Je website en je social mediakanalen zijn allebei goede plekken om jezelf, jouw bedrijf en jouw aanbod te laten zien aan mogelijke nieuwe klanten. Ze kunnen elkaar bovendien heel goed aanvullen. Maar wat zijn nu de verschillen tussen hoe ze voor jou werken bij het aantrekken van nieuwe klanten, en wat kun jij daarmee?

 

Op het moment dat ik dit blog schrijf, zijn er op Facebook net weer allerlei dingen veranderd. En gisteren las ik op NOS.nl een artikel over dat Meta, het moederbedrijf achter Facebook en Instagram, Instagram meer wil veranderen in een lookalike van TikTok, waar met name korte video’s centraal staan.

Het laat maar weer eens zien dat de spelregels van wat wel en niet belangrijk is en wel of niet veel bereik krijgt op social media snel kunnen veranderen. En dat jij daar als zelfstandig ondernemer geen invloed op hebt, dat er niet eerst even om jouw mening gevraagd wordt. Als je klanten wilt blijven aantrekken via het kanaal waar jij actief bent, moet je mee in de veranderingen, of ze nu bij je passen of niet.

Dat is iets dat je op je eigen website niet snel zal gebeuren. Tenzij je samenwerkt met een hele slechte websitebouwer, zal je website er morgen niet ineens anders uitzien dan vandaag, of plotseling anders werken. Jij bepaalt op je eigen website de spelregels: wat voor content je er wilt maken, in welke vorm je dat wilt doen (waarbij korte, TikTok-achtige filmpjes niet de slimste keus zijn als je graag goed gevonden wilt worden in Google), enzovoort.

En omdat er ook wel eens iets verandert in wat Google belangrijk vindt, maar lang niet zo vaak als dat er iets op social media verandert, hoef je ook lang niet zo vaak en zo veel nieuwe dingen te leren om klanten te blijven aantrekken via je website.

In het vervolg van dit blog neem ik je mee in nog drie belangrijke verschillen tussen je website en social media als het gaat om het krijgen van klanten.

 

Verschil 1: het moment waarop mensen jou vinden

Als jij een nieuw account of een nieuwe persoon of pagina gaat volgen op Facebook of Instagram, doe je dat dan heel doelgericht omdat je op zoek bent naar het aanbod van die persoon of dat bedrijf? Of doe je het vooral om sociale redenen, precies wat de kern is van social media?

Als ik naar mezelf kijk, dan ga ik momenteel eigenlijk alleen nog nieuwe Instagram-accounts volgen als ik zie dat een leuk persoon of bedrijf mij is gaan volgen – en ik dan graag terugvolg. Tot een paar jaar geleden ging ik veel Facebookpagina’s volgen van andere ondernemers die ik in Facebookgroepen leerde kennen. Dat was ook om sociale redenen: ‘ik help jou met een like van je pagina een beetje met het vergroten van je bekendheid’. Maar echt iemand doelgericht gaan volgen omdat ik op zoek ben naar iemands aanbod, dat doe ik eigenlijk nooit.

Op LinkedIn kan ik me wel voorstellen dat dit het geval is, maar dan eerder omgekeerd: dat je mensen gaat uitnodigen omdat je denkt dat jij met je aanbod iets voor hén kunt betekenen. Een nieuw connectieverzoek is in dat geval niet een voorloper op ‘ik wil klant bij jou worden’, maar veel eerder op ‘ik wil dat jij klant van mij wordt’. Overigens heb je in dat geval aan mij heel weinig, want behalve connectieverzoeken accepteren doe ik nauwelijks iets op LinkedIn.

Als je eens kijkt naar hoe jij social media gebruikt en daar nieuwe mensen en bedrijven leert kennen, ga er dan maar van uit dat dit voor de mogelijke klanten die jij er wilt bereiken precies zo is. Ze zijn meestal niet doelgericht op zoek naar jou, ze komen je toevallig tegen. En soms kan daar wel degelijk iets moois uit voortkomen, maar die kans is veel kleiner (en het duurt meestal veel langer) dan wanneer iemand jou in Google weet te vinden.

Iemand die jou in Google weet te vinden, is namelijk doelgericht naar jou op zoek. ‘Ik bezoek jouw website omdat jij net ook mijn website hebt bezocht’ bestaat in Google niet. Iemand die op je website terechtkomt heeft doelgericht woorden in de zoekbalk van Google ingetypt om bij jou terecht te komen. Net zoals iemand die voor jouw huis parkeert doelgericht op bepaalde punten linksaf, rechtsaf of rechtdoor is gegaan om bij jouw huis uit te komen.

Dat iemand doelgericht op je website terechtkomt wil natuurlijk niet altijd zeggen dat deze persoon ook (direct) klant bij je wil worden. Het kan ook zijn dat deze persoon op dit moment alleen op zoek is naar wat informatie of inspiratie. Maar het is wel degelijk zo dat 46 procent van de concrete zoektochten naar een betaald aanbod start in Google. Google wordt dus vaak doelgericht gebruikt door mensen die al direct op zoek zijn naar iets dat ze willen kopen.

 

Verschil 2: de manier waarop mensen er tijd doorbrengen

Ook hier is het weer slim om naar je eigen gedrag te kijken. Hoe en wanneer besteed jij tijd aan social media? Heb je net als ik een aantal social media apps op je telefoon, waar je naartoe gaat op het moment dat je even tijd over hebt, ergens moet wachten of een pauze neemt van je werk? Of als afleiding als je iets aan het doen bent waarvan je even niet weet hoe je er mee verder moet? Of heb jij voor jezelf heel strak gepland wanneer je wel en niet tijd besteedt aan social media?

En als je op Instagram, Facebook of waar dan ook actief bent: hoe gebruik je het dan? Gebruik je het alleen maar om je eigen content te delen en niet om de content van anderen te lezen (oftewel: alleen produceren, niet consumeren)? Ga je heel doelgericht op zoek naar personen of bedrijven waarvan je benieuwd bent hoe het met ze gaat of wat ze voor nieuws hebben gedeeld? Of scroll je voornamelijk door je tijdlijn en laat je je verrassen door wat er daar voorbij komt?

Ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen hun tijd op social media niet heel doelbewust doorbrengen. Dat veel ervan in de categorie ‘tijdverdrijf’ valt. En ja, dan kan er wel degelijk toevallig net iets onder hun aandacht komen dat ze interessant vinden – ook jouw post en/of aanbod – maar het was dan niet iets waar ze doelgericht naar zochten.

Ook dat is in Google heel anders. Ik heb nooit een kwartiertje pauze waarin ik denk ‘ik ga voor de fun een paar dingen in Google intypen om eens te kijken waar ik uitkom’. Als ik Google gebruik, doe ik dat heel doelgericht. Eerder deze week bijvoorbeeld nog toen ik op zoek was naar een nieuwe muis voor mijn computer – die ik inmiddels gevonden heb.

Ik breng alleen de tijd in Google door die ik nodig heb om de juiste informatie of het juiste aanbod te vinden. Vervolgens zoek ik op de website waar ik uitkom ook heel doelgericht naar dat waar ik naar op zoek ben. Dat kan ook, op een website die goed ingericht is: als het goed is kom je via Google direct uit op de pagina die voor jou relevant is – zoals jouw mogelijke klant ook direct op jóuw website uitkomt bij dat wat voor hem relevant is, in plaats van dat je hem eerst door tientallen social media posts hoeft mee te nemen.

 

Verschil 3: de manier waarop je er tijd in moet steken om er klanten uit te krijgen

Nu je je bewust bent van bovenstaande twee verschillen, kun je je vast ook voorstellen dat je een website op een net wat andere manier voor je laat werken dan een kanaal op social media. Om social media echt effectief voor je te laten werken, mag je er zeker meerdere keren per week nieuwe content maken.

Je mag meebewegen met nieuwe trends als het maken van Stories (oké, dat is al niet zo nieuw meer), Reels, enzovoort. Je mag kijken hoe je persoonlijk in contact komt met mensen die jou op jouw social media kanaal volgen. Je mag in de juiste balans waarde delen en vertellen over je aanbod. En je mag er rekening mee houden dat niet iedereen alle content die jij op jouw kanaal deelt te zien krijgt, vanwege het welbekende algoritme.

Om klanten te krijgen uit je website mag je net wat andere dingen doen. Je mag je allereerst verdiepen in wat nou precies de dingen zijn waar jouw mogelijke klanten naar op zoek gaan in Google als ze iemand zoals jij willen vinden. Welke behoeftes hebben ze, welke verlangens of problemen, welke informatie en inspiratie zoeken ze, welk aanbod zoeken ze? En hoe kun jij dat in woorden en zinnen gieten die jij op je website gebruikt?

Voor je website maak je twee verschillende vormen van content: content voor je ‘vaste’ pagina’s, zoals je homepage, één of meer aanbodpagina’s en een Over mij/ons-pagina, plus content die je website levendig houdt. Die eerste categorie content hoef je in principe maar eenmalig te maken. Daarna kun je natuurlijk altijd verbeteringen aan je pagina’s aanbrengen, maar verder heb je er niet veel omkijken meer naar. Levendige content kun je bijvoorbeeld maken in de vorm van blogs. Maar die hoef je lang niet zo vaak te maken als je posts op social media maakt. Als je één of twee (Google-proof) blogs per maand schrijft ben je al heel goed bezig.

Op het moment dat je slimme dingen doet om bezoekers naar je website te trekken, is de kans groot dat een mogelijke klant die via Google bij je terechtkomt direct al op de (voor hem of haar) juiste plek binnenkomt. Het is vervolgens alleen nog aan jou om je bezoeker daar te bieden wat hij op dat moment nodig heeft. In het geval van een echte mogelijke klant kunnen dat in de basis drie dingen zijn: de mogelijkheid om direct te kopen, de mogelijkheid om met jou in direct contact te komen of de mogelijkheid om op een andere manier met jou in contact te blijven.

Met dat laatste bedoel ik dan bijvoorbeeld dat je iemand uitnodigt om zich in te schrijven op jouw e-maillijst, zodat jullie daar met elkaar in contact kunnen blijven tot het moment dat je mogelijke klant zelf echt klaar is om je aanbod te kopen. Je doet daarmee eigenlijk hetzelfde als op social media – contact met elkaar houden en de connectie verstevigen – maar dan op een andere manier (e-mail), waarbij jij ook weer veel meer zelf de touwtjes in handen hebt dan op de socials.

 

Een extra verschil: voortbouwen op wat er al staat

Nog een laatste, extra verschil dat ik met je wil delen gaat over voortbouwen wat er al staat. Zoals ik hierboven al schreef moet je op social media regelmatig van je laten horen als je er nieuwe klanten uit wilt halen. Liefst (bijna) dagelijks, ook in je vakantie, en bij voorkeur in de vorm die op dat moment het beste scoort op het kanaal dat jij gebruikt. Val je om wat voor reden dan ook een paar weken stil, dan denkt (bijna) niemand van je volgers of connecties meer aan je.

Op je website is dat anders. Alles dat eenmaal voor je werkt (een pagina die goed gevonden wordt in Google, een blog dat dagelijks nieuwe bezoekers naar je website brengt, een koopknop die regelmatig wordt gebruikt, inschrijvingen op je e-maillijst) kan voor je blijven doen zolang jij wilt, ook terwijl jij vakantie viert of andere dingen doet. Soms duurt het even voordat dingen voor je werken, maar als het eenmaal gebeurt, hoef je er alleen maar op voort te bouwen in plaats van dagelijks iets nieuws te maken.

 

Zullen we samen de switch maken van social media naar je website?

In de maand augustus geef ik de training De Switch – voluit: Maak de switch van social media naar je website. Je ontdekt tijdens deze training hoe jij je website (beter) voor je laat werken in het aantrekken van meer nieuwe klanten (inclusief de kans om mij hierover al jouw vragen te stellen). Je krijgt heel concrete tips en handvaten die je direct toe kunt passen om meer klanten op en uit je website te krijgen. De training is de hele maand augustus beschikbaar, dus ook als je een deel van augustus met vakantie gaat ben je van harte welkom om mee te doen en jouw website veel beter voor je te laten werken. Meld je hier gratis of als VIP aan voor De Switch.