Als je als ondernemer blogs schrijft wil je natuurlijk dat die gelezen worden. En dus deel je ze op social media. Op je Facebookpagina, op LinkedIn, op Instagram. Maar tenzij je accounts daar als een speer groeien, bereik je zo steeds hetzelfde kringetje aan mensen. Daarom laat ik je in dit artikel een echt goede manier zien om telkens meer vaste lezers voor je blogs te bereiken.

 

Een kersvers geschreven blog wil je natuurlijk met zo veel mogelijk mensen delen. En dus plaats je het op je socialmediakanalen: Facebook, Instagram (moeten mensen wel even doorklikken naar die #linkinbio), LinkedIn. Maar lang niet al je contacten daar klikken ook echt door op het linkje naar je blog. Omdat ze op dat moment druk zijn met iets anders, omdat ze het vanwege het algoritme überhaupt niet te zien krijgen, enzovoort.

Om wat extra mensen te bereiken delen sommige ondernemers hun blogs ook in Facebookgroepen. En af en toe bereik je zo ook echt een serieuze nieuwe lezer. Maar voor de meeste mensen die vanuit zo’n groep doorklikken naar je blog is dat alleen maar een vorm van werkontwijkend gedrag: even een paar minuutjes afleiding terwijl je eigenlijk iets anders zou moeten doen. Meestal niet echt je ideale bloglezer.

 

Waar zitten die ideale bloglezers dan wel?

Waar en hoe je die ideale lezers voor je blogs dan wel bereikt? In Google: dé plek waar mensen bewust op zoek zijn naar bepaalde informatie en inspiratie, en jouw blog dus niet ter afleiding willen lezen, maar om er echt iets nuttigs uit te halen. En om misschien vervolgens wel klant bij je te worden.

Voordat jij en je nieuwe bloglezer elkaar via Google gaan vinden, is het eerst aan jou om goede zoektermen in je blogs te stoppen. Zo kunnen mensen die googelen naar dat waar jij over schrijft jouw blog vinden en op je website terechtkomen. Zo kreeg ik de afgelopen weken (en nog steeds) regelmatig mailtjes van mensen die mijn blogartikel over Zoom via Google hadden gevonden, en mij graag om nog wat extra hulp bij het gebruiken van Zoom vroegen.

 

Hoe maak je van een eenmalige lezer van je blog een vaste bloglezer?

Als iemand via Google een waardevol blog van jou gevonden heeft, dan wil dat nog niet zeggen dat dit meteen een vaste lezer van jouw blogs wordt. Ook hier is het weer aan jou om slim na te denken. Wat voor waardevols kun jij de lezer van jouw blog bieden zodat hij bereid is zijn e-mailadres aan jou te geven? Zodat je hem vervolgens kunt mailen als je weer een nieuw blog geschreven hebt?

Zo nodig ik de lezers van mijn eerdergenoemde artikel over Zoom uit om 9 gratis tips voor het geven van een ijzersterk webinar bij mij aan te vragen. Zoom kun je immers (onder andere) gebruiken om webinars mee te geven, dus grote kans dat een groot deel van de lezers van het betreffende blog daarin geïnteresseerd is. Dat blijkt in de praktijk ook, want mijn e-maillijst breidt zich de laatste weken snel uit doordat ik deze webinartips gratis aanbied.

 

Hoe informeer je een nieuwe bloglezer over nieuwe blogs?

Sommige ondernemers zien er tegenop om aan e-mailmarketing te doen. Iets dat helemaal niet nodig is, want je kunt het zo simpel houden als je maar wilt. Je kunt bijvoorbeeld best een e-maillijst opbouwen van mensen die elke keer als jij een nieuw blog geschreven hebt daar een berichtje van willen ontvangen. Je stuurt ze dan telkens een mailtje van één of twee alinea’s waarin je vertelt over je nieuwste blog en waarom mensen dat moeten lezen. Inclusief een linkje naar je blog natuurlijk. Dit kan al binnen tien minuten elke keer als je een nieuw blog geschreven hebt.

Een tweede manier om mensen met interesse op de hoogte te brengen van nieuwe blogs is het versturen van nieuwsbrieven op een vast tijdstip in de week of de maand. Koppel het onderwerp van je nieuwsbrief simpelweg aan het onderwerp van je blog en maak lezers in je nieuwsbrief enthousiast om op je website het hele blog te lezen. Je maakt hier wat meer werk van dan in het hierboven genoemde voorbeeld van het mailtje van één of twee alinea’s. Dit doe je door bijvoorbeeld foto’s aan je nieuwsbrief toe te voegen en/of ook over andere onderwerpen dan alleen je nieuwste blog te schrijven. In mijn geval schrijf ik bijvoorbeeld deze week in mijn nieuwsbrief ook over de gratis training die ik volgende week geef (zie onderaan dit blog).

 

Een e-mailfunnel om veel vaste bloglezers te krijgen

Een derde optie om nieuwe bloglezers meerdere van je blogs te laten lezen is werken met een zogenaamde mailfunnel. Dit wil zeggen dat een bloglezer, zodra hij zijn e-mailadres aan jou heeft gegeven, eerst het online cadeautje ontvangt waarvoor hij zich heeft ingeschreven. In het hierboven genoemde voorbeeld zijn dat de 9 gratis webinartips.

Vervolgens ontvangt deze persoon volgens een vaste regelmaat, bijvoorbeeld eens in de week of in de twee weken nadat hij zich voor de webinartips heeft ingeschreven, automatisch een mail van jou over een ander blogartikel dat je over hetzelfde (of een aanverwant) onderwerp hebt geschreven. Deze mails moet jij dan natuurlijk eerst wel schrijven. Vervolgens plan je in de nieuwsbriefsoftware die je gebruikt in dat je bloglezer op een vast moment na de vorige mail die hij van jou heeft ontvangen deze nieuwe mail ontvangt.

Hier kun je een serie mails van maken die zo lang is als jij maar wilt en die, als jij ze eenmaal geschreven hebt, op de automatische piloot verstuurd worden naar nieuwe bloglezers die jouw online wereld binnenstappen, of ze dat nu vandaag doen of over twee maanden of over een jaar. Zelf ben ik nu voor mijn webinartips ook zo’n mailfunnel aan het maken waarmee je op de automatische piloot een band opbouwt met mensen die in iets specifieks interesse hebben.

Klinkt zo’n mailfunnel nog wat te ingewikkeld voor je? Kies dan vooral voor een van de twee opties die ik hierboven besprak, want die zijn voor iedereen te doen om van nieuwe bloglezers vaste bloglezers te maken.

 

Kom je samen met mij bloggen om je bedrijf te laten groeien?

Meld je dan aan voor de gratis 5-daagse training die ik volgende week geef, Bloggen om je bedrijf te laten groeien. Vanaf maandag 11 mei ga ik je niet alleen leren hoe je meer lezers krijgt voor je blogs, maar ook hoe je door middel van bloggen meer klanten en omzet krijgt. Schrijf je hier gratis in voor Bloggen om je bedrijf te laten groeien.

 

 

 

 

× .