Ben jij ook zo’n ondernemer: iemand die het liefst iedereen wil helpen of blij wil maken? Heel logisch, want dat is ondernemers eigen. Het is alleen niet zo handig wanneer je voor jouw bedrijf online meer klanten of gasten aan wilt trekken. Want als jij je dan richt op de doelgroep ‘iedereen’, is de kans groot dat niemand zich echt aangesproken voelt. In dit artikel leg ik je uit wat een ideale klant (of gast) is en welke vragen jij over deze persoon moet kunnen beantwoorden.

 

Als jij via online marketing klanten of gasten wilt krijgen, dan moet je jouw doelgroep echt in het hart proberen te raken. Of je nu iets op Facebook schrijft, een bericht op Instagram plaatst, een blog schrijft, een video maakt of nog iets anders doet: jouw klanten of gasten moeten echt het gevoel hebben dat het over hen gaat, dat je hen kent en begrijpt wat zij graag willen (privé of in hun bedrijf).

Als jouw doelgroep ‘iedereen’ is, is het behoorlijk lastig om dat te bereiken. Want dan richt jij je op mensen die allerlei verschillende dingen willen, verschillende behoeften, verlangens of problemen hebben. Probeer dan maar eens aan marketing te doen die al deze verschillende groepen aanspreekt of in het hart raakt. Dat gaat je niet lukken en dus wordt je marketing een stuk minder krachtig en effectief.

Bedenk dus goed welke klanten jij het allerliefste wilt helpen of welke gasten jij graag een mooie vakantie wilt bezorgen. Kies jouw ideale klant of ideale gast, inclusief de kenmerken die bij hem of haar horen. De volgende vragen helpen je daarbij. Je zult zien dat het beantwoorden van de eerste vragen je helpt om een goed antwoord te geven op de vervolgvragen. Ik zal ook laten zien wat mijn eigen antwoorden zijn, als voorbeeld van hoe jij de vragen kunt beantwoorden.

 

Vraag 1: Is jouw ideale klant een man of een vrouw of zijn het zowel mannen als vrouwen?

In mijn geval zijn mijn klanten voor ongeveer 80% vrouwen en voor ongeveer 20% mannen.

 

Vraag 2: Wat is de leeftijd van jouw ideale klant?

Mijn klanten zijn meestal 35 jaar of ouder. Ze zijn al wat meer gesetteld in het leven en zijn niet wispelturig in de zin dat ze nu het een willen, maar over een jaar weer heel iets anders.

 

Vraag 3: Wat is de gezinssamenstelling van jouw ideale klant?

In mijn geval is dit minder relevant, maar als je bijvoorbeeld in de vakantiebranche werkzaam bent of als coach voor moeders of kinderen kan het juist heel erg relevant zijn om dit in kaart te brengen.

 

Vraag 4: Zijn jouw ideale klanten particulieren, kleine ondernemers of grote bedrijven?

In mijn geval zijn mijn klanten kleine ondernemers met een bedrijf dat door een tot maximaal vijf personen gerund wordt. Meestal is het de eigenaar van het bedrijf die lid is van mijn marketingacademie, maar soms ook iemand anders die binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor de marketing.

 

Vraag 5: Welke (social) media gebruikt jouw ideale klant?

Is het iemand die wel of niet actief is op social media? En als het antwoord hierop ja is: waar kun je jouw ideale klant dan vinden? Het antwoord op bovenstaande vragen helpt je heel goed om dat te bepalen, want op Facebook ligt de gemiddelde leeftijd bijvoorbeeld hoger dan op Instagram. En als jij je richt op ondernemers is de kans groot dat je die op LinkedIn kunt vinden, maar als het om kleine ondernemers gaat ook op Facebook. Voor mij: mijn klanten zijn trouwe Facebookgebruikers. Inmiddels worden ze ook steeds actiever op Instagram.

 

Vraag 6: Is jouw ideale klant een lezer of een videokijker?

Als jouw klanten of gasten de tijd nemen om te lezen, dan is het voor jou waardevol om blogs te schrijven of nieuwsbrieven te versturen als vorm van marketing. Weet je dat jouw klanten in hun drukke leven geen tijd maken om te lezen, dan is het zinvoller om het bij korte berichten te houden. Of om korte video’s te maken als je weet dat dit hen wel aanspreekt.

Voor mij: mijn klanten lezen graag. Ook als het wat langere artikelen zijn, als er maar waarde voor hen in zit. Video’s kijken ze ook wel, en soms maken ze zelfs een uur vrij om een online workshop te volgen, maar ze geven de voorkeur aan lezen.

 

Vraag 7: Welke kenmerkende eigenschappen heeft jouw ideale klant?

In mijn geval zijn mijn klanten bijvoorbeeld echte doeners met een heel grote passie voor hun werk. Ze genieten ervan om in hun bedrijf te werken. Ze durven ook best van zichzelf te zeggen dat ze perfectionistisch zijn en dingen niet makkelijk uit handen geven. Ook niet als het gaat om marketing en om nieuwe klanten aantrekken. Ook al weten ze niet alles van hoe marketing werkt: ze zijn leergierig en willen weten hoe ze zelf meer klanten aan kunnen trekken. En dat willen ze kant-en-klaar en met eenvoudige uitleg aangereikt krijgen. Uren op YouTube of Google rondhangen om iets uit te zoeken vinden ze zonde, want hun tijd is kostbaar voor ze en daarin doen ze liever dingen die écht hun passie zijn (de eigenschappen heb ik vet gezet)

 

Vraag 8: Waarmee inspireer jij jouw ideale klant?

Zelf geef ik bijvoorbeeld graag tips en maak ik trainingen en workshops, omdat ik weet dat mijn klanten graag zelf aan de slag gaan met hun marketing. Ook leg ik alles wat ik over marketing vertel op een eenvoudige manier uit, omdat ik weet dat mijn ideale klant niet zo veel heeft met al die Engelstalige marketingtermen en hippe marketingtrends.

 

Vraag 9: Wat is het probleem van jouw ideale klant, in relatie tot jouw aanbod?

Bij problemen zijn er verschillende lagen. Mijn ideale klant ziet bijvoorbeeld dat je nu heel andere dingen moet doen dan een paar jaar geleden als je (online) meer klanten of gasten wilt krijgen. En dat ze daar niet goed genoeg van op de hoogte is, waardoor ze kansen misloopt om online meer klanten of gasten te krijgen.

Toch ligt niemand van mijn ideale klanten ’s nachts wakker van de gedachte: ‘Ik weet niet genoeg van marketing’. Nee, ze maken zich eerder zorgen over hoe ze volgende week of volgend jaar ook nog genoeg klanten of gasten krijgen om hun bedrijf goed te runnen en een mooi en zorgeloos leven te leiden.

 

Vraag 10: Wat is het verlangen van jouw ideale klant, ook weer in relatie tot jouw aanbod?

Dit is samen met het hierboven genoemde probleem het allerbelangrijkste om te weten, omdat dit is wat jij met je bedrijf doet: je lost problemen op en/of je maakt verlangens waar. Ook hier zijn er verschillende laagjes. Het verlangen van mijn ideale klant is bijvoorbeeld dat ze lekker zorgeloos kan blijven genieten van haar fijne leven, en dat er geen donkere wolken op haar pad komen. En dat ze met haar bedrijf kan groeien, op haar manier en tempo, zodat nog (veel) meer klanten of gasten kennismaken met haar mooie aanbod waar ze zo gepassioneerd over is.

 

En jij, welke antwoorden geef jij op deze vragen?

 

PS. Herken jij je in mijn ideale klant?

Dan zou ik je heel graag helpen in mijn Ik help jou online Academie, zodat jij ook meer klanten of gasten gaat aantrekken voor jouw mooie bedrijf dat je met zo veel passie runt. Met jouw leergierigheid weet ik zeker dat je binnen de kortste keren veel krachtigere marketing gaat doen en jouw ideale klanten of gasten naar je toe laat komen. Bovendien ontmoet je in mijn Academie nog veel meer ondernemers zoals jij. Lees hier alles over de Ik help jou online Academie of meld je meteen aan

 

 

 

× .