Voordat jij je nieuwe klanten mag verwelkomen zullen zij eerst in actie moeten komen. Zij moeten de actie ondernemen om ja te zeggen tegen jouw mooie aanbod. Maar wat kun jij doen om te zorgen dat ze dat ook echt doen? In dit artikel deel ik drie tips met je.

 

Tip 1: vul niet te veel bij voorbaat al in voor jouw klanten

Wij ondernemers zijn er vaak heel goed in om bij voorbaat al in te vullen hoe onze potentiële klanten iets zullen ervaren. Ze zullen onze benadering wel te direct vinden, het aanbod dat jij graag wilt doen zal voor hen wel niet op het juiste moment komen, ze zullen wel vinden dat we te veel van ons laten horen: allemaal van dat soort gedachten kunnen heel gemakkelijk door je hoofd spoken, waardoor jij überhaupt geen actie onderneemt om jouw potentiële klanten in actie te zetten.

Je mag stoppen met al dit soort dingen voor jouw potentiële klanten in te vullen. Het zijn zelfstandige mensen die de dingen heel goed voor zichzelf kunnen invullen. Neem nou dat stukje: Ben ik niet te direct? We leren vaak dat je jouw potentiële klanten eerst de tijd moet geven om een band met jou op te bouwen voordat je jouw aanbod doet, en dat is ook zo. Maar er zijn ook meer dan genoeg mensen die voor dat opbouwen van die band helemaal niet zo lang nodig hebben. Die nadat ze een paar minuten een tekst van of over jou hebben gelezen al denken: ‘jij kan mij bieden wat ik nodig heb’.

Je mag dus stoppen met ‘voorzichtigheidsmarketing’ waarin je vooral maar zo weinig mogelijk laat weten wat jij met je mooie aanbod voor een ander kan betekenen. Ook voor de mensen die juist wél langer de tijd nodig hebben om die band met jou op te bouwen voordat ze klant worden. Ook dan is het toch juist handig dat ze wel alvast weten waar jij klanten mee helpt of blij maakt? Vertel erover.

 

Tip 2: profileer je duidelijk met één of twee dingen die jij te bieden hebt

Vanochtend had ik een coachingssessie met een leuke dame die haar bedrijf aan het opstarten is. Binnen haar vakgebied mediation kan zij klanten in theorie op veel verschillende vlakken helpen. Wat ik mooi vond om te horen, was dat ze zelf al tot de conclusie was gekomen dat het slim is om zich binnen dat brede scala aan dingen waar zij klanten mee kan helpen op twee specialisaties te profileren. Om die vooral actief onder de aandacht te gaan brengen.

Waarom dat zo slim is? Als klanten zien dat jij je profileert als iemand die van alles wat te bieden heeft, kunnen ze maar lastig zien waarom zij nu specifiek naar jou toe moeten komen. Je bent een manusje-van-alles voor hen, en dat trekt geen klanten aan.

Het grappige is dat juist als jij jezelf sterk profileert op één gebied, er ook mensen naar je toe komen om te vragen of je hen ook met andere dingen kunt helpen. Daar zijn ze namelijk mondig genoeg voor op het moment dat jij hen opvalt. Zo profileer ik me momenteel erg als iemand die jou kan helpen om veel meer klanten naar jou toe te laten komen door lanceringen te doen. Ik schrijf daarover in mijn blogs en e-mails, ik geef er webinars over, ik organiseerde er onlangs een Bootcamp over, ik heb er een minicursus over.

Door mij daar zo op te profileren kwamen er in de afgelopen anderhalve week al vier ondernemers naar mij toe met de vraag of ik ook 1-op-1 coaching doe, omdat ze graag met iemand hun marketingstrategie voor de komende tijd willen doornemen of hulp willen bij het doorhakken van knopen – en ik met mijn actieve en gefocuste marketing onder hun aandacht kwam. Door mij te profileren met het lanceren heb ik dus niet alleen deelnemers voor mijn lanceertraining gekregen, maar ook een aantal 1-op-1 sessies met (nieuwe) klanten kunnen inplannen. Zo geldt dat voor jou ook als je binnen je marketing durft te laten zien dat je in één of twee specifieke dingen goed bent en klanten kunt helpen.

 

Tip 3: wees zo concreet mogelijk als je om een actie vraagt

Dit zie ik te vaak misgaan als het aankomt op je aanbod onder de aandacht brengen. Dan heeft iemand een heel pakkende tekst geschreven over een mooi aanbod en is de afsluitende zin iets als: ‘Kijk maar even rustig rond op mijn website en laat het weten als je interesse hebt’. Daar is heel weinig concreets aan en dus zal het niet leiden tot een overvolle mailbox met berichtjes van mensen die interesse hebben.

Als je wilt dat mensen jouw aanbod kopen, of er in elk geval meer over willen weten, maak dan de wat, waar en hoe zo specifiek mogelijk. Op welke plek op je website is je aanbod te vinden? Wat houdt je aanbod concreet in? Hoe kunnen ze het meteen bij je kopen? En waar moeten ze naartoe mailen, bellen of een berichtje sturen als ze over wat precies meer willen weten? Daar komen concrete aanvragen en klanten uit voort, niet uit ‘kijk maar even rustig rond’-marketing.

 

Welke van deze drie tips ga jij toepassen?

Laat in een reactie even weten of tip 1, 2 of 3 voor jou degene is die je meteen komende week al gaat toepassen.