zou zijn en dat je daar ook zoekwoorden in kunt verwerken”, vertelt Tessa. “Ik moet wel zeggen dat ik het de moeilijkste pagina van allemaal vond – schrijven over jezelf is toch lastig. Inmiddels heb ik ‘m meerdere keren herschreven.”

 

Tip 5: doe slim aan e-mailmarketing

In anderhalf jaar tijd heeft Tessa ook een e-maillijst met meer dan duizend adressen uit haar website verzameld. “Af en toe stuur ik daar een mailtje naartoe en dan zie ik daarna echt een piek in het aantal bezoekers op mijn website. Als ik een nieuwe collectie lanceer stuur ik vooraf al een paar keer een e-mail om mensen enthousiast te maken dat er iets nieuws aankomt. Dat werkt als een razende. Eerder mailde ik pas als de nieuwe collectie er was, maar dan bestelde bijna niemand iets. Nu ik eerst wat spanning opbouw door al een paar e-mails te sturen voordat de nieuwe collectie er is, moet ik zorgen dat ik genoeg op voorraad heb. Want dat werkt echt heel goed om bestellingen te krijgen.”

 

Haar website die het zo goed doet in Google brengt Tessa niet alleen veel bestellingen, het geeft haar ook de vrijheid om veel tijd door te brengen met haar gezin en om tijd te besteden aan haar grote hobby paardrijden. Als je het leuk vindt om een kijkje te krijgen in het werk én privéleven van Tessa, volg haar dan zeker op Instagram – en neem daarnaast natuurlijk vooral een kijkje op haar website https://www.mamamilkfairy.com/

 

Wil je het volledige podcastinterview beluisteren dat ik met Tessa had? Dat kan hieronder.