Een ideale klant kiezen: veel ondernemers vinden dat spannend of lastig om te doen. Want als je heel duidelijk laat weten dat jij dat ene type klant heel goed kunt helpen, jaag je dan geen andere klanten weg? Laat je dan geen kansen liggen om veel meer mensen te helpen? Het antwoord is: nee, juist niet. In dit artikel vertel ik je er alles over.

 

Wat is een ideale klant?

Als jij een ideale klantprofiel gaat maken, dan breng je in kaart welk type mensen jij het allerbeste kunt helpen. Dit doe je op basis van kenmerken als leeftijd, geslacht, gezinssituatie, inkomen, enzovoort. Werkende vrouwen tussen de 40 en 52 jaar met kinderen die in de laatste klas van havo of vwo zitten en dus binnenkort een keuze voor een vervolgstudie moeten maken, dat is een voorbeeld van een heel specifieke ideale klant. Alle mannen en vrouwen tussen de 25 en 65 jaar die in Nederland wonen is een voorbeeld van een heel algemene (en daarmee niet echt goed gekozen) ideale klant.

Veel ondernemers maken geen keuze voor een ideale klant, of ze houden het profiel van hun ideale klant heel algemeen. Ze vinden het spannend en lastig om echt te kiezen en denken dat ze minder klanten krijgen als ze zo duidelijk in kaart brengen en ook gaan communiceren wie hun ideale klant is. In de praktijk gebeurt juist het tegendeel.

 

Als jij niet kiest, kiezen ze jou ook niet

Als we even het laatste voorbeeld hierboven nemen, de heel breed gekozen ideale klant, dan zitten er in deze doelgroep heel verschillende typen mensen: bijvoorbeeld van een 25-jarige vrijgezelle dame die net aan haar eerste baan begonnen is en samen met haar twee katten in een huurappartement in Amsterdam woont tot een 63-jarige man die 35 jaar getrouwd is met zijn vrouw, drie kleinkinderen heeft en al meer dan dertig jaar in een groot huis in een dorp woont.

Deze twee personen zijn in het leven waarschijnlijk met heel verschillende dingen bezig. Ze hebben heel verschillende verlangens, behoeften en ook problemen. Ook als jij met jouw aanbod wel mensen van allerlei leeftijden en/of in verschillende leeftijdsfases kunt helpen, dan nog zul je op verschillende manieren met deze mensen moeten communiceren. Waarbij de kans heel groot is dat ieder van hen zich maar door een (klein) deel van jouw communicatie aangesproken voelt. Doordat jij niet kiest, kiezen klanten ook veel minder makkelijk voor jou.

 

Je doelgroep verkleinen maakt de kans dat ze voor jou kiezen groter

Kies je duidelijker voor een specifieke ideale klant, dan wordt je communicatie ineens veel eenvoudiger. Want die moeders van middelbare schoolkinderen uit het eerste voorbeeld, die zijn samen met hun kinderen bezig met de keuze voor die vervolgstudie. En als dat iets is waar jij hen bij helpt, dan kun je heel specifiek je blogonderwerpen, je onderwerpen voor berichten op social media en de onderwerpen voor je nieuwsbrief daarop uitkiezen. Je kunt daarin echt ingaan op hun specifieke behoeften en problemen. En de mensen in jouw doelgroep zullen zich in alles herkennen en alles wat je deelt waardevol vinden. Ze zullen het gevoel hebben dat je hen echt begrijpt, dat je weet wat er bij hen leeft. Waardoor ze veel sneller naar je toe komen en klant bij je worden.

Als je je ideale klant specifieker maakt, wordt het aantal mensen dat in die doelgroep valt kleiner. Maar doordat je veel gerichter met hen kunt communiceren, en zij altijd waarde halen uit dat wat jij deelt, krijgen de mensen in deze doelgroep veel sneller een klik met jou en vertrouwen in jou. En die twee dingen zijn essentieel als je online klanten wilt krijgen.

 

Kan ik als ik kies geen anderen meer helpen?

Even een groot misverstand uit de wereld helpen: als jij een specifiek ideale klantprofiel gaat opstellen wil dat niet zeggen dat je vanaf nu nee moet zeggen tegen iedereen die daarbuiten valt en ook graag met jou wil werken of bij jou wil kopen. Het profiel van jouw ideale klant bepaalt hoe jij naar buiten toe communiceert: welke blogartikelen je schrijft, waar je het over hebt op social media, in je nieuwsbrief, enzovoort. Maar het kan heel goed zijn dat ook mensen die net wat buiten dit profiel vallen zich daar toch door aangesproken voelen.

Zo is mijn ideale klant een vrouw tussen de 35 en 55 jaar, maar heb ik ook een paar mannen als klant en bovendien ook een aantal dames die nog geen 35 jaar zijn of die de 55 al gepasseerd zijn. Zij voelen zich ook goed thuis bij mij. En zelf heb ik anderhalf jaar in een online academie gezeten van twee ondernemers uit Canada die als ideale klant hadden: mensen die vastzitten in een ‘van 9 tot 5’-baan en graag een eigen bedrijf willen starten zodat ze die baan binnen korte tijd op kunnen zeggen.

Nu moet je weten dat ik nog nooit een baan in loondienst heb gehad, laat staan het gevoel vast te zitten in een ‘van 9 tot 5’-baan. En toch voelde ik me aangetrokken tot alles wat deze ondernemers online deelden. Volgde ik alles wat ze deelden op Facebook, was (en ben ik nog steeds) een vaste luisteraar van hun podcast en werd ik klant bij hen. Omdat ik zag dat ze ook ondernemers die al een tijdje bezig waren en online verder wilden groeien met hun bedrijf heel goed konden helpen.

Dus nee, het kiezen van een ideale klant betekent niet dat je nu geen mensen meer mág helpen die niet binnen dat profiel passen. Het betekent ook niet dat mensen die net niet helemaal in dat profiel passen geen klant meer bij je willen worden. Het profiel van je ideale klant bepaalt bovenal hoe jij je naar buiten toe online presenteert. En daar kunnen nog steeds veel meer mensen zich toe aangetrokken voelen dan jij denkt. Maar wellicht krijg je het, als je echt gaat kiezen voor een ideale klant, wel zo druk met mensen die helemaal jouw droomklanten zijn dat je helemaal geen tijd meer hebt om ook al die mensen daaromheen te helpen.

Durf jij te kiezen voor een ideale klant? Vorig jaar schreef ik ook het artikel 10 vragen om te beantwoorden over jouw ideale klant. Neem ze maar eens door.

× .