Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben zuinig op mijn e-mailadres. Ik wil het best aan je geven zodat jij mij op jouw e-maillijst kunt zetten, maar alleen als het voor mij super duidelijk is wat mij dat oplevert – én ik dat ook nog eens heel aantrekkelijk vind. In dit artikel – deel 5 van mijn zomerse blogserie – vertel ik je hoe je bezoekers van je website enthousiast maakt om zich voor jouw e-maillijst in te schrijven.
Als je ook de eerdere blogs in deze serie hebt gelezen, dan weet je inmiddels waarom het zinvol is om vanuit je website een e-maillijst op te bouwen en welke mogelijkheden je hebt om je websitebezoekers een online cadeautje aan te bieden in ruil voor hun inschrijving op jouw e-maillijst. Maar hoe zorg je er nou voor dat een deel van de bezoekers van jouw website die inschrijving ook daadwerkelijk doet?
Allereerst is het goed om je te realiseren dat echt niet elke websitebezoeker zich voor jouw e-maillijst hoeft in te schrijven. Niet elke websitebezoeker is een mogelijke klant – het kan ook iemand zijn die op zoek was naar wat informatie die jij op je website te bieden hebt. Kijk daarom, als je wilt weten of jij het aantrekkelijk genoeg maakt om je voor jouw e-maillijst in te schrijven, vooral naar percentages. Hoeveel procent van de bezoekers van een bepaalde pagina op je website doet een inschrijving op jouw e-maillijst?
Tip 1: werk met een inschrijfformulier waarin je om weinig gegevens vraagt
Als je een e-maillijst opbouwt, dan doe je dat met zogenaamde e-mailmarketingsoftware. Bijvoorbeeld met Laposta, Mailblue, ActiveCampaign, Autorespond of nog een andere software. Daarbinnen kun je inschrijfformulieren maken, die je vervolgens op je website plaatst.
Je kiest zelf wat je mensen op zo’n inschrijfformulier laat invullen. Mijn tip: vraag alleen om de gegevens die je écht nodig hebt. Meestal is alleen een (voor)naam en e-mailadres echt genoeg. Met elk stukje informatie dat je daarbovenop nog extra vraagt maak je de drempel om in te schrijven hoger.
Bovendien mag je volgens de Europese privacywetgeving alleen om gegevens vragen waarvan je kunt uitleggen dat je die echt nodig hebt. Ook om die reden is het dus een goed idee om het aantal invulvelden klein te houden.
Tip 2: plaats de mogelijkheid om in te schrijven op duidelijke en logische plekken
Misschien kom je wel eens in een winkel waar je meteen zodra je één stap over de drempel zet al wordt aangesproken door een overijverige verkoper. Zonder de kans om eerst even rustig rond te kijken wordt er al een poging gedaan om jou iets te verkopen. Sommigen vinden het misschien fijn, maar ik vind het bloedirritant.
Als het gaat om iets dat je gratis aanbiedt op je website mag je echter best ook gelijk met de deur in huis vallen. Websitebezoekers krijgen immers iets heel waardevols van jou, en dan nog gratis ook. Zorg dus dat jouw cadeautje (en/of mogelijkheid om zich voor jouw e-maillijst in te schrijven) prominent zichtbaar is op je website.
Zo kun je bijvoorbeeld meteen bovenaan je homepage al de mogelijkheid aanbieden om je voor jouw e-maillijst/cadeautje in te schrijven. Zorg dat in elk geval ergens op je homepage zichtbaar is dat deze mogelijkheid er is.
En als je een cadeautje aanbiedt aan je websitebezoekers, zorg dan dat het ook een eigen aanvraagpagina krijgt, die je bijvoorbeeld onder een kopje Gratis in het hoofdmenu van je website zet. De link naar die pagina kun je dan immers weer verwerken in een blog, een mail of een post op social media.
Tip 3: laat zien wat het oplevert om op jouw e-maillijst te staan
Verkoop het resultaat. Dat is belangrijk als je klanten wilt krijgen voor een betaald aanbod, maar net zo goed als je inschrijvingen wilt krijgen voor een gratis aanbod. Wat levert het de ander op om ingeschreven te staan op jouw e-maillijst en/of om jouw cadeautje aan te vragen? Bij welk probleem of verlangen van de ander sluit het aan?
Ik merk dat veel ondernemers het uitdagend vinden om antwoord te geven op deze vraag. Ze komen dan met antwoorden als ‘het kan van alles opleveren’ of ‘het is niet zo tastbaar wat het oplevert’. Als ik even doorvraag, blijkt er dan toch wel iets uit te komen – alleen zijn de meeste ondernemers niet gewend om te denken als iemand die resultaten verkoopt. Het voelt ongemakkelijk of onwennig om zo te denken of te schrijven.
En toch is het wat je wél mag doen, of je nou een betaald of een gratis aanbod aan de man (of vrouw) wilt brengen. Iets dat je daar misschien bij helpt is het woordje ‘zodat’. Als ik je vraag wat een inschrijving op jouw e-maillijst oplevert, geef jezelf dan de ruimte om het antwoord te geven dat als eerste in je opkomt. En zet daar dan het woordje ‘zodat’ achter. Wat mag daar dan weer achter staan?
En als je dan nog niet tot iets concreets of tastbaars weet te komen, stel jezelf dan de vraag: ‘en wat levert dat dan weer op?’ Dit is ook de vraag die ik vaak stel aan klanten die door mij gecoacht worden op dit vlak. Stel ‘m ook eens aan jezelf, desnoods meerdere keren achter elkaar tot je een echt goed antwoord hebt. En werk dat dan uit in het stukje tekst op je website waar je de ander uitnodigt om zich in te schrijven.
Bonustip: zorg dat je jouw e-mails zelf niet ziet als iets waarmee je mensen lastigvalt
Regelmatig merk ik aan ondernemers dat zij het versturen van mails zien als iets waarmee ze mensen lastigvallen. Zelfs als ze het niet letterlijk zo uitspreken, voel ik het al als ik hen hoor praten of als ik op hun website kijk. Op hun website staan dan zinnetjes als ‘ik ga je niet lastigvallen met veel mails’ of ‘ik mail je hooguit één keer per maand’.
Als jij lage prijzen blijft vragen omdat je voor jouw mogelijke klanten invult dat ze hogere prijzen niet kunnen of willen betalen, dan krijg je vaak veel mensen op je pad die moeilijk doen over je prijzen. Als jij je mails ziet als iets waarmee je mensen lastigvalt, dan krijg je vaak veel mensen op je pad die aarzelen om zich in te schrijven. Simpelweg omdat jij een zaadje in hun hoofd plant dat het vervelend is om mails te ontvangen.
De manier waarop jij naar dingen kijkt, is ook de manier waarop de dingen voor je werken. Ik weet zeker dat mensen die e-mailmarketing niet zien als ‘mensen lastigvallen’ tien keer meer resultaat (klanten) uit hun e-mails halen dan de mensen die e-mailmarketing wél zien als ‘mensen lastigvallen’.
Ik weet ook zeker dat mensen die elke week een waardevolle mail sturen naar de mensen op hun e-maillijst daar meer klanten en omzet uit halen dan degenen die dat hooguit één keer per maand doen. En dan niet alleen maar omdat de frequentie van mailen lager is, maar ook omdat de connectie tussen jou en je lezers veel minder sterk is. Met iemand die jou hooguit één keer per maand mailt bouw je geen (sterke) band op.
Moraal van dit verhaal: als je op jouw website een inschrijving voor jouw e-maillijst ‘verkoopt’, begin dan niet over dingen als ‘ik ga je niet lastigvallen’ of ‘ik mail je hooguit één keer per maand’. Doe dan gewoon niet aan e-mailmarketing.
Ga eens onderzoeken hoe jij denkt over de waarde die jij aan anderen biedt. Ben je zelfverzekerd genoeg om te zeggen dat wat jij met anderen (in je e-mails) deelt waardevol is voor hen? Zo ja, bied een inschrijving op je e-maillijst dan vanuit die energie aan.
Wil jij meer klanten uit je e-mails?
In september organiseer ik iets heel waardevols (online en gratis) dat alles te maken heeft met het krijgen van meer klanten uit de e-maillijst die jij (vanuit je website) opbouwt. Wil je als eerste de kans krijgen om daar aan mee te doen? Schrijf je dan alvast in op de interesselijst en jij hoort als eerste alle details over wat we precies gaan doen en hoe jij daarbij kunt zijn.
{a1921ar56060}