Mensen kopen bij mensen. Dat geldt zeker voor de klanten die wij als zelfstandig ondernemers graag willen bedienen met ons mooie aanbod. Maar hoe presenteer jij jezelf op je website zo krachtig dat je bezoekers juist klant bij jou willen worden? In dit artikel geef ik je tips.

 

In de basis is jezelf op je website krachtig presenteren heel simpel: je moet namelijk vooral lekker jezelf zijn en een authentiek beeld van jezelf neerzetten. Je hoeft dus in principe niet te bedenken hoe je dit gaat doen: jij bent jij en dat mag op je website te zien zijn.

Wel is het natuurlijk logisch dat je bepaalde kanten of eigenschappen van jezelf meer naar voren wilt brengen dan andere. Denk daarbij vooral niet te veel in perfecte plaatjes, want over het algemeen schrikt dat klanten eerder af dan dat het hen aantrekt. Wij als zelfstandig ondernemers zitten niet in een modellenwedstrijd, we moeten vooral authentiek overkomen: zeker als je een bedrijf hebt waarin je persoonlijk contact hebt met je klanten. Dan zou het gek zijn als jij in het echt heel anders overkomt dan op je website.

Houd er rekening mee dat zeker 40 procent van je websitebezoekers (en soms nog een veel hoger percentage) erg gevoelig is voor sfeer en persoonlijke elementen. Waar het overige deel van je websitebezoekers dit redelijk belangrijk vindt bij het nemen van hun koop- of ‘ik neem contact op’-beslissing, is het voor deze 40 procent echt een doorslaggevende factor.

 

Presenteer jezelf met foto’s

Ben jij wel eens een winkel binnengestapt waar achter de kassa iemand met een bivakmuts op stond? Waarschijnlijk niet. Zou ook een beetje gek zijn. Toch doe je eigenlijk precies hetzelfde als er op je website nergens foto’s van jou te zien zijn. Het is dan een soort winkel waar de gezichten van de mensen die er werken ontbreken. Ook een website waarop wel (stock)foto’s van andere mensen te zien zijn, maar geen enkele van jou, komt op je websitebezoekers niet erg persoonlijk en dus niet heel aantrekkelijk over.

Op een krachtige website is minimaal één foto van jou te zien op je homepage, je Over mij-/Over ons-pagina en je aanbodpagina(‘s). Zo geef je de bezoekers van je website de kans om een klik met jou te maken – en juist die klik is dus een erg belangrijke factor in het koopproces van je bezoekers.

 

Presenteer jezelf met video

Video waarop jij te zien bent is geen ‘moetje’ op je website, maar het kan zeker van toegevoegde waarde zijn. Zo kunnen de bezoekers van je website jou op bewegend beeld leren kennen.

Een klant van mij die dat heel leuk en krachtig doet op haar homepage is orthomoleculair voedingsdeskundige Robin. Op de homepage van haar website kun je een video bekijken waarop zij in de camera iets over haar werk vertelt en ook laat zien hoe zij aan het werk is.

Een andere klant van mij, Yvonne van BFeminine, gebruikt bijvoorbeeld video op de websitepagina over haar werkwijze. Ook dat is een heel krachtige manier om video in te zetten, zodat je kijkers zowel jou kunnen zien als ook kunnen zien waar jij voor staat en waar je onderscheidend in bent.

Spreekt het jou ook aan om jezelf op video te presenteren? Laat je dan inspireren door deze twee dames.

 

Presenteer jezelf als benaderbaar

Jezelf als benaderbaar presenteren is een slimme keuze, want vaak is dat één van de elementen die klanten zo fijn vinden aan zelfstandig ondernemers ten opzichte van grote bedrijven. Als jij jezelf op foto’s en/of in een video laat zien, kom je sowieso al een stuk meer benaderbaar over op je websitebezoekers. Ze weten nu immers welk gezicht er achter jouw bedrijf zit en dat verlaagt de drempel om contact met je op te nemen.

Je kunt jezelf nog meer benaderbaar maken door op je website goed te communiceren hoe je bezoekers met je in contact kunnen komen. Laat ze daarvoor liever niet een algemeen contactformulier invullen, want dat staat zo ongeveer op 1 in de lijst met dingen die bezoekers van je website niet doen. Al kan het ook zijn dat het vlak achter ‘Kijk gerust even rond op mijn website en neem vrijblijvend contact op als je iets wilt vragen’ op plek 2 staat.

Laat goed, duidelijk en krachtig zien hoe bezoekers van je website jou persoonlijk kunnen spreken – of dat nou per e-mail, telefonisch, via Zoom of Skype of op nog een andere manier is (afhankelijk van jouw eigen voorkeuren) – en wat het doel van het contactmoment is: bijvoorbeeld het stellen van een vraag, samen met de ander kijken of jouw aanbod voor hem geschikt is, een afspraak met jou maken, of nog iets anders. Hoe concreter jij bent, hoe meer websitebezoekers jou zullen benaderen.

 

Presenteer jezelf in woorden

Niet alleen in beeld (foto’s en video’s), maar ook in woorden kun je jezelf krachtig presenteren. Hier ga ik in mijn volgende blog verder op in. Wil je nu al leren hoe jij met overtuiging een tekst schrijft over wat jou onderscheidt van andere ondernemers die hetzelfde aanbieden als jij, zodat je het verlangen van je websitebezoekers om juist voor jou en jouw mooie aanbod te kiezen versterkt? Schrijf je dan nu hier gratis in voor mijn online training Schrijf websiteteksten die klanten werven.