fbpx

Even eerlijk: als jij ergens last van hebt en er komt een oplossing voor je probleem op je pad, pak jij daar dan gelijk op door? Of als er iets is dat je graag wilt, onderneem je dan gelijk actie en doe je een aankoop? Of zit daar regelmatig ook wel een tijdje wikken en wegen tussenin? Als dat laatste het geval is, realiseer je dan dat dit bij jouw mogelijke klanten niet anders is. Vandaag in deel 1 van mijn zomerse blogserie: waarom zou je een e-maillijst opbouwen vanuit je website?

 

En als je de alinea hierboven gelezen hebt, dan heb je waarschijnlijk al een vermoeden wat mijn antwoord op deze vraag gaat zijn. In een ideale wereld pakt iedereen die jouw aanbod nodig heeft of graag wil gelijk door. Elke nieuwe bezoeker die op je website terechtkomt koopt gelijk jouw aanbod. Klanten krijgen was nog nooit zo gemakkelijk.

Maar helaas, dé ideale wereld bestaat niet. Wij mensen hebben tientallen (zo niet honderden) dingen die door ons hoofd kunnen gaan op het moment dat er iets op ons pad komt dat we nodig hebben of graag willen. ‘Heb ik dit wel echt nodig?’ ‘Is dit wel het juiste moment om dit te doen/kopen?’ ‘Heb ik hier wel tijd voor?’ ‘Heb ik hier wel geld voor?’ ‘Kan deze persoon mij wel echt helpen, is zij/hij wel echt goed in wat ze doet?’ Enzovoort, enzovoort.

 

Blijf op het netvlies van je mogelijke klanten

Nu is het zo dat iemand die jou in Google gevonden heeft – en dan ook nog verder gaat rondkijken op je website – best wel eens een mogelijke klant van jou kan zijn. Het is alleen lang niet altijd iemand die direct klant wordt. En in dat geval zou het zonde zijn als jullie na dit ene bezoek aan jouw website meteen weer van elkaars netvlies verdwijnen.

Zie hier de beste reden om een e-maillijst uit je website op te bouwen. Het is een kans om in contact te komen met mensen die in de (al dan niet nabije) toekomst mogelijk klant bij jou willen worden. En van wie de kans dat ze dat gaan doen een stuk groter is als ze via e-mail met jou in contact kunnen blijven.

 

De impact van e-mailmarketing

Ik merkte dat onlangs ook weer toen ik een verjaardagsactie organiseerde. Ik stuurde daarbij in anderhalve dag drie mailtjes naar de mensen die ingeschreven staan op mijn e-maillijst, omdat ik een mooi aanbod voor hen had om voor een laagdrempelige prijs een online training van mij te volgen over hoe je hoger in Google komt.

Even wat cijfertjes: drie aanmeldingen kwamen van mensen die sinds 2017 op mijn e-maillijst staan, eentje van iemand die daar sinds 2018 op staat, vijf van mensen die daar sinds 2021 op ingeschreven staan, zeven van mensen die sinds 2022 geabonneerd zijn op mijn mails en achttien van mensen die in de loop van 2023 op mijn e-maillijst terecht zijn gekomen. Voor een groot deel van de mensen die sinds 2022 of 2023 op mijn e-maillijst staan was het hun eerste aankoop bij mij.

Stel dat ik met hen niet via mijn e-maillijst in contact was gebleven – en niet elke week iets waardevols met hen had gedeeld (zoals ik dat altijd consistent minstens één keer per week doe – dan is de kans groot dat zij nooit tot hun eerste aankoop bij mij waren overgegaan. Ze hadden mijn verjaardagsactie dan waarschijnlijk helemaal niet gezien en ook niet uit zichzelf aan mij gedacht op het moment dat ze meer klanten en omzet uit Google wilden gaan halen.

 

3 vragen over het opbouwen van een e-maillijst uit je website

Wat voor mij geldt, dat geldt voor jou ook. Hoe ga jij ervoor zorgen dat mogelijke klanten ook nog aan jou denken op het moment dat ze echt toe zijn aan jouw aanbod? Ga je dit aan het toeval overlaten of ga je er zelf voor zorgen dat die kans zo groot mogelijk is? Oftewel: ga je een e-maillijst uit jouw website opbouwen – of een andere vorm van contactgegevens van jouw mogelijke klanten verzamelen om op hun netvlies te blijven?

Om je op weg te helpen ga ik tot slot van dit blog in op drie vragen die je hier mogelijk over hebt:

 

‘E-mailadressen verzamelen uit je website: mag dat zomaar?’

Natuurlijk is het verzamelen van e-mailadressen in deze tijd van (terecht) strenge privacywetgeving aan regels gebonden. Je mag niet zomaar willekeurig iedereen op een e-maillijst zetten. Verdiep je hier dus goed in voordat je zomaar een e-maillijst gaat aanleggen en daar iedereen op zet van wie jij weleens mail hebt ontvangen.

Als je een e-maillijst vanuit je website op wilt bouwen, is het handig om met zogenaamde e-mailmarketingsoftware te gaan werken. Daar zijn er velen van: Laposta, Mailblue, Mailerlite, ActiveCampaign, Autorespond, enzovoort.

Omdat ik wat uitgebreidere wensen heb qua e-mailmarketing werk ik zelf met Autorespond, maar aan klanten die het graag simpel willen houden raad ik bijna altijd Laposta aan. Als het hele fenomeen ‘een e-maillijst opbouwen uit je website’ nog nieuw voor je is, zou ik je aanraden daar eens op de website te kijken. Pas anno 2023 op met het werken met Mailchimp, mocht je dat al kennen (of gebruiken). Mailchimp voldoet namelijk niet aan de Europese privacywetgeving, en jij dus ook niet als je ermee werkt.

Als je een keuze hebt gemaakt voor een e-mailmarketingsoftware die past bij jouw wensen, dan heb je de eerste stap gezet om e-mailadressen uit jouw website te gaan verzamelen.

 

‘Wat als ik helemaal niet van e-mailen houd?’

Ga dan vooral geen e-maillijst opbouwen vanuit je website. Je kunt natuurlijk ook op andere manieren in contact blijven met de mensen die jouw website bezoeken. Bijvoorbeeld door ze door te leiden naar een kanaal op social media waar jij heel actief bent of door een Whatsapp-lijst aan te leggen, of nog een ander alternatief te kiezen.

Spreken al deze opties je niet aan: realiseer je dan dat je in elk geval iéts zult moeten als je met jouw bedrijf graag veel klanten wilt helpen en een mooie omzet wilt maken. Als jij helemaal niets aan marketing doet, gaan nieuwe klanten je zéker niet opmerken en ook niet aan je denken als ze je écht nodig hebben.

Het fijne van e-mailen ten opzichte van actief zijn op social media is dan dat je in een e-mail niet steeds met je hoofd op camera hoeft te verschijnen en dat je het verspreiden van jouw waarde als je wilt ook (deels) kunt automatiseren, bijvoorbeeld in de vorm van een mailfunnel. Dat is iets waar ik nu niet verder op inga, maar google maar eens op het woord ‘funnel’ als je het nog nooit gehoord hebt.

 

‘E-mailadressen verzamelen uit je website: wat heb je daarvoor nodig?’

Ik weet niet hoe jij met jouw e-mailadres omgaat, maar ik geef het echt niet zomaar aan iedereen – en ik laat het dus ook niet zomaar achter op elke website die ik bezoek. Dat doe ik alleen als ik zie dat ik in ruil voor mijn e-mailadres iets waardevols terugkrijg.

Zo mocht ik eerder deze week op de website van het AD mijn e-mailadres achterlaten om gratis een mooi interview met een wielrenner te mogen lezen, als wielerfanaat vond ik dat wel een goede deal. Maar stel dat ik mijn e-mailadres alleen had mogen geven om mij in te schrijven voor een nieuwsbrief, dan was ik er niet op ingegaan.

Zorg dat het geven van een e-mailadres voor jouw websitebezoeker echt een win-win is. Dat jouw bezoeker er iets voor in ruil krijgt dat voor hem of haar heel waardevol is: een cadeautje. En zorg dat je daarbij niet in de valkuilen terechtkomt waardoor je wel veel tijd stopt in het maken van zo’n cadeautje zonder dat je er echt veel e-mailadressen aan overhoudt.

Waarna nu de cliffhanger voor mijn blog van volgende week volgt, want daarin ga ik je laten zien hoe je een goed cadeautje maakt waarmee je regelmatig nieuwe e-mailadressen uit je website verzamelt – inclusief de do’s en don’ts als je anno 2023 zo’n cadeautje maakt.

 

Dit blog maakt deel uit van een zomerse blogserie over klanten krijgen uit de e-maillijst die je vanuit je website opbouwt. Ik schrijf deze blogserie omdat ik je graag eens gedetailleerd mee wil nemen in hoe ik het merendeel van de klanten en omzet uit mijn website krijg – niet doordat mensen direct tijdens hun eerste bezoek vanuit Google aan mijn website iets kopen, maar doordat ze na dat eerste bezoek in mijn online wereld blijven (en ik in de hunne) en van daaruit alsnog klant worden. Heb je vragen waar je zeker antwoord op hoopt te krijgen in deze blogserie, laat het dan hieronder weten.