Wanneer jij een dienst of product aanbiedt op je website, wil je dat iedereen dit kan vinden. Als de bezoeker op je website is aangekomen, dan wil je dat zij ook blijft om overtuigd te raken van jouw aanbod. Iedereen, ook mensen met een beperking, kan klant worden bij jou en moet daarvoor jouw website goed kunnen bezoeken. We vatten dit samen onder de term: digitale toegankelijkheid. Dat wil zeggen dat in tekst, beeld en geluid jouw bezoeker kan begrijpen wat je deelt en hier doorheen kan navigeren.

Hieronder vertelt technisch strateeg Elvira van Gastele meer over wat digitale toegankelijkheid betekent en hoe je zelf met kleine aanpassingen veel kunt verbeteren op je eigen website.

 

Met welke beperkingen van mijn bezoekers mag ik rekening houden?

Voorbeelden van een beperking van je bezoeker zijn:

  • Slechtziendheid
  • Kleurenblindheid
  • Dyslexie
  • Gehoorproblemen
  • Lichamelijke beperking
  • Laaggeletterdheid

 

Deze zaken en meer kunnen van invloed zijn op hoe je bezoeker jouw website gebruikt. In een wereld waarin steeds meer zaken digitaal geregeld worden, zowel zakelijk als privé, is digitale toegankelijkheid geen luxe maar een noodzaak.

Voor iemand die blind of slechtziend is, kan voorleessoftware een wereld openen naar meer kennis en de mogelijkheid om zaken zelfstandig te regelen. Denk bijvoorbeeld aan het verzenden van een e-mail of online een cadeau bestellen voor een verjaardag.

Ook mensen met een lichamelijke of cognitieve beperking kunnen als bezoeker gebruik maken van jouw website of webshop. Een bezoeker die door een lichamelijke beperking geen muis kan bedienen, gebruikt het toetsenbord en is daardoor afhankelijk van een eenvoudige navigatiestructuur op jouw website. Deze kleine aanpassingen kunnen een wereld van verschil maken. Daarmee behoud je de bezoeker op je site en bouw je een verbinding op.

 

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid gaat over hoe de bezoeker jouw website op beeld krijgt. Hoe zij door je website heen klikt en welke informatie beschikbaar is. Maar het heeft ook te maken met hoe zoekmachines, zoals Google, jouw website waarderen. Aandacht voor SEO op je site is ook van belang voor het aantrekken van meer bezoekers. Je maakt je website voor echte mensen.

Digitale toegankelijkheid gaat deels over de inhoud en voor een deel over de lay-out. De tekst, foto’s, video en audio die op je website staat moet goed bereikbaar zijn voor elke bezoeker. Een slechtziend persoon gebruikt voorleessoftware om de teksten te lezen. Maar voor een ander is transcriptie van je video’s heel fijn om deze te kunnen volgen. Dit zijn verbeteringen die je website toegankelijk maken voor de bezoekers, niet alleen voor een hogere plek in Google.

In Nederland ervaart ongeveer 25% van de online bezoekers problemen bij het gebruik van webshops en websites. Ook jij kunt bijdragen om dat te verbeteren.

 

Tips voor een toegankelijke website

Er zijn een aantal stappen die je direct kunt nemen om je website meer toegankelijk te maken voor je bezoeker. Ik benoem hier een aantal tips en vertel je daarna wat je nog meer kunt checken om je website optimaal toegankelijk te maken.

 

Leesbaarheid op de pagina:
  • Maak gebruik van een goede koppenstructuur (H1, H2 etc.).
  • Let op de leesbaarheid. Gebruik geen vakjargon en lange zinnen maar simpele woorden.
  • Maak in de linktekst duidelijk waar ik op klik, gebruik niet ‘klik hier’ maar een korte omschrijving.

 

Menu en navigatie van je website:
  • Groepeer de onderwerpen in je menu logisch bij elkaar.
  • Bouw in je menu maar één submenuniveau.
  • Plaats een sitemap om makkelijker door de site te navigeren.

 

Afbeeldingen en contrast:
  • Maak gebruik van alt-teksten bij je afbeeldingen, zo kan iemand lezen wat er op staat.
  • Maak de pagina en afbeeldingen schaalbaar, zodat ik op andere apparaten je pagina goed kan zien.
  • Zorg voor een helder contrast, liever zwart op wit dan oranje op blauwe teksten.

 

Hoe toegankelijk is jouw website?

Je kunt je eigen website naast mijn gratis checklist leggen om zelf te testen hoe toegankelijk jouw website is: https://www.techstrateeg.nl/checklist-aanvragen

Welke tips ga jij vandaag nog toepassen op je eigen website? Deel het even hieronder in de reacties.

 

Is digitale toegankelijkheid wettelijk verplicht?

Digitale toegankelijkheid krijgt meer prioriteit nu de internationale handel en het verkeer van personeel steeds meer online gebeurt. Waar dit nu vooral een tool is om meer bezoekers aan te trekken en je SEO te verbeteren, wordt het vanaf 2025 verplicht voor (kleinere) bedrijven om ook digitale toegankelijkheid te garanderen.

In 2025 gaat een nieuwe Europese wetgeving in: de European Accessibility Act. Ook als je hier nog niet eerder van gehoord hebt, kun jij er ook mee te maken krijgen. Het doel van deze nieuwe wet is dat voor alle EU-landen de regels gelijk getrokken worden. Dat maakt het dus ook makkelijker wanneer je een internationale doelgroep aantrekt op je website. Lees dit artikel als je meer wilt weten voer de European Accessibility Act.

 

Over Elvira 

Mijn naam is Elvira van Gastele. Ik werk als technisch strateeg aan websites en webshops. Mijn doel is om ondernemers te helpen om een website neer te zetten die bereikbaar is voor iedereen. Jij wil toch ook zonder obstakels zichtbaar zijn voor jouw klant?

Lees meer over mijn aanbod en check mijn blog op https://www.techstrateeg.nl/ of volg me op Instagram @techstrateeg