Je website versus social media: deze 3 missers wil jij niet maken - Ik help jou online

Als jij online nieuwe klanten wilt bereiken kunnen ze globaal op twee manieren met je in contact komen: via je website en via social media. Waar veel ondernemers erg druk zijn met dat laatste, hun social mediakanalen onderhouden, schiet de tijd om aan hun website te besteden er nog wel eens bij in. Met dit artikel wil ik je inspireren om dat te veranderen.

 

Social media zijn goud waard. Bijna iedereen is er tegenwoordig actief en het is laagdrempelig om jouw eigen Facebookpagina, Instagramaccount of LinkedIn-kanaal te starten. Als je er een uurtje voor gaat zitten, heb je zo een eerste netwerk opgebouwd, en ook van daaruit vergroot je makkelijk je naamsbekendheid.

Via social media kun je zelfs al klanten krijgen ver voordat je website af is. Ik ga je dan ook absoluut niet afraden om er actief te zijn of te blijven. Maar alleen maar tijd stoppen in marketing op social media is wat mij betreft niet slim. Het heeft namelijk ook een aantal belangrijke nadelen als jij je website verwaarloost ten faveure van social media.

 

Misser 1: volledig inzetten op trendgevoelige marketing

Social media is nogal trendgevoelig. Is het ene jaar iedereen nog druk met Facebook, het andere jaar is dat echt ‘uit’ en zitten al jouw potentiële klanten op Instagram. Nu is Stories bekijken populair, maar de voorlopers in marketingland (en kinderen) zijn alweer druk met Tiktok. Er gaat veel tijd zitten in bijhouden waar je nu weer actief moet zijn en hoe je daar dan het maximale uithaalt. En je moet om de paar jaar je bereik weer op een nieuw kanaal opbouwen, maar hopende dat al je fans en volgers dan ook meegaan. Terwijl ik in de afgelopen vijftien jaar nog niemand heb horen zeggen dat websites binnenkort ‘uit’ zijn en we die echt niet meer gaan bezoeken.

 

Misser 2: alleen actief zijn op plekken waar jij niet de baas bent

Don’t build you brand on rented land. Oftewel: doe je marketing niet alleen maar op kanalen op social media. Want in tegenstelling tot je website zijn deze kanalen niet van jou. Als Mark Zuckerberg (eigenaar van Facebook en Instagram) zin heeft om het algoritme te veranderen en jouw berichten daardoor ineens de helft minder bereik krijgen, kun je daar wel boos om worden, maar kun je daar verder niets aan doen. Is je hele account ineens onbereikbaar, idem dito. Daar gaat je contact met je toekomstige klanten.

Ja, ook in het algoritme van Google verandert wel eens wat, maar dat heeft zelden tot gevolg dat je ineens je halve bereik verliest – tenzij je dingen deed die altijd al werden afgeraden zoals je teksten helemaal volstoppen met zoektermen waardoor ze onleesbaar werden. Sinds de laatste Google-update is mijn bereik via Google juist eerder verdubbeld dan gehalveerd omdat ik altijd al focuste op prettig leesbare teksten.

 

Misser 3: je tijd volledig stoppen in het maken van eendagsvlieg-content

De levensduur van alles wat je op social media plaatst is ultrakort. Een bericht dat jij vandaag op Facebook of Instagram deelt wordt meestal alleen vandaag en morgen bekeken door jouw volgers, tenzij je ermee adverteert. Doe je dat niet, dan moet je weer met iets anders komen om hun aandacht voor jou en je aanbod vast te houden. Stories op Facebook en Instagram zijn na 24 uur zelfs helemaal verdwenen. Terwijl ik met een deel van de blogs uit 2018 die op mijn website staan nu nog steeds wekelijks mensen bereik en inspireer, en er e-mailadressen mee verzamel van mogelijke nieuwe klanten met wie ik daarna in contact kan blijven.

 

Doe je mee aan de Plan je Succes in Google Week?

Nog een voordeel van je website boven je social mediakanalen is dat je er makkelijker mensen bereikt die al een concrete koopbehoefte hebben. Iemand die echt op zoek is naar jouw aanbod en in zijn netwerk niemand heeft bij wie hij daarvoor terecht kan zal eerder gaan googlen dan gaan kijken of er over dit aanbod ook een Facebookpagina of Instagramaccount bestaat.

Hoe jij de ‘Googlebare behoefte’ van jouw toekomstige klanten achterhaalt en inzet om ze op jouw website te krijgen ga ik je leren tijdens de Plan je Succes in Google Week. Ben je erbij? We beginnen 24 februari, meedoen is gratis en je meldt je hier aan.