Bouwen aan jouw klantentrekkende website kun je vergelijken met het bouwen van een huis. Als je lekker door blijft bouwen – steeds een figuurlijk nieuw steentje toevoegt aan je website – zul je merken dat er steeds meer bezoekers en klanten uit je website voortkomen. In dit artikel geef ik je jouw ‘bouwplan’, zodat jij jouw aantal bezoekers en klanten steeds verder uit kunt bouwen.

 

Als je dit artikel leest, ga ik ervan uit dat je al een website en dus ook al websitepagina’s hebt. Al die pagina’s op je website staan al ergens op een plek in Google. Misschien al best hoog, misschien op een wat lagere plek in de top 100 van Google en misschien ook nog ergens buiten die top 100. Blijven bouwen, oftewel: telkens kleine stapjes in de goede richting blijven zetten, maakt dat je waarschijnlijk vanzelf op de plekken terechtkomt waar je graag in Google wilt staan.

Ik neem je mee in mijn tips om jouw websitepagina’s en/of blogs beter vindbaar te maken in Google.

 

Tip 1: weet (en meet) waar je staat

Mijn eerste tip is om na te gaan hoe je er op dit moment voor staat in Google. Als je geen beginpunt hebt, kun je immers ook niet doelgericht toewerken naar een volgend punt waar je wilt komen. Ga dus na welke van de pagina’s op jouw website al gevonden worden in Google en op welke plekken in Google je websitepagina’s staan.

Dit doe je bijvoorbeeld in Google Analytics (vergeet in juni niet om over te stappen naar de nieuwe versie Google Analytics 4 als je dat nog niet gedaan hebt, want de ‘oude’ versie verzamelt vanaf 1 juli geen gegevens meer voor je) of in Ubersuggest. Of door incognito naar jezelf te googelen, maar dat is wat omslachtiger.

 

Tip 2: pak de kansen in je kopjes

Als je met tip 1 aan de slag gaat, dan kom je hopelijk pagina’s (en/of blogs) op je website tegen die op zijn minst al af en toe gevonden worden in Google. Afhankelijk van welk hulpmiddel je gebruikt kun je ook zien welke zoektermen mensen in Google intypen waardoor ze op jouw website terechtkomen. Het is vervolgens slim om die zoektermen – en varianten daarop – nog beter in je websitepagina of blog te verwerken.

Dit is iets dat ik vaak samen met mijn klanten doe – en de grootste kansen liggen dan bijna altijd in het aanpassen van de kopjes en tussenkopjes op de betreffende pagina. Zorg dat je daar meer, betere en slimmere zoekwoorden aan toevoegt. Voor een coach is een ‘Herken je dit?’-zinnetje als kopje bijvoorbeeld niet zo handig als je goed gevonden wilt worden in Google. Voor een webshopeigenaar doet een kopje als ‘Beschrijving’ niets voor je in Google. Pak je kansen om die kopjes beter te maken door er meer zoekwoorden in te stoppen.

 

Tip 3: doe aanvullend zoekwoordenonderzoek

Misschien heb je bij het schrijven van je pagina of blog al zoekwoordenonderzoek gedaan, misschien ook niet. Als je merkt dat een pagina al af en toe gevonden wordt in Google en je dat verder uit wilt bouwen, ga dan in elk geval (alsnog) aanvullend zoekwoordenonderzoek doen.

Op mijn website doet bijvoorbeeld een blog over hoe je goede testimonials op je website krijgt het goed. Toen ik dat zag in mijn statistieken, ben ik dit blog verder gaan verbeteren, ook door aanvullend zoekwoordenonderzoek te doen. Ik keek hierbij naar synoniemen van het woord testimonial (zoals het woord review), naar woorden waarmee mensen het woord testimonial combineren als ze hiernaar googelen, naar vragen die mensen aan Google stellen als het om het krijgen van testimonials gaat, enzovoort.

Ook al had ik in eerste instantie al goed mijn best gedaan om een waardevol blog te schrijven met goede zoekwoorden erin, mijn aanvullende zoekwoordenonderzoek leverde toch nog nieuwe kansen op om vanuit Google meer nieuwe klanten te bereiken. Dat maakt dat mijn blog over testimonials nog steeds standaard elke week één van mijn best bezochte pagina’s vanuit Google is.

O ja, waar zet je al die aanvullende zoekwoorden dan neer? Die passen natuurlijk nooit allemaal in je kopjes en tussenkopjes. En dat hoeft ook helemaal niet. Sowieso ‘leest’ Google altijd je hele pagina of blog, dus verwerk ze ook gerust op andere plekken. Denk aan je eerste alinea, achter de foto’s die je op je pagina gebruikt, in je metadescriptie of gewoon op een willekeurige plek op je pagina.

 

Tip 4: optimaliseer óók voor de resultaten die je eigenlijk wilt

Natuurlijk is het leuk als je steeds vaker gevonden wordt in Google. Maar met een groeiend aantal websitebezoekers kun je jouw boodschappen in de supermarkt niet afrekenen. Ik neem aan dat het je eigenlijke doel is om meer klanten, aanvragen, kennismakings- of intakegesprekken, verkopen, et cetera uit je website te halen. Of, als mooie tussenstap: meer inschrijvingen voor je e-maillijst.

Focus je dus niet alleen maar op hoe je een websitepagina of blog vaker gevonden laat worden in Google. Doe ook dingen die zorgen dat jouw bezoekers sneller in actie komen. Toen ik onlangs bijvoorbeeld zag dat mijn blog over Chat GPT steeds vaker gevonden wordt in Google, heb ik gelijk iets aan dit blog toegevoegd dat mensen gratis bij mij aan kunnen vragen in ruil voor hun e-mailadres. Nu is het dus niet alleen maar een blog dat het goed doet in Google, maar ook een blog waardoor ik met nieuwe mensen in contact kom.

Ik wil je graag uitdagen om ook op deze manier te gaan denken. ‘Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?’, maar ook: ‘hoe krijg ik hier meer leads en klanten uit?’

 

Tip 5: herhaal, herhaal, herhaal

Wil je steeds meer bezoekers op en klanten uit je website halen? Herhaal de tips die ik hierboven met je deel dan zo vaak als je wilt. Het meest ondergewaardeerde geheim van succes is dezelfde dingen steeds opnieuw blijven doen, en steeds beter maken, in plaats van telkens te switchen naar het volgende ‘shiny object’. Net zoals de mensen die betrokken zijn bij het bouwen van een huis ook niet elke dag of elke week van plan veranderen, zo mag jij ook lekker door blijven bouwen op de manier zoals hierboven beschreven. Succes!