Is het voor jou als zelfstandig ondernemer echt mogelijk om met een blog op een van de bovenste plekken in Google te komen, en daardoor gevonden te worden door veel mogelijke nieuwe klanten? Ja! In dit artikel leg ik je uit hoe dat precies in zijn werk gaat en wat het verschil is met het bereiken van mensen op social media.

 

Als je een post plaatst op Facebook, Instagram of LinkedIn, dan is het heel eenvoudig: zodra jouw post online is gegaan kan hij gezien worden door de mensen die jou volgen. De mensen die jou actief volgen hebben de grootste kans om jouw post voorbij te zien komen, zeker als ze net rond de tijd dat jouw post online gaat zelf ook online zijn.

Hoeveel van jouw volgers je bericht voorbij zien komen is per keer verschillend: mijn drie laatste posts op Facebook zijn achtereenvolgens door 7 procent, door 25 procent en door 10 procent van mijn volgers gezien. Die van 25 procent was overigens een post over een blog met een link erin. Soms heb je een post die zo sterk is dat hij ook bereik krijgt bij mensen van buiten je volgersgroep, maar bij de meeste ondernemers die berichten posten op Facebook, Instagram of LinkedIn is dat eerder uitzondering dan regel.

Een post die je online plaatst heeft meestal een korte levensduur. Op de dag dat ie online gaat krijg je er wel wat likes, hartjes en/of reacties op en soms de dag erna ook nog, maar daarna dooft het bereik vaak weer uit. Dit komt simpelweg omdat je post dan alweer is weggezakt in de overvolle tijdlijn. Je moet dan weer een nieuwe post maken om opnieuw onder de aandacht te komen van dezelfde groep mensen die jou volgt.

 

Hoe gaat dit als je een blog publiceert?

Bij het schrijven en online plaatsen van een blog gaat dit allemaal een beetje anders. Allereerst plaats je een blog natuurlijk op je website, een platform dat anders in elkaar zit dan een social media kanaal. Op je website staan alleen jouw teksten (uitgezonderd eventuele gastblogs natuurlijk). Dus als mensen eenmaal op je website zijn, hoef je de aandacht er niet te delen met tal van andere ondernemers.

Vanaf het moment dat je blog online staat heeft Google even tijd nodig om je blog op te pikken en een plek in de zoekresultaten te geven. Daarom is het slim om je blog eerst te delen op plekken waar jij online actief bent. Dat kunnen dan ook weer je social media-kanalen zijn, maar bijvoorbeeld ook je e-maillijst. Zo heb je tenminste ook al snel lezers voor je nieuwste blog.

Wat er met je blog in Google gebeurt kun je wel vergelijken met een artiest die een nieuwe single uitbrengt. Als deze nieuwe single goed is, is er een grote kans dat hij in de Tipparade en vervolgens in de Top 40 terechtkomt. Als jouw blog goed is, is er ook een grote kans dat je eerst in de ‘Tipparade’ van Google terechtkomt (op de tweede, derde of vierde pagina in de zoekresultaten) en daarna in de Top 40 (wat in dit geval dan de top 10, oftewel de eerste pagina in Google, is).

 

Waarom scoort het ene blog wel in Google en het andere niet?

Wanneer gebeurt dit nou? Wat zorgt ervoor dat het ene blog niet eens in de ‘Tipparade’ van Google terechtkomt, terwijl het andere een plek op de eerste pagina in Google behaalt?

Voor een groot deel heeft dit te maken met een driedeling die ik altijd maak als het over bloggen gaat: die tussen persoonlijke blogs, marketingblogs en Google-proof blogs. Blogs uit die eerste twee categorieën hebben een veel kleinere kans om hoog in Google te komen dan een blog uit de derde categorie.

Met een persoonlijk blog bedoel ik hierbij bijvoorbeeld een blog dat je schrijft over wat je recent hebt meegemaakt of wat jou op dit moment bezighoudt. Er is gewoon iets ‘dat eruit moet’ en daar schrijf je dan een blog over.

De kans is groot dat zo’n blog goed gelezen wordt als je het op social media met je volgers en bekenden deelt, en dat het tegelijk weinig voor je doet in Google. Het is eigenlijk meer een langere versie van een social media post: waar je korte tijd veel aandacht voor kunt krijgen, maar waar daarna weinig mensen meer naar omkijken. Eerder deze week schreef ik nog een blog van dit type over hoe ik anno 2022 doelen stel: deze week al zo’n 50 keer gelezen, maar in Google verwacht ik er niet veel van. Scoren in Google was ook niet het doel dat ik met dit blog had.

Als je een marketingblog schrijft, dan schrijf je een blog over een onderwerp dat aansluit bij jouw doelen voor de komende tijd. Ook dit type blogs krijgt vooral aandacht en bereik in jouw warme netwerk: dus bij je volgers op social media, lezers van je e-mails en mensen die jou op andere plekken volgen.

Soms kies je voor je marketingblog toevallig een onderwerp uit dat ook Google-proof blijkt te zijn. In dat geval kan je marketingblog ook maanden of zelfs jaren later nog in Google gevonden worden. Maar meestal is het een blog dat hooguit een week lang veel lezers krijgt en niet eens de ‘Tipparade’ van Google haalt.

 

Hoe werken Google-proof blogs voor je?

Bij Google-proof blogs is dat anders. Het schrijven van dit soort blogs begint ook al anders dan het schrijven van blogs uit de andere twee categorieën. Je begint namelijk niet met de vraag ‘Wat wil ik vandaag zelf graag delen?’, maar met de vraag ‘Hoe kan ik vandaag waarde bieden aan mijn mogelijke klanten?’ ‘Hoe kan ik behulpzaam voor hen zijn? Welke vraag van hen kan ik beantwoorden? Welke inspiratie kan ik hen geven? Welk probleem kan ik voor hen oplossen?’ Dat is je uitgangspunt bij het schrijven van een Google-proof blog.

Vervolgens zoek je ook uit welke woorden en zinnen jouw mogelijke klanten intypen in Google als ze meer willen weten over het door jou gekozen onderwerp. Je kunt dit bijvoorbeeld uitvinden met hulpmiddelen als Google Trends, Ubersuggest of Google zelf. Deze woorden en zinnen zet je slim als zoektermen in binnen jouw blog, zodat het goed vindbaar wordt in Google.

En nee, dat betekent niet dat je blog alleen nog maar uit zoekwoorden moet bestaan en dat je alles in je blog woord voor woord helemaal moet uitdenken in plaats van lekker vrijuit te schrijven. Ook in een Google-proof blog is er alle ruimte voor jouw eigen stijl van schrijven, het leggen van eigen accenten, het verwerken van persoonlijke elementen of een stukje slimme marketing. Maar het uitgangspunt is dat je schrijft over een onderwerp waar jouw mogelijke klanten al naar zoeken in Google.

 

Hoe lang duurt het voordat Google je nieuwe blog oppikt?

Met dit type blogs heb je dus de grootste kans om goed vindbaar te worden in Google. Zij hebben wél een goede kans om door te stoten naar de ‘Tipparade’ van Google. Soms gebeurt dit zelfs al binnen één tot twee weken, zoals ik al bij vele van mijn Google-proof blogs heb gezien. Je krijgt in dat geval dus binnen één tot twee weken je eerste bezoekers via Google voor dit blog. Je kunt dit zien en bijhouden in Google Analytics.

Als je blog écht heel goed is, stoot het daarna door naar de eerste pagina van Google en zal het aantal bezoekers dat je krijgt week na week verder groeien. Je komt dan op een plek tussen één en tien in de zoekresultaten te staan, dé plek waar je de meeste bezoekers naar je blog en website mag verwachten.

Het leuke is overigens dat je hierbij niet op één paard hoeft te wedden. Als je jouw blog goed Google-proof hebt gemaakt, kun je voor meerdere zoektermen in die top 10 van Google terechtkomen. Voor mijn best gelezen blog sta ik bijvoorbeeld op tien verschillende zoektermen in de top 5 van Google. Elk van die top 5-posities brengt elke week en maand nieuwe bezoekers naar mijn website, het telt allemaal bij elkaar op.

 

Waarom scoort het ene blog wel en het andere niet?

Wat maakt nu dat het ene Google-proof blog de top 10 van Google wél haalt en het andere niet? Dat heeft met allerlei verschillende factoren te maken. Ik behandel hieronder de drie belangrijkste:

 

Factor 1: sterke (groepjes van) zoekwoorden

Als je voor je Google-proof blog wel een paar minuutjes naar goede zoekwoorden gekeken hebt, maar er daarna wel weer genoeg van had omdat het je interesse niet zo heeft, dan is de kans groot dat je maar een beetje half de kracht van goede zoekwoorden benut – en dat er anderen zijn die over hetzelfde onderwerp geschreven hebben en dit vele malen beter hebben gedaan.

Zorg dat je echt goed de tijd neemt om goede zoekwoorden voor een Google-proof blog te vinden, zelfs als je het uitdagend of gewoon niet zo leuk vindt om erin te duiken. Maak hierbij ook groepjes van zoekwoorden waarbij je het ene woord aan het andere plakt en er combinaties mee maakt. En gebruik deze zoekwoorden vervolgens in je kopjes, tussenkopjes, eerste alinea en op andere slimme plekken in je blog.

Doe het goed of doe het helemaal niet, maar doe het vooral niet half, want dat is zonde van je tijd.

 

Factor 2: wat anderen al geschreven hebben

Waarschijnlijk ben jij niet de eerste die schrijft over het onderwerp waarover je schrijft. De kans is groot dat anderen dit ook al hebben gedaan. Nu houdt Google tegelijk heel erg van goede blogs die al een hele tijd online staan (en daardoor een zekere mate van autoriteit in Google hebben opgebouwd) en ook van frisse, nieuwe blogs die goed geschreven zijn. Dus het feit dat jouw blog kersvers is, hoeft je niet in de weg te staan om een hoge plek in Google te veroveren.

Maar zorg dat je wel even checkt wat er zoal al over jouw gekozen onderwerp geschreven is, en waar jij dat beter kunt doen. Over heel veel onderwerpen staat al heel veel online dat gewoon ‘middelmatig’ of soms zelfs ronduit slecht te noemen is. Als jouw blog van datzelfde niveau is, dan kom je ook op een middelmatige of slechte plek in Google terecht. Maar als jij jezelf uitdaagt om het beter te doen, kun je heel makkelijk een plek in de top 10 van Google veroveren. Ik heb dat ook in het afgelopen jaar weer bij veel van mijn klanten gezien: hun Google-proof blogs kwamen makkelijk tussen of zelfs boven andere blogs over hetzelfde onderwerp op de eerste pagina van Google.

 

Factor 3: hoe uitgebreid en waardevol je blog is

‘Ik kan toch ook gewoon even snel een kort stukje tekst online zetten?’ Deze vraag krijg ik heel vaak als het over bloggen gaat, meestal voortkomend uit de gedachte dat ‘mensen tegenwoordig toch niet meer lezen, en al helemaal geen lange teksten’. Nou, als jij helemaal tot hier in mijn blog gekomen bent, is dat voor jou in elk geval niet waar. 😉

Mensen lezen nog steeds wel, maar ze lezen anders: meer scrollend en scannend, op zoek naar een gedeelte dat hun aandacht grijpt. Bovendien houdt Google juist van langere blogs. Een langer blog heeft een vele malen grotere kans om hoog in Google te komen dan een kort stukje tekst. Je kunt in een langere blog immers meer zoekwoorden verwerken en meer kwalitatief goede waarde geven.

Je blog langer maken betekent niet altijd dat je er nog meer tekst in moet stoppen. Je kunt bijvoorbeeld ook een video in je blog opnemen, er extra foto’s in verwerken of er een infographic in opnemen. Google noemt je blog dan ‘rijke content’. Ook het maken van een index bovenaan je blog, waardoor lezers makkelijk kunnen doorklikken naar het gedeelte dat voor hen het meest waardevol is, is een slimme zet.

 

Kijk bij een blog dat je graag wilt laten scoren in Google dus altijd hoe je er meer van kunt maken dan het gemiddelde stukje tekst dat al online staat. Ondernemers die bereid zijn om meer te maken dan dertien-in-een-dozijn teksten worden daarvoor altijd beloond.

 

Wat kun je doen als je Google-proof geschreven blog de top 10 niet haalt?

Natuurlijk heb je dan de optie om je weer op iets totaal anders te storten in de hoop dat dit wél voor je werkt. Maar van ‘maar hopen dat het werkt’ is nog nooit iemand succesvol geworden. Ook kun je een nieuwe poging wagen met een ander Google-proof onderwerp. Soms heb je namelijk gewoon de pech dat er wél al zo veel goeds over een onderwerp geschreven is dat jij daar simpelweg lastig tussenkomt.

Maar meestal zijn er nog genoeg mogelijkheden om je Google-proof blog alsnog te laten scoren en er zo mogelijke klanten mee naar je website te trekken. Dit zijn mijn drie belangrijkste tips daarvoor:

 

Tip 1: duik nóg een keer in de juiste zoekwoorden voor je Google-proof blog

Misschien wil je deze tip helemaal niet horen, maar als je Google-proof blog nog niet voor je doet wat je wilt, heb je waarschijnlijk tóch nog wat werk aan de winkel als het gaat om het gebruiken van de juiste zoekwoorden op de juiste plekken. Welke woorden heb je in je blogtitel en je tussenkopjes gebruikt? Welke woorden staan er in je eerste alinea en de rest van je tekst? Zijn dat echt de woorden die jouw mogelijke klanten intypen in Google of gebruiken zij andere woorden? Zoek dit uit en breng kleine (of grotere) verbeteringen aan die zorgen dat je blog alsnog omhoog komt in Google.

 

Tip 2: neem een kijkje in de top 10 van Google

Op welke zoektermen wil jij graag gevonden worden met je blog? Typ deze zelf eens in Google in. Welke blogs staan er dan wél in de top 10? Bekijk ze en analyseer ze: wat doen zij wel goed dat jij nog niet gedaan hebt? Let op welke woorden de schrijvers van deze blogs in hun titels en tussenkopjes gebruiken. Kijk hoe lang en waardevol deze blogs zijn. Kijk wat ze nog meer doen waar jij van kunt leren zonder het letterlijk over te nemen.

 

Tip 3: verzamel interne en externe links naar je blog

Kijk welke blogs je al eerder geschreven hebt die aansluiten op dit onderwerp. Maak vanuit een aantal van deze blogs een link naar je blog dat je graag hoog in Google wilt hebben. Google ziet dit als een soort stemmen op jouw blog, een soort aanbevelingen. Deze tellen nog sterker als de links afkomstig zijn van andere websites. Welke andere ondernemers of bedrijven kun je benaderen met de vraag of zij een link naar jouw blog willen maken? Hoe meer van deze links je weet te verkrijgen, hoe groter de kans dat je blog alsnog omhoog komt in Google.

 

Als je dit één keer kunt, kun je dit vaker

Het leuke van een blog dat eenmaal scoort in Google, is dat het daarna niet zo makkelijk meer van die hoge plek in Google af te stoten is. Daarin verschillen blogs duidelijk met Top 40-hits, waarvan de meeste binnen een paar weken weer worden ingeruild voor een nieuwe hit. Een goed Google-proof blog dat eenmaal voor je werkt kan jarenlang bezoekers naar je website brengen zonder dat je er dan nog (veel) omkijken naar hebt. Probeer dat maar eens te bereiken met een post op social media.

Tot slot: als het je eenmaal gelukt is één van je blogs hoog in Google te krijgen, dan kun je dit vaker. Neem even de tijd om te analyseren wat er nou zo goed is gegaan bij dat ene blog van jou dat goed scoort in Google. Wat maakte dat het hiermee lukte op de eerste pagina in de zoekresultaten te komen? Hoe kun je dit ook voor andere blogs en blogonderwerpen doen? Leren van je eigen ervaringen is de meest krachtige manier van leren die er is. Maak er gebruik van!

 

Welk blog van jou staat er het best voor in Google?