fbpx

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben gek op het geven van cadeautjes. Een cadeautje geven vind ik eigenlijk nog leuker dan zelf een cadeautje krijgen – wat natuurlijk ook altijd heel fijn is. Maar wat is nou een waardevol cadeau voor de bezoekers van jouw website? Vandaag in deel 3 van mijn zomerse blogserie: inspiratie voor cadeautjes die je op je website weg kunt geven.

 

Als je ook mijn vorige blog in deze serie gelezen hebt, dan weet je dat de vorm van jouw online cadeautje ondergeschikt is aan het onderwerp en de waarde die je deelt. Het allerbelangrijkste is dat jouw cadeautje iets waardevols oplevert voor jouw websitebezoekers: iets waar zij mee geholpen zijn.

Maar als je toch wat hulp nodig hebt bij het kiezen van een vorm voor jouw online cadeautje, dan reik ik je graag vijf verschillende ideeën aan.

 

Idee 1: een waardevol e-book

Als je eens op websites van andere zelfstandig ondernemers gaat kijken wat voor soort cadeautjes zij aanbieden, zul je waarschijnlijk het vaakst een e-book tegenkomen. Een e-book is leuk en makkelijk om te maken en je kunt er veel waarde in delen.

Pas wel op dat je jouw e-book niet te uitgebreid maakt. Niet omdat je niet veel waarde mag delen, maar vooral omdat mensen een e-book van tientallen pagina’s dat ze gratis gekregen hebben meestal niet gaan lezen. Voor de meeste mensen is dat simpelweg te veel moeite. Wil je toch graag een heel uitgebreid e-book maken? Dan kun je dat vaak beter (laagdrempelig) betaald aanbieden, zoals Elma dat bijvoorbeeld doet met haar e-book De 7 simpele stappen naar een opgeruimd huis.

Wil je anno 2023 succes hebben met een gratis e-book? Kies dan een heel waardevol (en waar mogelijk onderscheidend) onderwerp uit en deel daarover drie, vijf of hooguit zeven tips of andere inspirerende dingen. Daag jezelf uit om jouw e-book maximaal twaalf pagina’s te laten bevatten. Zo vergroot je de kans dat je e-book ook echt gelezen wordt aanzienlijk.

 

Idee 2: een checklist of spiekbriefje

Een checklist of spiekbriefje is per definitie compact. Het geeft jouw aanvragers een simpel stappenplan, iets dat ze uit kunnen printen en mee kunnen nemen, iets dat hen houvast geeft, enzovoort. Een waardevolle checklist (of een waardevol spiekbriefje) is hét bewijs dat waarde niet zit in de omvang van dat wat je cadeau geeft, maar in de inhoud. Zo heb ik met mijn twee pagina’s tellende spiekbriefje voor het plaatsen van zoekwoorden op je website inmiddels al meer dan 500 zelfstandig ondernemers mogen helpen (in anderhalf jaar tijd) – en ik hoor regelmatig terug hoe waardevol dit spiekbriefje is.

Wil je wel graag een online cadeautje aanbieden op je website, maar heb je niet veel tijd om iets te maken? Bedenk dan eens waar jij een checklist of spiekbriefje over kunt maken en daag jezelf uit om dit vervolgens in één of maximaal twee uurtjes te creëren. Eventueel met wat hulp van iemand die handig is in het mooi vormgeven van zo’n checklist of spiekbriefje. Je cadeautje kan in dit geval vandaag nog klaar zijn en op je website geplaatst worden.

 

Idee 3: een korte videotraining

Ben jij niet zo’n schrijver, maar vind je het wel leuk om dingen te vertellen – al dan niet met een camera op jou gericht? Denk dan eens aan een korte videotraining als cadeautje. Het geeft je een hele mooie kans om een nog sterkere connectie te maken met de bezoekers van je website die jouw cadeautje aanvragen.

Het woord ‘training’ hoef je niet beslist letterlijk te nemen. Misschien denk je dat zo’n serie video’s alleen iets is voor ondernemers die als coach werken. Maar ook als jij een ander soort bedrijf hebt zijn er ongetwijfeld dingen die jij in videovorm kunt overbrengen of laten zien aan je mogelijke klanten. Dit hoeven niet beslist tips te zijn, het mag bijvoorbeeld ook inspiratie zijn. En het kan zelfs terwijl jij zelf buiten beeld blijft.

Val ook bij het maken van een videotraining niet in de valkuil om het te uitgebreid te maken. Zo maakte ik in de zomer van 2021 een gratis videotraining met maar liefst zeven lessen. Aan de achterkant in mijn Ik help jou online Academie kon ik zien dat bijna geen enkele deelnemer die training afmaakte. Het vroeg simpelweg een te groot commitment van hen. Beter werkt een gratis videotraining met drie lessen.

Misschien vraag je je nog af hoe je een videotraining kunt opnemen. Ik zou zeggen: gewoon met je telefoon of – als je je beeldscherm wilt filmen – met een handig programmaatje als Screenpal. Zelf plaats ik mijn video’s vervolgens op Vimeo, om ze daarna ofwel in mijn online leeromgeving, ofwel op een afgeschermde pagina op mijn website te zetten. Laat de vraag ‘Hoe kan dit zo simpel mogelijk?’ leidend zijn als je een videotraining wilt gaan maken.

 

Idee 4: een quiz

De quiz is één van de nieuwere manieren om een e-maillijst uit je website op te bouwen. En hoewel ik als ‘hobby-business’ online pubquizzen verkoop, heb ik me voor het laten groeien van mijn e-maillijst nog niet aan een quiz gewaagd.

Het grote voordeel van een quiz is dat mensen het bijna altijd aantrekkelijk vinden om ‘m in te vullen, zeker als het over een onderwerp gaat dat hun interesse heeft. Ook is het vaak leuk om een quiz te maken.

Tegelijk brengt een quiz als online cadeautje ook twee uitdagingen met zich mee. Allereerst is dat de vraag of je er alleen een kwantitatief goede (oftewel: een grote) e-maillijst mee opbouwt of ook een kwalitatief goede. In hoeverre is iedereen die op jouw e-maillijst terechtkomt ook echt een mogelijke klant? Je hebt een gezonde e-maillijst als minstens 10 procent van de mensen die erop staan wel eens iets bij je gekocht heeft. Als dat percentage (veel) lager is, heb je dus een kwalitatief niet zo goede e-maillijst.

De tweede uitdaging is dat je een goede follow-up op je quiz moet hebben. Oftewel: dat iedereen die jouw quiz invult een vervolgmail (of een serie vervolgmails) ontvangt die voor hem of haar passend is. Dat betekent dat er extra veel tijd gaat zitten in het uitdenken en schrijven van de mails die mensen na het invullen van je quiz ontvangen. Steek je die tijd en moeite er niet in, dan verdwijnen mensen waarschijnlijk net zo gemakkelijk weer van je e-maillijst als ze gekomen zijn.

Dit betekent allemaal niet dat ik iets tegen heb op een quiz als online cadeautje. Ik weet dat een aantal van mijn klanten er goede resultaten mee boekt. Maar weeg wel eerst goed af of het voor jou de meest slimme keuze is om een quiz te gebruiken om e-mailadressen uit je website te verzamelen.

 

Idee 5: een korting op de eerste aankoop

Hoewel ik geen voorstander ben van altijd maar korting geven op je aanbod, is dit er wel eentje die goed kan werken – zeker voor ondernemers die producten verkopen. Geef bijvoorbeeld een korting van 10% op de eerste aankoop of bestelling aan iedereen die zich inschrijft voor jouw e-maillijst.

Het zou kunnen dat je met zo’n korting deels koopjesjagers aantrekt die geen terugkerende klanten worden – maar als je het kortingspercentage niet té hoog maakt en zorgt voor een goede follow-up op hun eerste aankoop zal dit waarschijnlijk wel meevallen. Ook met de korting als online cadeautje boekt een aantal van mijn klanten goede resultaten.

 

In het kader van practice what you preach stop ik hier met het delen van ideeën voor dingen die jij cadeau kunt geven in ruil voor het e-mailadres van je websitebezoeker. Kies er eentje uit die jij gaat maken/aanbieden en kijk eens wat het je brengt.

 

Dit blog maakt deel uit van een zomerse blogserie over klanten krijgen uit de e-maillijst die je vanuit je website opbouwt. Ik schrijf deze blogserie omdat ik je graag eens gedetailleerd mee wil nemen in hoe ik het merendeel van de klanten en omzet uit mijn website krijg – niet doordat mensen direct tijdens hun eerste bezoek vanuit Google aan mijn website iets kopen, maar doordat ze na dat eerste bezoek in mijn online wereld blijven (en ik in de hunne) en van daaruit alsnog klant worden. Heb je vragen waar je zeker antwoord op hoopt te krijgen in deze blogserie, laat het dan hieronder weten.